
Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:


REA3024 2013 Høst
Eksamenstid:
5 timer:
Del 1 skal leveres inn etter 2 timer.
Del 2 skal leveres inn senest etter 5 timer.
Hjelpemidler:
Del 1:
Vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler
Del 2:
Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Framgangsmåte:
Du skal svare på alle oppgavene i Del 1 og Del 2.
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte.
Om oppgaven krever en bestemt løsningsmetode, vil også en alternativ metode kunne gi noe uttelling.
Veiledning om vurderingen:
Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- vurderer om svar er rimelige
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
Andre opplysninger:
Kilder for bilder, tegninger osv.
- Alle grafer og figurer: Utdanningsdirektoratet
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (3 poeng) Nettkode: E-4D9R
Deriver funksjonene
a)
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
er produktet av de to funksjonene og som vi vet hvordan vi skal derivere hver for seg. Derfor bør vi bruke produktregelen for derivasjon.
Produktregelen for derivasjon sier at hvis og er deriverbare funksjoner så må . Ved å sette og og bruke at og finner vi altså
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
Cosinus

Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
For flere forklaringer og eksempler på derivasjon, se artikkelen Derivasjonsregler.
Visste du at
Produktregelen for derivasjon kan brukes til å lage en derivasjonsregel for å derivere funksjoner som er et produkt av funksjoner. Hvis , ,..., er deriverbare funksjoner ogfølger det atDette kan vi for eksempel bruke til å vise at . Ved å sette , , , finner vi nemlig
b)
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Funksjonen er et produkt av funksjonene og , som vi klarer å derivere. Derfor bruker vi produktregelen for derivasjon.
Produktregelen sier at hvis og er deriverbare funksjoner så må . Ved å sette og kan vi altså skriveFra regelen følger det atKjerneregelen for derivasjon sier at . Det betyr at hvis vi setter så
må
Altså har vi funnet at
Alternativ løsning
Brøkregelen for derivasjon sier at for to deriverbare funksjoner og erVed å sette og følger det da, siden og , at
Svar
Mer om
Denne oppgaven er om Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden). Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen. Vi sier at en funksjon er deriverbar i et punkt , hvis følgende grense finnes: Med "finnes" mener vi at den ikke er uendelig og blir det samme uavhengig av om h går mot null ovenfra eller nedenfra.Sinus
Funksjon
Derivasjon
Deriverbarhet
For flere forklaringer og eksempler på derivasjon, se artikkelen Å derivere sammensatte uttrykk.
Visste du at
Brøkregelen for derivasjon er faktisk bare en blanding av produktregelen og kjerneregelen. Vi kan nemlig skriveder . Ifølge produktregelen er daog ifølge kjerneregelen kan dette skrives
Siden følger det atsom er brøkregelen for derivasjon.
Oppgave 2 (3 poeng) Nettkode: E-4D9U
Bestem integralene
a)
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Dersom vi finner en funksjon som tilfredsstiller er løsningen gitt av .
Substitusjonsmetoden for integrasjon sier atVed å sette og observere at finner viog siden er sin egen deriverte måAltså har vi funnet at
Alternativ løsning
Siden den deriverte av er må
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Integralregning er forbundet med arealbegrepet. Et areal kan uttrykkes ved et bestemt integral, og det kan beregnes ved integrasjon. Integralet fra a til b av funksjonen f kan tolkes som arealet av det området som begrenses av funksjonens graf, x-aksen og de vertikale linjene x=a og x=b. En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex.Integralregning
Eksponentialfunksjon
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Bestemte integraler.
b)
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi må finne integralet av produktet av de to funksjonene og . Siden er sin egen integrerte og blir lettere når den deriveres bør vi bruke regelen for delvis integrasjon.
Regelen for delvis integrasjon sier atDet betyr at hvis vi setter og og ser at og så måder er en integrasjonskonstant. Siden er sin egen deriverte følger det videre atder er integrasjonskonstanten. Det betyr atder vi har valgt .
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Integrasjon
Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen.
Se Integralregning
Eksponentialfunksjon

En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten.
Brukes mest om funksjonen ex.
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Delvis integrasjon.
Visste du at
Regelen for delvis integrasjon en bare en annen måte å skrive produktregelen for derivasjon på. Produktregelen for derivasjon sier atVed å integrere begge sider med hensyn på får viog siden integral og derivasjon utjevner hverandre er . Ved å trekke fra på begge sider sitter vi da igjen medsom er regelen for delvis integrasjon.
Oppgave 3 (5 poeng) Nettkode: E-4D9Y
Gitt punktene , , og .
a)
Bestem og .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Ved å bruke koordinatene til punktene , og til å uttrykke vektorene og kan vi beregne skalarproduktet og kryssproduktet .
Vektorene og kan uttrykkes ved
Da følger det at
og
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = .Vektor
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Kryssprodukt av to vektorer.
b)
Bestem volumet av tetraederet .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi må finne volumet av tetraederet utspent av vektorene , og . Tetraederet utgjør nøyaktig av parallellpipedet utspent av de samme vektorene.
Tetraederet er utspent av vektorene , og og må derfor ha volum
Fra oppgave har vi og siden
må
Alternativ løsning
Arealet av er siden . Videre står normalt på planet gjennom . Vi kan bruke formelen for volum av pyramide. Volumet av er
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om To rette linjer i et plan er parallelle når de ikke skjærer hverandre. Avstanden mellom linjene er den samme uansett hvor du måler. Eksempel: , leses "linja g er parallell med linja f". Et legeme som begrenses av fire kongruente, likesidede trekanter. Se Platonske legemer En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = . Volum er et måltall som uttrykker tredimensjonal utstrekning i rommet (bredde, lengde og høyde). Volum er målt i kubikkenheter, som foreksempel kubikkcentimeter (cm3) og kubikkmeter (m3).Parallell
Tegnet som forteller at to linjer er parallelle: Tetraeder
Vektor
Volum
For flere forklaringer og eksempler på geometri, se artikkelen Pyramider og kjegler.
c)
Punktene , og ligger i planet .
Vis at likningen til planet kan skrives
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
For å beskrive et plan holder det å ha et uttrykk for en vektor som står normalt på alle vektorer mellom punkter i planet, og kjennskap til et punkt som ligger i planet.
Siden , og ligger i må
stå vinkelrett på alle vektorer mellom punkter i . Vi er bare interessert i retningen og kan derfor velge normalvektor . Dersom er et punkt i må alle punkter som ligger i tilfredsstille
Ved å velge kan vi skrive venstresiden av likningen
som betyr at likningen for planet er
Ved å multiplisere begge sider av likhetstegnet med kan vi skrive planlikningensom er det vi ønsket å vise.
Alternativ løsning
Likningen fremstiller et plan, så det er nok å se at , og ligger i planet. Når vi setter inn koordinatene til , og i venstre side, vil to brøker bli null og siste brøk vil få lik teller og nevner. Verdien blir da lik , så likheten holder.
Mer om
Denne oppgaven er om
Plan
Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate.
Vektor

En vektor er en størrelse med en retning.
I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren.
Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = .
Normalvektor

En normalvektor for et plan står vinkelrett på alle linjer i planet.
Ligning
En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente.
Eksempel:
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Likning til et plan.
Oppgave 4 (4 poeng) Nettkode: E-4DA2
a)
En rekke er gitt ved
Forklar at dette er en konvergent, geometrisk rekke. Bestem summen av den uendelige rekken.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi må vise at rekken er en geometrisk rekke som konvergerer mot et endelig tall og deretter finne dette tallet.
En geometrisk rekke er en rekke der forholdet mellom hvert ledd og det foregående er konstant. I rekken er alle ledd på formen . Det betyr at forholdet mellom hvert ledd og det foregående kan skrivesSiden dette er en konstant uavhengig av er rekken en geometrisk rekke. En uendelig geometrisk rekke er konvergent dersom . Dette kan vi se ved først å studere en endelig geometrisk rekkeog se atnesten er den samme rekken. Faktisk har vi atVed å løse for finner vi at den endelige geometriske rekken tar verdienFor uendelige geometriske rekker må vi ha for å forsikre oss om at går mot når går mot uendelig. En konvergent uendelig geometrisk rekke tar altså verdienDette betyr at rekken er konvergent siden og derfor konvergerer mot
Svar: Rekken er geometrisk siden forholdet mellom etterfølgende ledd er konstant og konvergerer siden denne konstanten er mindre enn én. Summen er
Mer om
Denne oppgaven er om Resultatet av en addisjon. Eksempel: 2 + 5 + 1 = 8, her kalles 8 for sum. Konvergens betyr i matematikk å nærme seg en grense. Se Konvergent tallfølgeSum
Konvergens
For flere forklaringer og eksempler på rekker, se artikkelen Geometriske rekker.
b)
En geometrisk rekke er gitt ved
Bestem konvergensområdet og summen av rekken.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi må finne hvilke -verdier som gjør at rekken tar en veldefinert, endelig verdi og bestemme et uttrykk for summen av rekken.
Den uendelige geometriske rekken konvergerer for . Siden alltid er positiv holder det å kreveAltså konvergerer rekken for alle strengt positive verdier av . Den må da konvergere motsiden den er en geometrisk rekke.
Svar: Rekken konvergerer mot for alle strengt positive verdier av .
Mer om
Denne oppgaven er om
Sum
Resultatet av en addisjon.
Eksempel: 2 + 5 + 1 = 8, her kalles 8 for sum.
Konvergens
Konvergens betyr i matematikk å nærme seg en grense.
Se Konvergent tallfølge
For flere forklaringer og eksempler på rekker, se artikkelen Uendelige rekker.
Oppgave 5 (2 poeng) Nettkode: E-4DAD
Antall individer i en populasjon etter timer kan beskrives av funksjonen .
Vi antar at
og
Bestem antall individer i populasjonen etter 10 h.
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi ønsker å finne en funksjon som tilfredsstiller og . Siden representerer antall individer i en populasjon etter timer vil det være nøyaktig individer i populasjonen etter timer.
Siden er en antiderivert til , blir
Dette gir
Svar: Antall individer i populasjonen er etter 10 timer.
Mer om
Denne oppgaven er om
Differensiallikning
En likning hvor den ukjente er en funksjon og der den deriverte, funksjonens differensialkvotient, inngår.
Et eksempel er y'' - y = 0 eller
Integrasjon
Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen.
Se Integralregning
For flere forklaringer og eksempler på differensiallikninger, se artikkelen Integrasjon, første eksempel.
Oppgave 6 (4 poeng) Nettkode: E-4DAG
En funksjon er gitt ved
a)
Bestem koordinatene til eventuelle vendepunkter på grafen til .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vendepunktene til en funksjon er gitt ved alle de verdiene for som er slik at skifter fortegn.
Vi begynner med å beregne den annenderiverte av . Siden den deriverte av funksjonen er for alle må
Dette betyr at
Vi finner nullpunktene til
Siden , og bytter altså fortegn i både og . De to vendepunktene på grafen til har da koordinater
Svar: Vendepunktene har koordinater .
Mer om
Denne oppgaven er om
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
Vendepunkt

Et vendepunkt for en funksjon er et punkt , der funksjonen bytter mellom å være konveks og konkav. I et vendepunkt skifter den annenderiverte fortegn.
Ligning
En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente.
Eksempel:
For flere forklaringer og eksempler på vendepunkt, se artikkelen Vendepunkt og vendetangent.
b)
Bestem likningen for eventuelle vendetangenter på grafen til .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi må finne rette linjer som tangerer grafen til i vendepunktene.
Vi lar være en rett linje og ser at hvis linjen tangerer grafen til i punktet . Siden den rette linjen og deler -verdi i punktet må vi videre haFra oppgave har vi atsom betyr at den deriverte i de to vendepunktene og er henholdsvis
Siden tangentlinjen til i punktet kan skriveskan vi ved å sette inn for vendepunktkoordinatene finnefor vendepunktet i ogDe to vendetangentene er altså beskrevet av de to rette linjene
Svar: Vendetangent i :Vendetangent i :
Mer om
Denne oppgaven er om
Vendepunkt

Et vendepunkt for en funksjon er et punkt , der funksjonen bytter mellom å være konveks og konkav. I et vendepunkt skifter den annenderiverte fortegn.
Tangent

Tangent er en linje som berører en kurve i et punkt. Vi sier at linjen tangerer kurven i det punktet.
Ligning
En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente.
Eksempel:
Graf
En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
For flere forklaringer og eksempler på tangenter, se artikkelen Å finne tangenten - introduksjon.
Oppgave 7 (3 poeng) Nettkode: E-4DAJ
Bruk induksjon til å bevise påstanden
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi må vise at stemmer og at hvis påstanden stemmer for , så må den nødvendigvis også stemme for .
Vi kan lett sjekke at er sann ved å sette inn . Da sier påstanden atsom alltid er sant. Vi antar nå at påstanden stemmer for . Det vil siVi lurer på om dette betyr atogså må være sann. Ved å trekke fra på begge sider sitter vi igjen medsom er nøyaktig påstanden . Ved å anta at stemmer følger det altså umiddelbart at også er sann. Dermed er sann for alle ved induksjon.
Mer om
Denne oppgaven er om
Matematisk induksjon
En metode til å bevise en påstand P(n) der det inngår et positivt heltall n. Følgende to skritt må gjennomføres:
- Bevis påstanden for n =1.
- Bevis at for ethvert positivt tall k vil man fra hypotesen P(k) kunne slutte at hypotesen også gjelder for P(k+1).
Siden vi vet fra 1. at hypotesen gjelder for P(1) kan vi ved hjelp av 2. slutte at den også gjelder for P(2). Fra dette kan vi slutte at den også må gjelde for P(3), og så videre for alle P(n).
For flere forklaringer og eksempler på bevisføring, se artikkelen Induksjonsbevis.
Visste du at
Påstanden kan også bevises direkte. Siden alle leddene i rekken er på formenkan vi benytte omskrivingentil å skrivesom er påstanden .
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (4 poeng) Nettkode: E-4DAM
Figuren ovenfor viser et trapes som er innskrevet i en halvsirkel med radius 1.
a)
Forklar at arealet av trapeset er gitt ved
Hvilke verdier kan ha?
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Siden trapeset er innskrevet i en enhetssirkel kan vi uttrykke koordinatene til . Arealet finner vi ved å multiplisere trapesets høyde med dets gjennomsnittlige bredde.
Siden punktet ligger på enhetssirkelen med vinkel fra -aksen må ha koordinaterSiden -verdien til er høyden av trapeset og -verdien er halve bredden holder det å konstatere at grunnlinjen er diameter i sirkelen, og derfor lik , før vi uttrykker arealet til trapeset vedAt trapeset er innskrevet i halvsirkelen med radius én betyr at ikke kan være mindre enn . Siden vi har brukt at er et trapes kan vi få problemer når ettersom og da bytter plass. Hvis , er ikke figuren et trapes. Altså må være i intervallet .
Alternativ løsning
Siden er høyden og og er trapesets parallelle sider er arealet ifølge standardformelen gitt vedsom er det vi ønsket å vise.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Firkant der to sider er parallelle. Koordinatene til et punkt måles langs aksene i et koordinatsystem og forteller nøyaktig hvor vi finner punktet. Eksempel: I punktet (1,3) er 1 førstekoordinat og 3 er andrekoordinat. Se Koordinatsystem Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er. Funksjonene sinus, cosinus, tangens og cotangens. Defineres enklest for en spiss vinkel i en rettvinklet trekant som forholdet mellom to av sidene i trekanten.Trapes
Areal = Koordinat
Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.Trigonometriske funksjoner
For flere forklaringer og eksempler på geometri, se artikkelen Et trapes.
b)
Bestem ved regning slik at arealet av trapeset blir størst mulig.
Bestem arealet av det største trapeset.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Den vinkelen som gjør at arealet er maksimalt må .
Ved å derivere uttrykket for arealet med hensyn på finner vi endringen i areal når vinkelen endrer seg. Ved å bruke produktregelen for derivasjon finner viSiden følger det videre atVi må altså finne de verdiene for som tilfredsstillerAnnengradsformelen gir daDe vinklene som tilfredsstiller er altså
Den eneste av disse verdiene som ligger innenfor intervallet erFor at skal være et toppunkt må vi imidlertid forsikre oss om at vokser før den har passert og avtar etter den har passert , altså at ikke er et. Siden er det eneste nullpunktet til kan vi sette inn endepunktene og dermed finneogAltså må være et toppunkt. Arealet som hører til denne vinkelen erog siden arealet til figuren er når oghar arealet sin største verdi når . Da er arealet
Alternativ løsning (numerisk)
Ved å løse denne oppgaven i CAS kan vi velge to fremgangsmåter. Vi kan enten be CAS gjøre nøyaktig det samme som vi ville gjort ved regning, eller vi kan be om et tallsvar for ekstremalpunktet til funksjonen . Uansett må vi definere . Det gjør vi ved å skrive kommandoen:F(v):=(1+cos(v))sin(v)
Hvis vi bare er interessert i et tallsvar kan vi skrive kommandoenEkstremalpunkt[F, 0, \pi/2 ]
som gir punktet .
En alternativ løsning er å finne alle løsningene på likningen . Det kan vi gjøre ved kommandoenL:=Løsninger[Derivert[F(v)]=0,v]
Resultatet er daog siden det tredje elementet, altså , er det eneste som ligger i intervallet må ekstremalverdien være gitt som . Verdien i dette punktet kan vi finne ved å skriveF(Element[L, 3])
som gir .
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Ekstremalpunkter
Ekstremalpunkter er en samlebetegnelse på topp- og bunnpunkter.
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
abc-formelen
abc-formelen sier at en likning på formen har løsningene .
Trigonometriske funksjoner
Funksjonene sinus, cosinus, tangens og cotangens. Defineres enklest for en spiss vinkel i en rettvinklet trekant som forholdet mellom to av sidene i trekanten.
Areal
Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er.
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.
For flere forklaringer og eksempler på ekstremalpunkter, se artikkelen Topp- og bunnpunkter.
Visste du at
Vi kunne også argumentert oss frem til dette resultatet uten å bruke noe uttrykk for trapesets areal. Trapetsets areal vil alltid være mindre enn sirkelens areal og differansen mellom disse vil alltid tilsvare de områdene som er igjen etter trapeset er skåret ut av sirkelen. Ved å fordele punktene og jevnt over sirkelen slik at vil differansen mellom sirkelen og trapeset bli minst mulig. Siden halvsirkelen utspenner en vinkel lik radianer, og vi skal fordele denne likt på tre intevaller, må vinkelen være lik for å oppnå maksimalt areal.
Oppgave 2 (7 poeng) Nettkode: E-4DAP
Funksjonen er gitt ved
a)
Tegn grafen til .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Ved å benytte GeoGebras graftegner kan vi tegne grafen til på intervallet .
Ved å skrive følgende kommando i geoGebras grafdelf(x) := Dersom[0 \leq x \leq 6, sin(\pix) + sin(2\pix)]
eller eventueltf(x) := Funksjon[sin(\pix) + sin(2\pix),0,6]
sitter vi igjen med følgende figur:

Svar:

Mer om
Denne oppgaven er om En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. Et intervall er det samme som et tallområde. Tallene 4, 5, 6 og 7 ligger i intervallet 4–7 (fire til sju). Dersom vi ikke har sagt noe annet, lar vi øvre og nedre grense høre med til intervallet. En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden). Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi Graf
Intervall
Funksjon
For flere forklaringer og eksempler på grafer, se artikkelen Grafen til en funksjon.
b)
Bruk grafen til å vise at er en periodisk funksjon, og bestem perioden til .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi må ved å studere grafen til gjenkjenne et repeterende mønster. Lengden av intervallet dette mønsteret strekker seg over på -aksen er da mønsterets periode.
En funksjon er periodisk hvis det finnes et reelt tall slik at
for alle i definisjonsmengden til . For funksjonen i oppgaven kan det ikke finnes noen slik positiv som oppfyller dette kravet siden definisjonsmengden til er begrenset. Vi har at er i definisjonsmengden til , men er ikke i definisjonsmengden hvis . Dermed kan ikke
Dersom vi endrer definisjonsmengden til slik at den er definert på hele mengden av reelle tall, så blir periodisk. Vi regner ut at
Dette viser at perioden er høyst .
Når vi erstatter i en funksjon med , translateres grafen enheter til venstre. At for alle i definisjonsmengden, betyr at grafen til dekker seg selv perfekt etter translasjon enheter til venstre.
Av grafen i oppgave a), ser vi at grafen må translateres minst enheter langs -aksen før den ser lik ut, så perioden er minst . Dermed må perioden være akkurat , siden vi så tidligere at den også er høyst .
Svar: Perioden er for funksjonen med utvidet definisjonsmengde.
Mer om
Denne oppgaven er om En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden). Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. Et intervall er det samme som et tallområde. Tallene 4, 5, 6 og 7 ligger i intervallet 4–7 (fire til sju). Dersom vi ikke har sagt noe annet, lar vi øvre og nedre grense høre med til intervallet. Funksjonene sinus, cosinus, tangens og cotangens. Defineres enklest for en spiss vinkel i en rettvinklet trekant som forholdet mellom to av sidene i trekanten.Funksjon
Graf
Intervall
Trigonometriske funksjoner
For flere forklaringer og eksempler på , se artikkelen Grafene til sin x, cos x og tan x.
Visste du at
At er en periodisk funksjon med periode kan også leses av fra funksjonsuttrykket til . Siden er en sum av to periodiske funksjoner med periode og må være periodisk med periode lik minste felles multiplum av og . Med andre ord har periode lik siden både er delelig med og . Ved hjelp av samme argumentasjon kan vi se at funksjonensom er en sum av funksjoner med periode henholdsvis lik , og , må ha periode lik .
c)
Vis at
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi kan uttrykke ved hjelp av og .
Siden følger det atsom er det vi ønsket å vise.
Mer om
Denne oppgaven er om Funksjonene sinus, cosinus, tangens og cotangens. Defineres enklest for en spiss vinkel i en rettvinklet trekant som forholdet mellom to av sidene i trekanten. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant.Trigonometriske funksjoner
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Sinus
For flere forklaringer og eksempler på trigonometriske funksjoner, se artikkelen Sinus, cosinus og tangens.
d)
Bruk uttrykket i oppgave c) til å bestemme nullpunktene til ved regning når .
Løsningsforslag d)
Jeg tenker
Siden kan skrives som et produkt av to ulike funksjoner må bety at én av dem, eller begge, er .
Nullpunktene til en funksjon er nøyaktig de verdiene for som gjør at . Altså må nullpunktene tilfredsstillesom betyr at
For -verdiene betyr dette at
eller
Nullpunktene til i intervallet er altsåsom kan skrives
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Nullpunkt

Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0.
Trigonometriske funksjoner
Funksjonene sinus, cosinus, tangens og cotangens. Defineres enklest for en spiss vinkel i en rettvinklet trekant som forholdet mellom to av sidene i trekanten.
Cosinus

Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Union

Unionen av to mengder A og B er en ny mengde som består av alle elementer som forekommer i minst en av A og B.
Eksempel: hvis er to mengder, blir unionen .
Intervall
Et intervall er det samme som et tallområde. Tallene 4, 5, 6 og 7 ligger i intervallet 4–7 (fire til sju).
Dersom vi ikke har sagt noe annet, lar vi øvre og nedre grense høre med til intervallet.
For flere forklaringer og eksempler på trigonometri, se artikkelen Mer kompliserte likninger.
Oppgave 3 (5 poeng) Nettkode: E-4DAU
Vi lar K være kapitalen i et fond t år etter første innskudd. Hvert år setter vi inn 20 000 kroner i fondet. Avkastningen i fondet er 8 % per år.
Kapitalen i fondet vokser slik differensiallikningen nedenfor viser
a)
Løs differensiallikningen. Finn et uttrykk for når .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Differensiallikningen som beskriver kapitalen i fondet etter år består av tre ledd. Siden disse leddene består av , og et konstantledd er likningen en separabel første ordens differensiallikning.
Ved å benytte omskrivingenkan vi integrere med hensyn på på begge sider og fåMens høyresiden kan skrivesfor en konstant , kan venstresiden løses ved å bruke substitusjonsmetoden med substitusjonen . Det girog siden den deriverte av er måfor en konstant . Dette kan også ses ved å gjenta substitusjonsmetoden med substitusjonen . Vi har uansett funnet atsom ved å kombinere de to konstantene og til én konstant kan skrivesSiden følger det videre atAltså er den spesielle løsningen av likningen gitt avFra omskrivingenser vi at løsningen også kan skrivessom er den vanlige måten å oppgi funksjoner på.
Alternativ løsning
Vi kan først benytte omskrivingenDeretter kan vi integrere begge sider av likningen med hensyn på fra til Vi kunne godt brukt i stedet for her, men da kunne vi fort forvirret oss selv ettersom variabelnavnet allerede er brukt i integralets grenser. Mens høyresiden av likningen kan skriveskan vi ved å bruke substitusjonsmetoden for integrasjon, først med substitusjonen og deretter med , skrive venstresiden som
Siden betyr dette atVed å sette høyresiden av likningen lik venstresiden finner vi da at løsningen av differensiallikningen ersom kan skrives
Numerisk løsning:
Ved å skrive kommandoen
LøsODE[y’=0.08y+20000,(0,20000)]
i CAS finner vi løsningen
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Differensiallikning
En likning hvor den ukjente er en funksjon og der den deriverte, funksjonens differensialkvotient, inngår.
Et eksempel er y'' - y = 0 eller
Logaritme
Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10.
Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000.
Integrasjon
Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen.
Se Integralregning
Eksponentialfunksjon

En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten.
Brukes mest om funksjonen ex.
For flere forklaringer og eksempler på differensiallikninger, se artikkelen Separable differensiallikninger.
Visste du at
Differensiallikningen kan også løses med inetgrerende faktor. Siden ogkan vi skrive differensiallikningen somsom ved å integrere begge sider fra til girSiden og må vi hasom er det vi fant i oppgaven ovenfor.
b)
Bestem størrelsen på kapitalen etter 20 år.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Ved å benytte løsningen fra oppgave kan vi finne kapitalen i fondet etter år ved å sette inn for .
Vi skal løse differensiallikningen
Dette er en lineær 1. ordens differensiallikning. Først ordner vi den slik at den blir på formen
slik at vi kan finne den integrerende faktor. Vår likning blir slik:
.
Integrerende faktor er opphøyd i en antiderivert til . Vi bruker og multipliserer begge sider med integrerende faktor. Det gir
Metoden med integrerende faktor sikrer at venstresiden er den deriverte av produktet av og integrerende faktor. Dermed har vi
Integrasjon av begge sider med hensyn på gir
Vi multipliserer med på begge sider og får
Siden , må . Løsningen på initialverdiproblemet er derfor
For etter første innskudd får vi at
Altså størrelsen på kapitalen er rundt kroner år etter første innskudd.
Svar: Størrelsen på kapitalen er rundt kroner år etter første innskudd.
Mer om
Denne oppgaven er om En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex.Eksponentialfunksjon
For flere forklaringer og eksempler på funksjoner, se artikkelen Å bygge funksjoner.
c)
Hvor lang tid vil det gå før fondet øker med 35 000 kroner per år ifølge modellen ovenfor?
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi må finne et uttrykk for fondets økning per år og deretter kreve at denne økningen skal være lik kroner. Den verdien for som gjør at dette kravet er oppfylt vil være tiden det tar før fondet øker med kroner per år.
Fondets økning per år kan, som nesten alltid er tilfellet når det er snakk om endring, representeres som den deriverte av kapitalen med hensyn på tid. Altså representererøkningen av fondet per år. Tiden det vil ta før fondet øker med kroner per år er altså den verdien for som tilfredsstillerDet betyr atAltså tar det omlag seks år før fondet øker med per år ifølge modellen.
Svar: Ca. seks år.
Mer om
Denne oppgaven er om En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex. En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Eksponentialfunksjon
Ligning
For flere forklaringer og eksempler på eksponentiallikninger, se artikkelen Eksponentiallikninger.
Oppgave 4 (6 poeng) Nettkode: E-4DAY
En uendelig, geometrisk rekke er gitt ved
Når , er
Det kan vises at
a)
Forklar at
Begrunn at
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
For å løse denne oppgaven, må først oppgavetekten presiseres litt. Vi ønsker å vise at hvis vi legger den naturlige logaritmen av til summen av for alle sitter vi igjen med en konstant uavhengig av når .
For å løse denne oppgaven, må først oppgaveteksten presiseres litt. Oppgaveteksten hevder at for , er
Hvert ubestemt integral på venstresiden har imidlertid med seg en konstant, så venstresiden inneholder en uendelig sum av vilkårlige konstanter. Det er ingen kontroll på at denne rekken konvergerer, og det gjør utsagnet uklart.
Det som er sant, og som er akkurat det vi trenger for å løse oppgaven, er at for , er
For hver verdi av er nå rekken på venstre side en rekke der hvert ledd er et reelt tall. Utsagnet påstår at når vi velger en med tallverdi mindre enn 1 og regner ut begge sider av (1), så får vi samme resultat.
Generelt har vi at for er
.
Dermed blir venstresiden av likheten (1)
Høyresiden av (1) blir
Til sammen viser dette alt som skal vises i oppgaven. Likheten som skal vises stemmer for .
Mer om
Denne oppgaven er om Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. Et reelt polynom er en sum av produkter av en eller flere ukjente og reelle tall. Eksempler: og .Integrasjon
Logaritme
Polynom
For flere forklaringer og eksempler på rekker, se artikkelen Geometriske rekker.
b)
Sett inn og vis at
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Etter å ha satt inn må vi skrive om uttrykket fra oppgave slik at det sier at er lik summen av for .
Ved å sette inn i uttrykket fra oppgave finner viDette kan vi skrive somsom er det vi ønsket å vise.
Mer om
Denne oppgaven er om Resultatet av en addisjon. Eksempel: 2 + 5 + 1 = 8, her kalles 8 for sum. Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. Sum
Logaritme
For flere forklaringer og eksempler på logaritmer, se artikkelen Den naturlige logaritmen.
c)
Det generelle leddet i rekken ovenfor er .
Det kan vises at de åtte første desimalene i er .
Dersom vi summerer de første leddene i rekken i oppgave b), får vi en
tilnærmingsverdi for .
Hvor mange ledd må vi minst ta med for at vi skal få 6 korrekte desimaler?
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Ved å bruke CAS i geoGebra kan vi prøve oss frem helt til vi finner antall ledd vi må ha med for å få med korrekt seks korrekte desimaler.
Vi begynner med å endre instillingene i geoGebra slik at tall rundes av med ti desimalers nøyaktighet. Dette gjør vi ved å gå inn på ”Innstillinger”, trykke på ”Avrunding” og deretter på ”10 desimaler”. Ved å systematisk prøve forskjellige verdier for med kommandoen
Sum[(1/n)*(1/2^n),n,1,M]
i CAS finner vi at
Sum[(1/n)*(1/2^n),n,1,18]
gir , mens
Sum[(1/n)*(1/2^n),n,1,19]
gir . Altså må minst ledd tas med for å få korrekte desimaler.
Svar: ledd må tas med.
Mer om
Denne oppgaven er om
Sum
Resultatet av en addisjon.
Eksempel: 2 + 5 + 1 = 8, her kalles 8 for sum.
Logaritme
Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10.
Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000.
For flere forklaringer og eksempler på følger, se artikkelen Konvergente tallfølger.
Oppgave 5 (7 poeng) Nettkode: E-4DB3
Funksjonene og er gitt ved
Skisser av grafene til og er tegnet nedenfor.
a)
Bestem nullpunktene til uttrykt ved .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi må finne de verdiene for som gjør at .
Siden nullpunktene til er nøyaktig de verdiene for som tilfredsstillermå de være gitt av
Alternativ løsning
Ifølge tredje kvadratsetning er for alle tall og . Hvis og følger det da atNullpunktene til er de verdiene for som er slik atsom betyr atsiden . Med andre ord er nullpunktene til gitt av
Svar: .
Mer om
Denne oppgaven er om Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0. Konjugatsetningen kalles også tredje kvadratsetning: .Nullpunkt
Konjugatsetningen
For flere forklaringer og eksempler på andregradsfunksjoner, se artikkelen Å bruke konjugatsetningen.
b)
Bestem slik at arealene og på figurene ovenfor er like store.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Siden arealet under grafen til en funksjon mellom og er lik integralet av med hensyn på fra til er vi nødt til å velge slik at integralene av de to funksjonene er like.
Nullpunktene til er nøyaktig de verdiene for som tilfredsstillerMed andre ord er de to nullpunktene som ligger nærmest gitt avArealet under grafen til mellom disse nullpunktene dermed gitt somog siden den deriverte av er følger det atArealet under grafen til mellom nullpunktene er på tilsvarende måte gitt somDen verdien for som gjør at arealene og er like må altså tilfredsstilleDet er bare én verdi for som tilfredsstiller denne likningen, og det er
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Integrasjon
Graf
Ligning
For flere forklaringer og eksempler på integraler, se artikkelen Bestemte integraler.
Visste du at
Det kan vises at cosinus kan skrivesder . Dette, som er den såkalte ”Taylorutviklingen” til cosinus, er det kalkulatoren din benytter seg av når den beregner .
c)
Bruk formelen til å vise at
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Siden formelen holder for alle tall og må den også holde for og .
Ved å sette inn for og i formelen (*) finner vi atSiden Pytagoras læresetning krever at har vi videre atMed andre ord har vi funnet atsom kan skrives
Mer om
Denne oppgaven er om Funksjonene sinus, cosinus, tangens og cotangens. Defineres enklest for en spiss vinkel i en rettvinklet trekant som forholdet mellom to av sidene i trekanten. Pytagoras læresetning sier at: Trigonometriske funksjoner
Pytagoras læresetning
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
For flere forklaringer og eksempler på trigonometri, se artikkelen Trigonometriske formler.
Visste du at
Det kan vises atder . Ettersom kvadratet av et negativt tall er positivt og kvadratet av et positivt tall er positivt virker det absurd å snakke om tallet . Av den grunn kaller man tall på formen , der er et reelt tall, for ”imaginære tall”. Uansett, ved å bruke dette uttrykket for følger det atsom er det vi viste i denne oppgaven.
d)
Når vi dreier flatestykket med arealet om x-aksen, får vi et omdreiningslegeme med volum .
Bruk formelen i oppgave c) til å bestemme et eksakt uttrykk for ved regning.
Løsningsforslag d)
Jeg tenker
Ved å dele opp volumet av et omdreiningslegeme til en funksjon i uendelig mange, uendelig tynne sylindere med volum kan vi uttrykke det som et integral.
Arealet under grafen til finner vi ved å summere uendelig mange, uendelig tynne rektangler med høyde og bredde . På tilsvarende måte kan vi dele opp volumet av omdreiningslegemet i uendelig mange, uendelig tynne sylindere med radius og høyde . Volumet av en slik sylinder er da . Volumet av omdreiningslegemet kan vi skrive som integralet av alle disse sylinderene. Altså må
Ved å bruke formelen (*) finner vi da atVed enten å se at den deriverte av er eller ved å bruke substitusjonsmetoden med substitusjonen , følger det atAltså er volumet av omdreiningslegemet
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Integrasjon
Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen.
Se Integralregning
Omdreiningslegeme
Et omdreiningslegeme (rotasjonslegeme) fremkommer ved at en plan figur dreier seg om en akse i figurens plan. Overflaten av et omdreiningslegeme er derfor en omdreiningsflate. Eksempler på omdreiningslegemer er kule, ellipsoide, sylinder og kjegle.
Trigonometriske funksjoner
Funksjonene sinus, cosinus, tangens og cotangens. Defineres enklest for en spiss vinkel i en rettvinklet trekant som forholdet mellom to av sidene i trekanten.
For flere forklaringer og eksempler på omdreiningslegemer, se artikkelen Volum av et omdreiningslegeme.
Oppgave 6 (7 poeng) Nettkode: E-4DBA
En rett linje i planet skjærer koordinataksene i og . Se skissen nedenfor.
a)
Vis at likningen til linjen kan skrives
Løsningsforslag a)
Jeg tenker:
Vi må finne funksjonsuttrykket for den rette linjen som går gjennom de to punktene og .
Den rette linjen som går gjennom punktene og må ha stigningstall likSiden linjen skjærer -aksen i punktet følger det videre at konstantleddet er lik . Vi har altså funnet at likningen for den rette linjen som går gjennom og er gitt ved
Alternativ løsning:
Siden og har forskjellige -verdier kan den rette linjen skrives der og er konstanter. At linjen går gjennom punktet betyr at konstantene og må tilfredsstilleTilsvarende kan vi kreve at linjen skal gå gjennom punktet ved å setteDette gir likningssettetSiden vi allerede vet at følger det imidlertid at $$\begin{split} C_1a+b=0 \implies C_1 = -\frac{b}{a}. \end{split}$$ Altså kan likningen til den rette linjen som går gjennom punktene og skrives
Mer om:
Denne oppgaven er om Stigningstallet forteller hvor mye grafen stiger eller synker når vi øker med en enhet på x-aksen. Eksempel: Når vi øker enheten på x-aksen med 1, a1 = 1, fører det til at enheten på y-aksen: a2 = 4 - 2 = 2, øker med 2. Dermed er stigningstallet = 2/1 = 2. Lineære funksjoner er funksjoner som er skrevet på formen . En rett linje som vanligvis kalles linje, er en rett strek som har en posisjon og retning. En linje fortsetter uendelig i begge retninger.Stigningstall
Lineære funksjoner
Disse funksjonene er rette linjer der a er stigningstallet og b er punktet grafen krysser y-aksen.Linje
For flere forklaringer og eksempler på lineære funksjoner, se artikkelen Rette linjer (lineære funksjoner).
Visste du at:
Siden vi kan definere en rett linje som den korteste veien mellom to punkter kan det i enkelte sammenhenger være interessant å se hvordan rette linjer ser ut dersom vi studerer en geometri som ikke er flat. En rett linje på jordklodens overflate kan for eksempel ikke skrives på formen siden jordkloden er rund, og ikke flat. På jordkloden er de rette linjestykkene deler av sirkler som strekker seg rundt hele jorden. Dette er grunnen til at hvis du går langt nok langs en rett linje på jordkloden, vil du komme tilbake der du startet. At en geometri er flat betyr i praksis at enhver avstand kan skrives somder og er avstanden langs to vinkelrette akser. Dette er det du kanskje som pythagoras læresetning. Et litt mer interessant tilfelle er de geometriene som bare er flate i uendelig små områder. Her er pythagoras læresetning fortsatt sann, men bare for uendelig små avstander , altsåEksempler på slike geometrier kan være sfærer, slik som jordkloden, eller tid-rommet i Einsteins generelle relativitetsteori.
b)
Vis at dette også kan skrives
Løsningsforslag b)
Jeg tenker:
Vi ønkser å omformulere likningen fra oppgave slik at den sier .
Fra oppgave har vi atVed å legge til på begge sider av likhetstegnet kan vi skrive dette somog ved å multiplisere begge sider av likningen med følger det atsom er det vi ønsket å vise.
Mer om:
Denne oppgaven er om En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Lineære funksjoner er funksjoner som er skrevet på formen .Ligning
Lineære funksjoner
Disse funksjonene er rette linjer der a er stigningstallet og b er punktet grafen krysser y-aksen.
For flere forklaringer og eksempler på lineære likninger, se artikkelen Førstegradslikninger.
c)
Et plan i rommet skjærer koordinataksene i , og .
Vis at normalvektoren til planet er
Løsningsforslag c)
Jeg tenker:
Vi er nødt til å finne et uttrykk for en av vektorene som står vinkelrett på alle vektorer mellom to punkter i . Det kan vi gjøre ved å finne to vektorer mellom punkter i .
Siden , og ligger i er vektorenevektorer mellom punkter i . Altså må vektorenstå normalt på alle vektorer mellom punkter i . Med andre ord kan vi definere normalvektorensom er det vi ønsket å vise. Legg merke til at det finnes uendelig mange normalvektorer. For alle er nemlig også en normalvektor.
Alternativ løsning:
Hvis vi klarer å finne konstanter , og slik ater likningen for planet kan vi skrive velge normalvektoren som en konstant multiplisert med . At punktene , og ligger i gir følgende sett av likninger: $$\begin{split} (I) & \ \ \ \ \ C_1a+1=0 \implies C_1 = -\frac{1}{a}\\ (II) & \ \ \ \ \ C_2b+1=0 \implies C_2 = -\frac{1}{b} \\ (III) & \ \ \ \ \ C_3c+1=0 \implies C_3 = -\frac{1}{c}. \end{split}$$ Altså er likningen til planet gitt somVed å multiplisere begge sider av likhetstegnet med følger det at likningen for planet kan skrivesNormalvektoren kan altså velges til å væresom er det vi ønsket å vise.
Mer om:
Denne oppgaven er om
Normalvektor

En normalvektor for et plan står vinkelrett på alle linjer i planet.
Plan
Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate.
Ligning
En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente.
Eksempel:
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Likning til et plan.
d)
Vis at likningen til kan skrives
Løsningsforslag d)
Jeg tenker:
For å uttrykke likningen til planet kan vi enten finne en normalvektor og et punkt i , eller tre konstanter , og slik at for alle punkter i .
Siden punktet ligger i og kan velges som normalvektor til planet må alle punkter i tilfredsstilleAltså er likningen for planet gitt avog ved å multiplisere begge sider av likhetstegnet med finner vi atsom er det vi ønsket å vise.
Alternativ løsning:
Vi må finne konstanter , og slik ater likningen til det planet som punktene , og er en del av. At ligger i betyr at og derfor . Siden ligger i må som betyr at og at ligger i betyr at . Vi har med andre ord funnet at likningen for planet kan skrivessom ved å multiplisere begge sider med og deretter legge til én på begge sider kan skrives
Mer om:
Denne oppgaven er om En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate. En normalvektor for et plan står vinkelrett på alle linjer i planet. I et koordinatsystem står to akser vinkelrett på hverandre. Punktet der aksene møtes kalles origo. Origo har koordinatene (0,0). Ligning
Plan
Normalvektor
Origo
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Enhetsvektor og normalisering.
Visste du at:
I den alternative løsningen brukte vi at ethvert plan kan skrivesfor tre konstanter , og . Dette er ikke sant! Det generelle uttrykket for et plan er nemligfor fire konstanter , , og . Hvis , altså at Origo ikke ligger i planet, kan vi dele begge sider på og fåHvis vi nå kaller konstanten for , konstanten for og konstanten for kan vi skrive likningen for et plan på formenDette er imidlertid bare mulig dersom planet ikke inneholder Origo. Hvis Origo ligger i planet stemmer altså ikke likningen for planet. Det kan vi se ved å sette en av konstantene , eller lik null. Da får vi nulldivisjon i likningen for planet – det er ikke bra! Måten vi kan løse dette på er imidlertid ganske enkel; hvis vi multipliserer begge sider av likhetstegnet med og skriver planlikningen på formenholder den også for tilfellet der Origo ligger i planet.
e)
Planet skjærer -aksen i og -aksen i . Planet er parallelt med -aksen.
Forklar hvordan vi kan bruke resultatet i oppgave d) til å bestemme likningen for planet .
Løsningsforslag e)
Jeg tenker:
At planet er parallelt med -aksen kan vi enten tolke som at aldri skjærer -aksen, eller at skjærer -aksen i . Ved å benytte den siste tolkningen kan vi bruke resultatet i oppgave til å uttrykke likningen for planet .
Fra oppgave har vi at ethvert plan som skjærer -aksen i , -aksen i og -aksen i har likningSiden planet skjærer - og -aksen i henholdsvis og må og . Det betyr at likningen for er gitt avSiden planet er parallell med -aksen kan det ikke finnes noe punkt i som også er på -aksen. Et slikt skjæringspunkt mellom -aksen og planet må altså befinne seg uendelig langt borte – i . Det betyr at må være et uendelig stort tall, som videre betyr at må være et uendelig lite tall. Med andre ord er likningen for planet gitt av
Svar:
Mer om:
Denne oppgaven er om
Plan
Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate.
Parallell

To rette linjer i et plan er parallelle når de ikke skjærer hverandre. Avstanden mellom linjene er den samme uansett hvor du måler.
Tegnet som forteller at to linjer er parallelle:
Eksempel: , leses "linja g er parallell med linja f".
Ligning
En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente.
Eksempel:
Vektorfunksjon
En vektorfunksjon er en funksjon av en variabel t som gir en vektor fra origo for hver t:
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Avstand mellom et punkt og et plan.