Prikkprodukt og norm
Hva er prikkproduktet? Hvordan finner vi normen til en vektor?
I prikkproduktet er resultatet et tall (en skalar) og ikke en vektor. Og derfor kalles prikkprodukt ofte også skalarprodukt (må ikke blandes med skalarmultiplikasjon, som betyr å multiplisere en vektor med et reelt tall ). Legg merke til at prikkoperatoren , får forskjellig betydning alt etter om den står mellom to vektorer eller to tall.
PRIKKPRODUKT
La og være to vektorer. Prikkproduktet av og er
Eksempel 1
Eksempel 2
Eksempel 3
Hvis prikkproduktet er lik 0, er vektorene ortogonale. For mer informasjon se i høyrespalten Projeksjon.
NORMEN TIL EN VEKTOR
En vektor har både retning og lengde. Lengden kalles ofte norm. Normen til skrives som .
Eksempel 4
Vektoren går fra Avstanden i -retning fra til er avstanden i -retning fra til er , og dermed er . Hva er ?
Vektoren tilsvarer jo hypotenusen i den rettvinklede trekanten , og lengden får vi dermed ved hjelp av Pytagoras' teorem:
Legg så merke til at .
Dette gjelder generelt.
Eksempel 5
Eksempel 6
regler for prikkproduktet
- Prikkproduktet er kommutativt:
 - Den distributive lov ("parentesregelen") gjelder:
 
Del på Facebook
Lynkurs 11.-13.trinn
Vektorer
Består av:
- Hva er en vektor?
 - Like vektorer
 - Vektorer mellom to punkter
 - Vektorer i tre eller flere dimensjoner
 - Nullvektor
 - Stedvektor (posisjonsvektor)
 - Parallelle vektorer
 - Lengden til en vektor
 - Addisjon av vektorer
 - Subtraksjon av vektorer
 - Skalarmultiplikasjon
 - Prikkprodukt og norm
 - Vinkelen mellom to vektorer
 - Ortogonale vektorer
 - Enhetsvektor og normalisering
 - Projeksjon
 - Kort om matriser og determinanter
 - Kryssprodukt av to vektorer
 - Retningsvektor
 - Parameterframstilling av en rett linje
 - Parametriserte kurver
 - Likning til et plan
 - Avstand mellom et punkt og et plan
 - Likning for en kule
 - Kryssprodukt - areal og volum
 - Vektorregning med eksempler
 



