
Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:


REA3024 2013 Vår
Eksamenstid:
5 timer:
Del 1 skal leveres inn etter 2 timer.
Del 2 skal leveres inn senest etter 5 timer.
Hjelpemidler:
Del 1:
Vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler
Del 2:
Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Framgangsmåte:
Du skal svare på alle oppgavene i Del 1 og Del 2.
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte.
Om oppgaven krever en bestemt løsningsmetode, vil også en alternativ metode kunne gi noe uttelling.
Veiledning om vurderingen:
Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- vurderer om svar er rimelige
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
Andre opplysninger:
Kilder for bilder, tegninger osv.
- Alle grafer og figurer (Utdanningsdirektoratet)
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (4 poeng) Nettkode: E-4DBN
Deriver funksjonene
a)
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Funksjonen er en konstant multiplisert med funksjonen . Det holder altså å derivere og deretter multiplisere den deriverte med den samme konstanten.
Siden den deriverte av er følger det at
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Cosinus

Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Sinus
Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant.
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
For flere forklaringer og eksempler på derivasjon, se artikkelen Derivasjonsregler.
Visste du at
Vi kan definere den deriverte til en funksjon som grenseverdien Den deriverte av en konstant multiplisert med en funksjon er da Fra dette kan vi konkludere med at den deriverte til en funksjon multiplisert med en konstant, er lik konstanten multiplisert med den deriverte til funksjonen.
b)
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Funksjonen består av et konstantledd og en sinusfunksjon med en kjerne . Derfor kan det være lurt å bruke kjerneregelen for derivasjon.
Vi observerer først at siden den deriverte av et konstantledd alltid er null og konstante koeffisienter alltid kan tas utenfor derivasjonen. Kjerneregelen for derivasjon sier at Ved å sette og finner vi da at
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Cosinus er en trigonometrisk funksjon. Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. er forholdet mellom sirkelens omkrets og diameter. Dette forholdet er alltid konstant og tilnærmet lik 3,14. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Sinus
Pi (π)
Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler på derivasjon, se artikkelen Kjerneregelen.
Visste du at
En mer vanlig, og kanskje også mer meningsfull, måte å skrive den deriverte med hensyn på av en funksjon er ved å skrive . Dette kan vi forstå som ”en uendelig liten endring i per en uendelig liten endring i ”. Spesielt fint er det at vi med denne skrivemåten kan kjenne igjen den mystiske faktoren som alltid dukker opp når vi holder på med integrasjon. Kjerneregelen for derivasjon kan da skrives som ikke ser ut til å si noe annet enn at brøkregelene fremdeles holder.
c)
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Funksjonen er et produkt av to funksjoner, og , som er mye lettere å derivere hver for seg. Derfor kan det være lurt å prøve produktregelen for derivasjon.
Produktregelen for derivasjon sier at hvis og er deriverbare funksjoner, så må Hvis vi setter og følger det da at Videre gir kjerneregelen, som sier at , med kjernen at siden er sin egen deriverte. Hvis vi igjen bruker kjerneregelen, men nå på med kjernen finner vi at
siden den deriverte av er . Altså er
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Sinus
Eksponentialfunksjon
Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler på derivasjon, se artikkelen Å derivere sammensatte uttrykk.
Visste du at
Siden vi kan definere den deriverte av en funksjon som grenseverdien må den deriverte av produktet av to funksjoner og tilfredsstille som er det vi kjenner som produktregelen for derivasjon.
Oppgave 2 (4 poeng) Nettkode: E-4DBR
Bestem integralet ved å bruke
a)
variabelskifte
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Siden den deriverte av er kan det være lurt å bruke variabelskiftet .
Metoden for integrasjon ved substitusjon sier at Ved å introdusere variabelskiftet finner vi da, siden , at Siden den deriverte av er må der er integrasjonskonstanten. Legg merke til at vi har lagt til et absoluttverditegn inne i logaritmen. Dette er fordi bare gir mening å snakke om hvis er et positivt tall. Ved å legge til en absoluttverdi kan vi også ta høyde for verdier som er negative. Ved nå å sette inn for følger det at
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde. Et reelt polynom er en sum av produkter av en eller flere ukjente og reelle tall. Eksempler: og .Integrasjon
Brøk
Polynom
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Integrasjon ved substitusjon.
Visste du at
Integrasjon ved substitusjon følger så direkte fra kjerneregelen for derivasjon at de egentlig bør hete det samme. Kjerneregelen for derivasjon sier at og ved å integrere begge sider av likningen med hensyn på finner vi at Siden den integrasjon og derivasjon utjevner hverandre sitter vi igjen med der er integrasjonskonstanten. Dette kan vi skrive og hvis vi omdøper ser vi at som er det vi kjenner som integrasjon ved substitusjon.
b)
delbrøkoppspalting
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Ved å faktorisere kan vi skrive brøken som en sum av to enklere brøker. Forhåpentligvis vil dette forenkle integrasjonen.
Funksjonen kan ifølge tredje kvadratsetning faktoriseres Vi ønsker å finne to konstanter og slik at Ved å multiplisere begge sider av likningen med følger det at Siden denne likningen må være sann for alle må den stemme for alle konstantledd og -ledd separat. Det vil si at $$\begin{split} \mbox{ konstantledd: } & \ \ \ A-B=0 \\ \mbox{ $x$-ledd: } & \ \ \ A+B=2. \end{split}$$ Den første likningen gir at , som ved innsetting i den andre likningen gir $$\begin{split} A+A=2 \implies A = 1 \implies B=A=1. \end{split}$$ Altså kan vi skrive Det betyr at og siden den deriverte av er og den deriverte av er får vi der er integrasjonskonstanten. Vi har altså funnet at Merk at dette er det samme svaret som i oppgave siden vi kan skrive
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Med å faktorisere et uttrykk i x mener vi å skrive det som et produkt av lineære faktorer. Eksempel: Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde. Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se IntegralregningFaktorisering av uttrykk
Brøk
Logaritme
Integrasjon
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Integrasjon av rasjonale uttrykk.
Visste du at
En delbrøkoppspalting kan ofte gjøres på en mye raskere og mer intuitiv måte enn metoden brukt ovenfor. Uttrykket kan delbrøkoppspaltes ved å finne en måte å kombinere faktorene og på en slik måte at kombinasjonen blir lik . I dette tilfellet kan vi skrive Det betyr at delbrøkoppspaltingen er gitt som Et annet tilfelle er Siden er delbrøkoppspaltingen gitt av
Oppgave 3 (4 poeng) Nettkode: E-4DBU
Punktene , og er gitt.
a)
Bestem . Bruk resultatet til å bestemme arealet av .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
For å beregne må vi først bestemme og . Deretter kan vi bruke at lengden er lik arealet av parallellogrammet utspent av og til å bestemme arealet av .
Gitt de tre punktene , og kan vi konstruere vektorene
Det gir at
som har lengde
Siden lengden av vektoren er lik arealet av parallellogrammet utspent av og , og utgjør nøyaktig halvparten av parallellogrammet, følger det at arealet av er
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = . Et parallellogram er en firkant med parvis parallelle sider. Vinklene er parvis like store.Vektor
Parallellogram
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Kryssprodukt av to vektorer.
b)
Bestem . Bruk blant annet dette resultatet til å bestemme arealet av .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi ønsker å beregne skalarproduktet og bruke resultatet til å bestemme arealet av .
Siden må
Altså står og vinkelrett på hverandre, noe som betyr at er rettvinklet og . Arealet av er dermed
som passer med det vi fant i forrige oppgave.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = . En trekant er en todimensjonal figur med tre hjørner og tre sidekanter. Vektor
Trekant
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Prikkprodukt og norm.
Oppgave 4 (3 poeng) Nettkode: E-4DBX
Løs differensiallikningen
når
Løsningsforslag
Jeg tenker
Differensiallikningen er første ordens og lineær. Den kan løses med metoden med integrerende faktor. Akkurat denne likningen er også separabel. Hvis jeg separerer variabler, må jeg integrerer funksjonen . Det vil gi meg et uttrykk med absoluttverdien til som må håndteres korrekt.
Først observerer vi at er en løsning av differensiallikningen siden begge sider da er konstant lik . For å finne andre løsninger, kan vi dele på på begge sider for å separere variabler. Da får vi
Integrasjon med hensyn på på begge sider gir
der er et vilkårlig reelt tall.
Når C gjennomløper alle reelle tall, vil gjennomløpe alle positive tall. Dermed er alle løsningene til likningen, inkludert den trivielle løsningen , gitt ved
der er et vilkårlig reelt tall.
Løsningen som tilfredsstiller initialbetingelsen må ha
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En likning hvor den ukjente er en funksjon og der den deriverte, funksjonens differensialkvotient, inngår. Et eksempel er y'' - y = 0 eller Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen. Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex.Differensiallikning
Logaritme
Derivasjon
Integrasjon
Eksponentialfunksjon
For flere forklaringer og eksempler på differensiallikninger, se artikkelen Separable differensiallikninger.
Visste du at
Vi kunne også løst differensiallikningen ved å gjette på ulike funksjoner. Siden den deriverte til må være kan det virke rimelig å begynne å gjette på en funksjon av typen der er et tall. Siden må imidlertid , som betyr at ikke er konstant. Vi kan likevel se hva som skjer om vi prøver med . Da får vi som er nesten riktig – vi har bare en -er for mye. Det kan vi ta høyde for ved heller å sette . Da finner vi som betyr at vi har løst differensiallikningen. Hvis er en løsning er imidlertid også en løsning så lenge er en konstant ulik null. At kan vi da kreve ved å sette som betyr at den spesielle løsningen på differensiallikningen er
Oppgave 5 (5 poeng) Nettkode: E-4DBZ
En rekke er gitt ved
a)
Bestem og
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi må finne et uttrykk for det -ende leddet i rekken, og summen av de første leddene. Det kan vi gjøre ved å legge merke til at følgen er en oppramsing av de positive oddetallene.
For å løse denne oppgaven må vi egentlig også løse oppgave . Med dette i tankene begynner vi med å observere at leddene i rekken representerer det -te oddetallet. Siden annenhvert tall er et oddetall må differansen mellom to tall i rekken være . Siden den rekken begynner på kan vi skrive Det betyr at For å finne summen kan man enten huske at summen av de første oddetallene er det te kvadrattallet og at derfor , eller dele opp summen. Siden er summen av oddetallene fra og med til og med kan vi ved å bytte rekkefølge på addisjonen finne at Uansett finner vi at
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Resultatet av en addisjon. Eksempel: 2 + 5 + 1 = 8, her kalles 8 for sum. Et kvadrattall er det positive heltallet som vi får når et heltall multipliserers med seg selv. Eksempel: 25 er et kvadrattall, fordi Tallene 1, 3, 5, 7, 9 og 11 er eksempler på oddetall.Sum
Kvadrattall
Oddetall
Oddetall er heltall hvor svaret ikke blir et heltall når de deles med 2.
Alle oddetall kan skrives på formen 2n+1, der n er et helt tall.
Et heltall som ikke er oddetall er partall.
For flere forklaringer og eksempler på rekker, se artikkelen Aritmetiske rekker.
Visste du at
En annen måte å se at summen av de første oddetallene er det -te kvadrattallet er ved å gjennomføre et geometrisk argument. Figuren under viser hvordan hvordan summen av de første oddetallene er et kvadrat. For hvert nye oddetall som legges til vil kvadratet øke sin sidelengde med én.

b)
Forklar at rekken er aritmetisk, og bruk dette til å finne et uttrykk for og .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
En rekke er aritmetisk dersom differansen mellom nærstående ledd i rekken alltid er den samme.
Leddene i rekken er oddetall og kan derfor skrives Siden differansen mellom nærstående ledd, for alle er rekken aritmetisk. Siden leddene øker med like mye vil summen av dem, altså verdien til rekken, alltid være ganger så stor som gjennomsnittsverdien av leddene i den. Det betyr at
Svar: Aritmetisk rekke:
Mer om
Denne oppgaven er om Resultatet av en addisjon. Eksempel: 2 + 5 + 1 = 8, her kalles 8 for sum. Tallene 1, 3, 5, 7, 9 og 11 er eksempler på oddetall. Gjennomsnitt er en middelverdi av alle dataene. Gjennomsnittet finner du ved å: Sum
Oddetall
Oddetall er heltall hvor svaret ikke blir et heltall når de deles med 2.
Alle oddetall kan skrives på formen 2n+1, der n er et helt tall.
Et heltall som ikke er oddetall er partall.Gjennomsnitt
1) summere alle data
2) dele summen på total antall data
Eksempel: Gjennomsnittet av 2, 2, 4, 3 er 2,75 fordi
1)
2) antall data er 4.
For flere forklaringer og eksempler på rekker, se artikkelen Aritmetiske tallfølger.
c)
Bestem hvor mange ledd rekken minst må ha for at .
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
For å bestemme hvor mange ledd, , rekken minst må ha for at kan vi bruke uttrykket fra oppgave og deretter løse ulikheten for .
Fra oppgave har vi at De mulige antallene ledd som gjør at må dermed tilfredsstille $$\begin{split} S_n=n^2>400 \implies n > \sqrt{400}=20. \end{split}$$ Altså må rekken minst ha ledd for at .
Svar: .
Mer om
Denne oppgaven er om ulikhet og Kvadratrot har symbolet . Kvadratroten av et tall a er et tall b, som multiplisert med seg selv gir a. Kvadratroten av et positivt tall, for eksempel 16, er det positive tallet som multiplisert med seg selv gir 16. Kvadratroten av 16 er 4, fordi . Det skrives .Kvadratrot
For flere forklaringer og eksempler på ulikheter, se artikkelen Lineære ulikheter.
Oppgave 6 (2 poeng) Nettkode: E-4DC3
Følgende informasjon er gitt om en kontinuerlig funksjon :
- for alle
- for alle
- for og for
- for og for
Lag en skisse som viser hvordan grafen til kan se ut.
Løsningsforslag
Jeg tenker
Ved å notere hvor er positiv, voksende og avtagende, hvor det er ekstremalpunkter og hvor det ikke er noen krumning kan vi skissere en mulig graf for .
Siden må grafen til alltid være over -aksen. Siden
må grafen være avtagende på og kan derfor være voksende på . Dette passer godt overens med kravet
Siden for og må grafen ha vendepunkter i og . Én mulig løsning er skissert i figuren under.

Mer om
Denne oppgaven er om
Graf
En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.
Ekstremalpunkter
Ekstremalpunkter er en samlebetegnelse på topp- og bunnpunkter.
Intervall
Et intervall er det samme som et tallområde. Tallene 4, 5, 6 og 7 ligger i intervallet 4–7 (fire til sju).
Dersom vi ikke har sagt noe annet, lar vi øvre og nedre grense høre med til intervallet.
Vendepunkt

Et vendepunkt for en funksjon er et punkt , der funksjonen bytter mellom å være konveks og konkav. I et vendepunkt skifter den annenderiverte fortegn.
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
For flere forklaringer og eksempler på funksjoner, se artikkelen Kritiske punkter.
Oppgave 7 (2 poeng) Nettkode: E-4DC5
Bruk induksjon til å bevise påstanden
Løsningsforslag
Jeg tenker
Det holder å vise at påstanden er sann for og at hvis den er sann for så må den nødvendigvis også være sann for .
For er påstanden som er sant! Vi antar nå at påstanden stemmer for . Det betyr at Vi ønsker å se om dette betyr at også er sann. Siden vi har antatt at er sann kan vi skrive Dette kan vi omformulere ved
som betyr at stemmer hvis stemmer. Vi har altså bevist at påstanden er sann for alle , ved induksjon.
Mer om
Denne oppgaven er om Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde. En metode til å bevise en påstand P(n) der det inngår et positivt heltall n. Følgende to skritt må gjennomføres: Siden vi vet fra 1. at hypotesen gjelder for P(1) kan vi ved hjelp av 2. slutte at den også gjelder for P(2). Fra dette kan vi slutte at den også må gjelde for P(3), og så videre for alle P(n).Brøk
Matematisk induksjon
For flere forklaringer og eksempler på bevisføring, se artikkelen Induksjonsbevis.
Visste du at
Påstanden kan bevises direkte ved først å legge merke til at hvis så må Vi har altså funnet som kan skrives Det betyr at som er det vi har bevist i denne oppgaven.
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (4 poeng) Nettkode: E-4DC7
En pasient får 8 mL av en medisin hver time. Den totale mengden medisin i kroppen timer etter at medisineringen startet, er mL. I løpet av en time skiller kroppen ut 5% av den totale medisinmengden.
a)
Forklar at
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi må bruke det vi vet om mengden medisin i kroppen til å lage en relasjon mellom endringen av mengden medisin i kroppen over tid og hvor mye medisin det er i kroppen på et visst tidspunkt.
Vi lar være mengden medisin, målt i milliliter, i kroppen timer etter at medisineringen startet. Siden pasienten får mL av medisinen hver time må At pasienten skiller ut % av den totale medisinmengden hver time betyr imidlertid at vi må trekke % av fra endringen . Med andre ord må vi ha
Mer om
Denne oppgaven er om Prosent betyr hundredel og skrives %. Eksempel: Hvor mange prosent er 1 av 4? . En likning hvor den ukjente er en funksjon og der den deriverte, funksjonens differensialkvotient, inngår. Et eksempel er y'' - y = 0 eller En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Prosent
Differensiallikning
Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler på funksjoner, se artikkelen Johannes bygger nye funksjoner.
b)
Vis at når
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi ønsker å vise at funksjonen løser differensiallikningen og tilfredsstiller .
Siden oppgaven ber oss om å vise at er en løsning av differensiallikningen når holder det å vise at tilfredstiller differensiallikningen og at . Sistnevnte kan vi observere ved Fra kjerneregelen følger det at For å undersøke om tilfredsstiller likningen holder det å sette inn uttrykkene for og og se om likningen er oppfylt. Ved å gjøre dette får vi som betyr at løser differensiallikningen.
Alternative løsninger
i)
Siden differensiallikningen kan skrives på formen og kan vi multiplisere begge sider av likningen med den intgrerende faktoren og deretter skrive Integralet av hver side er henholdsvis og Ved å sette finner vi videre at løsningen kan skrives En videre omformulering kan oppnås ved å multiplisere begge sider med . Det gir og siden må vi ha $$\begin{split} 0=y(0)=160+Ce^{0}=160+C \implies C=-160. \end{split}$$ Den spesielle løsningen av differensiallikningen er altså
ii)
Ved å skrive kommandoenLøsODE[ y’ = 8-0.05y,(0,0) ]
i CAS får vi følgende løsning
Mer om
Denne oppgaven er om En likning hvor den ukjente er en funksjon og der den deriverte, funksjonens differensialkvotient, inngår. Et eksempel er y'' - y = 0 eller Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen. Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde.Differensiallikning
Integrasjon
Eksponentialfunksjon
Derivasjon
Brøk
For flere forklaringer og eksempler på differensiallikninger, se artikkelen Separable differensiallikninger.
Visste du at
I utregningen over fant vi at integrasjonskonstanten måtte være for at . Selv om utregningen gikk fint er dette et litt problematisk tall. Vi kan forstå den naturlig logaritmen som ”det tallet må opphøyes i for å bli ”. Problemet er at uansett hva er vil være et positivt tall. Hvordan kan vi da si at tallet eksisterer? Løsningen er å finne i et annet og enda mer absurd tall, nemlig . Det kan vises at , som betyr at Det er med andre ord ikke helt sant at er positiv for alle .
En annen måte å unngå problemet er å samle integrasjonskonstantene i variable og slik at Ved å sette inn og finner vi da at som er helt uproblematisk så lenge .
c)
Bestem . Kommenter svaret.
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi må finne hvor mye av medisinen pasienten har i kroppen, , når tiden går mot .
Vi må beregne grenseverdien Når går mot uendelig må gå mot uendelig. Det betyr at må gå mot uendelig og derfor må gå mot én over uendelig – altså null. Med andre ord må Dette er egentlig det eneste rimelige svaret. Hvis vi hadde funnet at hadde dette betydd at pasienten, og hele universet, etterhvert vil bli fylt opp av medisin – det høres ikke fornuftig ut! Hvis vi på den annen side hadde funnet at hadde det ikke vært noen vits for pasienten å innta mL av medisinen hver time. Dessuten hadde ikke dette gitt mening ettersom pasienten da måtte ha skilt ut % av den totale medisinmengden hver time. Den eneste fornuftige verdien kan ta er altså slik at fem prosent av medisinmengden er nøyaktig lik mL. Dette kan vi skrive som . Svaret er da det samme som vi fant ovenfor – pasienten vil etter en veldig lang behandling ende opp med å ha omlag mL medisin i kroppen.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En uendelig tallfølge a1, a2, a3, ...har grenseverdi A dersom vi kan få an så nær A vi vil ved å velge n stor nok. En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex. Prosent betyr hundredel og skrives %. Eksempel: Hvor mange prosent er 1 av 4? .Grenseverdi
Eksponentialfunksjon
Prosent
For flere forklaringer og eksempler på grenseverdier, se artikkelen Når x går mot uendelig.
Oppgave 2 (6 poeng) Nettkode: E-4DCB
Funksjonen er gitt ved
a)
Tegn grafen til .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi kan plotte grafen til i GeoGebra.
Ved å bruke kommandoenf(x):=Funksjon[12exp(-0.5x)sin(0.5x),0,4\pi]
i geoGebras grafdel sitter vi igjen med følgende graf:

Svar:

Mer om
Denne oppgaven er om En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden). Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi Graf
Funksjon
For flere forklaringer og eksempler på grafer, se artikkelen Grafen til en funksjon.
Visste du at
Hvis du har en mac, eller linux med fungerende python, kan du åpne programmet som heter ”terminal”. Ved å skrivepython
etterfulgt av ENTER kan du bruke kommandoene
from pylab import *
x = linspace(0,4*pi,1000)
plot(x, 12*exp(-0.5*x)*sin(0.5*x) )
show()
Da dukker grafen til opp på skjermen.
b)
Bestem eventuelle topp- og bunnpunkter på grafen til .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Topp- og bunnpunktene på grafen til er nøyaktig de verdiene for som tilfredsstiller .
Ved å benytte produktregelen og kjerneregelen for derivasjon finner vi at Topp- og bunnpunktene, , på grafen til må altså tilfredsstille og siden aldri er null må Ved å dividere begge sider av likningen på følger det at
Det betyr at
og dermed
De punktene som ligger i intervallet er da
Ved enten å se på tegningen av grafen til fra oppgave eller å legge merke til at
som betyr at går fra å være positiv til å være negativ i og fra å være negativ til å være positiv i , følger det at
Alternativ løsning (numerisk)
Ved å bruke kommandoenEkstremalpunkt[f, 0, 4\pi]
i geoGebras grafdel finner vi de to punktene
På grafen til fra oppgave ser vi at de første punktet er et toppunkt og at det andre er et bunnpunkt. Altså har vi funnet at
Svar: Toppunktet er og bunnpunktet er .
Mer om
Denne oppgaven er om er forholdet mellom sirkelens omkrets og diameter. Dette forholdet er alltid konstant og tilnærmet lik 3,14. Et toppunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er større enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt . Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt . Vi sier at et punkt er et ekstremalpunkt for en funksjon hvis det enten er et toppunkt eller bunnpunkt for funksjonen. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen. En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex. Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. Pi (π)
Toppunkt
Bunnpunkt
Ekstremalpunkt
Derivasjon
Eksponentialfunksjon
Sinus
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
For flere forklaringer og eksempler på ekstremalpunkter, se artikkelen Topp- og bunnpunkter.
c)
Bestem arealet som er begrenset av grafen til og -aksen.
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Siden integralet av en funksjon er arealet under funksjonens graf kan vi uttrykke arealet som er avgrenset av grafen til og -aksen ved et integral. Vi må imidlertid passe på at ikke blir negativ. Da blir arealet negativt og det vil vi ikke. Vi kan løse dette ved heller å integrere .
Vi begynner med å observere at nullpunktene til på intervallet er punktene siden
Siden er positiv på intervallet og negativ på intervallet kan vi uttrykke arealet avgrenset av grafen til og -aksen ved Ved å benytte metoden for delvis integrasjon ved å integrere og derivere , finner vi at Vi kan nå gjenta delvis integrasjon på det gjenværende integralet ved å integrere og derivere . Da får vi Det betyr at vi har integralet må tilfredsstille som ved å legge til på begge sider av likhetstegnet kan skrives Altså må Merk at vi med vilje har latt være å ta med en integrasjonskonstant ettersom den uansett bortfaller når resultatet brukes i et bestemt integral. Dette betyr at arealet kan skrives
Alternativ løsning (numerisk)
Numerisk løsning:
Vi trenger bare å benytte to kommandoer i geoGebras grafdel for å beregne arealet avgrensen at grafen til og -aksen. Vi definerer først funksjonen ved å bruke kommandoenf(x):=Funksjon[12exp(-0.5x)sin(0.5x),0,4\pi]
Deretter beregner vi integralet av mellom de to endepunktene og ved å bruke kommandoenIntegral[abs(f(x)), 0, 4\pi]
Resultatet er da arealet
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex. Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er. Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0. Et intervall er det samme som et tallområde. Tallene 4, 5, 6 og 7 ligger i intervallet 4–7 (fire til sju). Dersom vi ikke har sagt noe annet, lar vi øvre og nedre grense høre med til intervallet. En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. Den horisontale aksen i et koordinatsystem. Den loddrette aksen i et koordinatsystem. Integrasjon
Sinus
Eksponentialfunksjon
Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.Nullpunkt
Intervall
Graf
x-akse
Kalles også førsteakse.y-akse
Kalles også andreaksen.
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Delvis integrasjon.
Oppgave 3 (8 poeng) Nettkode: E-4DDB
Skissen nedenfor viser en pyramide som er plassert i et romkoordinatsystem.
Hjørnene i pyramiden er , , , og .
a)
Bestem ved regning arealet av sideflaten i pyramiden.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Arealet av sideflaten utgjør halvparten av parallellogrammet utspent av vektorene og .
Vi begynner med å observere at
Det betyr at
Siden lengden av vektoren er lik arealet av parallellogrammet utspent av og , og paralleogrammet har nøyaktig dobbelt så stort areal som sideflaten , følger det at arealet av sideflaten er
Alternativ løsning
Siden punktene og begge ligger i planet og ligger i planet må trekanten være rettvinklet med hypotenus . Arealet av sideflaten er dermed
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = . Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er. En trekant er en todimensjonal figur med tre hjørner og tre sidekanter. Den siden som er motstående til den rette vinkelen i en rettvinklet trekant. De andre to sidene kalles kateter. En rett vinkel er 90 grader og vi skriver 90°. Vi sier da at vinkelbeina står normalt på hverandre.Vektor
Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.Trekant
Hypotenus
Rett vinkel
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Kryssprodukt - areal og volum.
b)
Sideflaten ligger i et plan .
Vis ved regning at planet har likningen
Løsningsforslag b)
Tanker
Vi kan uttrykke planet hvis vi finner en vektor som står normalt på alle vektorer mellom punkter i planet, og minst ett punkt som ligger i planet.
Vektoren , som vi i oppgave fant at er lik , står vinkelrett på planet . Det betyr at vi må velge normalvektoren som en konstant multiplisert med retningen . Ett mulig valg er da å sette
Hvis er en vektor mellom to punkter i er da likningen til gitt som
.
Siden ligger i alpha må altså alle punkter som ligger i tilfredsstille
Det kan skrives som er det vi ønsket å vise.
Alternativ løsning:
Ved å huske at hvis er normalvektoren til et plan som inneholder punktet , så må likningen til planet være gitt som
holder det å se at vi kan velge
og
Då får vi
som kan skrives
Mer om
Denne oppgaven er om En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = . En normalvektor for et plan står vinkelrett på alle linjer i planet. En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate. Koordinatene til et punkt måles langs aksene i et koordinatsystem og forteller nøyaktig hvor vi finner punktet. Eksempel: I punktet (1,3) er 1 førstekoordinat og 3 er andrekoordinat. Se Koordinatsystem En rett vinkel er 90 grader og vi skriver 90°. Vi sier da at vinkelbeina står normalt på hverandre.Vektor
Normalvektor
Ligning
Plan
Koordinat
Rett vinkel
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Likning til et plan.
Visste du at
Vi kunne også argumentert oss frem til likningen for planet uten å regne. Siden og deler - og -koordinat må de ligge på en linje som er parallell med -aksen. Derfor kan ikke normalvektoren til planet ha noen komponent i -retning. Med andre ord kan normalvektoren skrives for to konstanter og . Siden skal stå normalt på linjen må peke like mye mer i -retning enn -retning som vektoren peker i -retning og peker i -retning. Altså kan vi velge . Siden ligger i planet må være det konstantleddet som må trekkes fra i likningen for planet. Altså er likningen for planet
c)
Bestem avstanden fra punktet til planet .
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi kan finne avstanden fra punktet til planet ved å finne et punkt i som er slik at er parallell, eller antiparallell, med normalvektoren .
Vi husker først at hvis to vektorer og er parallelle, eller antiparallelle, tilfredsstiller de likningen
der og er lengden til henholdsvis og . Siden likningen til planet, kan skrives
der er et punkt i planet og er normalvektoren til planet, følger det at
hvis og er parallelle, eller antiparallelle. Da er det punktet i som er nærmest , som betyr at lengden må være avstanden fra punktet til planet . Vi har altså at
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Parallell

To rette linjer i et plan er parallelle når de ikke skjærer hverandre. Avstanden mellom linjene er den samme uansett hvor du måler.
Tegnet som forteller at to linjer er parallelle:
Eksempel: , leses "linja g er parallell med linja f".
Ligning
En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente.
Eksempel:
Plan
Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate.
Punkt

I geometrien tegnes punkt som en prikk eller et kryss. Den knyttes til en fast posisjon og har ingen utstrekning. Et punkt har en stor bokstav som navn, for eksempel A eller B.
Normalvektor

En normalvektor for et plan står vinkelrett på alle linjer i planet.
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Parallelle vektorer.
d)
Bestem ved regning vinkelen mellom de to planene som sideflatene og ligger i.
Løsningsforslag d)
Jeg tenker
Vinkelen mellom de to planene som sideflatene og ligger i er lik vinkelen mellom normalvektorene til de to planene, eller supplementvinkelen til disse.
Først observerer vi at
Deretter ser beregner vi vektoren
Siden normalvektoren til planet er og vektoren er normal på planet ligger i må vinkelen mellom de to planene tilfredsstille
Med andre ord er vinkelen mellom de to planene gitt ved
Siden vi tenker på vinkelen mellom to plan som en vinkel i første kvadrant bør vi heller velge
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En vinkel er en geometrisk figur satt sammen av to rette linjer med samme startpunkt. Vinkler måles i grader. En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = . En normalvektor for et plan står vinkelrett på alle linjer i planet. Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate.Vinkel
Vektor
Normalvektor
Plan
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Vinkelen mellom to vektorer.
Oppgave 4 (6 poeng) Nettkode: E-4DDH
Figuren nedenfor viser en sirkelsektor der ligger i første kvadrant. Buen er en del av sirkelen med likning . Punktet har koordinatene og
a)
Vis at koordinatene til er .
Bestem likningen for den rette linjen gjennom og .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Punktet ligger både rett over punktet og på sirkelen . Det kan vi bruke til å bestemme koordinatene til .
Siden ligger rett over må og dele -koordinat. Det betyr at har -koordinat lik . Siden også må tilfredsstille likningen for sirkelen finner vi da at -koordinaten til , , må tilfredsstille
Ettersom ligger over -aksen må den positive løsningen være den rikitige. Altså har vi funnet at Likningen for punktene som ligger på den rette linjen gjennom og kan skrives for to konstanter og . Siden linjen skjærer -aksen i Origo må konstantleddet, , være null, og siden har koordinater må stigningstallet til linjen være gitt som Likningen for linjen som går gjennom og kan altså skrives
Dersom vi ikke husker hvordan vi kan finne konstantleddet og stigningstallet til en rett linje kunne vi også sagt at linjen gjennom og kan uttrykkes for tre konstanter , og . At ligger på linjen impliserer
Siden også ligger på denne linjen må
Altså kan likningen for den rette linjen skrives
Ved å dele på på begge sider av likningen finner vi uttrykket
som er likningen for den rette linjen mellom og .
Alternativ løsning
Siden sirkelen har radius og ligger på sirkelen må . Siden og er rettvinklet følger det da at Ettersom er -koordinaten til og er -koordinaten til må koordinatene til være gitt som Funksjonen for den rette linjen mellom og kan skrives , der er stigningstallet og er der linjen skjærer -aksen. Ettersom stigningstallet er gitt av holder det å konstatere at siden linjen skjærer -aksen i før vi uttrykker den rette linjen ved
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Stigningstallet forteller hvor mye grafen stiger eller synker når vi øker med en enhet på x-aksen. Eksempel: Når vi øker enheten på x-aksen med 1, a1 = 1, fører det til at enheten på y-aksen: a2 = 4 - 2 = 2, øker med 2. Dermed er stigningstallet = 2/1 = 2. Koordinatene til et punkt måles langs aksene i et koordinatsystem og forteller nøyaktig hvor vi finner punktet. Eksempel: I punktet (1,3) er 1 førstekoordinat og 3 er andrekoordinat. Se Koordinatsystem En rett vinkel er 90 grader og vi skriver 90°. Vi sier da at vinkelbeina står normalt på hverandre. En rett linje som vanligvis kalles linje, er en rett strek som har en posisjon og retning. En linje fortsetter uendelig i begge retninger. Den horisontale aksen i et koordinatsystem. Den loddrette aksen i et koordinatsystem. Ligninger der alle de ukjente opptrer i første grad. Eksempel: Stigningstall
Koordinat
Rett vinkel
Linje
x-akse
Kalles også førsteakse.y-akse
Kalles også andreaksen.Lineære ligninger
For flere forklaringer og eksempler på rette linjer, se artikkelen Rette linjer (lineære funksjoner).
b)
Når flatestykket dreies om -aksen, får vi en kjegle.
Bestem volumet av denne kjeglen ved hjelp av integralregning.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Hvis er funksjonen til linjen kan vi ved å dele opp kjeglen i uendelig mange, uendelig tynne sylindere med radius og høyde , og derfor volum , finne kjeglens volum ved å beregne integralet .
I oppgave fant vi at den rette linjen gjennom og tilsvarer grafen til funksjonen . Kjeglen som oppstår når denne linjen roteres om -aksen kan deles opp i uendelig mange, uendelig tynne sylindere med radius og høyde . Volumet av hver sylinder er dermed og integralet av disse volumene er volumet av kjeglen. Altså har vi at
og siden den deriverte av er må
Altså er arealet av kjeglen gitt av
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En rett linje som vanligvis kalles linje, er en rett strek som har en posisjon og retning. En linje fortsetter uendelig i begge retninger. En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden). Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi Volum er et måltall som uttrykker tredimensjonal utstrekning i rommet (bredde, lengde og høyde). Volum er målt i kubikkenheter, som foreksempel kubikkcentimeter (cm3) og kubikkmeter (m3). Integralregning er forbundet med arealbegrepet. Et areal kan uttrykkes ved et bestemt integral, og det kan beregnes ved integrasjon. Integralet fra a til b av funksjonen f kan tolkes som arealet av det området som begrenses av funksjonens graf, x-aksen og de vertikale linjene x=a og x=b. Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning er forholdet mellom sirkelens omkrets og diameter. Dette forholdet er alltid konstant og tilnærmet lik 3,14. Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er. En kjegle er en tredimensjonal figur som består av en grunnflate som samles i et punkt over flaten. Kjeksen til en kroneis har form som en kjegle. Volum : V = Linje
Funksjon
Volum
Integralregning
Integrasjon
Pi (π)
Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.Kjegle
Overflate : A =
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Volum av et omdreiningslegeme.
Visste du at
Integrasjon er muligens en av de viktigste oppdagelsene innen matematikk. Ideen går ut på å løse et problem ved å dele det opp i uendelig mange, uendelig små biter og deretter beregne summen av disse bitene. Hvis du kjenner hastigheten til et objekt kan du for eksempel dele opp reisetiden i uendelig mange, uendelig små biter og bruke at en bitteliten strekning er så langt du forflytter deg med hastighet i løpet av det bittelille tidsrommet . Med andre ord kan man bruke formelen for å beregne strekning i fysikk. Hvis du lurer på hvor lang strek du må tegne når du skal tegne grafen til en funksjon på intervallet kan du bruke nøyaktig samme argumentasjon. Først deler vi den totale strekningen inn i uendelig mange, uendelig små avstander slik at vi får Deretter kan vi bruke pythagoras læresetning til å si at denne uendelig korte strekningen må tilfredsstille og derfor Hvis vi til slutt legger merke til at er den deriverte av siden og derfor er stigningstallet til kan vi skrive
c)
Når flatestykket dreies om -aksen, får vi et kulesegment.
Bestem volumet av dette kulesegmentet ved hjelp av integralregning.
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Siden vi har et uttrykk for sektoren kan vi gjenta fremgangsmåten fra oppgave , men nå med en annen funksjon og med andre grenser i integralet.
Ettersom likningen for sirkelen er kan vi skrive funksjonsuttrykket for sektoren som Ved å gjenta prosedyren med å dele opp omdreiningslegemet i uendelige mange, uendelig tynne sylindere med volum kan vi uttrykke volumet av omdreiningslegemet ved Siden har -koordinat lik og må ha -koordinat lik radius i sirkelen, nemlig , følger det at At den deriverte av og er henholdsvis og gir dermed at
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Sirkel brukes i to betydninger: 1) Selve sirkellinjen som er den krumme linjen som går gjennom punktene som har samme avstand fra et fast punkt, nemlig sentrum i sirkelen. Dette er det samme som sirkelen sin omkrets. Areal: Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning Volum er et måltall som uttrykker tredimensjonal utstrekning i rommet (bredde, lengde og høyde). Volum er målt i kubikkenheter, som foreksempel kubikkcentimeter (cm3) og kubikkmeter (m3). Et tredimensjonalt objekt der alle punktene på overflaten har en fast avstand til sentrum i objektet. Denne avstanden fra et punkt på overflaten til sentrum kalles radius. Koordinatene til et punkt måles langs aksene i et koordinatsystem og forteller nøyaktig hvor vi finner punktet. Eksempel: I punktet (1,3) er 1 førstekoordinat og 3 er andrekoordinat. Se Koordinatsystem En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Sirkel
2) Flaten som sirkellinjen begrenser.
Omkrets: Integrasjon
Volum
Kule
Koordinat
Ligning
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Bestemte integraler.
Oppgave 5 (6 poeng) Nettkode: E-4DDM
På figuren er et rektangel med sider og innskrevet i en sirkel. Sirkelen har diameteren .
er vinkelen mellom og .
a)
Forklar at omkretsen til rektangelet kan skrives som
Bestem også et funksjonsuttrykk for arealet av rektangelet.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Siden vi kan uttrykke sidene og ved hjelp av diameteren til sirkelen og sinus og cosinus til vinkelen .
Siden
kan vi skrive
og dermed få
Omkretsen av rektangelet kan da skrives
som er det første vi ønsket å vise. Arealet av rektangelet blir da
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Cosinus er en trigonometrisk funksjon. Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. Den siden som er motstående til den rette vinkelen i en rettvinklet trekant. De andre to sidene kalles kateter. Side i en rettvinklet trekant. Den rette vinkelen dannes av to linjestykker som kalles kateter. Et rektangel er en firkant der sidene er parvis like lange og alle vinklene er 90°. Omkrets: Omkrets er et mål for hvor langt det er rundt en figur, langs sidekantene. Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er. En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden). Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Sinus
Hypotenus
Katet
Rektangel
Areal: Omkrets
Omkrets er et mål for lengde. Derfor måles omkrets i meter eller i en lengdeenhet avledet av meter.Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.Funksjon
For flere forklaringer og eksempler på trigonometriske funksjoner, se artikkelen Klara definerer sinus, cosinus og tangens.
b)
Bruk og vis at det rektangelet som har størst omkrets, er et kvadrat.
Bestem den største omkretsen av rektangelet uttrykt ved diameteren .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Det rektangelet med størst omkrets er gitt av den vinkelen som tilfredsstiller .
Ettersom
følger det at
De ekstreme verdiene til omkretsen er dermed gitt av de vinklene som tilfredsstiller
Siden denne verdien for er slik at følger det at
som betyr at rektangelet da er et kvadrat. Ettersom vinkelen må være i intervallet er den eneste løsningen av denne likningen gitt ved . Siden , må være et makspunkt. Dette gir en maksimal omkrets lik
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Et rektangel er en firkant der sidene er parvis like lange og alle vinklene er 90°. Omkrets: Omkrets er et mål for hvor langt det er rundt en figur, langs sidekantene. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. Et intervall er det samme som et tallområde. Tallene 4, 5, 6 og 7 ligger i intervallet 4–7 (fire til sju). Dersom vi ikke har sagt noe annet, lar vi øvre og nedre grense høre med til intervallet. En vinkel er en geometrisk figur satt sammen av to rette linjer med samme startpunkt. Vinkler måles i grader. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Rektangel
Areal: Omkrets
Omkrets er et mål for lengde. Derfor måles omkrets i meter eller i en lengdeenhet avledet av meter.Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Sinus
Intervall
Vinkel
Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler på ekstremalpunkter, se artikkelen Derivasjon av trigonometriske funksjoner.
c)
Bruk og vis at det rektangelet som har størst areal, også er et kvadrat.
Bestem det største arealet av rektangelet uttrykt ved diameteren .
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Det største arealet er gitt av den vinkelen som tilfredsstiller .
Ettersom
følger det at
Siden det største arealet er gitt av den vinkelen som tilfredsstiller og
må vinkelen som maksimerer arealet være Siden , må være et makspunkt. Merk imidlertid at også er en løsning likningen . Denne forkaster vi ettersom den fører til et areal lik . Det maksimale arealet er altså gitt av
Siden vinkelen er den samme som i oppgave følger det at rektangelet med maksimalt areal er et kvadrat. Alternativt kan vi observere dette ved
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Et rektangel er en firkant der sidene er parvis like lange og alle vinklene er 90°. Omkrets: Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er. En vinkel er en geometrisk figur satt sammen av to rette linjer med samme startpunkt. Vinkler måles i grader. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Rektangel
Areal: Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.Vinkel
Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler på funksjonsdrøfting, se artikkelen Tom forteller om areal.
Oppgave 6 (6 poeng) Nettkode: E-4DDU
Sierpiński-trekanten, som har sitt navn etter den polske matematikeren Wacław Franciszek Sierpiński (1882–1969), lages slik:
1. Vi starter med en likesidet, svart trekant som har areal A. Se figur 1.
2. Midtpunktet på hver av sidene i trekanten er hjørnene i en ny hvit, likesidet trekant. Denne hvite trekanten fjerner vi. Vi står da igjen med tre likesidede, svarte trekanter. Se figur 2.
3. Vi gjentar denne prosessen med hver av de svarte trekantene. Se figurene 3–5. Vi tenker oss at prosessen blir utført uendelig mange ganger. Den «gjennomhullede» figuren vi da står igjen med, kalles Sierpiński-trekanten.
Summen av arealene som fjernes (de hvite trekantene), er gitt ved rekken
a)
Bestem summen av rekken ovenfor.
Hva forteller svaret ditt om arealet av Sierpiński-trekanten?
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Leddene i rekken er på formen for . Det kan vi skrive som en geometrisk rekke.
Rekken kan skrives Det holder altså å finne verdien av og deretter beregne når går mot uendelig. Siden vi kan skrive følger det imidlertid at som betyr at Ettersom blir mindre og mindre etterhvert som blir større. Med andre ord må Summen av rekken kan altså skrives Det betyr at Sierpinski-trekanten har areal lik null ettersom alt det opprinnelige arealet fjernes etter uendelig mange steg.
Svar:
Sierpinski-trekanten har areal lik null.
Mer om
Denne oppgaven er om Resultatet av en addisjon. Eksempel: 2 + 5 + 1 = 8, her kalles 8 for sum. En uendelig tallfølge a1, a2, a3, ...har grenseverdi A dersom vi kan få an så nær A vi vil ved å velge n stor nok. Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er. En trekant er en todimensjonal figur med tre hjørner og tre sidekanter. Sum
Grenseverdi
Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.Trekant
For flere forklaringer og eksempler på rekker, se artikkelen Geometriske rekker.
Visste du at
Pascals trekant, som du kanskje har sett i forbindelse med kombinatorikk, tar følgende form
Hvert tall er altså summen av de to tallene over. Hvis du setter ring rundt alle oddetallene i Pascals trekant vil du se at Sierpinskis trekant dukker opp. Hvorfor tror du dette skjer?
b)
Sidene i trekanten i figur 1 er lik .
Forklar at omkretsene av de svarte trekantene i figurene 2 − 5 ovenfor er henholdsvis
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Ved først å uttrykke omkretsen av trekanten i figur 1 kan vi bruke at trekanten som er fjernet i figur 2 må dele sidelengden i den opprinnelige trekanten i to like store biter til å uttrykke omkretsen til trekanten i figur 2. Denne tankegangen kan vi fortsette for å finne omkretsen av Sierpinskis trekant etter vilkårlig mange delinger.
Hvis den opprinnelige trekanten har sidelengde , vil den ha en omkrets lik Ettersom trekanten som er fjernet i figur 2 utgjør nøyaktig av den opprinnelige trekanten må den ha sidelengde lik . Det betyr at omkretsen av figuren i figur 2 er Siden figur 3 består av tre kopier av figur 2 som er halvert i størrelse må omkretsen av figur 3 være gitt som Nøyaktig det samme er tilfellet i figur 4 – den består av tre kopier av figur 3 i halvert størrelse. Altså må Helt tilsvarende må omkretsen av figur være gitt som
Mer om
Denne oppgaven er om En trekant er en todimensjonal figur med tre hjørner og tre sidekanter. Omkrets er et mål for hvor langt det er rundt en figur, langs sidekantene. Trekant
Omkrets
Omkrets er et mål for lengde. Derfor måles omkrets i meter eller i en lengdeenhet avledet av meter.
For flere forklaringer og eksempler på rekker, se artikkelen Geometriske tallfølger.
Visste du at
Sierpinskis trekant er et eksempel på det som man innen matematikken kaller fraktaler. Disse formene er ikke bare ekstremt nyttige innen teknologi, der de brukes til alt fra å generere realistiske fjellkjeder eller til å konstruere gode mobilantenner, de er også viktige innen matematikken. Mens ”Hilbertkurven” kan brukes til å vise at det er mulig å dekke hele planet med en kurve, brukte Georg Cantor en fraktal, som går under navnet ”Cantormengden”, til å studere egenskapen til en spesielt matematisk rom.
Eksempler på andre kjente fraktaler er: Mandelbrotmengden, Julia mengden, Sierpinskiteppet og Kochs snøkrystall.
c)
Vi gjør prosessen som forklart i trinn 2 ovenfor ganger. Forklar at omkretsen av de svarte trekantene da er lik
Forklar at når
Hva forteller dette om omkretsen til Sierpiński-trekanten?
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Ved å legge merke til mønsteret funnet i oppgave kan vi uttrykke omkretsen av de sorte trekantene etter steg.
I oppgave fant vi at omkretsen av den første trekanten (figur 1), er lik . Videre fant vi at
Det betyr at og dermed er omkretsen til de sorte trekantene lik etter steg. Siden følger det at vokser når vokser. Altså må Dette betyr at Sierpinski-trekanten har uendelig stor omkrets.
Svar: Sierpinski-trekanten har uendelig stor omkrets.
Mer om
Denne oppgaven er om Omkrets er et mål for hvor langt det er rundt en figur, langs sidekantene. En uendelig tallfølge a1, a2, a3, ...har grenseverdi A dersom vi kan få an så nær A vi vil ved å velge n stor nok. En trekant er en todimensjonal figur med tre hjørner og tre sidekanter. Omkrets
Omkrets er et mål for lengde. Derfor måles omkrets i meter eller i en lengdeenhet avledet av meter.Grenseverdi
Trekant
For flere forklaringer og eksempler på rekker, se artikkelen Uendelige rekker.