
Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:


MAT1013 2014 Høst
Eksamenstid:
5 timer:
Del 1 skal leveres inn etter 2 timer.
Del 2 skal leveres inn senest etter 5 timer.
Hjelpemidler:
Del 1:
Vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Del 2:
Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Framgangsmåte:
Du skal svare på alle oppgavene.
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte.
Om oppgaven krever en bestemt løsningsmetode, vil også en alternativ metode kunne gi noe uttelling.
Veiledning om vurderingen:
Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- vurderer om svar er rimelige
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
Andre opplysninger:
Kilder for bilder, tegninger osv.
- Tegninger, grafer og figurer: Utdanningsdirektoratet
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (1 poeng) Nettkode: E-4BBT
Regn ut og skriv svaret på standardform
Oppgave 2 (1 poeng) Nettkode: E-4BBV
Løs likningen
Oppgave 3 (1 poeng) Nettkode: E-4BBX
Løs likningen
Oppgave 4 (2 poeng) Nettkode: E-4BBZ
Løs ulikheten
Oppgave 5 (2 poeng) Nettkode: E-4BC1
I en klasse er det seks gutter og fire jenter. To elever velges tilfeldig til å være med i en spørreundersøkelse.
Tegn et valgtre, og bruk dette til å bestemme sannsynligheten for at én jente og én gutt velges ut.
Oppgave 6 (3 poeng) Nettkode: E-4BC4
Ovenfor ser du grafen til en tredjegradsfunksjon .
a)
For hvilke verdier av er ?
For hvilke verdier av er ?
b)
Bestem den gjennomsnittlige vekstfarten til fra til
Oppgave 7 (2 poeng) Nettkode: E-4BCB
Trekk sammen og skriv så enkelt som mulig
Oppgave 8 (3 poeng) Nettkode: E-4BCD
Forklar hvorfor hver av påstandene nedenfor er riktige.
a)
b)
c)
Oppgave 9 (4 poeng) Nettkode: E-4BCI
Gitt . Punktet ligger på og punktet ligger på slik at . Se skissen ovenfor.
, og arealet av er .
a)
Bestem og ved regning.
b)
Vis ved regning at
Oppgave 10 (5 poeng) Nettkode: E-4BCL
Karin har lært at det er mulig å bruke derivasjonsregelen til å derivere funksjonen ved
Hun starter med å skrive
Så deriverer hun
a)
Skriv om uttrykket for ovenfor, og vis at
b)
Funksjonene og gitt ved og kan også deriveres ved å bruke derivasjonsregelen ovenfor.
Bestem og .
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (2 poeng) Nettkode: E-4BCP
Det er en tilnærmet lineær sammenheng mellom størrelsene og . Se tabellen ovenfor. Bruk regresjon til å bestemme denne sammenhengen.
Oppgave 2 (6 poeng) Nettkode: E-4BCR
Grete observerer en bakteriekultur. Funksjonen gitt ved
viser antall bakterier i bakteriekulturen timer etter at hun startet observasjonene.
a)
Tegn grafen til for
b)
Bestem toppunktet på grafen og skjæringspunktene mellom grafen og aksene.
c)
Hva forteller svarene i oppgave b) om bakteriekulturen?
d)
Bestem den momentane vekstfarten til bakteriekulturen etter 40 timer.
Oppgave 3 (4 poeng) Nettkode: E-4BCW
I en klasse er det 13 gutter og 17 jenter. 8 av guttene og 9 av jentene har tatt trafikalt grunnkurs.
a)
Vi velger tilfeldig en elev fra klassen. Eleven har ikke tatt trafikalt grunnkurs.
Bestem sannsynligheten for at eleven er en jente.
b)
Vi velger tilfeldig to elever fra klassen.
Bestem sannsynligheten for at minst én av dem har tatt trafikalt grunnkurs.
Oppgave 4 (4 poeng) Nettkode: E-4BD0
En tomt har form som vist på figuren ovenfor.
Bestem arealet av tomta ved regning.
Oppgave 5 (4 poeng) Nettkode: E-4BD2
Gitt to ulike trekanter som er slik at , cm og cm.
a)
Lag en skisse som viser hvordan de to trekantene kan se ut.
b)
Sett opp uttrykk som du kan bruke til å bestemme lengden av siden i hver av trekantene. Bruk uttrykkene til å bestemme de to lengdene.
Oppgave 6 (4 poeng) Nettkode: E-4BD5
Funksjonene og er gitt ved
a)
Illustrer grafisk at likningen kan ha ingen løsning, én løsning eller to løsninger, avhengig av verdien av .
b)
Bestem ved regning verdiene av slik at likningen har
- ingen løsning
- én løsning
- to løsninger
Oppgave 7 (4 poeng) Nettkode: E-4BD8
Gitt punktene , og .
Et punkt ligger på den rette linjen som går gjennom punktene og .
a)
Forklar at koordinatene til kan skrives på formen .
b)
Bestem ved regning koordinatene til slik at arealet av blir halvparten så stort som arealet av .
Oppgave 8 (2 poeng) Nettkode: E-4BDB
Per og Kari er på vei opp trappene i et tårn. Per er hele tiden 52 trappetrinn foran Kari. Når Per er kommet halvveis opp, roper han til Kari: «Når jeg er helt oppe, er du kommet tre ganger så langt som du er nå.»
Hvor mange trappetrinn er det i tårnet?
Oppgave 9 (6 poeng) Nettkode: E-4BDE
Figuren ovenfor er sammensatt av et rektangel med lengde og bredde , og et kvadrat med sider . Figuren har areal lik .
a)
Forklar hvorfor må være en løsning av likningen
b)
Allerede for 4000 år siden var babylonerne i stand til å løse andregradslikninger av samme type som likningen i oppgave a).
Babylonerne brukte et geometrisk resonnement. De startet med figuren i oppgave a) og tegnet så rektangler og kvadrater som vist nedenfor.
Vis at arealet av kvadratet ABCD er gitt ved .
c)
Forklar hvorfor må være den positive løsningen av likningen
d)
Bruk oppgave c) til å vise at