
Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:


REA3024 2016 Vår
Eksamenstid:
5 timer:
Del 1 skal leveres inn etter 3 timer.
Del 2 skal leveres inn senest etter 5 timer.
Hjelpemidler:
Del 1:
Vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Del 2:
Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Framgangsmåte:
Del 1 har 8 oppgaver. Del 2 har 4 oppgaver.
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte. Dersom oppgaven krever en bestemt løsningsmetode, kan en alternativ metode gi lav/noe uttelling.
Bruk av digitale verktøy som graftegner og CAS skal dokumenteres med utskrift eller gjennom en IKT-basert eksamen.
Veiledning om vurderingen:
Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
- vurderer om svar er rimelige
Andre opplysninger:
Kilder for bilder, tegninger osv.:
- Bergen, rykte (www.freeimages.com, 5.07.2016)
- Alle grafer og figurer: Utdanningsdirektoratet
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (3 poeng) Nettkode: E-4DVS
Deriver funksjonene
a)
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Funksjonen er en sammensatt funksjon. Vi ser at befinner seg inne i . Vi kaller den ytre funksjonen og kjernen eller den indre funksjonen. Det er kjerneregelen som gjelder!
La . Da er . Kjerneregelen gir
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen. Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. Derivasjon
Sinus
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
For flere forklaringer og eksempler på derivasjon, se artikkelen Kjerneregelen.
b)
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi ser at er produktet av to funksjoner, og , så produktregelen kan vi få bruk for vet hvordan vi deriverer, men vi må også derivere . Her ser vi at uttrykket er på formen , der er en konstant, og vi har derivasjonsregelen
Vi setter bruker produktregelen der og , da blir
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex. Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Eksponentialfunksjon
Sinus
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler på derivasjon, se artikkelen Å derivere sammensatte uttrykk.
Oppgave 2 (4 poeng) Nettkode: E-4DVV
Bestem integralene
a)
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi ser at funksjonen vi skal integrere er , altså en konstant ganger en funksjon vi kan integrere.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde. Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se IntegralregningLogaritme
Brøk
Integrasjon
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Bestemte integraler.
b)
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Inne i integralet er det en brøk med polynom i nevner og teller. Dette ville vært mye lettere å løse dersom vi klarte å dele opp integralet ved hjelp av delbrøkoppspalting.
Før vi kan bruke delbrøkoppspalting må vi faktorisere polynomet i nevneren . Nå kan vi enten se at , eller sette opp kravetDette kan vi skrive som . Siden denne likningen må være oppfylt for alle verdier av må . Delbrøkoppspaltingen løses altså av og . Integralet kan altså skrives på formenDisse integralene kan vi løse ved enten å bruke substitusjonen og slik ateller ved å komme på at den deriverte til er .
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Et reelt polynom er en sum av produkter av en eller flere ukjente og reelle tall. Eksempler: og . Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde.Polynom
Integrasjon
Logaritme
Brøk
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Integrasjon av rasjonale uttrykk.
Oppgave 3 (6 poeng) Nettkode: E-4DVY
Funksjonen er gitt ved
Et flatestykke er avgrenset av -aksen og grafen til .
a)
Regn ut arealet av flatestykket.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi må forsikre oss om at hele arealet ligger over -aksen. Siden er positiv på intervallet , ligger hele arealet over - aksen.
Vi ser at arealet vi skal regne ut er arealet under grafen med grensene og .
Vi må regne ut det bestemte integralet
Svar: Arealet av flatestykket er 2.
Mer om
Denne oppgaven er om Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er. En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning Den horisontale aksen i et koordinatsystem. Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.Graf
Integrasjon
x-akse
Kalles også førsteakse.
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Bestemte integraler.
b)
Vis ved derivasjon at
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Fordi den integrerte er den antideriverte, kan vi sjekke om svaret til den integrerte av en funksjon stemmer, ved å derivere svaret.
Vi skal derivere . Vi ser at den vanskelige delen er å derivere . Dette kan vi gjøre med produktregelenvi setter og . Da får vi
Til slutt brukte vi at .
Vi kan nå derivere hele uttrykket
som var akkurat det vi ville vise.
Mer om
Denne oppgaven er om
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
Sinus
Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant.
Cosinus

Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Integrasjon
Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen.
Se Integralregning
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Derivasjon av trigonometriske funksjoner.
c)
Vi roterer flatestykket om -aksen.
Regn ut volumet av omdreiningslegemet vi da får.
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi vet at formelen til volumet av et omdreiningslegeme, rotert om -aksen er gitt ved
Bruker vi denne formelen, og resultatet fra deloppgave b) får vi
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Volum er et måltall som uttrykker tredimensjonal utstrekning i rommet (bredde, lengde og høyde). Volum er målt i kubikkenheter, som foreksempel kubikkcentimeter (cm3) og kubikkmeter (m3). Et omdreiningslegeme (rotasjonslegeme) fremkommer ved at en plan figur dreier seg om en akse i figurens plan. Overflaten av et omdreiningslegeme er derfor en omdreiningsflate. Eksempler på omdreiningslegemer er kule, ellipsoide, sylinder og kjegle. Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. er forholdet mellom sirkelens omkrets og diameter. Dette forholdet er alltid konstant og tilnærmet lik 3,14.Volum
Omdreiningslegeme
Integrasjon
Sinus
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Pi (π)
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Volum av et omdreiningslegeme.
Oppgave 4 (5 poeng) Nettkode: E-4DW2
Rekken er gitt.
a)
Forklar at dette er en geometrisk rekke. Bestem et uttrykk for summen av de første leddene i rekken.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker:
Vi vet at en geometrisk rekke er summen av elementene i en geometrisk progresjon. At elementer i en tallfølge der er i geometrisk progresjon betyr at hvert tall er et konstant multippel av det forrige, dvs for en konstant . Slike tall kan skrives på formen .
La , , og så videre. Vi ser da at vi kan skrive . Altså er dette en geometrisk rekke.
Summen av leddene i en geometrisk rekke er gitt vedså for oss blir det
Svar:
Mer om:
Denne oppgaven er om Resultatet av en addisjon. Eksempel: 2 + 5 + 1 = 8, her kalles 8 for sum. Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde.Sum
Brøk
For flere forklaringer og eksempler på rekker, se artikkelen Geometriske rekker.
b)
Vi har gitt produktet
Vis at
Løsningsforslag b)
Jeg tenker:
Vi ser et produkt av røtter. Men røtter kan man skrive som potenser, og når potenser har samme grunntall kan man gange de sammen slik at eksponentene adderes.
Vi begynner med å skrive om
Når vi bruker at blir produktet
Mer om:
Denne oppgaven er om En potens består av et grunntall og en eksponent. Eksempel: 4 · 4 · 4 kan skrives som 4³ , der 4 er grunntall og 3 er eksponent. En potens består av et grunntall opphøyd i en eksponent. Eksponenten sier hvor mange ganger grunntallet skal multipliseres med seg selv. En potens skrives på formen , som leses x opphøyd i n-te. En potens er et tall på formen xn, der verdien til n forteller hvor mange ganger vi ønsker å multiplisere x med seg selv. n kalles eksponenten. Kvadratrot har symbolet . Kvadratroten av et tall a er et tall b, som multiplisert med seg selv gir a. Kvadratroten av et positivt tall, for eksempel 16, er det positive tallet som multiplisert med seg selv gir 16. Kvadratroten av 16 er 4, fordi . Det skrives . Et reelt polynom er en sum av produkter av en eller flere ukjente og reelle tall. Eksempler: og .Grunntall
Potens
Eksempel: Eksponent
xn = x · x · x...· x, n gangerKvadratrot
Polynom
For flere forklaringer og eksempler på polynomer, se artikkelen Definisjon av et polynom.
c)
Bestem
Løsningsforslag c)
Tanker:
Når vi lar , ser vi at .
Svar:
Mer om:
Denne oppgaven er om En uendelig tallfølge a1, a2, a3, ...har grenseverdi A dersom vi kan få an så nær A vi vil ved å velge n stor nok. En potens er et tall på formen xn, der verdien til n forteller hvor mange ganger vi ønsker å multiplisere x med seg selv. n kalles eksponenten. En potens består av et grunntall og en eksponent. Eksempel: 4 · 4 · 4 kan skrives som 4³ , der 4 er grunntall og 3 er eksponent.Grenseverdi
Eksponent
xn = x · x · x...· x, n gangerGrunntall
For flere forklaringer og eksempler på grenseverdier, se artikkelen Grenseverdier.
Oppgave 5 (6 poeng) Nettkode: E-4DW6
Funksjonen er gitt ved
a)
Bestem eventuelle nullpunkter til .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi vet at funksjonen har nullpunkter i , altså har vi at betyr at for en . Vår oppgave nå er å finne hvilken påvirkning det har at vi har som argument isteden for , og at .
At må bety at . Som nevnt over må vi ha at argumentet til cos-funksjonen, må være på formen for en . AltsåSiden vet vi at og . Dette gir
som gir som igjen gir , og siden betyr det at .
som gir som igjen gir og siden betyr det at .
De eneste mulige verdiene for er derfor ,, og . Dette gir oss nullpunkter i , , og .
Svar: har nullpunkter i , , og .
Mer om
Denne oppgaven er om ulikhet, Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0. er forholdet mellom sirkelens omkrets og diameter. Dette forholdet er alltid konstant og tilnærmet lik 3,14.Sinus
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Nullpunkt
Pi (π)
For flere forklaringer og eksempler på likninger, se artikkelen Trigonometriske likninger.
b)
Bestem eventuelle topp- eller bunnpunkter på grafen til .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi vet at i ekstremalpunktene til har vi at , tangenten har stigningstall lik null. Derfor begynner vi med å derivere . Her går vi fram akkurat slik vi gjorde i deloppgave 1). Eller se at når maksimum når og minimum når .
Vi starter med å derivere Her brukte vi kjerneregelen på tilsvarende måte som i deloppgave 1a). Det neste vi gjør er å løse likningen
Altså har vi ekstremalpunkter når er på formen for , og i intervallet er dette , og . Den letteste måten å sjekke hvilke av disse som toppunkter og hvilke som er bunnpunkter, er ved å regne ut funksjonsverdien i hvert punkt.
Derfor ser vi at grafen til har de to bunnpunktene og , og toppunktet .
Svar: Grafen til har de to bunnpunktene og , og toppunktet .
Mer om
Denne oppgaven er om Et toppunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er større enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt . Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt . Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. er forholdet mellom sirkelens omkrets og diameter. Dette forholdet er alltid konstant og tilnærmet lik 3,14. En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.Toppunkt
Bunnpunkt
Sinus
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Pi (π)
Graf
For flere forklaringer og eksempler på ekstremalpunkter, se artikkelen Topp- og bunnpunkter.
c)
Lag en skisse av grafen til .
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi vet at er en konstant, , multiplisert med cosinus til . Derfor vet vi at grafen til ser ut som grafen til , med amplitude lik , og periode .
Vi tegner skissen og legger inn både nullpunktene og topp-og bunnpunktene

Mer om
Denne oppgaven er om En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. Et toppunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er større enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt . Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt . Cosinus er en trigonometrisk funksjon. er forholdet mellom sirkelens omkrets og diameter. Dette forholdet er alltid konstant og tilnærmet lik 3,14.Graf
Toppunkt
Bunnpunkt
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Pi (π)
For flere forklaringer og eksempler på grafer, se artikkelen Grafen til en funksjon.
Oppgave 6 (3 poeng) Nettkode: E-4DWA
Løs differensiallikningen
Løsningsforslag
Jeg tenker
Dette er en lineær, første ordens differensiallikning som ser ut til å være separabel. Vi kan enten bruke metoden med integrerende faktor, eller så kan vi separere variablene på hver sin side av likhetstegnet, for så å integrere opp begge sider.
Vi skal løse den linære differensiallikningen , og da kan vi enten bruke metoden med integrerende faktor, som vi ser på under. I den alternative løsningen løser vi den ved å separere variablene.
Integrerende faktor for differensiallikningen er , så
Vi integrerer begge sider med hensyn på :
For å løse integralet på høyre side bruker vi substitusjonen og . Det gir
Likningen blir dermed
Med , får vi , så .
Løsningen på initialverdiproblemet er
.
Svar:
Alternativ løsning
Likningen kan skrives . Gjør vi litt om på likningen ser vi at vi kan skrive . Da gjenstår det bare å integrere begge sider av likhetstegnet For en eller annen konstant . I integralet til venstre kan vi bruke substitusjonsregelen for integrasjon for å få For en eller annen konstant . Vi får altså Der . Vi kan finne verdien til ved å bruke initialbetingelsen . Vi får da at Nå har vi egentlig løst differensiallikningen, men det kan være fint å skrive den på en mer gjenkjenbar form
Mer om
Denne oppgaven er om
Differensiallikning
En likning hvor den ukjente er en funksjon og der den deriverte, funksjonens differensialkvotient, inngår.
Et eksempel er y'' - y = 0 eller
Integrasjon
Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen.
Se Integralregning
Brøk

Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null.
Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde.
Eksponentialfunksjon

En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten.
Brukes mest om funksjonen ex.
For flere forklaringer og eksempler på differensiallikninger, se artikkelen Separable differensiallikninger.
Oppgave 7 (7 poeng) Nettkode: E-4DWC
Punktene og ligger i planet .
Vektoren står normalt på for en bestemt verdi av konstanten .
a)
Vis at planet er gitt ved .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Siden står normalt på , må den også stå normalt på . Men da må vi jo ha at skalarproduktet er null. Altså . Videre vet vi at et plan med normalvektor har likning for et passende tall .
Vi starter med å regne ut vektoren . Deretter vet vi at så vi har
Så koordinatene til normalvektoren blir . Derfor blir likningen til planet
For et reellt tall . Siden vi vet at ligger i planet, kan vi bruke dette til å finne
Derfor blir likningen til planet
som var det vi ville vise.
Mer om
Denne oppgaven er om En normalvektor for et plan står vinkelrett på alle linjer i planet. Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate. En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Normalvektor
Plan
Ligning
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Likning til et plan.
b)
Planet skjærer -aksen i punktet .
Bestem koordinatene til .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Punktet ligger på linjen som er -aksen, og følgelig må ha koordinater .
Siden har koordinater og ligger i planet , oppfyller likningen til , altså
Svar: har koordinater .
Mer om
Denne oppgaven er om Vanlig betegnelse på den tredje aksen i et koordinatsystem. Koordinatene til et punkt måles langs aksene i et koordinatsystem og forteller nøyaktig hvor vi finner punktet. Eksempel: I punktet (1,3) er 1 førstekoordinat og 3 er andrekoordinat. Se Koordinatsystem Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate. En rett linje som vanligvis kalles linje, er en rett strek som har en posisjon og retning. En linje fortsetter uendelig i begge retninger. En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: z-akse
Koordinat
Plan
Linje
Ligning
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Likning til et plan.
c)
Bestem volumet av pyramiden , der er origo.
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
For en pyramide med trekantet grunnflate, utspent av vektorene . har vi formelen for volumet
I vår oppgave er det vektorene , og som utspenner pyramiden. , og er koordinatvektorer, så vi har
1.
2.
3.
Vi starter med å regne ut
Deretter regner vi ut skalarproduktetVi er nå klare til å regne ut volumet av pyramiden
Svar: Volumet av pyramiden er .
Mer om
Denne oppgaven er om Volum er et måltall som uttrykker tredimensjonal utstrekning i rommet (bredde, lengde og høyde). Volum er målt i kubikkenheter, som foreksempel kubikkcentimeter (cm3) og kubikkmeter (m3). En trekant er en todimensjonal figur med tre hjørner og tre sidekanter. En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = .Volum
Trekant
Vektor
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Kryssprodukt - areal og volum.
d)
En kule har sentrum i origo og tangerer planet i et punkt .
Bestem koordinatene til punktet .
Løsningsforslag d)
Jeg tenker
At kulen tangerer , betyr at radien i kula er lik avstanden fra origo til planet. Altså vet vi at står normalt på planet .
Siden står normalt på planet i likhet med må vi nødvendig vis ha at . Ut ifra dette vet vi nå at det finnes et reellt tall slik at
Siden er koordinatvektoren til punktet , vet vi at har koordinater . Når vi vet at ligger på planet får viOg derfor blir koordinatene til
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Normal

En linje som står 90 grader på en annen linje.
Kule

Et tredimensjonalt objekt der alle punktene på overflaten har en fast avstand til sentrum i objektet. Denne avstanden fra et punkt på overflaten til sentrum kalles radius.
Tangent

Tangent er en linje som berører en kurve i et punkt. Vi sier at linjen tangerer kurven i det punktet.
Plan
Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate.
Vektor

En vektor er en størrelse med en retning.
I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren.
Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = .
Punkt

I geometrien tegnes punkt som en prikk eller et kryss. Den knyttes til en fast posisjon og har ingen utstrekning. Et punkt har en stor bokstav som navn, for eksempel A eller B.
For flere forklaringer og eksempler på kuler, se artikkelen Likning for en kule.
Oppgave 8 (2 poeng) Nettkode: E-4DWH
Bruk induksjon til å bevise påstanden gitt ved
Løsningsforslag
Jeg tenker
Et induksjonsbevis fungerer som dominobrikker. Du får den første brikken til å falle, og du viser at hver brikke faller på den neste.
Vi starter med å vise nullhypotesen, at er sann.
Altså stemmer . Det neste vi må vise er induksjonssteget, altså at sann, impliserer sann. Så vi antar at påstanden stemmer.
som var det vi ville vise.
Mer om
Denne oppgaven er om En metode til å bevise en påstand P(n) der det inngår et positivt heltall n. Følgende to skritt må gjennomføres: Siden vi vet fra 1. at hypotesen gjelder for P(1) kan vi ved hjelp av 2. slutte at den også gjelder for P(2). Fra dette kan vi slutte at den også må gjelde for P(3), og så videre for alle P(n). Resultatet av en addisjon. Eksempel: 2 + 5 + 1 = 8, her kalles 8 for sum. Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde.Matematisk induksjon
Sum
Brøk
For flere forklaringer og eksempler på bevisføring, se artikkelen Induksjonsbevis.
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (6 poeng) Nettkode: E-4DWK
En stige, som kan justeres, skal stå på skrå mot en husvegg og berøre et 2,0 m høyt gjerde. Gjerdet står 1,0 m fra husveggen. La være vinkelen mellom stigen og bakken. Se skissen nedenfor.
a)
Vis at lengden av stigen, målt i meter, er
, der
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi ser at lengden på stigen er summer av de to hypotenusene i de to mindre trekantene på bildet. I begge er en vinkel, og i den nederste er den motstående kateten lik m og i den øverste er hosliggende katet lik m. Vi kaller hypotenusen i den nederste trekanten og i den øverste for . Da har vi
Vi bruker definisjonene av cosinus og sinus. I den nederste trekanten har vi
I den øverste trekanten har vi
Derfor på vi
Mer om
Denne oppgaven er om
Hypotenus

Den siden som er motstående til den rette vinkelen i en rettvinklet trekant. De andre to sidene kalles kateter.
Vinkel

En vinkel er en geometrisk figur satt sammen av to rette linjer med samme startpunkt. Vinkler måles i grader.
Katet

Side i en rettvinklet trekant. Den rette vinkelen dannes av to linjestykker som kalles kateter.
Trekant

En trekant er en todimensjonal figur med tre hjørner og tre sidekanter.
Sinus
Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant.
Cosinus

Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
For flere forklaringer og eksempler på trigonometriske funksjoner, se artikkelen Klara definere sinus, cosinus og tangens.
b)
Bestem slik at lengden av stigen blir kortest mulig.
Hvor høyt opp på veggen rekker stigen da?
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi ser etter bunnpunktet til grafen til . Vi kan bruke graftegner til å tegne opp funksjonen, og finne bunnpunktet.
Framgangsmåte:
-
Vi tegner grafen til med kommandoen: funksjon[<funksjon>, <start>, <slutt>], der vi bytter ut funksjonen med og legger inn riktige grenser. Merk at vi må gjøre om til radianer ().
-
Gir nytt navn til funksjonen:
-
Vi finner ekstremalpunktene med kommandoen: ekstremalpunkt[<funksjon>, <start>, <slutt>], der vi bytter ut funksjon med .
-
Leser av koordinatene ekstremalpunktene.

Den korteste lengden stigen kan ha er m. Da er i radianer. Dette kan vi gjøre om med formelensom gir en vinkel på .
Høyden på veggen, får vi ved å legge sammen høyden i det lille rektangelet ( m) og motstående katet i den øvre trekanten. Der har vi at
Høyden på veggen er da m.
Svar: Den korteste lengden stigen kan ha er m. Da er . Og høyden på veggen er da m.
Mer om
Denne oppgaven er om
Sinus
Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant.
Cosinus

Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Graf
En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.
Bunnpunkt

Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt .
Ekstremalpunkt

Vi sier at et punkt er et ekstremalpunkt for en funksjon hvis det enten er et toppunkt eller bunnpunkt for funksjonen.
Rektangel

Et rektangel er en firkant der sidene er parvis like lange og alle vinklene er 90°.
Areal:
Omkrets:
Koordinat
Koordinatene til et punkt måles langs aksene i et koordinatsystem og forteller nøyaktig hvor vi finner punktet.
Eksempel: I punktet (1,3) er 1 førstekoordinat og 3 er andrekoordinat.
Se Koordinatsystem
Vinkel

En vinkel er en geometrisk figur satt sammen av to rette linjer med samme startpunkt. Vinkler måles i grader.
For flere forklaringer og eksempler på ekstremalpunkter, se artikkelen Topp- og bunnpunkter.
Oppgave 2 (8 poeng) Nettkode: E-4DWN
Daglengden i Bergen er tilnærmet gitt ved funksjonen
Her er daglengden målt i timer, og er antall dager fra nyttår.
a)
Bruk uttrykket til å bestemme den korteste og den lengste daglengden i Bergen.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi ser at er en kostant multiplisert med sinus av et lineært uttrykk i , i tillegg adderer vi med . Det eneste som kan variere er sinus. Men det har vi kontroll på!
Siden , vet vi at den minste verdien til er når og den største verdien når . Altså
Den korteste daglengden: timer.
Den lengste daglengden: timer.
Svar: Den korteste daglengden er 5 timer og 52 minutter, mens den lengste daglengden er 19 timer og 8 minutter.
Mer om
Denne oppgaven er om Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant.Sinus
For flere forklaringer og eksempler på trigonometriske funksjoner, se artikkelen Sinus, cosinus og tangens.
b)
Bruk graftegner til å tegne grafen til for
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Her gjelder det å gi riktig kommando når vi legger inn grafen.
Framgangsmåte:
-
Vi tegner grafen til med kommandoen: funksjon[<funksjon>, <start>, <slutt>], der vi bytter ut funksjonen med og legger inn riktige grenser. Merk at vi må gjøre om til radianer ().
-
Gir nytt navn til funksjonen:

Mer om
Denne oppgaven er om
Graf
En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
For flere forklaringer og eksempler på grafer, se artikkelen Grafen til en funksjon.
c)
Når er daglengden i Bergen 14 timer?
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
At daglengden er timer, betyr at . Dette er en likning vi kan løse grafisk.
Vi tegner den horisontale linja , og markerer hvor den skjærer med grafen til .

Svar: Daglengden er timer og dager etter nyttår.
Mer om
Denne oppgaven er om En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. Der to eller flere linjer krysser hverandre, sier vi at de har et felles skjæringspunkt. I et koordinatsystem kan skjæringspunktet leses av ved å trekke en loddrett strek ned til x-aksen og en vannrett strek bort til y-aksen. En rett linje som vanligvis kalles linje, er en rett strek som har en posisjon og retning. En linje fortsetter uendelig i begge retninger. En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Graf
Skjæringspunkt
Linje
Ligning
For flere forklaringer og eksempler på grafer, se artikkelen Grafisk løsning av likninger.
d)
Undersøk på hvilken dato daglengden vokser raskest.
Hvor mye øker daglengden per døgn da?
Løsningsforslag d)
Jeg tenker
Når vi skal finne hvor fort daglengden voker eller avtar, er det naturlig å se på grafen til den deriverte til . Der den deriverte har sin største positive verdi, vokser grafen til raskest. Den deriverte forteller oss stigningstallet til tangenten til . Det er akkurat så mye daglengden øker per døgn da. Alternativt ser vi at dette er en harmonisk svingning og da vil vendepunktene ligge i skjæringspunktene ved likevektslinja . Vi kan da finne dette skjæringspunktet.
Vi bruker kommandoen , for å tegne grafen til den deriverte. Deretter bruker vi kommandoen ekstremalpunkt[<funksjon>, <start>, <slutt>], der vi bytter ut funksjon med .

Vi ser at det er i toppunktet til hvor vokser raskest. Det er i punktet . Altså inntreffer det etter nesten dager etter nyttår, og da øker daglengden med timer per døgn.
Svar: Daglengden vokser raskest nesten dager etter nyttår, og da øker daglengden med timer per døgn.
Mer om
Denne oppgaven er om Der to eller flere linjer krysser hverandre, sier vi at de har et felles skjæringspunkt. I et koordinatsystem kan skjæringspunktet leses av ved å trekke en loddrett strek ned til x-aksen og en vannrett strek bort til y-aksen. Vi sier at et punkt er et ekstremalpunkt for en funksjon hvis det enten er et toppunkt eller bunnpunkt for funksjonen. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen. En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden). Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi Skjæringspunkt
Ekstremalpunkt
Derivasjon
Graf
Funksjon
For flere forklaringer og eksempler på ekstremalpunkter, se artikkelen Topp- og bunnpunkter.
Oppgave 3 (6 poeng) Nettkode: E-4DWS
Funksjonen er gitt ved
Punktene og der , ligger på grafen til . Se figur 1 nedenfor.
a)
Grafen til og linjestykket avgrenser et flatestykke med areal .
Bruk CAS til å bestemme uttrykt ved og .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Her gjelder det å gi CAS der riktige kommandoene. Vi vil både definere , , og linjen gjennom de to punktene. Deretter vil vi finne arealet under linja og over grafen til . Dette kan vi gjøre ved å integrere området vi får ved å trekke fra uttrykket for linja.
Framgangsmåte:
-
Vi starter med å definere med kommandoen f(x):=x**2
-
Deretter definerer vi og med kommandoene A:=(a,f(a)) og B:=(b,f(b)).
-
Så definerer vi linja gjennom og med kommandoen Linje[<start>, <slutt>] og bytter ut start og slutt med og .
-
Til slutt integrerer vi området vi får ved å trekke fra utrykket for linja med kommandoen Integral[<funksjon>,<start>, <slutt>] og legger inn riktig funksjon og start- og sluttverdier.

Svar:
Mer om
Denne oppaven er om
Linje
En rett linje som vanligvis kalles linje, er en rett strek som har en posisjon og retning. En linje fortsetter uendelig i begge retninger.
Graf
En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.
Areal
Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er.
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.
Polynom
Et reelt polynom er en sum av produkter av en eller flere ukjente og reelle tall.
Eksempler: og .
Integrasjon
Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen.
Se Integralregning
For flere forklaringer og eksempler på grafer, se artikkelen Grafen til en funksjon.
b)
Punktet på grafen har koordinatene , der . Se figur 2 nedenfor.
Bruk CAS til å vise at arealet av er .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
For å finne et uttrykk for arealet , deler vi opp arealet i to deler. Den ene delen består av punkter over linjestykket , det andre området er det resterende. Nå vil vi beskrive linjestykkene som deler av grafene til lineære funksjoner og beregne integralet av differenser av de funksjonene. Alt gjøres i CAS. på følgende måteHer er det fullt mulig at det finnes en mer elegant løsning med å bruke CAS.

Framgangsmåte:
-
I celle 1 defineres funksjonen . Celle 2 og 3 definerer punktene . I celle 4 og 5 defineres verdien og punktet .
-
Cellene 6 - 8 beskriver linjene gjennom de angitte punktene som grafen til funksjonene .
-
I celle 9 beregnes som er arealet av den delen av området som ligger over .
-
I celle 10 beregnes som er arealet av den delen av området som ligger over .
-
Celle 11 definerer til å være summen av de to arealene, akkurat slik oppgaven krever.
-
Celle 12 sjekker at verdien av .
Svar:
Mer om
Denne oppaven er om Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er. En trekant er en todimensjonal figur med tre hjørner og tre sidekanter. Et intervall er det samme som et tallområde. Tallene 4, 5, 6 og 7 ligger i intervallet 4–7 (fire til sju). Dersom vi ikke har sagt noe annet, lar vi øvre og nedre grense høre med til intervallet. En rett linje som vanligvis kalles linje, er en rett strek som har en posisjon og retning. En linje fortsetter uendelig i begge retninger. En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.Trekant
Intervall
Linje
Graf
For flere forklaringer og eksempler på areal, se artikkelen Tom forteller om areal.
c)
Bestem forholdet .
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Ettersom at vi nå har regnet ut både og , er dette relativt enkelt, og noe vi kan gjøre enten for hånd eller med CAS. Vi gjør det med CAS her, bare for å illustrere hvor enkelt det kan gjøres.
Taster inn kommandoen R:=T/S (vi definerer som forholdet)

Svar:
Mer om
Denne oppaven er om Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde. Algebra er den delen av matematikken som handler om strukturer, relasjoner og kvantiteter. I skolen er algebra ofte brukt som betegnelse på regning med bokstavuttrykk og ligninger. Et algebrauttrykk kan være: n + n + n + n + n = 5n Her har vi lagt sammen n til sammen 5 ganger.Brøk
Algebra
For flere forklaringer og eksempler på algebra, se artikkelen Forkorte og utvide brøk.
Oppgave 4 (4 poeng) Nettkode: E-4DX0
I en bygd med 1200 innbyggere spres et rykte. La være antall innbyggere som kjenner til ryktet ved tiden , der er tiden målt i dager etter at ryktet oppsto.
Vi antar at ryktet spres med en fart som til enhver tid er proporsjonal med produktet av antall innbyggere som kjenner ryktet, og antall innbyggere som ikke kjenner det. Proporsjonalitetskonstanten har verdien .
Ved tiden var det kun én person som kjente til ryktet.
a)
Sett opp en differensiallikning som beskriver situasjonen ovenfor.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Her trenger vi bare å sette opp differensiallikningen som beskriver situasjonen. Vi trenger ikke løse den. er antall innbyggere som kjenner til ryktet ved tiden , og farten ryktet spres med er . Videre får vi vite at ryktet spres med en fart som til enhver tid er proporjonal med produktet av antall innbyggere som kjente ryktet, og antall innbyggere som ikke kjenner det. Proporsjonalitetskonstanten har verdien . Det er denne informasjonen vi bruker til å sette opp likningen.
At ryktet spres med en fart som til enhver tid er proporsjonal med produktet av antall innbyggere som kjente ryktet (), og antall innbyggere som ikke kjenner det(), kan vi sette opp som differensiallikningen (vi bruker også at proporsjonalitetskonstanten har verdien )Fordi ved tiden var det kun én person som kjente til ryktet, får vi initialverdien
Svar: Vi får differensiallikningen
Mer om
Denne oppaven er om En likning hvor den ukjente er en funksjon og der den deriverte, funksjonens differensialkvotient, inngår. Et eksempel er y'' - y = 0 eller En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Differensiallikning
Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler på funksjoner, se artikkelen Johannes bygger nye funksjoner.
b)
Hvor lang tid tar det før halve bygda kjenner til ryktet?
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Her kan vi begi oss ut på å prøve å løse differensiallikningen som vi fant over, og hvis vi er flinke får vi det kanskje til også. Heldigvis kan vi gjøre dette på CAS! CAS kan løse differensiallikningen med kommandoen LøsODE[<likning>], der du oppgir høyre side av likningen, i og , dersom står på venstre side. I vårt tilfelle er det .
Framgangsmåte
-
Vi løser differensiallikningen med kommandoen LøsODE[0.0006* y*(1200-y)], og definerer løsningen til å være
-
Vi bruker initialverdien , som nå lyder til å finne verdien konstanten . Altså løser vi med hensyn på , med kommandoen Løs[f(0)=1, c_1 ]
-
Nå vil vi definere funksjonen med riktig verdi av , så vi definerer funksjonen som dette med kommandoen g(x):=(-1200) / (-1199* e**((-18) / 25 x) - 1). Alternativt sett inn initialbetingelsen direkte i LøsODE: LøsODE[0.0006* y*(1200-y), (0,1)] og da blir svaret lik
-
Til slutt vil vi finne når ryktet har nådd halve bygda, altså når . Vi løser likningen med kommandoen Løs[g(x)=600]

Svar: Vi ser at ryktet har nådd halve befolkningen etter nesten dager ( dager).
Mer om
Denne oppaven er om Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. En likning hvor den ukjente er en funksjon og der den deriverte, funksjonens differensialkvotient, inngår. Et eksempel er y'' - y = 0 eller En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex.Logaritme
Differensiallikning
Eksponentialfunksjon
For flere forklaringer og eksempler på logaritme- og eksponentialfunksjoner, se artikkelen Johannes viser eksponential- og logaritmefunksjoner.