
Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:


MAT1013 2014 Vår
Eksamenstid:
5 timer:
Del 1 skal leveres inn etter 2 timer.
Del 2 skal leveres inn senest etter 5 timer.
Hjelpemidler:
Del 1:
Vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Del 2:
Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Framgangsmåte:
Du skal svare på alle oppgavene.
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte.
Om oppgaven krever en bestemt løsningsmetode, vil også en alternativ metode kunne gi noe uttelling.
Veiledning om vurderingen:
Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- vurderer om svar er rimelige
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
Andre opplysninger:
Kilder for bilder, tegninger osv.
- Båt: (http://lokalhistoriewiki.no/, 7.07.2016)
- Andre tegninger, grafer og figurer: Utdanningsdirektoratet
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (1 poeng) Nettkode: E-4BDP
Regn ut og skriv svaret på standardform
2,5⋅1015⋅3,0⋅10-5
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi skal multiplisere to tall på
Standardform
Et tall skrevet på formen ± a⋅10n der a er et tall mellom 1 og 10 og n er et heltall.
Eksempel: 3⋅106 og −5,2⋅1021
Vi vil ha tallet på formen a⋅10n, der a og er et tall mellom 1og 10 og n er et heltall. Det er samme hvilken rekkefølge vi multipliserer i så vi kan skrive
2,5⋅1015⋅3,0⋅10-5=2,5⋅3,0⋅1015⋅10-5.
Vi husker at når vi regner med potenser har vi at kn⋅km=kn+m. Da får vi:
2,5⋅3,0⋅1015⋅10−5=2,5⋅3,0⋅1015+(−5)=7,5⋅1010.
7,5 er i intervallet [1,10), så tallet vi har fått er på standardform.
Svar: 7,5⋅1010
Mer om
Denne oppgaven handler om å regne med
Standardform
Et tall skrevet på formen ± a⋅10n der a er et tall mellom 1 og 10 og n er et heltall.
Eksempel: 3⋅106 og −5,2⋅1021
Flere forklaringer på hvordan man finner standardform finner du i artikkelen Tall på standardform.
For å øve mer, se oppgavesettet om tall på standardform i Treningsleiren.
Visste du at?
Vi må huske på at i regning med tall på standardform, skal vi alltid oppgi svaret som et tall på standardform. Derfor må vi alltid passet at svaret er på formen a⋅10n der a<10. For eksempel hvis resultatet av en utregning med tall på standardform er lik 12⋅1010, er ikke dette svaret, men 1,2⋅1011.
Oppgave 2 (2 poeng) Nettkode: E-4BDR
Regn ut og skriv svaret så enkelt som mulig
912⋅60⋅4-1⋅3√82
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi skal regne ut et stykke der alle grunntallene har en
Eksponent
En potens er et tall på formen xn, der verdien til n forteller hvor mange ganger vi ønsker å multiplisere x med seg selv. n kalles eksponenten.
xn = x · x · x...· x, n ganger
Vi kan ta for oss faktor for faktor, og begynner med den første, 912.
Her kan vi bruke potensregelen at for a>0 har vi at a1m=m√a og får da
912=√9=3
Fra potensregler har vi også at a0=1 når a≠0, og får da at
60=1
I neste faktor kan vi bruke at a-m=1am og får da at
4-1=14
I den siste faktoren kan vi bruke at (am)n=am⋅n og at når a>0 har vi amn=n√am. Vi kan også skrive 8 om til en potens med grunntall 2, 8=23. Dette gir
3√82=3√(23)2=3√26=(26)13=22=4
Dermed får vi at:
912⋅60⋅4−1⋅3√82=3⋅1⋅14⋅4=3.
Svar: 3
Mer om
Denne oppgaven er om
Potens
En potens består av et grunntall opphøyd i en eksponent. Eksponenten sier hvor mange ganger grunntallet skal multipliseres med seg selv. En potens skrives på formen xn, som leses x opphøyd i n-te.
Eksempel: 43=4⋅4⋅4
Kubikkrot
Kubikkroten av et tall n , skrevet 3√n, er det tallet som opphøyet i 3 gir n.
Eksempel: Kubikkroten av 8 er 3√8=2, fordi 23=8.
For flere eksempler og forklaringer se lynkurset Potenser og røtter.
For å øve mer, se oppgavesettet om potenser i Treningsleiren.
Oppgave 3 (1 poeng) Nettkode: E-4BDT
Løs likningen
22-x⋅21+2x=32
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi har en likning der begge x-ene er i
Eksponent
En potens er et tall på formen xn, der verdien til n forteller hvor mange ganger vi ønsker å multiplisere x med seg selv. n kalles eksponenten.
xn = x · x · x...· x, n ganger
Potens
En potens består av et grunntall opphøyd i en eksponent. Eksponenten sier hvor mange ganger grunntallet skal multipliseres med seg selv. En potens skrives på formen xn, som leses x opphøyd i n-te.
Eksempel: 43=4⋅4⋅4
Vi kan skrive 32=25, da får vi
22−x⋅21+2x= 25
Ved potensreglene har vi at vi kan finne produktet av to potenser med samme grunntall ved å addere eksponenetene, så da får vi videre at venstresiden kan skrives
22-x⋅21+2x=2(2-x)+(1+2x)=23+x
Dermed har vi
23+x=25
Begge grunntallene er nå like, så vi trenger kun å se på eksponentene for å løse ligningen. Da får vi at:
3+x=5 x=5-3 x=2
Svar: x=2
Mer om
Denne oppgaven er om
Potens
En potens består av et grunntall opphøyd i en eksponent. Eksponenten sier hvor mange ganger grunntallet skal multipliseres med seg selv. En potens skrives på formen xn, som leses x opphøyd i n-te.
Eksempel: 43=4⋅4⋅4
Ligning
En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente.
Eksempel: 2x+8=14
Eksponentialligning
En eksponentialligning er en ligning der én eller flere potenser har den ukjente i eksponenten.
Eksempel med x som ukjent: 2⋅10x=4 eller 1,03x=2
For flere eksempler og forklaringer se artikkelen om Eksponentiallikninger. For flere forklaringer og eksempler på hvordan man regner med potenser finner du i lynkurset Potenser og røtter.
For å øve mer, se oppgavesettet om likninger med eksponentialfunksjoner i Treningsleiren.
Oppgave 4 (1 poeng) Nettkode: E-4BDV
Bestem c slik at uttrykket
x2+8x+c
blir et fullstendig kvadrat.
Løsningsforslag
Jeg tenker
Et
Fullstendig kvadrat
Et kvadrat (ofte kalt et fullstendig kvadrat) et et uttrykk som er opphøyd i 2, for eksempel 152
(x+2)2.
Første kvadratsetning

Første kvadratsetning sier at
(a+b)2=a2+2ab+b2.
Fra første kvadratsetning har vi at (x+a)2=x2+2ax+a2. I vår likning medfører dette at 2ax=8x og a2=c. Vi ønsker nå å finne a slik at vi kan bestemme c. Vi har likningen:
8x=2xa
som vi vil løse med hensyn på a:
8xx=2xax8=2aa=4
Da får vi at
c=42=16
Vi setter inn tallet vi fant for c og får uttrykket:
x2+8x+16, som kan skrives som det fullstendige kvadratet (x+4)2.
Svar: c = 16
Mer om
Denne oppgaven handler om
Første kvadratsetning

Første kvadratsetning sier at
(a+b)2=a2+2ab+b2.
Flere forklaringer og eksempler på hvordan man finner et fullstendig kvadrat finner du i artikkelen Å fullføre kvadratet.
For å øve mer, se oppgavesettet om kvadratsetningene i Treningsleiren.
Oppgave 5 (2 poeng) Nettkode: E-4BDX
Løs likningssystemet
[2x-3y=-73x-y=7]
Løsningsforslag
Jeg tenker
Dette er et likningsett hvor vi har to likninger med to ukjente. I den andre likningen kan vi greit uttrykke y med x, og bruke substitusjonsmetoden, eller innsettingsmetoden som den også blir kalt.
Vi begynner med å nummerere likningene:
2x−3y=−7(1)3x−y=7 (2)
Vi vil bruke substitusjonsmetoden for å løse likningsettet, og da bruker vi likning (2) til å uttrykke y avhengig av x
3x−y= 7 −y= 7−3x y= 3x−7
Da kan vi sette inn dette uttrykket for y i (1):
2x−3y=−7 2x−3(3x−7)=−7 2x−9x+21=−7 −7x =−28 x=4
For å finne y setter vi inn for x=4 i (2):
3⋅4−y= 7 −y = 7−12 y= 5
Så vi har at x=4, y=5 løser likningsettet.
Svar: Likningssystemet har løsningen x=4, y=5.
Alternativ løsning
Vi kan også bruke addisjonsmetoden for å løse likningssystemet.
Da også kan vi begynne med å nummerere likningene:
2x−3y = -7 (1)3x−y = 7 (2)
Addisjonsmetoden går ut på å addere hver av sidene i likningene, slik at den ene ukjente faller bort. Ofte må vi først multiplisere med et passende tall i en eller flere av likningene.
Vi multipliserer likning (2) med (−3). Da får vi likningssystemet:
2x−3y =−7 (1)−9x+3y =−21 (2*)
Nå kan vi addere likning (1) med (2*) slik at y faller bort:
2x+(−9x)−3y+3y=−7+(−21) −7x=−28 x=4
Nå har vi regnet ut at x=4. Satt inn i (2) gir dette:
3⋅4−y= 7 −y = 7−12 y= 5
Mer om
Denne oppgaven handler om
Ligningssett
Et ligningssett er to eller flere ligninger med to eller flere ukjente.
For flere forklaringer og eksempler, ser artikkelen Likningssystemer.
Visste du at?
Hva betyr det egentlig at likningssystemet har løsning x=4 og y=5? Begge likningene er rette linjer, og løsningen gir oss skjæringspunktet for linjene.
Oppgave 6 (3 poeng) Nettkode: E-4BDZ
Trekk sammen og skriv så enkelt som mulig
6x-3-5x+15x2-9+1
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi har to brøker av algebraiske uttrykk og et heltall som skal legges sammen. For å trekke sammen brøker, må disse ha
Fellesnevner
Brøker med ulik nevner kan utvides slik at begge brøkene får samme nevner. Denne nevneren kalles fellesnevneren til brøkene.
Eksempel: 221+16=442+742, 42 er fellesnevner for disse to brøkene.
Vi vil at alle leddene skal ha fellesnevner, og da begynner vi med å faktorisere de leddene som kan faktoriseres. Det første og siste leddet kan vi foreløbig ikke gjøre noe med, men i det andre leddet kan vi faktorisere både teller og nevner.
I telleren, 5x+15, har begge leddene 5 som felles faktor. Det medfører at vi kan skrive telleren slik:
5x+15=5(x+3)
Nevneren kan vi skriv om til
x2-9=x2-32
og fra
Konjugatsetningen

Konjugatsetningen kalles også tredje kvadratsetning:
(a+b)(a−b)=a2−b2.
x2−32=(x−3)(x+3)
Nå har vi samme faktoren i teller og nevner, og da kan vi forkorte brøken:
5x+15x2−9=5(x+3)(x−3)(x+3)=5x−3
Nevneren her er den samme som i det første leddet i uttrykket, så da mangler det bare å skrive 1, slik at alle leddene har fellesnevner. Dette kan vi skrive som en
Utvide brøk
Å utvide en brøk betyr å multipliseres teller og nevner med samme tall. Brøken beholder samme verdi.
Eksempel: 37 er utvidet til 614, fordi 3⋅27⋅2=614
1=x−3x−3
Nå har alle leddene fellesnevner, og vi kan trekke sammen hele uttrykket:
6x-3-5x+15x2-9+1=6x−3−5x−3+x−3x−3=6−5+x−3x−3=x−2x−3
Svar: x-2x-3
Mer om
Denne oppgaven er om
Andregradsuttrykk
Et uttrykk på formen ax2 + bx+ c, hvor x er den størrelsen som varierer, og a,b og c er konstante tall.
Konjugatsetningen

Konjugatsetningen kalles også tredje kvadratsetning:
(a+b)(a−b)=a2−b2.
For flere forklaringer og eksempler se artiklene Konjugatsetningen og Parenteser og faktorisering.. For flere eksempler og forklaringer om brøker se artikkelen Forkorte og utvide brøk. .
For å øve mer, se oppgavesettet om forenkling av sammensatte rasjonale uttrykk i Treningsleiren.
Oppgave 7 (4 poeng) Nettkode: E-4BE1
I en klasse er det 25 elever. 15 av elevene har eldre søsken. 18 av elevene har yngre søsken. 2 av elevene har ikke søsken.
a)
Systematiser opplysningene ovenfor i et venndiagram.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Venn-diagram er en måte å illustrere opplysinger på. Vi må systematisere de opplysningene vi har.
Vi tegner først venn-diagrammet uten tall, for å bruke den som en hjelpefigur. Da har vi en enkel oversikt over hvilke opplysninger vi må finne.
Vi ser på figuren over at vi har fire mulige utfall:
- ingen søsken
- kun eldre søsken
- kun yngre søsken
- både eldre og yngre søsken
Vi vet at det er 2 elever som ikke har søsken.
Det betyr at det er 25−2=23 elever som har søsken. Vi kaller antall elever som har eldre søsken for E og antall elever med yngre søsken for Y.
E+Y=15+18=33. Siden det bare er 23 elever som har søsken må 33−23=10 elever ha både eldre og yngre søsken.
Antall elever som kun har eldre søsken blir da 15−10=5 elever.
Og antallet elever som kun har yngre søsken blir 18−10=8 elever.
For å være sikre på at vi har et riktig antall, teller vi opp, og ser at summen er den samme som antall elever:
ingen søsken =2 kun eldre søsken =5 kun yngre søsken =8både eldre og yngre søsken =10 sum =25
Vi setter de tallene vi har inn i venn-diagrammet.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Venn-diagram.
Flere forklaringer og eksempler på hvordan man viser fordelinger finner du i artikkelen Venn-diagram og mengdelære i lynkurset Statistikk (del II).
b)
Vi velger tilfeldig én elev fra klassen.
Bestem sannsynligheten for at eleven har eldre, men ikke yngre, søsken.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi skal bestemme sannsynligheten for en
Hendelse
En hendelse eller begivenhet er en delmengde av utfallsrommet. En hendelse består av ett eller flere utfall.
Se Gunstig utfall
Gunstig utfall
Et gunstig utfall er den hendelsen som er interessant for oss.
Eksempel: Vi skal finne sannsynligheten for å få terningkast 1 eller 6. Av de seks mulige utfallene er 1 og 6 gunstige utfall.
Se Hendelse
Utfall
Mulig resultat av en hendelse.
Eksempel: Du kaster en terning og får seks øyne. Utfallet er seks. Du kaster en mynt og får kron. Kron er utfallet.
Vi bruker venn-diagrammet fra a). Sannsynligheten finner vi ved
antall gunstigeantall mulige.
Gunstige utfall er de elevene som kun har eldre søsken. Fra venn-diagrammet kan vi lese av at det er 5. Mulige utfall er 25, siden det er antallet elever i klassen.
Sannsynligheten for at eleven har eldre, men ikke yngre søsken er derfor:
P(kun eldre søsken)=525=15
Svar: P(kun eldre søsken) = 15
Mer om
Denne oppgaven er om
Sannsynlighet
Sannsynligheten for noe forteller hvor sikkert eller usikkert det er at en hendelse skal skje.
En sannsynlighet er minst 0 og maks 1.
Sannsynlighet 0 betyr at en hendelse helt sikkert ikke skjer.
Sannsynlighet 1 betyr at en hendelse helt sikkert skjer.
Når du kaster mynt og kron, er sannsynligheten for å få mynt 0,5 og kron 0,5.
Sannsynligheten for å få mynt eller kron er 1.
For flere forklaringer og eksempler se artikkelen Betinget sannsynlighet og produktsetningen i lynkurset Sannsynlighet (del II).
For å øve mer, se oppgavesettet om betinget sannsynlighet i Treningsleiren.
c)
Vi velger tilfeldig én av elevene som har eldre søsken.
Bestem sannsynligheten for at eleven også har yngre søsken.
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Dette handler om
Betinget sannsynlighet
Den betingede sannsynligheten P(A|B) er sannsynligheten for en hendelse A forutsatt (gitt) at hendelsen B har inntruffet.
P(A|B)=P(A∩B)P(B).
Vi bruker venn-diagrammet fra a).
Vi vet at det er 15 elever som har eldre søsken, så vi må ha valgt én av de. Blant de 15 er det 10 som har yngre søsken. Det betyr at det er 15 mulige utfall, og 10 av dem er gunstige. Da har vi at.
P(yngre søsken|eldre søsken)=gunstige utfallmulige utfall=1015=23
Svar: Sannsynligheten for at eleven også har yngre søsken er 23
Mer om
Denne oppgaven handler om
Sannsynlighet
Sannsynligheten for noe forteller hvor sikkert eller usikkert det er at en hendelse skal skje.
En sannsynlighet er minst 0 og maks 1.
Sannsynlighet 0 betyr at en hendelse helt sikkert ikke skjer.
Sannsynlighet 1 betyr at en hendelse helt sikkert skjer.
Når du kaster mynt og kron, er sannsynligheten for å få mynt 0,5 og kron 0,5.
Sannsynligheten for å få mynt eller kron er 1.
For flere eksempler og forklaringer se artikkelen Betinget sannsynlighet og produktsetningen i lynkurset Sannsynlighet.
For å øve mer, se oppgavesettet betinget sannsynlighet i Treningsleiren.
Oppgave 8 (3 poeng) Nettkode: E-4BEC
I Δ er , og .
Lag en skisse, gjør beregninger, og avgjør om følgende påstander er riktige:
1) Arealet av trekanten er større enn
2)
Løsningsforslag
Jeg tenker
Her må vi bruke
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
Vi begynner med å tegne en hjelpefigur.
For å kunne avgjøre om påstandene er riktig eller ikke, må vi vite lengden til . Den kan vi finne ved å bruke med Pytagoras læresetning som gir
.
Nå kan vi se på hver av påstandene for å avgjøre om de er riktige.
Påstand 1):
Vi har nå grunnlinje, , og høyde til trekanten . Da kan vi finne arealet ved
.
Hvis hadde vært lik ville arelaet blitt . Siden , har vi at . Derfor er .
Påstand er riktig.
Påstand 2):
Vi har en rettvinklet trekant. Da vet vi at:
I denne oppgaven er:
og
Siden er , og påstand 2 er feil.
Svar: Påstand 1 er riktig, og påstand 2 er feil.
Mer om
Denne oppgaven er om
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
Trigonometri
Læren om forholdet mellom vinkler og sider i en trekant. De trigonometriske funksjonene sinus og cosinus er de viktigste redskapene i denne teorien.
For flere eksempler og forklaringer se artikkelen Pytagoras læresetning. Flere eksempler på trigonometriske funksjoner sinus og cosinus finner du i lynkurset Trigonometri.
For å øve mer, se oppgavesettet om lengde- og vinkelberegninger ved hjelp av sinus, cosinus og tangens i Treningsleiren.
Oppgave 9 (5 poeng) Nettkode: E-4BEE
Funksjonen er gitt ved
a)
Bestem nullpunktene til ved regning.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Nullpunkt

Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0.
Andregradslikning
En likning hvor x opptrer i andre potens. Vi kan alltid skrive en slik likning på formen:
Likningen kan løses ved hjelp av abc-formelen.
abc-formelen
abc-formelen sier at en likning på formen har løsningene .
Vi vil finne -verdiene som gjør at funksjonsuttrykket er lik null, det vil si:
er en andregradslikning som vi kan løse med abc-formelen
Da får vi at nullpunktene er
.
Svar: har nullpunkter i og .
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Nullpunkt

Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0.
For flere eksempler og forklaringer om andregradslikninger se lynkurset Andregradslikninger. Flere forlaringer på hva et nullpunkt er, og hvordan man finner det finner du i lynkurset Funksjonsdrøfting.
For å øve mer, se oppgavesettet om nullpunkter i Treningsleiren.
b)
Grafen til har en tangent med stigningstall .
Bestem likningen til denne tangenten.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi skal finne tangenten til grafen i et punkt . At har en
Tangent

Tangent er en linje som berører en kurve i et punkt. Vi sier at linjen tangerer kurven i det punktet.
og videre finner vi
Det betyr at tangenten med stigningstall går gjennom punktet på grafen der . Vi må nå regne ut :
,
som betyr at tangenten går gjennom punktet
Likningen til tangenten skriver vi på formen , der er stigningstallet, som vi vet er , så . Punktet ligger på denne linja, så vi kan finne ved å sette inn og .
Svar: Tangenten har likning .
Mer om
Denne oppgaven er om
Tangent

Tangent er en linje som berører en kurve i et punkt. Vi sier at linjen tangerer kurven i det punktet.
Flere forklaringer på tangenter til grafer finner du i lynkurset Funksjonsdrøfting.
For å øve mer, se oppgavesettet om lineære funksjoner i Treningsleiren.
c)
Tegn grafen til sammen med tangenten fra oppgave b).
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Fra a) og b) kjenner vi noen av punktene på grafen. Fra fortegnet foran andregradsleddet vet vi at grafen vil ha et bunnpunkt, og det kan vi finne ved å regne .
Vi har allerede funnet noen punkter på grafen; punktene og fra a), og punktet fra b).
Siden vi har et positivt andregradsledd vil grafen ha et bunnpunkt, og det kan vi finne ved
, som gir .
Så grafen har bunnpunkt i . Funksjonsverdien i dette punktet er
er bunnpunktet til grafen.
Vi kan regne ut et par punkter til,
.
Nå har vi punktene
.
Vi skal også tegne tangenten . Den er en rett linje, som vi vet at går gjennom punktet . Vi trenger kun å regne ut et punkt til som den går gjennom. For eksempel . Da får vi
,
så tangenten vil også gå gjennom punktet .
Nå tegner vi et koordinatsystem og navngir aksene. Deretter tegner vi inn punktene vi har funnet for , og tegner en graf gjennom dem. Så tegner vi inn de to punktene vi har funnet for tangenten, og tegner en rett linje gjennom de to punktene.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven handler om å tegne
Graf
En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Flere eksempler på hvordan man tegner en graf finner du i artikkelen Grafen til en funksjon.
For å øve mer, se oppgavesettet om grafisk framstilling i Treningsleiren.
Oppgave 10 (2 poeng) Nettkode: E-4BEI
Funksjonen er gitt ved
Grafen til skjærer - aksen i punktet og har ett nullpunkt.
Bestem og .
Løsningsforslag
Jeg tenker
Fordi dette er en andregradspolynom med ett
Nullpunkt

Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0.
Andregradslikning
En likning hvor x opptrer i andre potens. Vi kan alltid skrive en slik likning på formen:
Likningen kan løses ved hjelp av abc-formelen.
abc-formelen
abc-formelen sier at en likning på formen har løsningene .
Vi får vite at grafen skjærer -aksen i punktet , det vil si at . Nå kan vi sette inn for i funksjonsuttrykket vårt
som betyr at vi må ha .
Fra abc-formelen har vi at likningen har løsningene
.
For at kun skal ha ett nullpunkt må utrykket under kvadratrottegnet, . Vi vet at og . Dermed kan vi sette inn for og løse likningen
Svar: og .
Mer om
Denne oppgaven handler om
Skjæringspunkt

Der to eller flere linjer krysser hverandre, sier vi at de har et felles skjæringspunkt. I et koordinatsystem kan skjæringspunktet leses av ved å trekke en loddrett strek ned til x-aksen og en vannrett strek bort til y-aksen.
Nullpunkt

Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0.
Mer om hvordan du finner disse kan du lese om i lynkurset Funksjonsdrøfting.
For å øve mer, se oppgavesettet om nullpunkt og andregradslikninger i Treningsleiren.
Visste du at?
Dette gir oss og . De to løsningene svarer til fullstendige kvadrat. Både og har bare ett nullpunkt hver, og går gjennom punktet . Prøv å tegne dette ved hjelp av et digitalt hjelpemiddel.
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (4 poeng) Nettkode: E-4BEM
Uke (x) | 1 | 3 | 9 | 15 | 20 |
Lengde (y) | 3,4 km | 5, 1 km | 8, 5km | 15, 5km | 18,0 km |
Tabellen ovenfor viser hvor langt Janne jogget noen uker etter at hun begynte å trene. Den første uka jogget hun 3,4 km, den tredje uka jogget hun 5,1 km, og så videre.
a)
Bestem den lineære funksjonen som passer best med tallene i tabellen ovenfor.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi bruker regresjon i
GeoGebra
GeoGebra er et gratis dynamisk matematikkprogram til skolebruk.
Lineære funksjoner

Lineære funksjoner er funksjoner som er skrevet på formen .
Disse funksjonene er rette linjer der a er stigningstallet og b er punktet grafen krysser y-aksen.
Vi skriver informasjonene som er gitt inn i et regneark i GeoGebra. Regnearket finner vi ved å velge "Regneark" under "Vis"-menyen.
Verdiene for uke skriver vi inn i kolonne og for verdiene for lengde i kolonne .
Nå kan vi bruke regresjonsverktøyet i GeoGebra. Etter vi har skrevet inn informasjonen i regnearket, kan vi markere kolonnene og velge "Regresjonsanalyse" i nedrykksmenyen fra knappen med et histogram på. I vinduet som kommer opp velger vi "Analyser".
Da får vi opp vinduet
Vi skal finne den lineære funksjonen som passer best med tallene i tabellen, så da velger vi "Lineær" under "Regresjonsmodell", og får opp
Her kan vi se at er den lineære funksjonen som passer best til tallene vi har fått oppgitt.
Svar:
Alternativ løsning 1
Vi kan også bruke kommandoen RegLin for å finne den lineære funksjonen som passer best.
Etter å ha skrevet inn tallene i regnearket markerer vi begge kolonnene, klikker med høyre musetast, velger "Lag" og deretter "Liste med punkt".
I GeoGebra kan vi bruke følgende kommando for å lage en lineær
Regresjon
Regresjon er å finne en funksjon som passer til et datasett. Altså, en funksjon som går gjennom, eller er nærmest flest mulig punkter i datasettet.
RegLin[<Liste med punkt>]
Punktene våre har blitt lagret som Liste1 i algebrafeltet til GeoGebra. Så vi skriver:
RegLin[ Liste1 ],
som gir denne grafen og funksjonsuttrykket:
Alternativ løsning 2
Vi kan bruke CAS i GeoGebra:
Mer om
Denne oppgaven er om
Lineære funksjoner

Lineære funksjoner er funksjoner som er skrevet på formen .
Disse funksjonene er rette linjer der a er stigningstallet og b er punktet grafen krysser y-aksen.
Regresjon
Regresjon er å finne en funksjon som passer til et datasett. Altså, en funksjon som går gjennom, eller er nærmest flest mulig punkter i datasettet.
For flere forklaringer og eksempler på regresjon se artikkelen Regresjon 1 i lynkurset Kultur og modellering. For mer om lineære funksjoner se artikkelen Rette linjer (lineære funksjoner) i lynkurset Funksjoner (del I). Lynkurset om GeoGebra er under utarbeidelse og kommer snart.
For å øve mer, se oppgavesettet om lineære funksjoner i Treningsleieren.
b)
Hvor langt vil Janne jogge i uke 25 ifølge funksjonen i oppgave a) ?
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi skal finne funksjonsverdien i .
Vi skal finne hvor langt Janne vil jogge i uke . Da kan vi bruke funksjonen vi fant i a) og finne verdien til når . Vi bruker "Regresjonsanalyse"-vinduet fra a).
Til høyre i dette vinduet kan vi lese "Symbolsk utregning", og her kan vi skrive inn den -verdien vi vil ha funksjonsverdien til, så får vi den direkte.
Så for å finne skriver vi inn og får .
Svar: Janne vil jogge litt under i uke .
Alternativ løsning
Vi kan også bruke CAS til å regne .
Det første vi kan gjøre er å definere funksjonen.
Da skriver vi
f:=0.8x+2.47,
og for å finne hvor langt Janne vil jogge i uke skriver vi
f(25).
Da får vi
Så Janne løper km i uke . Dette svaret skiller seg noe fra svaret vi fikk over. Dette er fordi vi rundet av til to desimaler når vi definerte funksjonen, mens GeoGebra ikke har rundet av funksjonen.
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
For flere eksempler og forklaringer se Grafisk løsning av likninger. Flere eksempler på egenskaper ved funksjoner finner du i lynkurset Funksjonsdrøfting.
For å øve mer, se oppgavesettet om skjæringspunkt i Treningsleiren.
c)
I hvilken uke jogget Janne for første gang mer enn 10 km ifølge funksjonen i oppgave a) ?
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi må finne et tall slik at . Det gir oss en likning med en ukjent.
Likningen kan vi løse i CAS i GeoGebra. I b) brukte vi CAS, og definerte at var funksjonen vi fant i a).
Vi kan skrive inn likningen
g(x)=10,
og trykke på "", som gir
Det gir oss at .
Siden oppgaven spør oss om hvilken uke Janne først løp mer enn må vi runde av oppover. Hun løp ikke langt nok i uke , men det gjorde hun i uke .
Svar: Janne jogget for første gang mer enn i uke .
Alternativ løsning
Denne oppgaven kan vi også løse grafisk. Vi vil se når grafen til har -verdier som er større enn . Da kan vi se når grafen skjærer med linja . I inntastingsfeltet skriver vi "y=10".
Da får vi en rett horisontal linje, som blir hetende , med konstant -verdi lik .
For å finne skjæringspunktet mellom grafen og linja kan vi skrive "Skjæring[h,f]", eller bruke verktøyet "Skjæring mellom to objekt" som vi kan finne i nedrykksmenyen fra knappen med et punkt på. Vi trykker da på de to linjene til og , og får skjæringspunktet mellom de to linjene.
Legg merke til at -koordinaten ikke er helt den samme som vi fikk over. Det er fordi GeoGebra regner med flere desimaler i funksjonen enn det vi gjorde når vi definerte i CAS. Men svaret blir fortstt at Janne vil jogge mer en for første gang i uke .
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Skjæringspunkt

Der to eller flere linjer krysser hverandre, sier vi at de har et felles skjæringspunkt. I et koordinatsystem kan skjæringspunktet leses av ved å trekke en loddrett strek ned til x-aksen og en vannrett strek bort til y-aksen.
For flere eksempler og forklaringer se artikkelen ulikhet. Flere eksempler på egenskaper ved funksjoner finner du i lynkurset Funksjonsdrøfting.
For å øve mer, se oppgavesettene om ulikheter og skjæringspunkt i Treningsleieren.
Oppgave 2 (9 poeng) Nettkode: E-4BEQ
Funksjonen gitt ved
viser hvor mange kilogram en idrettsutøver veide uker etter 1. januar 2013.
a)
Tegn grafen til .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi kan bruke GeoGebra til å tegne funksjonsgrafen og må huske at er definert på intervallet .
I GeoGebra kan vi bruke følgende kommando for å tegne grafen til en funksjon definert over et gitt intervall:
Funksjon[ <Funksjon>, <Start>, <Slutt> ]
Funksjonen vi vil tegne er , på intervallet , så da skriver vi
f(x)=Funksjon[0.0017x^3-0.13x^2+2.3x+72, 0, 52]
Det gir denne grafen:
Svar:
b)
Hvor mye veide idrettsutøveren 1. januar 2013, og hvor mye veide han ett år (52 uker) senere?
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi skal finne verdien til funksjonen i endepunktene.
1. Januar 2013 er det samme som uke , og ett år senere vil si uke . Dette betyr at vi skal regne ut og . I a) tegnet vi grafen i GeoGebra. Dette gjør at vi raskt og enkelt kan regne ut funksjonsverdien til når og . Vi går til inntastingsfeltet og skriver:
f(0)
Da ser vi at vi får opp under under "Tall" i algebrafeltet.
Vi gjør det samme for
f(52)
og får .
Dette forteller oss at 1.januar 2013 veide idrettsutøveren , og ett år senere veide han .
Alternativ løsning
Vi kan også bruke CAS i GeoGebra, og da kan vi bruke det samme GeoGebra-vinduet som i a). Der har vi allerede definert funksjonen . For å sjekke skriver vi inn
f(x)
og ser at den er definert som i a).
Vi vil bestemme funksjonsverdiene til når , for å finne vekten til idrettsutøveren i uke og i uke .
Da skriver vi inn
f(0)
og
f(52)
For å få svarene som desimaltall trykker vi på knappen "", øverst i venstre hjørne.
Da ser vi at vi får .
Svar: 1. januar veide idrettsutøveren og ett år senere veide han .
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Skjæringspunkt

Der to eller flere linjer krysser hverandre, sier vi at de har et felles skjæringspunkt. I et koordinatsystem kan skjæringspunktet leses av ved å trekke en loddrett strek ned til x-aksen og en vannrett strek bort til y-aksen.
For flere eksempler og forklaringer se Grafisk løsning av likninger. Flere eksempler på egenskaper til funksjoner finner du i lynkurset Funksjonsdrøfting.
For å øve mer, se oppgavesettet om skjæringspunkt i Treningsleiren.
c)
Omtrent hvor mange uker i løpet av 2013 veide han mer enn 70 kg?
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi tegner linjen og ser når grafen har -verdier større enn .
Vi skal finne når idrettsutøveren veier mer enn kg, det vil si vi vil se når grafen til har -verdier som er større enn . Da kan vi tegne inn linja , og se når grafen til ligger over linja .
Vi tegner linja i samme koordinatsystem som , ved å skrive
l: y=70.
Vi bruker verktøyet
"Skjæring mellom to objekt", og velger og .
Da ser vi på grafen at funksjonen og linja skjærer hverandre i to punkt.
Vi ser at kun mellom de to skjæringspunktene er . Vi leser av -verdiene i skjæringspunktene, og .
Differansen mellom de to -verdiene vil gi oss antall uker utøveren veide under .
Han veide under i uker.
Det vil si at han veide mer enn i uker.
Svar: Han veide over i omtrent .
Mer om:
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Skjæringspunkt

Der to eller flere linjer krysser hverandre, sier vi at de har et felles skjæringspunkt. I et koordinatsystem kan skjæringspunktet leses av ved å trekke en loddrett strek ned til x-aksen og en vannrett strek bort til y-aksen.
For flere eksempler og forklaringer se Grafisk løsning av likninger. Flere eksempler på hvordan man finner skjæringspunkter finner du i lynkurset Funksjonsdrøfting.
For å øve mer, se oppgavesettet om skjæringspunkt i Treningsleieren.
d)
Når veide idrettsutøveren mest, og når veide han minst?
Hvor mye gikk han i gjennomsnitt ned i vekt per uke i den perioden han gikk ned i vekt?
Løsningsforslag d)
Jeg tenker
Punktene der idrettsutøveren veide mest og minst er
Ekstremalpunkt

Vi sier at et punkt er et ekstremalpunkt for en funksjon hvis det enten er et toppunkt eller bunnpunkt for funksjonen.
Vi skal finne når idrettsutøveren veide mest, og når han veide minst. Dette tilsvarer henholdsvis toppunktet og bunnpunktet til grafen til , som er ekstremalpunktene til . Disse kan vi finne ved hjelp av kommandoen
Ekstremalpunkt[ <Funksjon>, <Start>, <Slutt> ]
i GeoGebra.
I vårt tilfelle er funksjonen , så vi skriver:
Ekstremalpunkt[f, 0 , 52 ]
Vi får da opp to punkter.
Punkt er et topppunkt og punkt er et bunnpunkt. Idrettsutøveren veide mest omtrent midt i uke , da veide han . Han veide minst omtrent midt i uke , da veide han .
Han gikk ned i vekt i perioden mellom når han veide mest, og når han veide minst. For å finne gjennomsnittlig vekttap per uke må vi se på hvor mye han gikk ned i vekt og dividere det på antall uker han gikk ned i vekt.
.
Svar: Idrettsutøveren veide mest i uke 12, og minst i uke 40. I perioden han gikk ned i vekt, gikk han i gjennomsnitt ned per uke.
Alternativ løsning
Vi kan finne gjennomsnittlig endringen i vekten til idrettsutøveren ved å se på stigningstallet til linja gjennom .
Da kan vi bruke verktøyet "Linje gjennom to punkt" i GeoGebra. Da får vi at linja gjennom kan skrives som , som forteller at den gjennomsnittlige endringen i vekt er kg per uke, altså et gjennomsnittlig vekttap på omtrent kg per uke.
Mer om
Denne oppgaven handler om
Toppunkt

Et toppunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er større enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt .
Bunnpunkt

Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt .
Flere forklaringer og eksempler på hvordan vi finner disse kan du lese om i artikkelen Topp- og bunnpunkter.
For å øve mer, se oppgavesettet om ekstremalpunkter i Treningsleiren.
e)
Bestem og
Hva forteller disse to svarene om vekten til idrettsutøveren?
Løsningsforslag e)
Jeg tenker
Vi finner den deriverte i to punkt. Den deriverte i et punkt er det samme som den momentane vekstfarten det punktet.
Vi skal evaluere den deriverte av funksjonen for -verdiene og .
Dette kan vi løse i GeoGebra og vi bruker CAS. Funksjonen er allerede definert, og da kan vi få den deriverte i punktene ved å skrive
f'(3)
og
f'(25).
Vi trykker på "" for å få svaret som desimaltall.
Disse to svarene forteller oss at i uke så økte vekten på idrettsutøveren med i uka, og i uke så gikk vekten ned med i uka.
Dette trenger ikke å bety at . Vi har kun funnet vekstfarten nøyaktig i starten av uke og .
Svar: og . Disse to svarene forteller hvor mye vektendringen til idrettsutøveren var i uke 4 og uke 26.
Mer om
Denne oppgaven handler om
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
Flere forklaringer på momentan vekstfart finner du i lynkurset Derivasjon.
For å øve mer, se oppgavesettet om veksthastighet i Treningsleiren.
Oppgave 3 (4 poeng) Nettkode: E-4BEW
En bedrift produserer to ulike typer soveposer. Undersøkelser viser at 10 % av soveposene av type 1 og 15 % av soveposene av type 2 har en feil med glidelåsen.
På lageret ligger 1000 soveposer av type 1 og 4000 soveposer av type 2.
a)
Systematiser opplysningene ovenfor i en krysstabell.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
En krysstabell er en presentasjonsform vi bruker for å systematisere informasjonen, slik at det skal være enklere å få oversikt over de ulike
Utfall
Mulig resultat av en hendelse.
Eksempel: Du kaster en terning og får seks øyne. Utfallet er seks. Du kaster en mynt og får kron. Kron er utfallet.
Vi kan begynne med å sette opp de kategoriene som er rader og kolonner i krysstabellen, og starter med en krysstabell med kun kategoriene.
Type 1 | Type 2 | Sum | |
Feil | |||
Ikke feil | |||
Sum |
Vi vet at vi totalt har soveposer av type 1 og av type 2, det betyr at vi kan skrive inn
Type 1 | Type 2 | Sum | |
Feil | |||
Ikke feil | |||
Sum | 1000 | 4000 |
Av de soverposer av type 1 har av dem har en feil med glidelåsen. Da får vi soverposer av type 1 med feil, som betyr at soveposer av type 1 uten feil. Vi kan fylle inn i tabellen.
Type 1 | Type 2 | Sum | |
Feil | 100 | ||
Ikke feil | 900 | ||
Sum | 1000 | 4000 |
Blant de soveposer av type 2 har en feil med glidelåsen. Da får vi soverposer av type 2 med feil, og soveposer av type 2 uten feil. Nå kan vi fylle inn neste kolonne:
Type 1 | Type 2 | Sum | |
Feil | 100 | 600 | |
Ikke feil | 900 | 3400 | |
Sum | 1000 | 4000 |
Nå gjenstår det bare å summere soveposene med og uten feil. Da får vi til slutt krysstabellen under.
Svar:
Type 1 | Type 2 | Sum | |
Feil | 100 | 600 | 700 |
Ikke feil | 900 | 3400 | 4300 |
Sum | 1000 | 4000 | 5000 |
Mer om
Denne oppgaven handler om
Krysstabell

En krysstabell er en måte å framstille data på. Når tabellen er satt opp, er det enklere å finne den ønskede sannsynligheten.
Flere eksempler på hvordan man systematiserer informasjon finner du i lynkurset Statistikk.
b)
Bjarne har tilfeldig tatt to soveposer fra lageret. Det viser seg at begge soveposene har feil med glidelåsen.
Bestem sannsynligheten for at én av soveposene er av type 1 og at én er av type 2.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Dette handler om
Betinget sannsynlighet
Den betingede sannsynligheten er sannsynligheten for en hendelse A forutsatt (gitt) at hendelsen B har inntruffet.
.
Hendelse
En hendelse eller begivenhet er en delmengde av utfallsrommet. En hendelse består av ett eller flere utfall.
Se Gunstig utfall
Bjarne har tatt to soverposer tilfeldig, og begge har feil. Utvalget av soveposer med feil består av soveposer. Bjarne trekker to soveposer, og kan først trekke en av type 1 og så en av type 2, eller omvendt. Dette betyr at Bjarne kan trekke soveposer på to måter.
Sannsynligheten for at den første soveposen med feil er av type 1 finner vi ved å se på forholet mellom antall gunstige (altså type 1 med feil) og antall mulige (alle med feil):
.
Når én sovepose er tatt, er antall mulige redusert med 1, altså 699 soverposer med feil igjen, hvorav 600 er av type 2.
.
Sannsynligheten for først å trekke en sovepose av type 1 og så en av type 2 er lik:
Sannsynligheten for å trekke i motsatt rekkefølge:
Sannsynligheten for å trekke to soveposer med feil på der den ene er av type 1 og den andre av type 2 er lik finner vi ved å addere de to sannsynlighetene:
, altså .
Svar: Sannsynligheten for at han har trukket en sovepose av hver type med feil er .
Mer om
Denne oppgaven handler om
Betinget sannsynlighet
Den betingede sannsynligheten er sannsynligheten for en hendelse A forutsatt (gitt) at hendelsen B har inntruffet.
.
Produktsetningen
Produktsetningen sier at , hvor er den sannsynligheten for at A inntreffer gitt B.
For flere forklaringer og eksempler se artikkelen Betinget sannsynlighet og produktsetningen i lynkurset Sannsynlighet (del II).
For å øve mer, se oppgavesettet om betinget sannsynlighet i Treningsleiren.
Oppgave 4 (4 poeng) Nettkode: E-4SJL
I en skål er det åtte hvite og seks røde kuler. Du skal trekke tre kuler tilfeldig.
a)
Systematiser de ulike utfallene i et valgtre.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi lager et
Valgtre

Gir oss oversikt over alle mulige kombinasjoner av utfall for en gitt hendelse.
Valgtre er det samme som utfallstre.
Sannsynlighet
Sannsynligheten for noe forteller hvor sikkert eller usikkert det er at en hendelse skal skje.
En sannsynlighet er minst 0 og maks 1.
Sannsynlighet 0 betyr at en hendelse helt sikkert ikke skjer.
Sannsynlighet 1 betyr at en hendelse helt sikkert skjer.
Når du kaster mynt og kron, er sannsynligheten for å få mynt 0,5 og kron 0,5.
Sannsynligheten for å få mynt eller kron er 1.
Vi skal trekke tre tilfeldige kuler fra skålen, og starter med det første valget. I skålen er det hvite og røde kuler, og da er det totalt kuler i skålen. Sannsynligheten for å trekke hvit og rød blir henholdsvis . Vi lar de stå uforkortet for å kunne se det store bildet til slutt.
Nå kan vi sette opp de første grenene, og lar hvite punkt svare til at vi trekker en hvit kule og tilsvarende for røde punkt.
Neste gang vi trekker, er det bare kuler igjen i skålen. Hvis vi trakk en hvit kule først, er vi på den venstre siden i valgtreet over, og da er det hvite og røde kuler igjen. Dermed blir sannsynligheten for å trekke hvit og rød henholdsvis . Hvis den første kulen vi trakk var rød, vil sannsynlighetene være .
Når vi har trukket to kuler er det bare kuler igjen i skålen. I hver av endepunktene i treet over må vi finne ut hvor mange røde og hvite kuler det er igjen. Ta for eksempel den venstre grenen av treet, der vi har trukket to hvite kuler. Da er det hvite og røde kuler igjen, og sannsynligheten for å trekke disse blir henholdsvis . Vi gjør det samme for de andre valgene, og fyller inn siste rad med grener i treet. Da blir valgtreet som vist under.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Valgtre

Gir oss oversikt over alle mulige kombinasjoner av utfall for en gitt hendelse.
Valgtre er det samme som utfallstre.
Sannsynlighet
Sannsynligheten for noe forteller hvor sikkert eller usikkert det er at en hendelse skal skje.
En sannsynlighet er minst 0 og maks 1.
Sannsynlighet 0 betyr at en hendelse helt sikkert ikke skjer.
Sannsynlighet 1 betyr at en hendelse helt sikkert skjer.
Når du kaster mynt og kron, er sannsynligheten for å få mynt 0,5 og kron 0,5.
Sannsynligheten for å få mynt eller kron er 1.
For flere eksempler og forklaringer se artikkelen Utfallstre i lynkurset Sannsynlighet (del I).
b)
Bestem sannsynligheten for at du trekker to hvite og én rød kule. Marker hvordan du finner løsningen i valgtreet i oppgave a).
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi kan bruke valgtreet vårt. Vi må finne alle måter vi kan trekke ut to hvite og én rød kule.
Hvert valg i valgtreet representerer en farge på kulene. I valgtreet under har vi skrevet ned hvilke kuler man står igjen med til slutt i hver av sluttvalgene; H betyr en hvit kule og R betyr en rød.
Vi har markert (i rødt) de tre valgene som gir to hvite og én rød kule, nemlig HHR, HRH og RHH.Vi må regne ut sannsynligheten for at hver av disse skjer, og summere opp for å finne den totale sannsynligheten.
Valgtreet er satt opp slik at det er lett å finne sannsynligheten for sluttresultatene – bare velg et sluttresultat, og multipliser sannsynlighetene for at nøyaktig disse valgene skulle bli tatt. Vi tar før eksempel sannsynligheten for HHR, altså først trekke to hvite og deretter en rød. Sannsynligheten for å først trekke hvit er , og sannsynligheten for å trekke hvit igjen er i så fall . Til slutt er sansynligheten for å trekke en rød lik , og dermed er sannsynlighetene for at alle disse tre tingene inntreffer, lik
Tilsvarende er sannsynlighetene for å trekke HRH og RHH henholdsvis
Vi summerer opp, og finner at sannsynligheten for å trekke to hvite og én rød kule er
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Sannsynlighet
Sannsynligheten for noe forteller hvor sikkert eller usikkert det er at en hendelse skal skje.
En sannsynlighet er minst 0 og maks 1.
Sannsynlighet 0 betyr at en hendelse helt sikkert ikke skjer.
Sannsynlighet 1 betyr at en hendelse helt sikkert skjer.
Når du kaster mynt og kron, er sannsynligheten for å få mynt 0,5 og kron 0,5.
Sannsynligheten for å få mynt eller kron er 1.
Produktsetningen
Produktsetningen sier at , hvor er den sannsynligheten for at A inntreffer gitt B.
For flere eksempler og forklaringer se artikkelen Betinget sannsynlighet og produktsetningen i lynkurset Sannsynlighet (del II).
For å øve mer, se oppgavesettet om betinget sannsynlighet og produktsetningen i Treningsleiren.
Oppgave 5 (2 poeng) Nettkode: E-4BF2
Et trestykke er 35 cm langt. Trestykket skal deles i fire deler.
To deler skal være like lange. Den tredje delen skal være dobbelt så lang som de to like delene til sammen, og halvparten så lang som den fjerde delen.
Bestem lengden av hver av de fire delene.
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi systematiserer informasjonen og setter opp en likning for å løse problemet.
Vi har to deler som er like lange, og vi gir hver av dem lengde , og tilsammen har de lengde . Den tredje delen skal være dobbelt så lang som de to første til sammen, altså må den ha lengde . Den fjerde delen er dobbelt så lang som del 3, altså har den lengde lik
Tilsammen skal vi ha at lengden av alle delene er cm.
Denne likningen kan vi løse i CAS ved å skrive inn likningen og trykke på "x=". Da får vi at , som er lengden på de første to delene.
Da får vi videre at den tredje delen er
og den tredje er
.
Svar: De to like stykkene er hver, det tredje er og det siste er .
Alternativ løsning
Vi kan også løse likningen for hånd. Da får vi at
.
Så de første delene er cm, og da kan vi regne ut de to andre som over.
Mer om
Denne oppgaven er om
Ligning
En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente.
Eksempel:
For flere eksempler og forklaringer se artikkelen Fra problem til likning i lynkurset Likninger med én ukjent.
For å øve mer, se oppgavesettet om førstegradslikninger i Treningsleiren.
Oppgave 6 (3 poeng) Nettkode: E-4BF8
Regn ut arealet av .
Løsningsforslag
Jeg tenker
For å finne arealet til en trekant kan vi bruke
Arealsetningen
For en trekant er arealet gitt ved .
Cosinussetningen
La være en trekant. Anta at vi kjenner sidene , og mellom dem. Da er
For å bruke arealsetningen må vi kjenne to sidelengder i og størrelsen på vinkelen mellom dem. I oppgaven har vi ikke fått oppgitt noen vinkelstørrelser, så da må vi først finne en vinkel.
Fra cosinussetningen har vi at
.
Vi kan sette inn for sidelengdene, og da får vi at
.
Denne likningen kan vi løse i CAS, og skriver inn
5^2=4^2+8^2-2*4*8*cos(A°),
og trykker på "".
Da får vi at .
Noen versjoner av CAS kan gi andre, litt uforståelige, løsninger for . Et alternativ er å skrive inn
Løs[{5^2=4^2+8^2-2*4*8*cos(A°),A>0,A<180}],
som i linje 3 fra CAS-utklippet under.
Da vil CAS gi et svar for som ligger mellom .
Vi bruker dette til å sette inn i arealsetningen;
Nå kan vi sette inn for vinkelen og sidene, og bruke CAS til å finne arealet. Da skriver vi
(sin(A°)*8*4)/2
og trykker på "".
Da får vi at
.
Svar: Arealet til er .
Alternativ løsning
Vi kan også gjøre utregningen for hånd, og vi begynner med å finne vinkelen. Da gjør vi om på uttrykket fra cosinussetningen slik at vi får:
Videre nå setter vi inn informasjonen vi har,
For å finne vinkelen tar vi:
Da får vi at:
Vi har nå regnet ut en vinkel i trekanten, og har nå nok informasjonen til å kunne bruke arealsetningen:
Vi setter inn den informasjonen vi har:
Mer om
I denne oppgaven bruker vi arealsetningen og cosinussetningen.
For flere forklaringer og eksempler se artiklene Arealsetningen og Cosinussetningen i lynkurset Trigonometri.
For å øve mer, se oppgavesetet om areal og cosinussetningen i Treningsleiren.
Oppgave 7 (4 poeng) Nettkode: E-4BFC
En båt ligger fortøyd ved en brygge med et stramt tau som går fra C til B. Tauet er 3,0 m langt. Se skissen ovenfor.
a)
Bestem avstanden fra båten til bryggen når .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
På figuren er det illustrert en rettvinklet trekant, og da kan vi bruke
Cosinus

Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Vi vet at hypotenusen i er taustykket , siden er rett. Vi vet at , og vil finne , som er den hosliggende kateten til . Fra definisjonen til cosinus har vi at
Vi vet hva er, og vi vet . Vi gjør om uttrykket for å få den ukjente alene, når vi multipliserer med på begge sider får vi:
Vi setter inn den informasjonen vi har:
Lengden er det samme som avstanden mellom bryggen og båten.
Svar: Avstanden fra båten til bryggen er omtrent .
Mer om
Denne oppgaven er om
Rettvinklet trekant
En rettvinklet trekant er en trekant der en av vinklene er rett, altså 90 grader.
Vinkel

En vinkel er en geometrisk figur satt sammen av to rette linjer med samme startpunkt. Vinkler måles i grader.
Cosinus

Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Flere forklaringer og bruksområder finner du i artikkelen Sinus, cosinus og tangens.
For å øve mer, se oppgavesettet om lengdeberegninger ved hjelp av sinus, cosinus og tangens i Treningsleiren.
b)
Vannstanden synker med 30 cm.
Bestem avstanden fra båten til bryggen nå.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Den nye vannstanden gjør at lengden øker med . Vi må først finne den nye lengden til , og vi kan bruke
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
Vi kan begynne med å tegne en hjelpefigur:
Vi ønsker å finne lengden . Tauet, som nå er siden , har fortsatt lengde . Dersom vi finner lengden kan vi bruke Pytagoras læresetning til å finne den nye avstanden til bryggen.
Vi kan begynne med å finne lengden , ved å regne ut lengden og legge til . Det kan vi gjøre ved å bruke
Sinus
Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant.
.
Vi multipliserer med på begge sider for å få alene:
.
Vi setter inn den informasjonen vi har, og får:
Lengden til finner vi ved å legge til
.
Vi bruker nå
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
Vi omformulerer og får:
Vi setter inn den informasjonen vi har:
Svar: Avstanden fra bryggen til båten er .
Mer om
Denne oppgaven handler om
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
Flere forklaringer og eksempler finner du i Pytagoras' setning.
For å øve mer, se oppgavesettet om Pytagoras læresetning i Treningsleiren.
Visste du at?
I denne oppgaven var det mange lange desimaltall som skulle regnes videre med. Husk på å bruke de uavrundede verdiene der det er mulig, så avrundingsfeil ikke vokser seg større. Et eksempel på dette er at vi i oppgave a) skriver at båten er 1,85 m fra bryggen, men når vi regner videre med tallet bruker vi for å få et mer presist svar.
Oppgave 8 (4 poeng) Nettkode: E-4BFG
har grunnlinje .
Punktet ligger på . og . Se skissen til høyre.
Vi setter
a)
Vis at sammenhengen mellom lengden og omkretsen av er gitt ved
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Figuren kan deles opp i to rettvinklete trekanter. Vi skal finne et uttrykk for hypotenusen i hver av trekantene. Her må vi bruke
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
Vi skal finne sammenhengen mellom omkretsen til = og . For å vise sammenhengen vil vi at omkretsen skal være en funksjon av ;
.
Så vi vil uttrykke disse sidelengdene ved .
I oppgaven får vi opplyst at .
Videre kan vi finne et uttrykk for , som er hypotenusen i . Da kan vi bruke Pytagoras læresetning, som gir at
Vi kan sette inn for og får da:
Dersom vi ser på uttrykket vi fikk oppgitt i oppgaven er dette likt det andre leddet i .
er hypotenusen i , og igjen bruke vi Pytagoras læresetning:
Vi setter inn for og får:
For å regne ut det første leddet bruker vi
Andre kvadratsetning

Andre kvadratsetning sier at
.
Nå har vi at , og . Det gir:
som var det vi skulle fram til.
Mer om
Denne oppgaven er om
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
Flere eksempler på hvordan man kan bruke Pytagoras setning for å regne ut sidelengder finner du i artikkelen Pytagoras' setning.
For å øve mer, se oppgavesettet om Pytagoras læresetning i Treningsleiren.
b)
Bestem slik at omkretsen av blir minst mulig.
Forklar at trekanten da vil være likebeint.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi kan løse oppgaven grafisk ved å tegne funksjonsgrafen med GeoGebra og finne bunnpunktet til grafen til .
For å finne for hvilken -verdi omkretsen blir minst kan vi tegne grafen til , og se hvor grafen har bunnpunkt.
I GeoGebra kan vi bruke følgende kommando for å tegne grafen av en funksjon definert over et gitt intervall:
Funksjon[ <Funksjon>, <Start>, <Slutt> ]
Vi kan ikke ha negative lengder, så da må vi ha at -verdien vår må være større enn , og mindre enn , hvis ikke vil vi ha at kan være negativ.
Det betyr at vi kan skrive inn
f(x) = Funksjon[ 8 + sqrt(x^2+36) + sqrt(x^2-16x+100), 0, 8]
som gir denne grafen:
Vi ser her at grafen har et bunnpunkt. Bunnpunktet er et
Ekstremalpunkt

Vi sier at et punkt er et ekstremalpunkt for en funksjon hvis det enten er et toppunkt eller bunnpunkt for funksjonen.
Ekstremalpunkt[ <Funksjon>, <Start>, <Slutt> ]
Vi vil finne bunnpunktet til funksjonen vår, , så vi skriver:
Ekstremalpunkt[ f, 0, 8]
Vi får da opp et punkt.
Det punktet har koordinatene . Det betyr at omkretsen er minst hvis .
Når er midtpunktet på linja . Da vil og være like lange, og trekanten er da likebeint.
Svar: Omkretsen er minst når . Den er likebeint fordi da er midtpunktet på .
Alternativ løsning
Vi kan også finne bunnpunktet, ved å finne når den deriverte . Da kan vi bruke CAS.
Vi definerer ved å skrive inn
f(x):=8+sqrt(x^2+36)+sqrt(x^2-16x+100).
For å finne når den deriverte er lik skriver vi
f'(x)=0, og trykker på "x=".
Da får vi
For å finne omkretsen når skriver vi inn
f(4)
som gir
Omkretsen til trekanten er minst når , og da er den omtrent .
Mer om
Denne oppgaven er om
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
Flere forklaringer og eksempler finner du i lynkurset Derivasjon. For mer om funksjoners egenskaper se lynkurset Funksjonsdrøfting.
For å øve mer, se oppgavesettet om ekstremalpunkter i Treningsleiren.
Oppgave 9 (2 poeng) Nettkode: E-4BFO
Petter får i oppgave å vise at når omkretsen av trekanten i oppgave 8 er minst mulig, er trekanten likebeint. Han løser oppgaven med figurer. Se nedenfor.
Ved hjelp av figurene viser han hvor punktet må plasseres på linjestykket for at lengden i figur 1 skal bli kortest mulig.
Forklar hva Petter har gjort, og at han har løst oppgaven riktig.
Løsningsforslag
Jeg tenker
Den korteste avstanden mellom to punkter er en rett linje, og det ser ut som det er det Petter bruker når han løser oppgaven.
Vi begynner med å se på hva Petter har gjort på de ulike figurene.
I Figur 1 har han tegnet den figuren som vi får oppgitt i oppgaven.
Videre i Figur 2 har Petter speilet trekantene og . Linjestykket og .
I Figur 3 har Petter har speilet om linjen og kalt den for .
Det siste Petter har gjort, i Figur 4, er å tegne en rett linje mellom og . Punktet der linja skjærer har Petter kalt .
Omkretsen i den orginale trekanten, er det samme som i Figur 4. har en faste lengde . For å finne den minste omkretsen, må lengden av være kortest mulig. Petter vet at i planet er den korteste veien mellom to punkt en rett linje. På Figur 4 ser vi at vil være minst når .
Siden og er rettvinklete trekanter, med toppvinklene og er de to trekantene
Kongruente figurer

To figurer er kongruente dersom alle sider og alle vinkler er parvis like store. To kongruente figurer vil kunne dekke hverandre fullstendig om de plasseres oppå hverandre, det vil si at to figurer er kongruente når de har lik form og størrelse.
Mer om
Denne oppgaven handler om bevis.
Flere forklaringer og eksemler på hvordan man gjennomfører et bevis finner du i lynkurset Litt om mengder, logikk og bevis.