Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:
REA3024 2015 Vår
Eksamenstid:
5 timer:
Del 1 skal leveres inn etter 3 timer.
Del 2 skal leveres inn senest etter 5 timer.
Hjelpemidler:
Del 1:
Vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Del 2:
Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Framgangsmåte:
Del 1 har 9 oppgaver. Del 2 har 4 oppgaver.
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte. Dersom oppgaven krever en bestemt løsningsmetode, kan en alternativ metode gi lav/noe uttelling.
Bruk av digitale verktøy som graftegner og CAS skal dokumenteres med utskrift eller gjennom en IKT-basert eksamen.
Veiledning om vurderingen:
Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
- vurderer om svar er rimelige
Andre opplysninger:
Kilder for bilder, tegninger osv.:
- London Eye, en.wikipedia.org, www.saylor.org (01.12.2014)
- Alle grafer og figurer: Utdanningsdirektoratet
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (4 poeng) Nettkode: E-4DNB
Deriver funksjonene
a)
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Funksjonen er en konstant multiplisert med en funksjon, , som vi vet hvordan vi skal derivere.
Siden den deriverte av en konstant multiplisert med en funksjon, er den samme konstanten multiplisert med den deriverte av funksjonen holder det å huske at . Den deriverte av er altså
Svar: .
Mer om
Denne oppgaven er om Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Sinus
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler se artikkelen Derivasjon av trigonometriske funksjoner.
b)
Løsningsforslag b)
Tanker
Funksjonen er kvadratet av en funksjon , som vi vet hvordan vi skal derivere.
Siden vi vet hvordan vi kan derivere og begynner vi med å skrive . Ved å benytte kjerneregelen for derivasjon, som sier at , finner vi da at
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Sinus
Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant.
Cosinus
Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
For flere forklaringer og eksempler på derivasjon, se artikkelen Kjerneregelen.
c)
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Funksjonen er produktet av to funksjoner, og , som vi vet hvordan vi kan derivere hver for seg.
Ved å sette og kan vi bruke produktregelen for derivasjon, som sier at , til å finne
somvi godt kan skrive
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex. Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Eksponentialfunksjon
Logaritme
Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler på derivasjon, se artikkelen Derivasjonsregler.
Oppgave 2 (5 poeng) Nettkode: E-4DNF
Regn ut integralene
a)
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Siden integralet av en sum er en sum av integraler kan vi integrere , og hver for seg.
Først bruker vi at integralet av en sum er en sum av integraler til å konstatere at Siden den deriverte av er følger det videre at . Altså kan vi skrive Altså har vi funnet at
Svar: .
Mer om
Denne oppgaven er om Resultatet av en addisjon. Eksempel: 2 + 5 + 1 = 8, her kalles 8 for sum. Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning Et reelt polynom er en sum av produkter av en eller flere ukjente og reelle tall. Eksempler: og . En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Sum
Integrasjon
Polynom
Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler se artikkelen Bestemte integraler.
b)
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Inne i integralet er det en brøk med polynom i nevner og teller. Dette ville vært mye lettere å løse dersom vi klarte å dele opp integralet ved hjelp av delbrøkoppspalting.
Før vi kan bruke delbrøkoppspalting må vi faktorisere polynomet i nevneren – det gjør vi ved å finne nullpunktene til polynomet. Med andre ord må vi finne de -verdiene som tilfredsstiller . Annengradsformelen gir løsningene det betyr at nevneren kan faktoriseres . Altså kan det se ut som om delbrøkoppspalting er den beste metoden. Her kan du enten se at , eller sette opp kravet Dette kan du skrive som . Siden denne likningen må være oppfylt for alle verdier av må og . Delbrøkoppspaltingen løses altså av og . Integralet kan altså skrives på formen Disse integralene kan vi løse ved enten å bruke substitusjonen og slik at eller ved å komme på at den deriverte til er .
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde. Et reelt polynom er en sum av produkter av en eller flere ukjente og reelle tall. Eksempler: og . Tallet som står under brøkstreken i en brøk. Eksempel : . Tallet 7 er nevneren. Tellestreker bruker vi for å få en oversikt når vi teller opp antall. Det er lurt å gruppere fem og fem streker, slik at vi enklere får telt opp til slutt.Integrasjon
Brøk
Polynom
Nevner
Nevneren forteller hvor mange like deler det hele er delt opp i.Tellestrek
For flere forklaringer og eksempler se artikkelen Integrasjon av rasjonale uttrykk.
c)
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
blir mye lettere å håndtere dersom vi får lov til å derivere den. Derfor kan det være lurt å bruke delvis integrasjon.
Vi benytter delvis integrasjon, som sier at ved å sette og . Den deriverte av er , så og siden har vi . Dette gir
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen. Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. Integrasjon
Derivasjon
Logaritme
For flere forklaringer og eksempler se artikkelen Delvis integrasjon.
Oppgave 3 (4 poeng) Nettkode: E-4DNJ
a)
Bruk en integrasjonsmetode til å vise at
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Siden den deriverte av er kan det se ut som om substitusjonsmetoden er den beste å bruke her.
Vi bruker substitusjonen og ser at vi da kan skrive
Svar: Substitusjon med .
Mer om
Denne oppgaven er om Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Integrasjon
Eksponentialfunksjon
Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler se artikkelen Integrasjon ved substitusjon.
b)
Løs differensiallikningen
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Dette er en lineær, første ordens differensiallikning som ser ut til å være separabel. Vi kan bruke metoden med integrerende faktor, men det er kanskje raskere å separere variablene på hver sin side av likhetstegnet, for så å integrere opp begge sider.
Vi kan løse differensiallikningen ved å benytte integrerende faktor. Siden koeffisienten til det lineære -leddet er og kan vi multiplisere begge sider av differensiallikningen med . Da får vi at Her kan vi kjenne igjen produktregelen for derivasjon, og dermed skrive differensiallikningen på formen Ved å integrere begge sider får vi da at og ifølge oppgave må Det gir der . At gir oss kravet
Ved nå å multiplisere begge sider av likningen med ser vi at den spesielle løsningen kan skrives
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En likning hvor den ukjente er en funksjon og der den deriverte, funksjonens differensialkvotient, inngår. Et eksempel er y'' - y = 0 eller En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex. Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Differensiallikning
Eksponentialfunksjon
Logaritme
Integrasjon
Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler se artikkelen Separable differensiallikninger.
Oppgave 4 (3 poeng) Nettkode: E-4DNS
En uendelig geometrisk rekke er gitt ved
a)
Bestem konvergensområdet til rekken.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Rekken består av ledd på formen opphøyd i et positivt. Hvis har større tallverdi enn én vil tallene altså bare bli større og større utover i rekken. Da kan ikke rekken konvergere.
En uendelig geometrisk rekkekonvergerer for alle slik at . Vi må altså haSiden er positiv når får vi som betyr at konvergensområdet til den uendelige geometriske rekken er
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En rekke er en sum av elementene i en tallfølge. Rekken kalles uendelig hvis den består av uendelig antall elementer. Eksempel : ( ∞ er tegnet for uendelighet ) Et intervall er det samme som et tallområde. Tallene 4, 5, 6 og 7 ligger i intervallet 4–7 (fire til sju). Dersom vi ikke har sagt noe annet, lar vi øvre og nedre grense høre med til intervallet. Unionen av to mengder A og B er en ny mengde som består av alle elementer som forekommer i minst en av A og B. Eksempel: hvis er to mengder, blir unionen . Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde. Konvergens betyr i matematikk å nærme seg en grense. Se Konvergent tallfølgeUendelige rekker
Intervall
Union
Brøk
Konvergens
For flere forklaringer og eksempler på rekker, se artikkelen Uendelige rekker.
Visste du at
At en uendelig geometrisk rekke konvergerer for kan vi se ved først å observere at i en endelig geometrisk rekke er siden . Dette betyr at . Når går mot uendelig må forsvinne. Dette skjer når .
b)
Bestem slik at
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi bør først finne et uttrykk for . Deretter kan vi sette dette lik og løse for .
Hvis en uendelig geometrisk rekke konvergerer, må den konvergere mot . Altså må vi ha Kravet for at blir altså Det kan vi skrive som , som videre gir . Altså er hvis .
Svar: .
Mer om
Denne oppgaven er om Konvergens betyr i matematikk å nærme seg en grense. Se Konvergent tallfølge En rekke er en sum av elementene i en tallfølge. Rekken kalles uendelig hvis den består av uendelig antall elementer. Eksempel : ( ∞ er tegnet for uendelighet ) En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Konvergens
Uendelige rekker
Ligning
For flere forklaringer og eksempler på rekker, se artikkelen Geometriske rekker.
Oppgave 5 (6 poeng) Nettkode: E-4DO2
Punktene , og er gitt.
a)
Bestem . Bestem arealet av .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Lengden av kryssproduktet mellom to vektorer og er lik arealet av parallellogrammet de utspenner. Arealet til trekanten definert av to vektorer og må da være lik halve lengden av kryssproduktet.
Vi finner først vektorene og ved Kryssproduktet blir da
Lengden av vektoren er lik arealet av parallellogrammet utspent av vektorene og . Ettersom utgjør halve parallellogrammet finner vi arealet av trekanten ved å beregne . Da finner vi at er arealet av trekanten .
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = . Et parallellogram er en firkant med parvis parallelle sider. Vinklene er parvis like store. Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er. En trekant er en todimensjonal figur med tre hjørner og tre sidekanter. Vektor
Parallellogram
Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.Trekant
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Kryssprodukt - areal og volum.
Visste du at
At lengden til vektoren er lik arealet av parallellogrammet utspent av og er en ganske rar definisjon. Siden er en vektor, er vi vant til å tenke på den som en lengde med en retning. Problemet er at det ikke gir mening å snakke om lengder som måles i areal. Ser vi for eksempel på parallellogrammet utspent av og er . Altså er vektoren én kvadratmeter lang – hvor langt er egentlig dette?
b)
Punktene , og ligger i et plan . Bestem likningen for planet .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Det må finnes en normalvektor som står orthogonalt på alle vektorer i planet . Denne vektoren må være parallell med kryssproduktet .
Ved å velge vektoren som normalvektor for planet kan vi sette opp planlikningen for en eller annen konstant . Alternativt kan vi skrive for en kjent vektor i og for alle vektorer i . Konstanten kan vi finne ved å kreve at punktet må ligge i . Vi får da Altså kan likningen for planet skrives
Svar: Likningen for planet er
Mer om
Denne oppgaven er om En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = . Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate. En normalvektor for et plan står vinkelrett på alle linjer i planet. To rette linjer i et plan er parallelle når de ikke skjærer hverandre. Avstanden mellom linjene er den samme uansett hvor du måler. Eksempel: , leses "linja g er parallell med linja f". En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Vektor
Plan
Normalvektor
Parallell
Tegnet som forteller at to linjer er parallelle: Ligning
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Likning til et plan.
Visste du at
Dersom vi bare ser på likningen for planet, , kan vi umidderbart lese av en del av planets egenskaper. Vi kan først og fremst se at normalvektoren, den vektoren som står vinkelrett på alle vektorer mellom to punkter i planet, er parallell med . Videre kan vi se at siden den vektoren fra origo til punktet i planet som ligger nærmest origo har retningsvektor som er parallell med normalvektoren, må det punktet som er nærmest origo ligge i en avstand
c)
En partikkel starter i origo . Etter tiden er partikkelen i et punkt gitt ved
Hvor lang tid tar det før partikkelen treffer planet ? Bestem koordinatene til punktet der partikkelen treffer .
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Partikkelen treffer planet når vektoren tilfredsstiller planlikningen for . Ved å kreve dette kan vi finne tiden og derfor også posisjonen .
Partikkelen treffer planet når tilfredsstiller planlikningen for . Altså må Ved å benytte annengradslikningen for å finne tiden som tilfredsstiller dette får vi Dette betyr at partikkelen har truffet planet før, nemlig da , og at den kommer til å treffe planet når . Siden vi ikke liker å arbeide med negativ tid anser vi for å være det eneste interessante tidspunktet. Koordinatene til punktet der partikkelen treffer er da gitt av
eller .
Svar: Partikkelen treffer planet i punktet ved tiden .
Mer om
Denne oppgaven er om Et plan har uendelig utstrekning i to dimensjoner. Vi kan tenke på ei slett, uendelig tynn papirflate. En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = . En likning hvor x opptrer i andre potens. Vi kan alltid skrive en slik likning på formen: Likningen kan løses ved hjelp av abc-formelen. abc-formelen sier at en likning på formen har løsningene .Plan
Ligning
Vektor
Andregradslikning
abc-formelen
For flere forklaringer og eksempler på vektor, se artikkelen Parametriserte kurver.
Oppgave 6 (2 poeng) Nettkode: E-4DO7
En tallfølge er gitt ved at og
Bruk induksjon til å bevise at
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi må vise at påstanden holder for og at hvis den stemmer for , så må den også stemme for .
Påstanden stemmer for siden . La oss nå anta at påstanden stemmer for . Betyr dette at påstanden også må stemme for ? Følgen er definert ved , og siden påstanden stemmer for må vi ha Siden har vi altså vist at hvis så må Det er alt vi trenger for å konkludere med at
Mer om
Denne oppgaven er om En metode til å bevise en påstand P(n) der det inngår et positivt heltall n. Følgende to skritt må gjennomføres: Siden vi vet fra 1. at hypotesen gjelder for P(1) kan vi ved hjelp av 2. slutte at den også gjelder for P(2). Fra dette kan vi slutte at den også må gjelde for P(3), og så videre for alle P(n). Brøk er et rasjonalt tall der teller og nevner er hele tall. Det er en måte å representere et tall på ved hjelp av divisjon. Nevneren må være forskjellig fra null. Brøk kan sees som et tall på tallinja eller som del av en mengde.Matematisk induksjon
Brøk
For flere forklaringer og eksempler på bevisføring, se artikkelen Induksjonsbevis.
Oppgave 7 (6 poeng) Nettkode: E-4DRB
Funksjonen er gitt ved
a)
Bestem nullpunktene til ved regning.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Nullpunktene til er nøyaktig de -verdiene som tilfredsstiller .
Vi finner alle punkter som oppfyller .
Videre gir dette Siden må . Nullpunktene til er altså .
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: er forholdet mellom sirkelens omkrets og diameter. Dette forholdet er alltid konstant og tilnærmet lik 3,14.Nullpunkt
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Ligning
Pi (π)
For flere forklaringer og eksempler på likninger, se artikkelen Trigonometriske likninger.
b)
Bruk til å bestemme -verdien til eventuelle topp- eller bunnpunkter på grafen til .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
De punktene som tilfredsstiller er topp-, bunn- eller vendepunkter til . Hvilke av disse det er kan vi finne ved å studere fortegnet til rundt disse punktene.
Den deriverte av er Vi finner nå alle verdier for som tilfredsstiller . Hvis må enten eller . Det betyr at eller
Da er og siden må . Altså er i punktene , og . Ved å velge tilfeldige punkter i de fire intervallene ,, og kan vi konstruere følgende fortegnslinje

som betyr at har bunnpunkter i og , og et toppunkt i .
Svar: har bunnpunkter i og , og toppunkt i .
Mer om
Denne oppgaven er om Et fortegnsskjema er en grafisk framstilling av hvordan fortegnet til ulike faktorer i et uttrykk endrer seg med x. Et vendepunkt for en funksjon er et punkt , der funksjonen bytter mellom å være konveks og konkav. I et vendepunkt skifter den annenderiverte fortegn. Et toppunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er større enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt . Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt . Cosinus er en trigonometrisk funksjon. En trigonometrisk funksjon. Et intervall er det samme som et tallområde. Tallene 4, 5, 6 og 7 ligger i intervallet 4–7 (fire til sju). Dersom vi ikke har sagt noe annet, lar vi øvre og nedre grense høre med til intervallet. I geometrien tegnes punkt som en prikk eller et kryss. Den knyttes til en fast posisjon og har ingen utstrekning. Et punkt har en stor bokstav som navn, for eksempel A eller B. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen. er forholdet mellom sirkelens omkrets og diameter. Dette forholdet er alltid konstant og tilnærmet lik 3,14.Fortegnsskjema
Vendepunkt
Toppunkt
Bunnpunkt
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Sinus
Sinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er forholdet mellom lengden til motstående katet og hypotenus.Intervall
Punkt
Derivasjon
Pi (π)
For flere forklaringer og eksempler på funksjonsdrøfting, se artikkelen Fortegnslinja 1.
c)
Nedenfor er det tegnet tre grafer. Én av dem er grafen til . Avgjør hvilken.
Begrunn svaret.

Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi leter etter en graf med nullpunkter i , bunnpunkter i og toppunkt i .
Den eneste grafen med nullpunkter i , bunnpunkter i og toppunkt i er (1). Derfor må dette være grafen til .
Svar: Graf (1) er grafen til .
Mer om
Denne oppgaven er om En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0. Et toppunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er større enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt . Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt . Graf
Nullpunkt
Toppunkt
Bunnpunkt
For flere forklaringer og eksempler på ekstremalpunkter, se artikkelen Topp- og bunnpunkter.
Oppgave 8 (4 poeng) Nettkode: E-4DRF
En trigonometrisk formel er gitt ved
a)
Bruk formelen til å bestemme et uttrykk for .
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Uttrykket i likningen i oppgaveteksten gir en generell formel for cosinus til en sum av to vinkler og . Denne formelen holder også i spesialtilfellet der .
Siden likningen i opppgaveteksten holder for alle verdier av og , må den også holde for . Da sier formelen at som betyr at vi har funnet et uttrykk for .
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. Sinus
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
For flere forklaringer og eksempler på trigonometriske funksjoner, se artikkelen Trigonometriske formler.
b)
Skriv uttrykket så enkelt som mulig.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi kan bruke konjugatsetningen til å faktorisere uttrykket. Forhåpentligvis kan vi bruke resultatet fra deloppgave a) og andre trigonometriske identiteter til å finne et forenklet uttrykk.
Ifølge konjugatsetningen er . Hvis og er da Ved å benytte den trigonometriske identiteten som sier at for alle og resultatet fra deloppgave a), er
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Konjugatsetningen
Konjugatsetningen kalles også tredje kvadratsetning:
.
Cosinus
Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Sinus
Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant.
For flere forklaringer og eksempler på trigonometriske funksjoner, se artikkelen Sinus, cosinus og tangens.
Oppgave 9 (2 poeng) Nettkode: E-4DRI
Løs likningen
Løsningsforslag
Jeg tenker
Ved å bruke formelen kan vi skrive på formen . Det gjør likningen mye lettere å løse.
Likningen blir mye lettere å løse dersom vi klarer å finne to konstanter og slik at . Her har vi to muligheter. Vi kan enten gjenkjenne definisjonen av skalarproduktet fra omskrivningen og se at siden må .
Vi husker at formelen alltid tilfredsstiller . Det giri . Vi har altså at . Siden er en konstant uavhengig av verdien av kan vi velge og se at
Hvis vi velger i første omløp, gjenstår det å løse likningen
som gir
Siden har likningen altså de tre løsningene , og . Dette kan vi skrive
Svar: .
Mer om
Denne oppgaven er om Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant. Cosinus er en trigonometrisk funksjon. Sinus
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
For flere forklaringer og eksempler på trigonometriske funksjoner, se artikkelen Periodiske funksjoner.
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (6 poeng) Nettkode: E-4DRK
Roger planlegger en sykkeltur. Han regner med å kunne starte med farten 26 km/h. Etter hvert vil farten avta etter formelen
- og er begge funksjoner som er avhengige av tiden målt i timer
- er farten målt i kilometer per time
- er den tilbakelagte veilengden målt i kilometer
a)
Bestem farten etter 125 km.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Etter km er . Dette kan vi bruke for å finne farten på samme tidspunkt.
Etter km er og derfor som betyr at Roger sykler med en fart på kilometer per time etter han har syklet kilometer.
Svar: Farten etter km er kilometer per time.
Mer om
Denne oppgaven er om
Differensiallikning
En likning hvor den ukjente er en funksjon og der den deriverte, funksjonens differensialkvotient, inngår.
Et eksempel er y'' - y = 0 eller
For flere forklaringer og eksempler på funksjoner, se artikkelen En video om funksjoner.
b)
Formelen ovenfor kan vi skrive som differensiallikningen
Bestem når .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi kan finne ved å løse likningen
for . I likningen inngår bare og dens deriverte. Det betyr at likningen er en første ordens lineær differensiallikning.
Vi skal løse differensiallikningen
Først ordner vi likningen slik:
Likningen er lineær første ordens med integrerende faktor . Vi multipliserer med integrerende faktor og får
Venstresiden er ′ så vi kan integrere begge sider og få
Etter multiplikasjon med får vi
Opplysningen gir
Det følger at Løsningen på initialverdiproblemet er derfor
Alternativ løsning (numerisk)
Dette kan gjøres i CAS ved å bruke kommandoens(t):=LøsODE[y’=26-0.08y,y,t,(0,0)]
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En likning hvor den ukjente er en funksjon og der den deriverte, funksjonens differensialkvotient, inngår. Et eksempel er y'' - y = 0 eller Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.Differensiallikning
Integrasjon
Logaritme
Ligning
Derivasjon
For flere forklaringer og eksempler på differensiallikninger, se artikkelen Separable differensiallikninger.
c)
Hvor langt sykler Roger den første timen? Hvor lang tid bruker han på 125 km?
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Siden er målt i timer holder det å finne strekningen etter én time. For å finne hvor lang tid han bruker på kilometer må vi løse for tiden .
Etter én time har Roger syklet en lengde gitt av Altså har Roger syklet omlag kilometer i løpet av det første timen. For å finne tiden Roger bruker på å sykle kilometer må vi løse Altså tar det Roger litt over seks timer å sykle kilometer.
Alternativ løsning (numerisk)
Dette kan gjøres i CAS ved å bruke kommandoenes(1)
og
NLøs[ s(t)=125 ]
Svar: Roger har syklet omlag kilometer i løpet av det første timen. Etter rundt timer har Roger syklet kilometer.
Mer om
Denne oppgaven er om En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten. Brukes mest om funksjonen ex. Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10. Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000. En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Eksponentialfunksjon
Logaritme
Ligning
For flere forklaringer og eksempler på likninger, se artikkelen Eksponentiallikninger.
Oppgave 2 (6 poeng) Nettkode: E-4DRO
Hjørnene i en pyramide er , , og .
a)
Bestem et uttrykk for volumet av pyramiden.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Volumet av en pyramide med trekantet grunnflate, også kalt et tetraeder, som er utspent av vektorene , og er gitt som .
Først finner vi tre vektorer som utspenner pyramiden. Ved å ta utgangspunkt i ser vi at pyramiden utspennes av Deretter beregner vi kryssproduktet ved
Volumet blir altså
og siden alltid er positiv kan vi skrive
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om En vektor er en størrelse med en retning. I planet er en vektor et linjestykke med retning. Vi beskriver en vektor fra origo med koordinatene for endepunktet til vektoren. Eksempel: Figuren viser en vektor fra origo til punktet (2,3). Vi kan skrive at vektor v = . En trekant er en todimensjonal figur med tre hjørner og tre sidekanter. Et legeme som begrenses av fire kongruente, likesidede trekanter. Se Platonske legemer Volum er et måltall som uttrykker tredimensjonal utstrekning i rommet (bredde, lengde og høyde). Volum er målt i kubikkenheter, som foreksempel kubikkcentimeter (cm3) og kubikkmeter (m3).Vektor
Trekant
Tetraeder
Volum
For flere forklaringer og eksempler på vektorer, se artikkelen Kryssprodukt - areal og volum.
b)
Bestem koordinatene til slik at .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Ved å finne slik at kan vi sette inn for i koordinatene til punktet .
At betyr at Ifølge annengradsformelen skjer dette når Altså er koordinatene til slik at gitt av
eller
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om abc-formelen sier at en likning på formen har løsningene . En likning hvor x opptrer i andre potens. Vi kan alltid skrive en slik likning på formen: Likningen kan løses ved hjelp av abc-formelen. abc-formelen
Andregradslikning
For flere forklaringer og eksempler på andregradslikninger, se artikkelen abc-formelen.
c)
Bestem koordinatene til slik at volumet blir minst mulig.
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Siden er gitt som en annengradsfunksjon der annengradsleddet har en positiv koeffisient finner vi slik at er minimal ved å kreve at den deriverte, , er null.
Vi finner først på følgende måte Deretter krever vi , som gir Til slutt bruker vi denne verdien, , til å finne koordinatene til punktet slik at volumet blir minst mulig ved innsetting
Svar: Koordinatene til slik at volumet blir minst mulig er
Mer om
Denne oppgaven er om En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen. En likning hvor x opptrer i andre potens. Vi kan alltid skrive en slik likning på formen: Likningen kan løses ved hjelp av abc-formelen. Volum er et måltall som uttrykker tredimensjonal utstrekning i rommet (bredde, lengde og høyde). Volum er målt i kubikkenheter, som foreksempel kubikkcentimeter (cm3) og kubikkmeter (m3). Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt . Derivasjon
Andregradslikning
Volum
Bunnpunkt
For flere forklaringer og eksempler på ekstremalpunkter, se artikkelen Topp- og bunnpunkter.
Oppgave 3 (6 poeng) Nettkode: E-4DRT

London Eye er et pariserhjul med diameter lik 135 m. En runde tar 30 min. Passasjerene går ombord i pariserhjulet fra en plattform som ligger 2 m over bakkenivå.
Etter min fra ombordstigning er en passasjer m over bakkenivå. Det kan vises at
a)
Bruk graftegner til å tegne grafen til for . Bestem grafisk når passasjeren er 50 m over bakkenivå.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
At passasjeren er m over bakkenivå betyr at . Altså kan vi finne tidspunktene passasjeren er m over bakkenivå ved å finne skjæringspunktene mellom den horisontale linjen og .
Vi bruker geoGebra med kommandoenef(t) := -67.5\cos(\pi t/ 15) + 69.5 g(t) := Funksjon[50,0,30] h(t) := Funksjon[f(t),0,3] Skjæring[h, g, 0, 30]

Ifølge figuren skjærer grafen til grafen til altså ved tidspunktene og . Passasjeren er med andre ord m over bekknivå etter minutter og etter minutter.
Svar:

Passasjeren er m over bekknivå etter minutter og etter minutter.
Mer om
Denne oppgaven er om En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. Der to eller flere linjer krysser hverandre, sier vi at de har et felles skjæringspunkt. I et koordinatsystem kan skjæringspunktet leses av ved å trekke en loddrett strek ned til x-aksen og en vannrett strek bort til y-aksen.Graf
Skjæringspunkt
For flere forklaringer og eksempler på grafer, se artikkelen Grafen til en funksjon.
b)
Bestem vendepunktene på grafen til .
Forklar hvilken praktisk informasjon verdiene av og gir.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
En funksjon har vendepunkt der dens deriverte går fra å vokse til å avta eller omvendt. Med andre ord må vi finne nullpunktene til den andrederiverte, , av funksjonen .
Først finner vi et uttrykk for den andrederiverte av høyden . Den første deriverte er gitt av ved å bruke kjerneregelen med kjernen og at den deriverte av er . Videre finner vi at den andrederiverte er gitt av
ved å bruke kjerneregelen med kjernen og at den deriverte av er . Vendepunktene er nøyaktig de verdiene for som tilfredsstiller likningen . Altså
som har løsningene
I tidsintervallet har pariserhjulet altså to vendepunkter, nemlig
Siden er en harmonisk funksjon, vil være harmonisk med likevektslinje . Det medfører at bytter fortegn i nullpunktene sine. Den momentane vekstfarten i disse punktene, og , beskriver henholdsvis den maksimale stigningen og den maksimale nedstigningen. Med andre ord vil verdien av gi oss den største farten en passasjer vil bevege seg med oppover, mens vil være den største farten en passasjer vil bevege seg med nedover.
Alternativ løsning
Siden er en harmonisk svingning er vendepunktene til nøyaktig skjæringspunktene med likevektslinjen. Siden er gitt av en cosinusfunksjon uten faseledd, og svingningen har periode min må vendepunktene i intervallet være og .
Svar: Grafen til har vendepunkter ved tidspunktene og er henholdsvis maksimal fart oppover og maksimal fart nedover.
Mer om
Denne oppgaven er om En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene. Et intervall er det samme som et tallområde. Tallene 4, 5, 6 og 7 ligger i intervallet 4–7 (fire til sju). Dersom vi ikke har sagt noe annet, lar vi øvre og nedre grense høre med til intervallet. Et vendepunkt for en funksjon er et punkt , der funksjonen bytter mellom å være konveks og konkav. I et vendepunkt skifter den annenderiverte fortegn. En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen. En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente. Eksempel: Cosinus er en trigonometrisk funksjon. Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant.Graf
Intervall
Vendepunkt
Derivasjon
Ligning
Cosinus
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.Sinus
For flere forklaringer og eksempler på vendepunkter, se artikkelen Vendepunkt og vendetangent.
Visste du at
Siden kan tolkes som passasjerens fart oppover kan vi tenke på som aksellerasjonen passasjeren vil oppleve oppover. De to vendepunktene er altså de eneste tidspunktene i løpet av turen der passasjeren ikke vil oppleve noen vertikal aksellerasjon.
Oppgave 4 (6 poeng) Nettkode: E-4DS9
Funksjonen er gitt ved

Tangentene i punktene og skjærer hverandre i et punkt .
Se skisse 1.
a)
Vis at likningene for de to tangentene er
og
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
En tangent til en funksjon i punktet er .
For å finne stigningstallet til tangentene til i punktene og må vi først komme frem til et uttrykk for . Siden den deriverte av en sum er summen av de deriverte har vi Stigningstallet i er altså og stigningstallet i er . Siden er en rett linje kan den skrives på formen der er stigningstallet og er en konstant. Siden vi har funnet stigningstallet kan vi skrive og siden må gå gjennom punktet må vi ha Ved å bruke uttrykket for kan vi skrive dette som som betyr at og derfor For å finne bruker vi samme fremgangsmåte. Siden er en rett linje med stigningstall kan vi skrive der er en konstant vi kan bestemme ved å kreve at siden må gå gjennom punktet . Dette gir at og derfor
Mer om
Denne oppgaven er om Tangent er en linje som berører en kurve i et punkt. Vi sier at linjen tangerer kurven i det punktet. Stigningstallet forteller hvor mye grafen stiger eller synker når vi øker med en enhet på x-aksen. Eksempel: Når vi øker enheten på x-aksen med 1, a1 = 1, fører det til at enheten på y-aksen: a2 = 4 - 2 = 2, øker med 2. Dermed er stigningstallet = 2/1 = 2. I geometrien tegnes punkt som en prikk eller et kryss. Den knyttes til en fast posisjon og har ingen utstrekning. Et punkt har en stor bokstav som navn, for eksempel A eller B. En rett linje som vanligvis kalles linje, er en rett strek som har en posisjon og retning. En linje fortsetter uendelig i begge retninger. Lineære funksjoner er funksjoner som er skrevet på formen .Tangent
Stigningstall
Punkt
Linje
Lineære funksjoner
Disse funksjonene er rette linjer der a er stigningstallet og b er punktet grafen krysser y-aksen.
For flere forklaringer og eksempler på tangenter, se artikkelen Ettpunktsformelen og likning for tangentlinjen.
b)
Bruk CAS til å vise at -koordinaten til punktet er gitt ved .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Punktet er skjæringspunktet mellom to tangenter for i punktene og .
Først definerer vi funksjonen med kommandoenf(x):=x^2+a*x+b
Deretter definerer vi de to tangentene og ved hjelp av Tangent-funksjoneng(x):=Tangent[s, f(x) ] h(x):=Tangent[t, f(x) ]
Deretter finner vi skjæringspunktet mellom og ved å bruker Skjæring-funksjonen-funksjonenL:=Skjæring[g, h]
og siden denne alltid gir en liste av skjæringspunkter bruker vi kommandoenP:=Element[L, 1]
til å plukke ut det første, og eneste, elementet i listen og kaller dette for . -koordinaten til punktet finner vi ved å bruke funksjonen x(P)x_P:=x(P)
Resultatet blir da , som er det vi ønsket å vise.
Svar:
f(x):=x^2+a*x+b g(x):=Tangent[s, f(x) ] h(x):=Tangent[t, f(x) ] L:=Skjæring[g, h] P:=Element[L, 1] x_P:=x(P)
Mer om
Denne oppgaven er om Der to eller flere linjer krysser hverandre, sier vi at de har et felles skjæringspunkt. I et koordinatsystem kan skjæringspunktet leses av ved å trekke en loddrett strek ned til x-aksen og en vannrett strek bort til y-aksen. Tangent er en linje som berører en kurve i et punkt. Vi sier at linjen tangerer kurven i det punktet. Skjæringspunkt
Tangent
For flere forklaringer og eksempler på lineære likninger, se artikkelen Lineære likninger.
Visste du at
Vi kan tenkte på resultatet som gjennomsnittet av og . Med andre ord vil to tangenter til alltid skjære hverandre nøyaktig midt mellom de to tangentpunktene og .
c)

Den vertikale linjen deler området mellom grafen og tangentene i to områder.
Se skisse 2.
Bruk CAS til å vise at arealene av de to områdene er like store for alle verdier av og .
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Integralet av en funksjon er arealet under funksjonens graf. Hvis vi klarer å bruke integrasjon til å finne et uttrykk for de to arealene som funksjon av og holder det å vise at disse funksjonene er like.
Vi begynner med å gi de to arealene navn. Arealet mellom avgrenset av grafene og og punktene og kaller vi . Siden er en parabel med positiv koeffisient foran er alltid . Vi kan altså finne ved å evaulere integralet I CAS kan vi beregne dette ved kommandoenA_1:=IntegralMellom[f, g, s, x_P]
Helt tilsvarende kan vi definere det andre arealet ved som betyr at vi kan bruke kommandoenA_2:=IntegralMellom[f, h, x_P, t]
for å finne et uttrykk for det andre arealet. For å undersøke om arealene er like, altså om , holder det å skriveA_1==A_2
Ettersom resultatet da blir ”true” har vi løst oppgaven.
Svar:
A_1:=IntegralMellom[f, g, s, x_P] A_2:=IntegralMellom[f, h, x_P, t] A_1==A_2
Mer om
Denne oppgaven er om Det motsatte av derivasjon. En grenseoperasjon på en funksjon som kan tolkes som arealet begrenset av grafen til funksjonen og x-aksen. Se Integralregning Areal kalles også for flatemål eller flateinnhold og angir hvor stor en flate er.Integrasjon
Areal
Noen måleenheter for areal er m2, dm2 og cm2.
Graf
En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.
For flere forklaringer og eksempler på integrasjon, se artikkelen Bestemte integraler.


