Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:
MAT0010 2016 VÅR
Eksamenstid:
5 timer totalt. Del 1 og Del 2 skal deles ut samtidig.
Del 1 skal du levere innen 2 timer.
Del 2 skal du levere innen 5 timer.
Hjelpemidler på Del 1:
Ingen hjelpemidler er tillatt, bortsett fra vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Hjelpemidler på Del 2:
Før Del 1 er levert inn, er ingen hjelpemidler tillatt, bortsett fra vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Etter at Del 1 er levert inn, er alle hjelpemidler tillatt, med unntak av Internett eller andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Framgangsmåte og forklaring:
Del 1 har 16 oppgaver. Du skal svare på alle oppgavene. Skriv med penn når du krysser av eller fører inn svar i Del 1.
Del 2 har 9 oppgaver. Du skal svare på alle oppgavene.
I regneruter skal du vise hvordan du kommer fram til svaret.
Ved konstruksjon skal du bruke passer, linjal og blyant.
Du skal ikke kladde på oppgavearkene. Bruk egne kladdeark.
På flervalgsoppgavene setter du bare ett kryss per spørsmål.
Eksempel:
Uttrykket har verdien:
35 50 62 75
○ ○ ○ ⊗
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte.
Vis hvordan du har kommet fram til svarene.
Før inn nødvendige mellomregninger. Skriv med penn.
I regnearkoppgaver skal du ta utskrift av det ferdige regnearket. Husk å vise hvilke formler du har brukt i regnearket.
Du skal levere utskriften sammen med resten av besvarelsen.
Dersom du bruker en digital graftegner, skal skala og navn på aksene være med på utskriften.
Veiledning om vurderingen:
Den høyeste poengsummen i Del 1 er 24 og den høyeste poengsummen i Del 2 er 36, men den er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering på grunnlag av Del 1 og Del 2. Sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er kreativ og kan anvende fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- vurderer om svar er rimelige
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
Andre opplysninger: Kildelister for bilder, tegninger mv.:
- Hjelpemidler på Del 1 (Utdanningsdirektoratet)
- Elektron, sykkel (www.openclipart.com, 5.07.2016)
- Passer (www.freeimages.com, 5.07.2016)
- Euro, kodelås, bil (www.openclipart.co,. 5.07.2016)
- Italienske varmretter: www.ica.no (02.09.2015)
- «Det siste måltid»: www.philvaz.com (20.01.2016)
- «Den vitruviske mann»: www.world-mysteries.com (20.01.2016)
- Palazzo Vendramin-Calergi, Galilei, da Vinci og Fibonacci og andre illustrasjoner: Utdanningsdirektoratet
- Andre bilder, tegninger og figurer: Utdanningsdirektoratet
Del 1 uten hjelpemidler
Oppgave 1 (2 poeng) Nettkode: E-4FV8
Regn ut
a)
b)
c)
d)
Oppgave 2 (1 poeng) Nettkode: E-4FVD
Gjør om
a)
____
b)
____
Oppgave 3 (0,5 poeng) Nettkode: E-4FVO
Hvilket uttrykk har den laveste verdien?
Oppgave 4 (1 poeng) Nettkode: E-4FVY
Regn ut, og skriv svaret som en mest mulig forkortet brøk:
a)
____
b)
____
Oppgave 5 (0,5 poeng) Nettkode: E-4FW1
Hvilket tall har den høyeste verdien?
Oppgave 6 (0,5 poeng) Nettkode: E-4FW3
Massen til et elektron er ca.
På standardform skriver vi dette tallet som
Oppgave 7 (2 poeng) Nettkode: E-4FWD
Skriv funksjonsuttrykket til og
____
____
Oppgave 8 (1 poeng) Nettkode: E-4FWG
En sykkel koster . Du får rabatt (prisavslag).
Hvor mye koster sykkelen etter at rabatten er trukket fra prisen?
Oppgave 9 (0,5 poeng) Nettkode: E-4FWK
Vi skal kaste én terning.
Sannsynligheten for at terningen vil vise eller øyne, er
Oppgave 10 (0,5 poeng) Nettkode: E-4FWN
Vi skal kaste to terninger.
Sannsynligheten for at terningene vil vise til sammen 10 øyne, er
Oppgave 11 (1,5 poeng) Nettkode: E-4FWQ
Løs likningene
a)
b)
Oppgave 12 (1,5 poeng) Nettkode: E-4FWT
Skriv så enkelt som mulig
a)
b)
Oppgave 13 (1 poeng) Nettkode: E-4FWW
En pose inneholder hundekjeks. En hund spiser i gjennomsnitt hundekjeks per dag.
Hvor mange dager varer posen med hundekjeks? Vis utregningen din.
Oppgave 14 (0,5) Nettkode: E-4FX0
Hvilken påstand er riktig om trekantene som er tegnet?
- er en likesidet trekant
- er en likebent trekant
- (kongruente trekanter)
- (formlike trekanter)
Oppgave 15 (0,5 poeng) Nettkode: E-4FX3
Et tog går fra Oslo kl. . Toget er framme i Trondheim kl. morgenen etter.
Da har toget brukt ____ ____
Oppgave 16 (2 poeng) Nettkode: E-4FX8
Nedenfor ser du en hjelpefigur med følgende mål:
og
Konstruer figuren.
Oppgave 17 (0,5 poeng) Nettkode: E-4FXA
Hvis , da er:
Oppgave 18 (2 poeng) Nettkode: E-4FXH
En badevakt løper fra til og svømmer videre fra til for å hjelpe en person i nød. Se skissen nedenfor.
a)
Vis ved regning at .
b)
Badevakten løper i og svømmer i . Regn ut forholdet mellom farten han har når han løper, og farten han har når han svømmer.
Oppgave 19 (2,5 poeng) Nettkode: E-4FXM
På en matematikkprøve fordeler karakterene seg slik i en klasse med elever:
a)
Typetallskarakteren er ____.
b)
Gjør beregninger, og fyll inn det som mangler i tabellen nedenfor.
Lag ferdig sektordiagrammet som viser karakterfordelingen i klassen.
c)
Gjennomsnittskarakteren er ____ .
Oppgave 20 (0,5 poeng) Nettkode: E-4FXX
Den korteste avstanden mellom Bergen og Oslo er ca. (i luftlinje).
På et kart er denne avstanden .
Målestokken for dette kartet er
Oppgave 21 (2 poeng) Nettkode: E-4FY0
En hermetikkboks har tilnærmet form som en sylinder (med topp og bunn).
Regn ut overflaten av hermetikkboksen. Du kan bruke at .
Del 2 med hjelpemidler
Oppgave 1 (2 poeng) Nettkode: E-4FYE
I denne oppgaven ser vi bort fra vekslingsgebyr.
a)
En familie skal reise til Italia. En dag kjøper familien disse eurosedlene i en norsk bank:
1 € (euro) koster 9,3165 norske kroner i banken.
Hvor mange norske kroner betaler familien for eurosedlene?
b)
En valutakalkulator på Internett viser at du får 1389,78 € for 13 000 norske kroner.
Hvor mye koster 1 € ifølge valutakalkulatoren?
Oppgave 2 (8 poeng) Nettkode: E-4FYM
a)
Familien bruker kofferter med kodelås. Koden består av fire sifre fra 0 til 9.
Hvor mange forskjellige koder kan familien lage med en slik kodelås?
b)
Far har glemt koden til sin kodelås. Han husker at to av sifrene er , og at de to andre sifrene er , men han husker ikke rekkefølgen.
Skriv opp de ulike kombinasjonene.
c)
I framtiden kan målene på tillatt håndbagasje på fly bli mindre.
Bestem volumet av håndbagasjen etter framtidens mål og etter dagens mål.
d)
Avisen Aftenposten skriver at endringen av målene betyr at største tillatte volum for håndbagasje vil bli nesten mindre enn i dag.
Kontroller om det stemmer.
Oppgave 3 (4 poeng) Nettkode: E-4FYT
Familien leier en bil i Venezia, og planlegger å kjøre disse tre strekningene i Italia:
a)
Bilen bruker i gjennomsnitt bensin per mil. Bensinprisen er 1,65 € per liter.
Hvor mange euro koster bensinen til sammen hvis familien bare kjører de tre strekningene som er vist ovenfor?
b)
Familien kjører mer enn de tre strekningene. Leie av bilen koster 640 € pluss 0,35 € per kilometer. Når ferien er slutt, betaler familien til sammen 948 € for leie av bilen.
Hvor mange kilometer har familien faktisk kjørt?
Oppgave 4 (4 poeng) - REGNEARK Nettkode: E-4FYY
I Firenze møter familien Gina, som er servitør på en restaurant. En del av lønnen hennes er bestemt av hvor mye hun selger av tre typer varmretter. For hver av disse tre varmrettene får Gina en viss prosent av salgsinntekten som lønn.
Nedenfor ser du: pris per porsjon, antall porsjoner som Gina selger og hvor mange prosent av salgsinntektene Gina får i lønn for hver av de tre varmrettene en bestemt dag.
a)
Bruk regneark til å vise at Gina får til sammen 60,18 € i lønn for salget av varmrettene denne dagen. Vis hvilke formler du har brukt.
b)
En annen dag selger Gina porsjoner penne arrabiata, porsjoner pasta bolognese og porsjoner stracotto. Prisene og prosentene er uendret.
Bruk regnearket til å bestemme hvor mye Gina får i lønn til sammen denne dagen.
Oppgave 5 (4 poeng) Nettkode: E-4FZB
I nærheten av Firenze ble kunstneren og vitenskapsmannen Leonardo da Vinci født.
To av hans mange berømte kunstverk «Det siste måltid» og «Den vitruviske mann».
Vedlegg 1 og 2 finner du i høyrespalten. Bruk disse til å besvare spørsmålene under. (Vedleggene måtte leveres inn som en del av besvarelsen.)
a)
Bruk vedlegg 1. Tegn perspektivlinjer. Marker hvor forsvinningspunktet på kunstverket er.
b)
Bruk vedlegg 2. Ta mål av mannen når han står med bena samlet og armene rett ut, og avgjør om disse påstandene er riktige:
- Lengden fra langfingertupp til langfingertupp (armspennet) er lik høyden til mannen.
- Lengden av en hånd er lik av høyden til mannen.
- Lengden fra albuen til langfingertuppen er lik av høyden til mannen.
- Forholdet mellom lengden av en fot og høyden til mannen er .
Oppgave 6 (4 poeng) Nettkode: E-4FZO
Familien stopper ved Det skjeve tårn i Pisa.
Det blir fortalt at Galileo slapp tunge blykuler fra den laveste siden av tårnet.
Hele fallhøyden er 44,4 m. Se figuren nedenfor.
Hvis vi slipper en kule fra toppen og ser bort fra luftmotstanden, vil kulen falle meter på
sekunder. Galileo viste at
a)
Vi setter . Vis ved regning at det tar ca. fra vi slipper kulen til den treffer bakken.
b)
Vis ved regning at kulen faller ca. i løpet av det siste sekundet.
Oppgave 7 (4 poeng) - GRAFTEGNER Nettkode: E-4FZS
Galileo viste at kanonkuler går i en bane som vi kaller en parabel. Se skissen nedenfor.
Banen til en kanonkule kan beskrives ved hjelp av funksjonen gitt ved
Her viser hvor mange meter kanonkulen er over havet når den har kommet meter fra
kanonen, målt langs havoverflaten.
a)
Bruk graftegner til å tegne grafen til for -verdier fra og med til og med .
b)
Bruk graftegner til å bestemme hvor høyt over havet kanonkulen er på sitt høyeste.
Oppgave 8 (4 poeng) Nettkode: E-4FZX
Fibonacci-tallene har fått navn etter Leonardo Fibonacci fra Pisa (ca. 1170–ca. 1250).
Fibonacci-tallene er en tallfølge der de to første tallene er 1. Hvert av de neste tallene er summen av de to tallene foran:
og så videre.
De åtte første Fibonacci-tallene er
a)
Skriv opp de neste fire Fibonacci-tallene i tallfølgen ovenfor.
b)
I tallfølgen nedenfor er de to første leddene a og b. Hvert av de neste leddene er summen av de to leddene foran.
Skriv opp de fire neste leddene i denne tallfølgen.
Oppgave 9 (2 poeng) Nettkode: E-4G0B
Bildet viser en del av bygningen Palazzo Vendramin-Calergi i Venezia. Nedenfor ser du en skisse av den øvre delen av vinduene. Skissen viser tre halvsirkler og én sirkel. Sirkelen tangerer alle de tre halvsirklene.
Punktet er sentrum i den store halvsirkelen.
Punktet er sentrum i en av de små halvsirklene.
Punktet er sentrum i sirkelen.
Linjestykket er radius i sirkelen.
Regn ut lengden av radien .