
Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:


MAT1015 2016 Høst
Eksamenstid
5 timer:
Del 1 skal leveres inn etter 2 timer.
Del 2 skal leveres inn senest etter 5 timer.
Hjelpemidler på Del 1
Vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Hjelpemidler på Del 2
Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Fremgangsmåte
Du skal svare på alle oppgavene i Del 1 og Del 2.
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte. Dersom oppgaven krever en bestemt løsningsmetode, kan en alternativ metode gi lav/noe uttelling.
Bruk av digitale verktøy som graftegner og regneark skal dokumenteres med utskrift eller gjennom en IKT-basert eksamen.
Veiledning om vurderingen
Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
- vurderer om svar er rimelige
Andre opplysninger
Kilder for bilder, tegninger osv.
- Bilder, tegninger og grafiske framstillinger: Utdanningsdirektoratet
DEL 1 uten hjelpemidler
Oppgave 1 (1 poeng) Nettkode: E-4OUA
Skriv tallene nedenfor på standardform
Oppgave 2 (1 poeng) Nettkode: E-4OUF
Regn ut og skriv tallet som desimaltall
Oppgave 3 (1 poeng) Nettkode: E-4OUH
Ved en skole er det jenter og gutter.
Hvor mange prosent av elevene er jenter?
Oppgave 4 (2 poeng) Nettkode: E-4OUJ
En vare kostet like mye i butikk og butikk . Så ble prisen endret.
I butikk ble prisen først satt opp med . Senere ble prisen satt ned med .
I butikk ble prisen først satt ned med . Senere ble prisen satt opp med .
Avgjør hvilken av de tre påstandene nedenfor som er riktig.
Påstand 1: Varen koster nå minst i butikk .
Påstand 2: Varen koster nå minst i butikk
Påstand 3: Varen koster like mye i de to butikkene.
Oppgave 5 (2 poeng) Nettkode: E-4OUL
Tenk deg at du har kroner. Hver uke framover bruker du halvparten av de pengene du har igjen.
Skriv som en potens med grunntall , og regn med potenser for å bestemme hvor mye du vil ha igjen etter uker.
Oppgave 6 (4 poeng) Nettkode: E-4OUP
Linjediagrammet ovenfor viser hvordan antall dyr av en art har avtatt innenfor et bestemt område i perioden .
a)
Bestem en lineær funksjon som tilnærmet beskriver utviklingen.
b)
Hvor mange dyr av arten vil det være i området i ifølge funksjonen fra oppgave a)?
c)
Hvor mange år vil det gå før det ikke er flere dyr av arten igjen i området ifølge funksjonen fra oppgave a)?
Oppgave 7 (4 poeng) Nettkode: E-4OUV
Sondre solgte frukt og grønnsaker på torget 20 lørdager i løpet av 2016. Hver av de 20 lørdagene skrev han opp hvor mange kunder han hadde. Han laget også en tabell. Tabellen ser du nedenfor, men her mangler noen av tallene Sondre satte inn.
a)
Tegn av tabellen ovenfor, og fyll inn tallene som mangler.
Gjør beregninger eller forklar hvordan du tenker.
b)
Nedenfor ser du listen der Sondre har skrevet opp hvor mange kunder han hadde hver av de 20 lørdagene. Tre av tallene er skjult under flekker.
Foreslå tre mulige tall som kan stå under de tre flekkene slik at de verdiene ovenfor gir resultatene i tabellen.
Oppgave 8 (2 poeng) Nettkode: E-4OUZ
Siri har kjøpt bil. Hun antar at verdien av bilen år etter at hun kjøpte den, vil være gitt
ved
a)
Hva forteller tallene og i dette funksjonsuttrykket om verdien av Siris bil?
b)
Hva vil bilens verdi være ett år etter at Siri kjøpte den?
Oppgave 9 (3 poeng) Nettkode: E-4OV3
Tabellen nedenfor viser hvor mange poeng hver av de elevene i en 2P-gruppe fikk på
en matematikkprøve.
a)
Bestem gjennomsnittet for det klassedelte datamaterialet.
b)
Per var en av elevene som hadde prøven. Han fikk poeng og påstår at han var blant den beste halvdelen av elevene.
Kan Per bruke medianen for datamaterialet til å begrunne påstanden sin?
Oppgave 10 (4 poeng) Nettkode: E-4OVM
Nedenfor har vi beskrevet fire ulike situasjoner.
Nedenfor ser du grafiske framstillinger som beskriver sammenhengen mellom tid og Elines avstand hjemmefra for hver av de fire situasjonene.
Hvilken graf passer til situasjon ?
Hvilken graf passer til situasjon ?
Hvilken graf passer til situasjon ?
Hvilken graf passer til situasjon ?
Begrunn svarene dine.
DEL 2 med hjelpemidler
Oppgave 1 (2 poeng) Nettkode: E-4OVO
Diagrammet ovenfor viser hvor mange minutter personer i Norge brukte på ulike massemedier en gjennomsnittsdag i 2015.
Lag et sektordiagram som viser hvor stor andel av tiden som ble brukt på hvert av de ulike massemediene.
Oppgave 2 (3 poeng) Nettkode: E-4OZ9
Verdien av en eiendom har økt med per år fram til nå. Anta at verdien vil fortsette å
øke med per år framover. I dag er eiendommen verd kroner.
a)
Hva vil verdien av eiendommen være om år?
b)
Hva var verdien av eiendommen for år siden?
c)
Når vil verdien av eiendommen passere kroner?
Oppgave 3 (8 poeng) Nettkode: E-4OZJ
Tabellen nedenfor viser pris og antall solgte enheter av en vare.
a)
Bruk regresjon til å vise at funksjonen gitt ved
er en god modell for sammenhengen mellom pris og antall solgte enheter av varen.
b)
Bruk graftegner til å tegne grafen til for .
c)
Bestem antall solgte enheter når prisen er kroner.
d)
Bestem prisen når antall solgte enheter er .
e)
Bestem den gjennomsnittlige vekstfarten for funksjonen f fra til .
Hva forteller svaret om antall solgte enheter?
Oppgave 4 (6 poeng) Nettkode: E-4OZL
Klasse 2A har hatt matematikkprøve. De elevene i klassen fikk disse poengsummene:
a)
Bestem gjennomsnittet og medianen for poengsummene.
b)
Påstand : Gjennomsnittet er lavere enn medianen.
Påstand : Medianen er høyere enn gjennomsnittet.
Avgjør om hver av påstandene ovenfor er riktige.
c)
Bestem standardavviket for poengsummene.
d)
elever fra klasse 2B har hatt samme prøve. I denne klassen ble gjennomsnittet for poengsummene og standardavviket .
Hva kan du si om poengsummene i 2B sammenliknet med poengsummene i 2A?
Oppgave 5 (5 poeng) Nettkode: E-4P07
Når en pasient har tatt en tablett, vil virkestoffet i tabletten brytes ned i kroppen. Konsentrasjonen av virkestoffet i blodet vil avta eksponentielt med tiden.
Tabellen nedenfor viser konsentrasjonen i mikrogram per milliliter (μg/mL) av virkestoffet i blodet time etter og timer etter at pasienten har tatt tabletten.
a)
Bruk opplysningene i tabellen til å bestemme en eksponentiell modell for konsentrasjonen av virkestoffet i blodet timer etter at pasienten har tatt en tablett.
b)
Bruk modellen fra oppgave a) til å bestemme konsentrasjonen av virkestoffet i blodet timer etter at pasienten har tatt en tablett.
c)
En pasient begynner å ta tabletter. Han tar én tablett klokka hver morgen og én tablett klokka hver kveld.
Bruk modellen fra oppgave a) til å bestemme konsentrasjonen av virkestoffet i blodet timer etter at pasienten tok den første tabletten.
Oppgave 6 (6 poeng) Nettkode: E-4P0F
. september kjøpte Monica en hytte. Hun lånte da kroner av foreldrene.
De inngikk følgende avtale:
- Renten på lånet skal være per år.
- Tilbakebetalingen skal skje ved at Monica overfører kroner til foreldrenes konto . september hvert år til lånet er nedbetalt.
- Første overføring skal skje . september .
I denne oppgaven skal du lage et regneark som viser
- hvor mye Monica skylder foreldrene etter hver overføring fram til lånet er nedbetalt
- hvor mye Monica betaler i renter, og hvor mye hun betaler i avdrag hvert år
- hvor mye Monica totalt vil ha betalt i renter i løpet av nedbetalingstiden
Nedenfor ser du et eksempel på hvordan de første radene i regnearket kan se ut.
Husk at du i størst mulig grad skal benytte formler, slik at løsningen blir dynamisk, og at formlene som er brukt, skal komme klart fram i besvarelsen din.
Oppgave 7 (6 poeng) Nettkode: E-4P0U
Snorre lager figurer av kvadratiske klosser etter et fast mønster.
Ovenfor ser du figur , og .
a)
Hvor mange klosser trenger Snorre for å lage og for å lage ?
b)
Bestem et uttrykk for antall klosser i figur uttrykt ved .
c)
Snorre har 1000 klosser. Han vil lage en figur som er så stor som mulig.
Bruk formelen fra oppgave b) til å bestemme hvor mange klosser han får til overs når han har laget figuren.