
Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:


MAT1013 2013 Høst
Eksamenstid:
5 timer:
Del 1 skal leveres inn etter 2 timer.
Del 2 skal leveres inn senest etter 5 timer.
Hjelpemidler:
Del 1:
Vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Hjelpemidler på Del 2:
Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Framgangsmåte:
Du skal svare på alle oppgavene.
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte.
Om oppgaven krever en bestemt løsningsmetode, vil også en alternativ metode kunne gi noe uttelling.
Veiledning om vurderingen:
Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- vurderer om svar er rimelige
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
Andre opplysninger:
Kilder for bilder, tegninger osv.
- Fisk (www.freeimages.com , 5.07.2016)
- Tegninger, grafer og figurer: Utdanningsdirektoratet
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (1 poeng) Nettkode: E-4B6H
Regn ut og skriv svaret på standardform
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi har to tall på
Standardform
Et tall skrevet på formen ± a⋅10n der a er et tall mellom 1 og 10 og n er et heltall.
Eksempel:
Når vi skal multipliserer spiller ikke faktorenes rekkefølge noen rolle, så vi kan begynne med å multiplisere desimaltallene:
.
Fra potensreglene vet vi at for å multipliserer potensene med grunntall kan vi addere eksponentene.
Da får vi
Men dette er ikke på standardform, fordi ikke er i intervallet . Vi skriver derfor og får at
som er på standardform.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Standardform
Et tall skrevet på formen ± a⋅10n der a er et tall mellom 1 og 10 og n er et heltall.
Eksempel:
Potens
En potens består av et grunntall opphøyd i en eksponent. Eksponenten sier hvor mange ganger grunntallet skal multipliseres med seg selv. En potens skrives på formen , som leses x opphøyd i n-te.
Eksempel:
Flere forklaringer og eksempler på hvordan man finner tall på standardform finner du i artikkelen Tall på standardform.
For å øve mer, se oppgavesettet om tall på standardform i Treningsleiren.
Oppgave 2 (4 poeng) Nettkode: E-4B6K
Siv har fire blå og seks svarte bukser i skapet. Én av de blå og tre av de svarte buksene passer ikke lenger.
a)
Tegn av tabellen nedenfor, og fyll inn tall i de hvite rutene.
Blå bukser | Svarte bukser | Sum | |
Bukser som passer |
|||
Bukser som ikke passer |
|||
Sum |
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi må fylle inn rutene med tall som passer både kolonnen og raden som ruten er i. I oppgaveteksten finner vi antall blå bukser som ikke passer. For eksempel skal vi i den øverste ruten til venstre skrive antall blå bukser (fordi vi er i "Blå bukser-kolonnen) som passer (fordi vi er i "Bukser som passer"-raden).
Vi begynner med å skrive av tabellen som gitt i oppgaven.
Blå bukser | Svarte bukser | Sum | |
Bukser som passer |
|||
Bukser som ikke passer |
|||
Sum |
Vi kan begynne med å fylle inn informasjonen vi har fått direkte fra oppgaveteksten. For det første får vi vite at Siv har blå bukser og svarte. Dette kan vi skrive inn i nederste rad.
Blå bukser | Svarte bukser | Sum | |
Bukser som passer |
|||
Bukser som ikke passer |
|||
Sum | 4 | 6 |
Videre får vi vite at blå bukse og svarte bukser ikke passer. Dette kan vi skrive inn "Bukser som ikke passer"-raden.
Blå bukser | Svarte bukser | Sum | |
Bukser som passer |
|||
Bukser som ikke passer |
1 | 3 | |
Sum | 4 | 6 |
For å finne antallet blå bukser som passer, kan vi trekke antallet blå bukser som ikke passer fra det totale antallet blå bukser. Det gir , så det er blå bukser som passer. På samme måte må det være svarte bukser som passer. Nå ser tabellen slik ut:
Blå bukser | Svarte bukser | Sum | |
Bukser som passer |
3 | 3 | |
Bukser som ikke passer |
1 | 3 | |
Sum | 4 | 6 |
Nå må vi fylle ut den siste kolonnen i tabellen, Sum. I en rute i denne kolonnen skriver vi summen av de to andre tallene i den samme raden.
Totalt antall bukser som passer er og totalt antall bukser som ikke passer er .
I den siste ruten – som er det totale antallet bukser – må vi på samme måte skrive .
Svar:
Blå bukser | Svarte bukser | Sum | |
Bukser som passer | 3 | 3 | 6 |
Bukser som ikke passer | 1 | 3 | 4 |
Sum | 4 | 6 | 10 |
Mer om
Denne oppgaven er om
Tabell

Tabeller brukes til å organisere informasjon, ofte i kolonner og rader.
Eksempel: rutetabell for buss, resultatliste for skirenn
For flere forklaringer og eksempler se artikelene Data, populasjon og utvalg.
b)
Siv tar tilfeldig én bukse fra skapet.
Bestem sannsynligheten for at buksen passer.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi bruker krysstabellen vår. Sannsynlighet vil være antall Et gunstig utfall er den hendelsen som er interessant for oss. Eksempel: Vi skal finne sannsynligheten for å få terningkast 1 eller 6. Av de seks mulige utfallene er 1 og 6 gunstige utfall. Se HendelseGunstig utfall
Siv velger en tilfeldig bukse, så sannsynligheten for å trekke en gitt bukse er like stor uansett hvilken bukse det er snakk om. Da er sannsynligheten lik
.
Fra krysstabellen vet vi at Siv har ti bukser, hvorav seks passer, altså har vi ti mulige og seks gunstige utfall. Da er sannsynligheten for å buksen passer
.
Svar: Sannsynligheten for at buksen passer er .
Mer om
Denne oppgaven er om
Sannsynlighet
Sannsynligheten for noe forteller hvor sikkert eller usikkert det er at en hendelse skal skje.
En sannsynlighet er minst 0 og maks 1.
Sannsynlighet 0 betyr at en hendelse helt sikkert ikke skjer.
Sannsynlighet 1 betyr at en hendelse helt sikkert skjer.
Når du kaster mynt og kron, er sannsynligheten for å få mynt 0,5 og kron 0,5.
Sannsynligheten for å få mynt eller kron er 1.
Gunstig utfall
Et gunstig utfall er den hendelsen som er interessant for oss.
Eksempel: Vi skal finne sannsynligheten for å få terningkast 1 eller 6. Av de seks mulige utfallene er 1 og 6 gunstige utfall.
Se Hendelse
For flere forklaringer og eksempler se artikkelen Repetisjon av begreper i lynkurset Sannsynlighet (del II).
c)
Siv har tatt en bukse som passer.
Bestem sannsynligheten for at denne buksen er blå.
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi må igjen finne Sannsynligheten for noe forteller hvor sikkert eller usikkert det er at en hendelse skal skje. Et gunstig utfall er den hendelsen som er interessant for oss. Eksempel: Vi skal finne sannsynligheten for å få terningkast 1 eller 6. Av de seks mulige utfallene er 1 og 6 gunstige utfall. Se HendelseSannsynlighet
En sannsynlighet er minst 0 og maks 1.
Sannsynlighet 0 betyr at en hendelse helt sikkert ikke skjer.
Sannsynlighet 1 betyr at en hendelse helt sikkert skjer.
Når du kaster mynt og kron, er sannsynligheten for å få mynt 0,5 og kron 0,5.
Sannsynligheten for å få mynt eller kron er 1.Gunstig utfall
Vi vet at det er seks bukser som passer, så Siv må ha trukket en av dem. Blant de seks er det tre som er blå. Det betyr at det er seks mulige utfall hvorav tre av dem er gunstige. Da har vi:
.
Svar: Sannsynligheten for at det er en blå bukse er .
Mer om
Denne oppgaven er om
Sannsynlighet
Sannsynligheten for noe forteller hvor sikkert eller usikkert det er at en hendelse skal skje.
En sannsynlighet er minst 0 og maks 1.
Sannsynlighet 0 betyr at en hendelse helt sikkert ikke skjer.
Sannsynlighet 1 betyr at en hendelse helt sikkert skjer.
Når du kaster mynt og kron, er sannsynligheten for å få mynt 0,5 og kron 0,5.
Sannsynligheten for å få mynt eller kron er 1.
Flere forklaringer på hvordan man finner sannsynligheten finner du i artikkelen Hvordan finner vi uniform sannsynlighet? og Betinget sannsynlighet i lynkurset Sannsynlighet (del II).
Oppgave 3 (2 poeng) Nettkode: E-4B6O
Skriv så enkelt som mulig
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi har en brøk med andregradsuttrykk i teller og nevner. For å forkorte en brøk må vi ha samme faktor i
Teller
Tallet eller uttrykket som står over brøkstreken i en brøk.
Telleren forteller hvor mange brøkdeler som skal telles med.
Eksempel: I brøken , er det 5 som er telleren. 9 kalles nevner.
Nevner
Tallet som står under brøkstreken i en brøk.
Nevneren forteller hvor mange like deler det hele er delt opp i.
Eksempel : . Tallet 7 er nevneren.
Først faktoriserer vi telleren og nevneren hver for seg for å se om de har noen felles faktorer.
Vi begynner med å faktorisere telleren, da kan vi begynne med å faktorisere
.
For den andre faktoren i telleren ser det ut til at vi kan bruke
Konjugatsetningen

Konjugatsetningen kalles også tredje kvadratsetning:
.
.
Nevneren kan vi faktorisere ved å bruke
Første kvadratsetning

Første kvadratsetning sier at
.
.
Hvis vi setter her, får vi , som er nevneren.
Vi kan skrive brøken som
Her ser vi at vi har en felles faktor . Vi forkorter brøken med denne, altså dividerer med den telleren og nevneren.
.
Alternativ løsning
Både teller og nevner er Et uttrykk på formen , hvor er den størrelsen som varierer, og og er konstante tall.Andregradsuttrykk
abc-formelen
abc-formelen sier at en likning på formen har løsningene .
Telleren faktoriserer vi ved å løse likningen der , , . Løsningene er da
.
Telleren kan vi da skrive som .
Vi faktoriserer nevneren ved å løse likningen der er , , og . Løsningene er
.
Da kan vi skrive nevneren som .
Vi kan skrive brøken som
Felles faktoren er . Vi forkorter brøken ved å dividere telleren og nevneren med den felles faktoren.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Faktorisering
Å faktorisere et tall betyr å skrive tallet som et produkt av to eller flere tall.
Eksempel: 36 = 2 · 18, 36 = 6 · 6, 36 = 2 · 2 · 3 · 3
Se også primtallsfaktorisering
abc-formelen
abc-formelen sier at en likning på formen har løsningene .
Første kvadratsetning

Første kvadratsetning sier at
.
Konjugatsetningen

Konjugatsetningen kalles også tredje kvadratsetning:
.
For flere eksempler og forklaringer se artikkelen Paranteser og Faktorisering, abc-formelen og videoen Hvordan bruke kvadratsetningene?.
For å øve mer, se oppgavesettet om faktorisering i Treningsleiren.
Oppgave 4 (2 poeng) Nettkode: E-4B6Q
Regn ut og skriv svaret så enkelt som mulig
Løsningsforslag
Jeg tenker
Her er det best å forenkle telleren og nevneren hver for seg først. Vi får bruk for En potens består av et grunntall opphøyd i en eksponent. Eksponenten sier hvor mange ganger grunntallet skal multipliseres med seg selv. En potens skrives på formen , som leses x opphøyd i n-te.Potens
Eksempel:
Vi vil forenkle uttrykket mest mulig, og begynner med å se på teller og nevner for seg. Vi kan bruke potensreglene.
Vi begynner med å se på telleren
.
Vi vil bruke potensregler for å skrive denne enklest mulig.
Da kan vi bruke potensregelene som gir at
for positive tall og at .
Dette gir oss at og .
Når vi skal multiplisere potenser med samme grunntall, kan vi addere eksponentene.
Da kan vi skrive telleren som
.
Videre ser vi på nevneren
.
Vi kan skrive og kan bruke at som gir at .
Da får vi at nevneren kan skrives som
.
Vi har nå forenklet uttrykket til
.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om potenser.
For flere eksempler og forklaringer se artikkelen Rask gjennomgang av regneregler med potenser og røtter i lynkurset Potenser og røtter.
For å øve mer, se oppgavesettet om potenser i Treningsleiren.
Oppgave 5 (2 poeng) Nettkode: E-4B6S
Løs likningen
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi har en likning med
Logaritme
Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10.
Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000.
Vi begynner med å samle alle leddene med logaritmer på én side av likningen:
Hvis , så er , og vi kan skrive om likningen til
.
Vi vet at , og da er
.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Logaritme
Logaritmen til et positivt tall n er den eksponenten som må brukes for å uttrykke n som en potens av et valgt fast tall, grunntall. Vanlige grunntall er e og 10.
Eksempel: log10(1000) = 3 ettersom 103 = 1000.
For flere eksempler og forklaringer om logaritmelikninger, se artikkelen Logaritmelikninger. Flere forklaringer og eksempler på logaritmeregning finner du i lynkurset Logaritmer.
Oppgave 6 (2 poeng) Nettkode: E-4B6U
En rett linje går gjennom punktene og .
Bestem likningen for linjen.
Løsningsforslag
Jeg tenker
En rett linje kan skrives som . Ved hjelp av de gitte punktene finner vi
Stigningstall

Stigningstallet forteller hvor mye grafen stiger eller synker når vi øker med en enhet på x-aksen.
Eksempel: Når vi øker enheten på x-aksen med 1, a1 = 1, fører det til at enheten på y-aksen: a2 = 4 - 2 = 2, øker med 2. Dermed er stigningstallet = 2/1 = 2.
Konstant
En konstant er en størrelse som ikke forandrer verdi, i motsetning til en variabel.
Eksempel: , er en konstant og er en variabel.
Se Variabel
I likningen for en linje, er stigningstallet. Den må være lik . Dette kan vi se ved å sette inn koordinatene til to punkter og på linja i likningen . Denne likningen må oppfylles av begge punktene. Det gir oss:
Trekker vi nå likning (2) fra likning (1), får vi:
Linjen vi skal finne likningen til, går gjennom punktene og . Dette gir at stigningstallet er
.
Nå kan vi finne ved å sette inn og koordinatene til et av punktene i likningen til linja. Vi velger å sette inn for punktet , der , og får
.
Da har vi både funnet stigningstallet og konstantleddet til linja, og kan sette opp likningen til linja gjennom de to punktene.
Svar:
Alternativ løsning
Linjen går gjennom punktene og . Vi setter inn disse verdiene i uttrykket for linjen:
gir .
gir .
Nå har vi et likningssett med to ukjente:
Vi løser likningssettet med substitusjon. Likning (I) gir oss . Vi setter inn i likning (II).
Vi setter inn i likning (I) for å finne . Vi får det samme svaret om vi bruker likning (II) og det må du gjerne sjekke selv.
Vi setter inn for i likningen for linjen .
Mer om
Denne oppgaven er om
Lineære funksjoner

Lineære funksjoner er funksjoner som er skrevet på formen .
Disse funksjonene er rette linjer der a er stigningstallet og b er punktet grafen krysser y-aksen.
Ligning
En ligning er et åpent utsagn med en eller flere ukjent størrelser. Vi bruker som oftest x som den ukjente, men alle bokstaver kan brukes for å navngi den ukjente.
Eksempel:
Ligningssett
Et ligningssett er to eller flere ligninger med to eller flere ukjente.
For flere eksempler og forklaringer se Rette linjer (lineære funksjoner). Flere eksempler på hvordan man løser et sett med likninger finner du i lynkurset Lineære likninger med flere ukjente, og forklaringer på funksjonsuttrykk finner du i lynkurset Funksjoner (del II).
For å øve mer, se oppgavesettet om lineære funksjoner i Treningsleiren.
Oppgave 7 (2 poeng) Nettkode: E-4B6W
Løs likningssystemet
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi ser et likningssystem med to likninger med to ukjente, og . Likningene er av ulik grad og vi kan derfor kun bruke substitusjonsmetoden. Andregradslikningen kan også ha to løsninger for hver av de to ukjente.
For lettere å holde orden på likningene, nummererer vi disse:
Fordi likning (2) er en andregradslikning, er ikke addisjonsmetoden aktuell å bruke. Vi bruker substitusjons- eller innsettingsmetoden.
Vi bruker (1) til å uttrykke avhengig av :
Nå substituerer vi for for i (2):
Vi har en andregradslikning med én ukjent, . Vi kan løse likningen med
abc-formelen
abc-formelen sier at en likning på formen har løsningene .
.
For at et produkt skal være , må vi ha eller (eller begge deler). Da må vi ha enten eller . Dette gir enten Nå vil vi finne tilsvarende slik at likningene er tilfredsstilt.
Vi setter i likning :
(Du kan sjekke selv at i likning gir samme svar.)
Vi setter så inn for i likning (1):
(Du kan selv sjekke at i likning gir samme svar.)
Likningssystemet har to løsninger:
og
og .
Svar: Likningssettet har to løsninger, og
Mer om
Denne oppgaven er om
Ligningssett
Et ligningssett er to eller flere ligninger med to eller flere ukjente.
Andregradslikning
En likning hvor x opptrer i andre potens. Vi kan alltid skrive en slik likning på formen:
Likningen kan løses ved hjelp av abc-formelen.
Flere forklaringer og eksempler se artiklene Substitusjonsmetoden og Likningssystemer.
Visste du at?
Disse to likningene beskriver to kurver i planet ved at et punkt ligger på kurven hvis oppfyller likningen. De kan for eksempel tegnes med GeoGebra. Det vi har gjort nå, er å finne ut hvor de to kurvene har skjæringspunkter. En kurve beskrevet av en -tegradslikning kalles en -tegradskurve, så dette er en førstegradskurve (eller en linje) og en andregradskurve (også kalt et kjeglesnitt). De har to skjæringspunkter, og man kan lure på om det er noen sammenheng mellom antall skjæringspunkter og gradene til kurvene. Det er det – en -tegradskurve og en -tegradskurve kan ikke ha flere enn skjæringspunkter.
Oppgave 8 (6 poeng) Nettkode: E-4B6Y
Funksjonen er gitt ved
a)
Bestem koordinatene til eventuelle ekstremalpunkter (topp- og bunnpunkter) på grafen til ved regning.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi finner
Ekstremalpunkter
Ekstremalpunkter er en samlebetegnelse på topp- og bunnpunkter.
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
Vi begynner med å derivere funksjonen, og siden er et flerleddet uttrykk, kan vi derivere ledd for ledd. Da får vi at
.
For å finne ekstremalpunktene, løser vi likningen:
Vi kan ikke dividere med på begge sider på samme måte som vi gjorde med , fordi vi ikke vet om . Produktet har nullpunktene og , siden det er nullpunktene til og henholdsvis.
Vi setter inn for og får
.
Deretter setter vi inn for og får
.
Ekstremalpunktene er og . Vi vet at ikke har endepunkter, og er deriverbar overalt, så dette er de eneste De kritiske punktene til en funksjon for er 1. Punkter der . 2. Punkter der ikke er definert. 3. Endepunktene til intervallet, og .Kritisk punkt
Vi ser at den deriverte endrer fortegn når den går forbi punktene vi fant, så de er ekstremalpunkter.
Svar: Ekstremalpunktene er og . er toppunkt og er bunnpunkt.
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Ekstremalpunkt

Vi sier at et punkt er et ekstremalpunkt for en funksjon hvis det enten er et toppunkt eller bunnpunkt for funksjonen.
For flere eksempler og forklaringer om fortegnsskjema og ekstremalpunkter se lynkurset Funksjonsdrofting.
For å øve mer, se oppgavesettet om ekstremalpunkter i Treningsleiren.
b)
Forklar at , og bruk dette til å bestemme nullpunktene til .
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Her kan vi faktorisere funksjonsuttrykket. Nullpunktene finner vi ved å finne for hvilke -verdier vi får at .
I funksjonsuttrykket vårt har vi at begge leddene har som faktor, og da kan vi sette det utenfor en parantes. Da kan vi skrive
som var det vi ville ha.
For å finne nullpunktene må vi finne ut for hvilke -verdier vi får at , altså vil vi se på når
.
Et produkt er lik hvis og bare hvis minst en av faktorene er det. Derfor er hvis eller = 0. Nullpunktene er i eller .
Svar: Nullpunktene for er og .
Mer om
Denne oppgaven er om
Faktorisering
Å faktorisere et tall betyr å skrive tallet som et produkt av to eller flere tall.
Eksempel: 36 = 2 · 18, 36 = 6 · 6, 36 = 2 · 2 · 3 · 3
Se også primtallsfaktorisering
Nullpunkt

Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0.
Flere forklaringer og eksempler på faktorisering se artikkelen Parenteser og faktorisering. For flere eksempler og forklaringer om hvordan man finner nullpunkter og ekstremalpunkter se lynkurset Funksjonsdrøfting.
For å øve mer, se oppgavesettene faktorisering og nullpunkt i Treningsleiren.
c)
Lag en skisse av grafen til .
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
For å skissere en graf, bruker vi et koordinatsystem der vi gir setter navn på aksene. Vi må finne punkter som ligger på grafen. Ekstremalpunktene og nullpunktene fra deloppgave a) og b) kan vi markere i koordinatsystemet. Vi finner enda et par punkter ved å lage en tabell med -verdier og tilhørende -verdier.
Vi har funnet for tre -verdier (ekstremalpunkter og nullpunkter):
0 | 0 |
2 | -4 |
3 | 0 |
Før vi kan skissere grafen trenger vi noen flere punkter på grafen.
Da finner vi velger vi noen andre -verdier – vi tar og – og regner ut for disse. Da får vi
Da blir tabellen vår:
0 |
0 |
2 | -4 |
3 | 0 |
1 | -2 |
-1 | -4 |
Nå tegner vi et koordinatsystem og navngir aksene. Vi tegner inn punktene fra tabellen, og skisserer grafen gjennom punktene.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Graf
En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.
For flere eksempler og forklaringer se artikkelen Grafen til en funksjon i lynkurset Funksjon (del II) og lynkurset Funksjonsdrøfting.
For å øve mer, se oppgavesettet om grafisk framstilling i Treningsleieren.
Oppgave 9 (1 poeng) Nettkode: E-4B72
Gitt der og .
Bestem .
Løsningsforslag
Jeg tenker
er rettvinklet og da kan vi bruke definisjonen av cosinus til å bestemme . Det kan være lurt å tegne en hjelpefigur.
Vi har at så er rettvinklet, med hypotenus . Vi kan tegne dette inn i en hjelpefigur.
Vi har fått oppgitt at . Sinus til er definert ved
.
Vi vil finne . Fra definisjonen til cosinus har vi at
,
som betyr at
.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Cosinus

Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Flere forklaringer og eksempler på sinus og cosinus finner du i artikkelen Sinus, cosinus og tangens i lynkurset Trigonometri.
For å øve mer, se oppgavesettet om vinkelberegninger ved hjelp av sinus, cosinus og tangens i Treningsleiren.
Oppgave 10 (2 poeng) Nettkode: E-4B75
En firkant har form som vist på figuren ovenfor.
Vis at omkretsen av firkanten er .
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi finner omkretsen til trapeset ved å summere alle sidelengdene, så da må vi finne den siste sidelengden. Da kan vi se på den rettvinklede trekanten til venstre, med den stiplede linjen og den ukjente sidelengden som to av sidene, og bruke
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
For å lettere ha oversikt over hvilke sidelengder vi jobber med tegner vi av figuren og setter navn på punktene:
Vi vil altså finne lengden til , og for å gjøre det vil vi bruke
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
For å finne feller vi en normal fra ned på og kaller skjæringspunktet for . Nå har vi at og vil bestemme lengdene til .
Siden vi har et trapes må og være parallelle og er et rektangel, og derfor må .
Vi har også at en rettvinklet trekant, så da kan vi bruke Pytagoras læresetning. Så da har vi at
.
Vi setter inn for , og får:
Siden vi vil finne en sidelengde tar vi bare den positive løsningen av likningen .
Nå har vi funnet både og og har da at . Vi vet , og da får vi at
.
Da kan vi endelig bestemme ved å bruke Pytagoras setning på . Vi har da at
Nå kjenner vi alle sidelengdene og kan beregne omkretsen :
Mer om
Denne oppgaven er om
Geometri
Ordet kommer fra gresk og betyr jordmåling. Geometri er den delen av matematikken som handler om egenskaper, form og størrelser til 2D- og 3D-figurer. Geometrien ser på sammenhenger mellom vinkler, sider, sideflater og kanter, som gjør at vi kan utføre ulike beregninger med de ulike figurene.
Omkrets

Omkrets er et mål for hvor langt det er rundt en figur, langs sidekantene.
Omkrets er et mål for lengde. Derfor måles omkrets i meter eller i en lengdeenhet avledet av meter.
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
Flere eksempler på hvordan man kan finne sidelengder finner du i artikkelen Pytagoras' setning.
For å øve mer, se oppgavesettet om Pytagoras læresetning i Treningsleiren.
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (8 poeng) Nettkode: E-4B78
Funksjonen gitt ved
viser hvor mange tonn fisk det var i en fiskebestand år etter år 2000.
a)
Tegn grafen til for
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi kan tegne funksjonsgrafen med
GeoGebra
GeoGebra er et gratis dynamisk matematikkprogram til skolebruk.
I GeoGebra kan vi bruke følgende kommando for å tegne grafen av en funksjon definert over et gitt intervall:
Funksjon[ <Funksjon>, <Start>, <Slutt> ].
Vi vil tegne grafen for og skriver da inn
f = Funksjon[ 3x^3-48x^2+162x+300, 0 , 10 ]
Vi tilpasser aksene og setter på navn.
Svar:
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Graf
En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.
Flere forklaringer og eksempler på hvordan man tegner en graf finner du i artikkelen Grafen til en funksjon.
For å øve mer, se oppgavesettet om grafisk framstilling i Treningsleiren.
b)
Bestem grafisk når fiskebestanden var minst. Hvor mange tonn fisk var det i fiskebestanden da?
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Fiskebestanden er minst der funksjon har et
Bunnpunkt

Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt .
GeoGebra
GeoGebra er et gratis dynamisk matematikkprogram til skolebruk.
Toppunkt

Et toppunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er større enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt .
Bunnpunkt

Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt .
I GeoGebra kan vi bruke kommandoen
Ekstremalpunkt[<Funksjon>, <Start>, <Slutt>]
som gir oss både topp- og bunnpunkter.
Vi definerte funksjonen vår i GeoGebra i a), og kan nå skrive
Ekstremalpunkt[f, 0, 10].
Da får vi opp punktene som markert på grafen under:
Vi får punktene . Bunnpunktet er punktet med minst funksjonsverdi, altså . Første koordinaten forteller oss etter hvor lang tid fiskebestanden er minst, mens den siste forteller hvor stor den var på det tidspunktet. Vi har da at fiskebestanden var minst år etter år , så på sommeren i år , og da var den på tonn.
Svar: Fiskebestanden var minst på sommeren i år , og da var den på .
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Graf
En graf er en tegning av en funksjon i et koordinatsystem. Inn-verdi (x) og ut-verdi (y) i funksjonen danner et tallpar. Vi tegner tallparene fra funksjonen som punkter i koordinatsystemet, og trekker en sammenhengende strek mellom punktene.
Bunnpunkt

Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt .
For flere eksempler og forklaringer om hvordan man finner ekstremalpunkter se lynkurset Funksjonsdrøfting.
For å øve mer, se oppgavesettet om ekstremalpunkter i Treningsleiren.
Visste du at
0,57 år er tidsperioden fra midnatt mellom nyttårsaften og første nyttårsdag til 1:11 om natten 28. juli (i et år som ikke er skuddår).
c)
Finn svarene i oppgave b) ved regning.
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Bunnpunktet er der deriverte funksjonen har nullpunkter (eller den kan være i endepunktene av intervallet). Vi bruker CAS i GeoGebra.
Vi vil finne bunnpunktet til . Siden er definert på et lukket intervall, kan det være at funksjonen har et bunnpunkt i et av endepunktene. Men vi har allerede tegnet funksjonsgrafen, og ser at endepunktene ikke er globale bunnpunkter.
For å finne bunnpunktet til vil vi finne ut når . Da kan vi bruke CAS.
Vi åpner CAS i "Vis"-menyen og skriver inn funksjonen ved å skrive inn
f(x):= 3x^3-48x^2+162x+300
og på denne måten definerer vi f i CAS.
For å finne den deriverte skriver vi inn "f'(x)" eller vi kan trykke på knappen i verktøylinjen med "f'". Videre skriver vi inn
"f'(x)=0" og får at og .
Nå vet vi ikke om disse punktene er topp- eller bunnpunkt, så da må vi finne funksjonsverdien for og . Da kan vi skrive inn "f(2.1)" og "f(8.57)" i CAS og får . Så er et potensielt bunnpunkt. For å forsikre at er et bunnpunkt, og ikke et terrassepunkt sjekker vi at den deriverte endrer fortegn fra negativt til positivt i dette punktet. Da sjekker vi den deriverte i et punkt , for eksempel , og et punkt , for eksempel . Vi skriver da "f'(8.5)" og "f'(8.6)" inn i CAS. Da ser vi at den deriverte endrer fortegn, og er et bunnpunkt.
Det betyr at fiskebestanden var minst år etter år , det vil si på sommeren , og da var den på tonn
Svar: Bestanden var på sitt minste sommeren , med tonn fisk.
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Nullpunkt

Punkt der grafen krysser eller tangerer x-aksen. Kan finnes ved regning ved å sette f(x) = 0.
Bunnpunkt

Et bunnpunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er mindre enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt .
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
For flere forklaringer og eksempler se artikkelen Topp- og bunnpunkter.
For å øve mer, se oppgavesettet om ekstremalpunkter i Treningsleiren.
d)
Regn ut . Bestem den momentane vekstfarten når . Hva forteller disse to svarene om fiskebestanden?
Løsningsforslag d)
Jeg tenker
Vi bruker CAS i
GeoGebra
GeoGebra er et gratis dynamisk matematikkprogram til skolebruk.
Momentan vekstfart
Den momentane vekstfarten til funksjonen i et punkt , er stigningstallet til tangenten til kurven i punktet.
Vi kan bruke CAS til regne ut . Vi kan fortsette i samme CAS-vindu som i c), der funksjonen vår alt er definert.
For å regne ut skriver vi "f(5)" i CAS. Da får vi at
.
Når vi skal finne den momentane vekstfarten når , finner vi den deriverte i punktet, så vi vil regne ut . Da skriver vi i "f'(5)", og får at
.
Dette betyr at etter år var bestanden på tonn fisk, og at den akkurat da avtok med en hastighet på tonn i året.
Svar: Etter år var det tonn fisk i bestanden, og den momentane vekstfarten var tonn fisk i året.
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
Flere forklaringer og eksempler på hvordan man deriverer finner du i lynkurset Derivasjon.
For å øve mer, se oppgavesettet om veksthastighet i Treningsleiren.
Visste du at
I denne fasiten har vi antatt at funksjonen kan deriveres uten å kommentere det. Men det finnes funksjoner som ikke er deriverbare. Et enkelt eksempel er funksjonen gitt ved , som ikke kan deriveres i . For å se hvorfor, prøv å tegne funksjonsgrafen og se hva skjer for negative og rundt .
Oppgave 2 (4 poeng) Nettkode: E-4B7D
I en dam er det L vann. Vannmengden minker med % hvert døgn.
a)
Hvor mye vann vil det være igjen i dammen etter ett døgn?
Hvor mye vann vil det være igjen i dammen etter ti døgn?
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Først må vi finne et uttrykk for vannmengden som en funksjon av antall døgn. Fordi vannmengden avtar med en prosentandel, er dette en
Eksponentialfunksjon

En matematisk funksjon på formen ax. Funksjonen er et potensuttrykk der x er eksponenten.
Brukes mest om funksjonen ex.
Vannmengden avtar med per døgn, altså er
Vekstfaktor
Er en prosentvis endring hvor vi ser på en økning eller en nedgang av en verdi.
Eksempel: en vekstfaktor på 1,15 betyr 15 % økning. Tilsvarende vil en vekstfaktor på 0,85 bety 15 % nedgang.
Hvis vannstanden er liter på et tidspunkt, vil den være døgnet etter. To døgn etter vil den altså være , og etter døgn vil den være . Siden vannmengden ved starten (altså for ) er , blir funksjonsuttrykket:
For å finne vannstanden etter døgn kan vi sette inn for . Da får vi ,
og for å finne etter døgn setter vi inn for og får
.
Svar: Etter et døgn er det igjen liter, og etter ti døgn vil det være ca. liter igjen.
Mer om
Denne oppgaven er om
Prosent
Prosent betyr hundredel og skrives %.
Eksempel: Hvor mange prosent er 1 av 4? .
Momentan vekstfart
Den momentane vekstfarten til funksjonen i et punkt , er stigningstallet til tangenten til kurven i punktet.
Flere eksempler og forklaringer på hvordan man setter opp en matematisk modell finner du i lynkurset Kultur og modellering.
For å øve mer, se oppgavesettet om modellering i Treningsleiren.
b)
Hvor mange døgn vil det gå før det er L vann igjen i dammen?
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi har fått oppgitt vannmengden og skal nå finne slik at . Vi må løse en
Eksponentialligning
En eksponentialligning er en ligning der én eller flere potenser har den ukjente i eksponenten.
Eksempel med som ukjent: eller
Eksponentialligning
En eksponentialligning er en ligning der én eller flere potenser har den ukjente i eksponenten.
Eksempel med som ukjent: eller
Vi kan begynner med å dividere med på begge sider. Da får vi at
For å løse likningen kan vi ta logaritmen av begge sider, og bruke logaritmeregelen som sier at .
Svar: Det vil gå litt over og et halvt døgn før det er L vann igjen i dammen.
Alternativ løsning
Vi kan løse denne likningen ved å bruke CAS. Da kan vi bruke kommandoen Nløs[<Likning>]. Da vil CAS løse likningen og gi oss et svar i desimaltall, men som kan være avrundet fra den eksakte løsningen.
Vi skriver inn
Nløs[20000*0.92^x=5000].
Da får vi at som forteller oss at etter litt over og et halvt døgn vil det være L igjen i dammen.
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Eksponentialligning
En eksponentialligning er en ligning der én eller flere potenser har den ukjente i eksponenten.
Eksempel med som ukjent: eller
Flere forklaringer og eksempler finner du i artikkelen Eksponentiallikninger og Inger Christin løser eksponentiallikninger.
For å øve mer, se oppgavesettet om eksponentiallikninger i Treningsleiren.
Oppgave 3 (6 poeng) Nettkode: E-4B7G
En undersøkelse har vist at av alle syklistene i en by sykler uten lys i mørket. Vi velger tilfeldig ti syklister fra denne byen.
a)
Bestem sannsynligheten for at minst én av de ti sykler uten lys i mørket.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Vi kan anta at det er nok syklister til at antallet syklister som allerede er valgt, ikke påvirker sannsynligheten vår for å velge en syklist med lys. Vi husker at summen av alle mulige utfall alltid er lik én og at .
Vi har to mulige
Hendelse
En hendelse eller begivenhet er en delmengde av utfallsrommet. En hendelse består av ett eller flere utfall.
Se Gunstig utfall
: "én tilfeldig valgt syklist har lys",
og den
Komplement
Komplementet til A, betegnet med , består av alle elementer som er i utfallsrommet U men ikke i A. Med andre ord, .
: "én tilfeldig valgt syklist har ikke lys".
Da vet vi at
og
Det er ikke helt enkelt å direkte regne ut sannsynligheten for at minst en av de ti valgte syklistene ikke har lys - da måtte vi ha regnet ut et tall for hvert eneste mulige måte å få minst en syklist uten lys blant de ti vi velger ut. Derfor er det lettere å regne ut sannsynligheten for den komplementære hendelsen, nemlig at alle av de ti syklistene har lys.
Produktsetningen
Produktsetningen sier at , hvor er den sannsynligheten for at A inntreffer gitt B.
.
Så sannsynligheten for at alle av de ti syklistene har lys, er . Da må sannsynligheten for at minst én av de ti sykler uten lys være
.
Svar: Sannsynligheten er for at minst en syklist ikke har lys.
Mer om
Denne oppgaven er om
Sannsynlighet
Sannsynligheten for noe forteller hvor sikkert eller usikkert det er at en hendelse skal skje.
En sannsynlighet er minst 0 og maks 1.
Sannsynlighet 0 betyr at en hendelse helt sikkert ikke skjer.
Sannsynlighet 1 betyr at en hendelse helt sikkert skjer.
Når du kaster mynt og kron, er sannsynligheten for å få mynt 0,5 og kron 0,5.
Sannsynligheten for å få mynt eller kron er 1.
Produktsetningen
Produktsetningen sier at , hvor er den sannsynligheten for at A inntreffer gitt B.
Komplement
Komplementet til A, betegnet med , består av alle elementer som er i utfallsrommet U men ikke i A. Med andre ord, .
Flere forklaringer og eksempler se artiklene Sannsynlighet ved komplementære hendelser og Uavhengige hendelser og produktsetningen i lynkurset Sannsynlighet (del II).
For å øve mer, se oppgavesettet om produksetningen i Treningsleiren.
b)
Bestem sannsynligheten for at bare den første, den fjerde og den tiende syklisten vi velger, sykler uten lys i mørket.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Her antar vi at utfallene er uavhengige og vi bruker produktsetningen.
Vi bruker samme notasjon som i (a). Vi skal altså ha denne rekken av utfall: . Det gir at sannsynligheten for at kun den første, fjerde og tiende syklisten sykler uten lys blir:
.
Når vi multipliserer har ikke rekkefølgen på faktorene noe å si, så sannsynligheten for enhver rekkefølge med tre syklister som sykler uten lys vil være .
Svar: Sannsynligheten denne rekkefølgen er ca. .
Mer om
Denne oppgaven er om
Uavhengige hendelser
To begivenheter A og B kalles uavhengige dersom utfallet i den ene ikke påvirker utfallet i den andre.
Produktsetningen
Produktsetningen sier at , hvor er den sannsynligheten for at A inntreffer gitt B.
Flere forklaringer og eksempler på hvordan man finner sannsynlighet finner du i artikkelen Uavhengige hendelser og produktsetningen.
For å øve mer, se oppgavesettet om produktsetningen i Treningsleiren.
c)
Denne oppgaven tar for seg binomisk fordeling som ikke lenger er pensum på læreplanen i 1T.
Bestem sannsynligheten for at nøyaktig tre av de ti sykler uten lys i mørket.
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Dette gir et
Binomisk forsøk
Et binomisk forsøk må tilfredsstille følgende krav:
- Antall delforsøk n er fast.
- Alle delforsøkene er uavhengige.
- For hvert delforsøk er det kun to mulige utfall. Det utfallet vi er interessert i kalles for suksess, mens det andre er kalt for fiasko.
- For hvert delforsøk er sannsynligheten for suksess lik p.
I oppgave b) fant vi ut at sannsynligheten for at tre syklister i en bestemt rekkefølge, den første, fjerde og tiende syklisten, sykler uten lys er .
Dersom de tre syklistene uten lys hadde skullet komme andre steder i rekken av de ti syklistene, ville tilsvarende regning som i a) fortsatt gitt sannsynligheten fordi av faktorene i produktethadde vært og resten .
Antallet slike måter å velge tre fra en mengde på ti syklister, er gitt ved binomialkoeffisienten . Altså har vi at sannsynligheten for at nøyaktig tre av ti sykler uten lys er
Svar: Sannsynligeheten for at nøyaktig tre av de ti syklistene mangler lys er ca. .
Mer om
Denne oppgaven er om
Binomisk forsøk
Et binomisk forsøk må tilfredsstille følgende krav:
- Antall delforsøk n er fast.
- Alle delforsøkene er uavhengige.
- For hvert delforsøk er det kun to mulige utfall. Det utfallet vi er interessert i kalles for suksess, mens det andre er kalt for fiasko.
- For hvert delforsøk er sannsynligheten for suksess lik p.
Binomialkoeffisient
Binomialkoeffisienten
hvor ,
forteller hvor mange måter det kan trekkes m objekter ut fra en samling av n gjenstander uten tilbakelegging.
Sannsynlighet
Sannsynligheten for noe forteller hvor sikkert eller usikkert det er at en hendelse skal skje.
En sannsynlighet er minst 0 og maks 1.
Sannsynlighet 0 betyr at en hendelse helt sikkert ikke skjer.
Sannsynlighet 1 betyr at en hendelse helt sikkert skjer.
Når du kaster mynt og kron, er sannsynligheten for å få mynt 0,5 og kron 0,5.
Sannsynligheten for å få mynt eller kron er 1.
Flere eksempler på hvordan man finner binomialkoeffisienten finner du i artikkelen Binomiske forsøk.
For å øve mer, se oppgavesettet om binomisk sannsynlighet i Treningsleiren.
Oppgave 4 (2 poeng) Nettkode: E-4B7K
Per, Pål og Espen har til sammen 198 mynter. Per har seks ganger så mange mynter som Pål og tre ganger så mange mynter som Espen.
Hvor mange mynter har hver av de tre guttene?
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi bruker informasjonen til å sette oppe et
Ligningssett
Et ligningssett er to eller flere ligninger med to eller flere ukjente.
Vi lar antallet mynter Pål har være .
Vi vet at Per har seks ganger så mange mynter som Pål, så Per må ha mynter.
Per har tre ganger så mange mynter som Espen, så Espen har en tredel av Pers antall. Da må Espen ha mynter.
Tilsammen har guttene da mynter. Vi får vite at de tilsammen har mynter, så vi må ha:
Det betyr at Pål har 22 mynter. Vi kan nå også regne ut at Per har mynter, og Espen har mynter.
Svar: Pål har 22 mynter, Espen har 44 mynter og Per har 132 mynter.
Alternativ løsning
Vi kan også løse oppgave på denne måten. La Per ha , Pål og Espen mynter. Den oppgitte informasjonen gjør at vi kan sette opp likningssystemet:
Nå kan vi bruke CAS til å løse likningssystemet, og da bruker vi kommandoen
Løs[ <Liste med likninger>, <Liste med variabler> ]
.
I dette tilfellet må vi skrive
Løs[{m=6n, 3r=m, m+n+r=198} , {m,n,r}]
som gir svaret
{{m = 132, n = 22, r = 44}}
.
Mer om
Denne oppgaven er om
Ligningssett
Et ligningssett er to eller flere ligninger med to eller flere ukjente.
Flere forklaringer og eksempler på likningssystemer finner du i lynkurset Lineære likninger med flere ukjente.
For å øve mer, se oppgavesettet om likningssystemer i Treningsleiren.
Oppgave 5 (2 poeng) Nettkode: E-4B7M
Vis at det finnes to ulike trekanter som tilfredsstiller de tre kravene nedenfor.
- En side i trekanten skal være
- En side i trekanten skal være
- Arealet av trekanten skal være
Løsningsforslag
Jeg tenker
Vi får oppgitt trekantens areal og to av sidelengdene. Det tyder på at vi kan bruke
Arealsetningen
For en trekant er arealet gitt ved .
Vi vet at to av sidelengdene er cm og cm. Vi lar disse være sidene og i en trekant . Vi skriver for arealet av , som vi vet er . Arealsetningen forteller oss at vi har
Vi setter inn informasjonen vi har og får
Men, siden , kan også at . Det betyr at kan ha to størrelser - den kan enten være spiss eller stump.
Mer om
Denne oppgaven er om
Trigonometri
Læren om forholdet mellom vinkler og sider i en trekant. De trigonometriske funksjonene sinus og cosinus er de viktigste redskapene i denne teorien.
Sinus
Forholdet mellom lengdene til motstående katet og hypotenus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant.
Cosinus

Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Flere forklaringer og eksempler på hvordan man regner med disse finner du i lynkurset Trigonometri.
For å øve mer, se oppgavesettet om vinkelberegninger ved hjelp av sinus, cosinus og tangens i Treningsleiren.
Oppgave 6 (6 poeng) Nettkode: E-4B7O
Et område har form som vist på figuren ovenfor.
a)
Bestem arealet av ved regning.
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
For å finne en trekants areal kan vi bruke
Arealsetningen
For en trekant er arealet gitt ved .
Vi vil bruke arealsetningen for å finne arealet til . Da må kjenne lengden til to av sidene og vinkelen mellom dem.
er en
Likebeint trekant

I en likebeint trekant er to sider like lange og to vinkler like store.
. Altså er
Nå setter vi inn for , og får at .
Da har vi all informasjonen vi trenger, og kan bruke arealsetningen.
.
Svar: Trekanten har areal .
Mer om
Denne oppgaven er om
Trigonometri
Læren om forholdet mellom vinkler og sider i en trekant. De trigonometriske funksjonene sinus og cosinus er de viktigste redskapene i denne teorien.
Likebeint trekant

I en likebeint trekant er to sider like lange og to vinkler like store.
Flere forklaringer og eksempler på hvordan man bruker trigonometri finner du i artikkelen Arealsetningen.
For å øve mer, se oppgavesettet om areal i Treningsleiren.
b)
Bestem lengden ved regning.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi trekker linjestykket , og får en , hvor vi kjenner to sider og en vinkel. Da kan vi bruke
Cosinussetningen
La være en trekant. Anta at vi kjenner sidene , og mellom dem. Da er
Vi trekker linjestykket .
Nå har vi en trekant der vi kjenner to av sidelengdene og en vinkel, og skal finne den siste sidelengden. Da kan vi bruke
Cosinussetningen
La være en trekant. Anta at vi kjenner sidene , og mellom dem. Da er
Vi setter inn , og , og får:
.
Svar: har en lengde på ca. .
Alternativ løsning
Vi kan komme litt raskere frem til svaret med CAS. Her kan vi bruke kommandoen
Nløs[<Likning>, <Variabel>]
.
Vi skriver inn
NLøs[ CE^2 = 3.0^2+9.0^2-2*3.0*9.0*cos(85.3°), CE ]
.
Her er det viktig å huske -symbolet – den trengs for å fortelle GeoGebra at vi måler vinklene i grader. Vi bruker kommandoen NLøs
i stedet for Løs
for å få ut et omtrentlig svar. Den gir oss
CE = (-9.25), CE = 9.25
.
Men, en side kan ikke ha negativ lengde, så vi må ha .
Mer om
Denne oppgaven er om
Trigonometri
Læren om forholdet mellom vinkler og sider i en trekant. De trigonometriske funksjonene sinus og cosinus er de viktigste redskapene i denne teorien.
Cosinus

Cosinus er en trigonometrisk funksjon.
Cosinus til en spiss vinkel i en rettvinklet trekant er lik forholdet mellom lengden til hosliggende katet og hypotenus.
Flere forklaringer og eksempler på hvordan man kan finne sidelengder finner du i artikkelen Cosinussetningen.
For å øve mer, se oppgavesettet om cosinussetningen i Treningsleiren.
c)
Bestem lengden ved regning.
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi skal igjen finne en ukjent sidelengde i en trekant der vi kjenner to sidelengder og en vinkel. Da kan vi bruke
Cosinussetningen
La være en trekant. Anta at vi kjenner sidene , og mellom dem. Da er
Vi kjenner alt vi trenger, og skriver opp cosinussetningen:
Denne gangen er det som er ukjent. Fra a) og b) vet vi at , og vi har fått oppgitt at . Da setter vi inn i uttrykket og får
Dette kan vi løse i CAS, ved å bruke kommandoen
Nløs[<Likning>, <Variabel>]
,
så for å finne skriver vi :
NLøs[9.25^2 = BC^2 + 6.0^2 - 2*BC*6.0*cos(83.3°), BC]
Her er det viktig å huske -symbolet – den trengs for å vise at vi måler vinklene i grader. Vi bruker kommandoen NLøs
i stedet for Løs
for å få ut et omtrentlig svar.
Da får vi at
.
Siden en side ikke kan ha negativ lengde, så det er bare er riktig lengde.
Svar: har en lengde på ca. .
Mer om
Denne oppgaven er om
Trigonometri
Læren om forholdet mellom vinkler og sider i en trekant. De trigonometriske funksjonene sinus og cosinus er de viktigste redskapene i denne teorien.
Andregradslikning
En likning hvor x opptrer i andre potens. Vi kan alltid skrive en slik likning på formen:
Likningen kan løses ved hjelp av abc-formelen.
For eksempler og forklaringer se artikkelen Cosinussetningen. Flere forklaringer og eksempler på hvordan man løser andregradslikninger finner du i artikkelen Løs en andregradslikning.
For å øve mer, se oppgavesettet om cosinussetningen i Treningsleiren.
Oppgave 7 (8 poeng) Nettkode: E-4B7Z
En kjegle er innskrevet i en kule. Kulen har sentrum i og radius . Grunnflaten i kjeglen har radius r. Høyden i kjeglen er , der er avstanden fra til grunnflaten i kjeglen. Se skissen ovenfor.
Sett
a)
Hvor høy er kjeglen?
Løsningsforslag a)
Jeg tenker
Høyden er gitt ved , så vi må finne . Da kan vi se på trekanten med sider , og bruke
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
Vi kan tenke oss at vi tar et tverrsnitt av sirkelen med kjeglen. Da får vi som vist på figuren under.
Høyden i kjeglen er gitt ved , så vi vil regne ut . Vi har en rettvinklet trekant med sidelengder , så ved å bruke Pytagoras læresetning har vi at
.
Nå kan vi sette inn for og og får at
.
Det gir at .
Svar: Kjeglens høyde er .
Mer om
Denne oppgaven er om
Kjegle

En kjegle er en tredimensjonal figur som består av en grunnflate som samles i et punkt over flaten.
Kjeksen til en kroneis har form som en kjegle.
Volum : V =
Overflate : A =
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
Flere forklaringer og eksempler på hvordan man regner på kjegler finner du i artikkelen Pyramider og kjegler.
For å øve mer, se oppgavesettet om Pytagoras læresetning i Treningsleiren.
b)
Volumet av en kjegle er gitt ved
Bestem volumet av kjeglen ved regning.
Løsningsforslag b)
Jeg tenker
Vi setter inn størrelsene vi vet inn i formelen for volumet av en kjegle.
Vi kan finne volumet til kjeglen ved den gitte formelen . I kjeglen vår har vi og . Setter vi dette inn i formelen får vi
.
Det kan være nyttig å ha den nøyaktige formen for høyden, men her tillater vi oss å runde av.
Svar: Kjeglens volum er ca. .
Mer om
Denne oppgaven er om
Volum

Volum er et måltall som uttrykker tredimensjonal utstrekning i rommet (bredde, lengde og høyde). Volum er målt i kubikkenheter, som foreksempel kubikkcentimeter (cm3) og kubikkmeter (m3).
Formel
En formel i matematikk er en måte å uttrykke sammenhenger på, skrevet i et symbolsk språk.
Eksempel: , er en formel for flateinnholdet av en sirkel med radius r.
Hvordan vi finner volumet av en kjegle finner du i artikkelen Pyramider og kjegler.
For å øve mer, se oppgavesettet om volum i Treningsleiren.
c)
Sett nå .
Vis at volumet av kjeglen da er gitt ved
Løsningsforslag c)
Jeg tenker
Vi må uttrykke størrelsene vi ikke får opplyst med og deretter sette inn i formelen for volumet.
Vi begynner med å finne et uttrykk for .
Fra a) vet vi at
,
og nå har vi at og , så det gir
.
Høyden i kjeglen er gitt ved som betyr at .
Nå kan vi sette inn for og . Da får vi:
Volumet er nå avhengig av , så vi kan tolke som en funksjon av . Derfor velger vi å skrive for . Det gir
som var det vi skulle fram til.
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Pytagoras læresetning

Pytagoras læresetning sier at:
Arealet av kvadratet utspent av hypotenusen i en rettvinklet trekant er lik summen av arealene til kvadratene utspent av katetene.
Hvis lengden av katetene er a og b, og lengden av hypotenusen er c, har vi denne sammenhengen :
Setningen kan brukes til å finne lengden til en side i en trekant.
For flere forklaringer og eksempler om funksjoner se lynkurset Funksjoner (del II).
For å øve mer, se oppgavesettet om volum i Treningsleiren.
d)
Hvor stor må radius og høyde i den innskrevne kjeglen være for at volumet av kjeglen skal bli størst mulig? Hvor stort blir volumet?
Løsningsforslag d)
Jeg tenker
Vi vet hva volumet er som en funksjon av radien . Det betyr at volumet av kjeglen er størst der har et maksimumspunkt.
Spørsmålet spør også om hvor stor høyden i kjeglen må være. Men vi fant ut i løpet av forrige deloppgave at høyden også er en funksjon av , så vi trenger bare finne den -verdien som gir et maksimumspunkt for . Dette gjør vi ved å finne
Ekstremalpunkter
Ekstremalpunkter er en samlebetegnelse på topp- og bunnpunkter.
Vi skriver i CAS:
f(x):= (1/3)*
*x^2*(3+sqrt(9-x^2))
Merk at her bruker vi
:=
og ikke =
.
Dette gjør vi for å definere til å være funksjonen gitt ved .
Da kan vi skrive
Ekstremalpunkt[f]
for å finne ekstremalpunktene.
Vi får svaret:
{(((-2) * sqrt(2)), (32 *
/ 3)), (0, 0), ((2 * sqrt(2)), (32 *
/ 3))}
Ekstremalpunktene er altså:
En negativ -verdi gir ikke mening, fordi er en lengde. Det er også klart at gir et volum på 0, så det kan heller ikke være riktig svar. Da er det bare igjen. Vi må vite at dette er et toppunkt, og det kan vi gjøre ved å tegne grafen og finne punktet på den.
Så har et maksimumspunkt i . Vi vet fra oppgave (c) at . Setter vi inn der, får vi . Da er volumet .
Svar: Volumet er størst når radien i den innskrevne kjeglen er lik .
Da er høyden og volumet .
Mer om
Denne oppgaven er om
Funksjon
En funksjon er en sammenheng mellom to eller flere størrelser. En funksjon tilordner til hvert element i en mengde (definisjonsmengden) ett element i en annen mengde (verdimengden).
Eksempel: For funksjonen , vil alltid gi
Derivasjon
En grenseoperasjon på en funksjon, som gir en ny funksjon, den deriverte til den opprinnelige. Funksjonsverdiene til den deriverte er stigningstallene til grafen til den opprinnelige funksjonen.
Toppunkt

Et toppunkt for en funksjon er et punkt der funksjonsverdien er større enn i alle nabopunktene, altså alle punktene i et intervall rundt .
Forklaringer på hvordan man finner toppunkt finner du i artikkelen Topp- og bunnpunkter lynkurset Funksjonsdrøfting.
Visste du at?
I denne oppgaven kunne for eksempel volumet som er rundes av. Men om man skriver er det helt nøyaktig. Runder vi av til kutter vi uendelig mange desimaler. Det kan ofte være konstruktivt å runde av hvis det gjør svaret lettere å forstå, men vær bevisst på at svaret blir mindre presist.