
Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:


MAT1011 2017 Vår
Eksamenstid:
5 timar:
Del 1 skal leverast inn etter 2 timar.
Del 2 skal leverast inn seinast etter 5 timar.
Hjelpemiddel på Del 1:
Vanlege skrivesaker, passar, linjal med centimetermål og vinkelmålar.
Hjelpemiddel på Del 2:
Alle hjelpemiddel er tillatne, med unntak av Internett og andre verktøy som tillèt kommunikasjon.
Framgangsmåte:
Del 1 har 9 oppgåver. Del 2 har 8 oppgåver.
Der oppgåveteksten ikkje seier noko anna, kan du fritt velje framgangsmåte. Om oppgåva krev ein bestemt løysingsmetode, vil ein alternativ metode kunne gi låg/noko utteljing.
Bruk av digitale verktøy som grafteiknar og rekneark skal dokumenterast med utskrift eller gjennom ein IKT-basert eksamen.
Rettleiing om vurderinga:
Poeng i Del 1 og Del 2 er berre rettleiande i vurderinga. Karakteren blir fastsett etter ei samla vurdering. Det betyr at sensor vurderer i kva grad du
- viser rekneferdigheiter og matematisk forståing
- gjennomfører logiske resonnement
- ser samanhengar i faget, er oppfinnsam og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjonar
- kan bruke formålstenlege hjelpemiddel
- forklarer framgangsmåtar og grunngir svar
- skriv oversiktleg og er nøyaktig med utrekningar, nemningar, tabellar og grafiske framstillingar
- vurderer om svar er rimelege
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (1 poeng) Nettkode: E-4QPL
Du har L saft. Du skal helle saften over i beger. I hvert beger er det plass til dL. Hvor mange beger kan du fylle?
Oppgave 2 (1 poeng) Nettkode: E-4QPN
I var indeksen for en vare . Varen kostet da kroner. I var indeksen for den samme varen .
Hvor mye kostet varen i dersom prisen har fulgt indeksen?
Oppgave 3 (3 poeng) Nettkode: E-4QPP
I Norge måler vi temperatur i grader celsius ( ). I USA blir temperatur målt i grader fahrenheit ( ). Når temperaturen er , er den , der
a)
Bruk formelen ovenfor til å regne om til grader fahrenheit.
b)
Løs likningen
Hva forteller løsningen du fikk?
Oppgave 4 (2 poeng) Nettkode: E-4QPS
Et taxiselskap har en fast pris på turer fra Oslo sentrum til Gardermoen. Ofte tar flere personar taxi sammen. Taxiselskapet vil lage en tabell som viser sammenhengen mellom antall personer som er med i én taxi, og beløpet hver person må betale for turen.
Se nedenfor.
a)
Skriv av og fyll ut tabellen.
Oslo-Gardermoen | ||||
Personer | ||||
Beløp å betale per person (kroner) |
b)
Forklar at antall personer og beløpet hver person må betale, er omvendt proporsjonale størrelser.
Oppgave 5 (3 poeng) Nettkode: E-4QPV
En funksjon er gitt ved
a)
Skriv av og fyll ut verditabellen nedenfor.
b)
Tegn grafen til .
Oppgave 6 (4 poeng) Nettkode: E-4QPY
Området som er markert med blått ovenfor, er satt sammen av en halv sirkel, et rektangel, et kvadrat og en rettvinklet trekant.
Sett og regn ut tilnærmede verdier for omkretsen og for arealet av området.
Oppgave 7 (2 poeng) Nettkode: E-4QQ0
Gi et eksempel på en sammenheng fra virkeligheten som kan beskrives med en lineær funksjon. Bestem funksjonsuttrykket, og lag en skisse av grafen til funksjonen.
Oppgave 8 (4 poeng) Nettkode: E-4QQ2
Ved en skole leser av elevene aviser på nett, leser papiraviser, og leser ikke aviser.
a)
Systematiser opplysningene gitt i teksten over i et venndiagram eller i en krysstabell.
b)
Bestem sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev ved skolen leser både aviser på nett og papiraviser.
c)
En elev ved skolen leser aviser på nett.
Bestem sannsynligheten for at denne eleven ikke leser papiraviser.
Oppgave 9 (4 poeng) Nettkode: E-4QQ6
Tenk deg at du skal blande rød og blå maling i forholdet .
a)
Hvor mye rød maling må du tilsette dersom du har en boks med dL blå maling?
b)
Hvor mye rød maling trenger du for å lage L ferdig blanding?
c)
Du har L ferdig blanding i forholdet , men ønsker en blanding i forholdet . Du vil ordne dette ved å tilsette litt mer av den ene fargen.
Hvilken farge må du tilsette?
Hvor mye må du tilsette av denne fargen?
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (6 poeng) Nettkode: E-4QQC
Funksjonen er gitt ved
viser fyllingsgraden prosent i et vannmagasin uker etter . januar .
a)
Bruk graftegner til å tegne grafen til .
b)
Bestem bunnpunktet på grafen til .
Hvilken praktisk informasjon gir koordinatene til bunnpunktet?
c)
Hvor mange prosentpoeng avtok fyllingsgraden med i løpet av de fire første ukene i ?
Hvor mange prosent avtok fyllingsgraden med i løpet av de fire første ukene i ?
Oppgave 2 (6 poeng) Nettkode: E-4QQG
Pedalbøtte Sylinderformet beholder
Til venstre ovenfor ser du en pedalbøtte med lokk. Vi går ut fra at pedalbøtten er satt sammen av en sylinder og en halv kule. Ved siden av ser du den sylinderformede beholderen som er inne i pedalbøtten.
Gå ut fra at alle målene gitt på bildene ovenfor er innvendige mål.
a)
Bestem volumet av den sylinderformede beholderen.
b)
Tenk deg at du fyller L vann i denne beholderen.
Hvor høyt i beholderen vil vannet stå?
c)
Bestem volumet av pedalbøtten med lokk.
Oppgave 3 (4 poeng) Nettkode: E-4QQL
En nettbutikk selger leverpostei i porsjonspakninger og i bokser. Se nedenfor.
- g leverpostei i hver porsjonspakning - porsjonspakninger i hver eske - kroner per eske |
- g leverpostei i hver boks |
a)
Hva ville en boks med g leverpostei ha kostet dersom prisen per gram hadde vært den samme som for leverposteien i porsjonspakningene?
b)
Boksen med g leverpostei koster kroner i nettbutikken.
Hvor mange prosent dyrere per gram er leverposteien i porsjonspakninger sammenliknet med leverposteien i boks?
Oppgave 4 (3 poeng) Nettkode: E-4QQP
En stige står på skrå mot en husvegg. Stigen berører et gjerde. Gjerdet er m høyt og står m fra husveggen. Stigen er plassert m fra gjerdet. Se figuren ovenfor.
a)
Forklar at og er formlike.
b)
Hvor lang er stigen?
Oppgave 5 (4 poeng) Nettkode: E-4QQS
Ved et meieri blir det oppdaget en feil ved en av maskinene som skrur korker på kartongene. På kjølelageret er det kartonger med lettmelk og kartonger med helmelk. av kartongene med lettmelk og av kartongene med helmelk har ikke tett kork.
Tenk deg at du skal ta en kartong tilfeldig fra kjølelageret.
a)
Bestem sannsynligheten for at kartongen ikke har tett kork.
b)
Anta at du tar en kartong som ikke har tett kork.
Bestem sannsynligheten for at kartongen inneholder lettmelk.
Oppgave 6 (3 poeng) Nettkode: E-4QQV
Du får vite følgende om Marte:
- Hun har en fast brutto månedslønn på kroner.
- Hun betaler i pensjonsinnskudd.
- Hun betaler kroner i fagforeningskontingent hver måned.
- Hun har et prosentkort med et skattetrekk på .
Lag et regneark der du legger inn opplysningene ovenfor på en oversiktlig måte. Bruk regnearket til å bestemme Martes netto månedslønn.
Oppgave 7 (5 poeng) Nettkode: E-4QQX
Arbeidstakere som har en personinntekt på over kroner, må betale trinnskatt. Trinnskatten på de to laveste trinnene beregnes slik:
- av den delen av personinntekten som er mellom og
kroner
- av den delen av personinntekten som er mellom og
kroner
Terje har en personinntekt på kroner.
Lise har en personinntekt på kroner.
a)
Hvor mye må hver av dem betale i trinnskatt?
b)
Lag ett regneark som arbeidstakere med en personinntekt på mellom og kroner kan bruke for å beregne hvor mye de må betale i trinnskatt.
Når en arbeidstaker legger inn sin personinntekt, skal regnearket beregne skatt på hvert trinn og samlet trinnskatt.
Bruk regnearket til å kontrollere svarene dine fra oppgave a).
Oppgave 8 (5 poeng) Nettkode: E-4QR0
a)
Vis at du vil bruke min og s på å kjøre mil dersom du holder en fart på km/h.
Overskriften, tabellen og sitatet nedenfor er hentet fra nettsidene til Norges Automobil-Forbund (NAF).
Opprinnelig fart | Tidsbesparelse per mil om du øker farten til | ||
km/h | km/h | km/h | |
km/h | s | min s | min s |
km/h | s | min s | |
km/h | s |
b)
Vis at du sparer ca. min og s per mil ved å øke farten fra km/h til km/h.
c)
Anta at du kjører med en konstant fart på km/h.
Hvor langt må du kjøre for å spare min sammenliknet med om du hadde holdt en konstant fart på km/h?