
Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:


MAT1011 2017 Høst
Eksamenstid:
5 timar:
Del 1 skal leverast inn etter 2 timar.
Del 2 skal leverast inn seinast etter 5 timar.
Hjelpemiddel på Del 1:
Vanlege skrivesaker, passar, linjal med centimetermål og vinkelmålar.
Hjelpemiddel på Del 2:
Alle hjelpemiddel er tillatne, med unntak av Internett og andre verktøy som tillèt kommunikasjon.
Framgangsmåte:
Del 1 har 9 oppgåver. Del 2 har 8 oppgåver.
Der oppgåveteksten ikkje seier noko anna, kan du fritt velje framgangsmåte. Om oppgåva krev ein bestemt løysingsmetode, vil ein alternativ metode kunne gi låg/noko utteljing.
Bruk av digitale verktøy som grafteiknar og rekneark skal dokumenterast med utskrift eller gjennom ein IKT-basert eksamen.
Rettleiing om vurderinga:
Poeng i Del 1 og Del 2 er berre rettleiande i vurderinga. Karakteren blir fastsett etter ei samla vurdering. Det betyr at sensor vurderer i kva grad du
- viser rekneferdigheiter og matematisk forståing
- gjennomfører logiske resonnement
- ser samanhengar i faget, er oppfinnsam og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjonar
- kan bruke formålstenlege hjelpemiddel
- forklarer framgangsmåtar og grunngir svar
- skriv oversiktleg og er nøyaktig med utrekningar, nemningar, tabellar og grafiske framstillingar
- vurderer om svar er rimelege
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (2 poeng) Nettkode: E-4TIL
En vare koster kroner. Butikkeieren vurderer å sette opp prisen med eller .
a)
Hvor mye vil varen koste dersom prisen settes opp med ?
b)
Hvor mye vil varen koste dersom prisen settes opp med ?
Oppgave 2 (2 poeng) Nettkode: E-4TIO
Noah skal gå fra Solsletta til Gråvann. Han lurer på om han skal gå den korteste veien, eller om han skal gå over Multemyr. Stiene går langs de stiplede linjene.
Se figuren over.
Hvor mye lenger må han gå dersom han velger å gå veien om Multemyr?
Oppgave 3 (2 poeng) Nettkode: E-4TIS
Et politisk parti har en oppslutning på .
Partiet øker sin oppslutning med prosentpoeng.
Hvor mange prosent øker partiet oppslutning med?
Oppgave 4 (1 poeng) Nettkode: E-4TIV
I kostet en vare mer enn i basisåret.
Hva var prisindeksen for varen i ?
Oppgave 5 (3 poeng) Nettkode: E-4TIX
Kari er baker. Hun har en oppskrift på brød hvor det står at forholdet mellom mel og vann skal være .
a)
Hvor mye vann trenger Kari dersom hun skal bruke L mel?
Når Kari baker brød hjemme, bruker hun til sammen L mel og vann.
b)
Hvor mye mel og hvor mye vann bruker hun?
Oppgave 6 (2 poeng) Nettkode: E-4TJ2
Ovenfor ser du to parallelle linjer, en sirkel, et parallellogram og en trekant.
og . Sirkelen har areal .
Bestem arealet av parallellogrammet og av trekanten.
Oppgave 7 (6 poeng) Nettkode: E-4TJ4
Noen venner vil dra på hyttetur. Det koster kroner å leie hytta en helg. Vennene skal dele utgiftene for leie av hytta likt mellom seg. I tillegg må hver person betale kroner for mat og transport.
a)
Tegn av tabellen nedenfor i besvarelsen. Fyll inn tallene som mangler.
Antall personer | |||
Utgifter per person |
b)
Bestem en formel som du kan bruk for å regne ut utgiftene per person dersom personer deltar.
c)
Bruk formelen fra oppgave b) til å bestemme hvor mange personer som må delta for at utgiftene per person skal bli kroner.
d)
Er antall personer og utgiftene per person omvendt proporsjonale størrelser?
Begrunn svaret ditt.
Oppgave 8 (3 poeng) Nettkode: E-4TJ9
Ved en skoler er det to Vg2-klasser, og . Det er like mange elever i hver klasse. Alle elevene i har valgt biologi. Halvparten av elevene i har valgt biologi.
a)
Bestem sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev i Vg2 har valgt biologi.
b)
Bestem sannsynligheten for at en tilfeldig valgt elev i Vg2 som har valg biologi går i klasse .
Oppgave 9 (3 poeng) Nettkode: E-4TJD
Noen elever vil selge vafler for å samle inn penger til en skoletur.
De kjøper inn litt utstyr og nødvendige ingredienser slik at de kan lage vaffelplater.
Den grafiske framstillingen nedenfor viser sammenhengen mellom antall vaffelplater de får solgt, og overskuddet de vil få fra salget.
a)
Den rette linjen starter i punktet og går gjennom punktet .
Hvilken praktisk informasjon gir dette?
b)
Hvor mye vil elevene ta betalt for hver vaffelplate?
c)
Vis hvordan du kan regne ut hvor stort overskuddet blir dersom elevene får solgt alle vaffelplatene. Hvor stort blir overskuddet?
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (4 poeng) Nettkode: E-4TJI
Antall tusen artikler i den engelske utgaven av Wikipedia år etter januar er tilnærmet gitt ved funksjonen der
a)
Bruk graftegner til å tegne grafen til for
b)
Når passerte antall artikler , ifølge funksjonen?
Oppgave 2 (2 poeng) Nettkode: E-4TJN
På et kart er en avstand cm. I virkeligheten er den samme avstanden mil.
Bestem målestokken til kartet.
Oppgave 3 (2 poeng) Nettkode: E-4TJP
En hermetikkboks har form som en sylinder med radius cm og høyde cm. En kule har radius cm.
Bestem forholdet mellom overflaten av hermetikkboksen og overflaten av kula.
Oppgave 4 (3 poeng) Nettkode: E-4TJR
Basisåret for konsumprisindeks er nå . Tidligere var basisåret .
Da ble brukt som basisår, var konsumprisindeksen og .
a)
Vis at konsumprisindeksen i nå er .
b)
Hva er nå konsumprisindeksen i ?
Oppgave 5 (2 poeng) Nettkode: E-4TJU
I var konsumprisindeksen . I var konsumprisindeksen .
Helene hadde like stor kjøpekraft i som i .
I hadde hun en nominell lønn på kroner.
Hva var den nominelle lønna hennes i 2010?
Oppgave 6 (2 poeng) Nettkode: E-4TJW
Prisen for en vare er endret fem ganger. To ganger er den satt ned med . Tre ganger er den satt opp med . Nå koster varen kroner.
Hva kostet varen før prisendringene?
Oppgave 7 (4 poeng) Nettkode: E-4TJY
I en eske ligger det tre hvite og ni røde julekuler. Én av de hvite og fire av de røde kulene er ødelagt.
Tenk deg at du skal ta to kuler tilfeldig fra esken.
a)
Bestem sannsynligheten for at du kommer til å ta to kuler som ikke er ødelagt.
b)
Bestem sannsynligheten for at minst én av kulene du kommer til å ta, er ødelagt.
Oppgave 8 (5 poeng) Nettkode: E-4TK2
Anders hadde en trekloss med form som et rett firkantet prisme. Han fikk skåret bort en del av klossen slik at den ene kanten ble avrundet. Se figuren ovenfor.
Buen er en sirkelbue med radius cm.
a)
Bestem volumet av treklossen.
b)
Bestem overflaten av treklossen.
Oppgave 9 (6 poeng) Nettkode: E-4TK6
Per har deltidsjobb i en matvarebutikk. Han er ikke sikker på hvor mye han kommer til å tjene i løpet av . Han kan velge mellom to alternative skattetrekk.
Anta at Per kommer til å tjene kr i .
a)
Bestem Pers nettolønn med hvert av alternativene ovenfor.
Per ønsker å lage en oversikt i et regneark for å finne hvor mye han vil få i nettolønn ved ulike inntekter etter de to alternativene ovenfor. I regnearket nedenfor har vi lagt inn ulike mulige inntekter for Per i .
b)
Lag et regneark som vist ovenfor. Du skal sette inn formler i de blå cellene og beregne skattetrekk og nettolønn.
c)
Hvor mye må Per tjene for at de to alternativene skal gi nøyaktig like stort skattetrekk?
Oppgave 10 (6 poeng) Nettkode: E-4TKI
Gitt figuren ovenfor.
- Den blå linjen er grafen til funksjonen , og den røde linjen er grafen til funksjonen .
- Linjene skjærer hverandre i punktet .
- Punktet ligger på grafen til , og punktet ligger på grafen til .
- Punktet ligger på , og er parallell med -aksen.
a)
Forklar at og er formlike.
Funksjonen er gitt ved og
b)
Vis at
Funksjonen er gitt ved og
c)
Bestem og .