
Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:


MAT1015 2017 Høst
Eksamenstid
5 timer:
Del 1 skal leveres inn etter 2 timer.
Del 2 skal leveres inn senest etter 5 timer.
Hjelpemidler på Del 1
Vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Hjelpemidler på Del 2
Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Fremgangsmåte
Du skal svare på alle oppgavene i Del 1 og Del 2.
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte. Dersom oppgaven krever en bestemt løsningsmetode, kan en alternativ metode gi lav/noe uttelling.
Bruk av digitale verktøy som graftegner og regneark skal dokumenteres med utskrift eller gjennom en IKT-basert eksamen.
Veiledning om vurderingen
Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
- vurderer om svar er rimelige
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (5 poeng) Nettkode: E-4TOG
Tabellen nedenfor viser karakterfordelingen ved en skole ved norskeksamen våren .
a)
Hvor mange prosent av elevene fikk karakteren eller ?
b)
Bestem mediankarakteren.
c)
Bestem gjennomsnittskarakteren.
Oppgave 2 (2 poeng) Nettkode: E-4TOK
Regn og skriv svaret på standardform
Oppgave 3 (3 poeng) Nettkode: E-4TOQ
Et tog kjørte fra by til by . Se diagrammet ovenfor.
a)
Bestem reisetiden mellom de to byene.
b)
Beskriv hva som skjer km fra by .
c)
Bestem farten til toget når det er km fra by , og når det er km fra by .
Du skal gi svarene i km/h.
Oppgave 4 (2 poeng) Nettkode: E-4TOW
Et idrettslag har medlemmer. Idrettslaget har fire forskjellige aktivitetsgrupper.
Medlemmen fordeler seg slik:
Gjør beregninger og lag et sektordiagram som viser fordelingen mellom medlemmene på de ulike gruppene. Det skal gå klart fram hvor mange grader hver av sektorene i diagrammet er på.
Oppgave 5 (2 poeng) Nettkode: E-4TOY
Du får rabatt på en billett. Rabatten utgjør kroner.
Hvor mye ville billetten ha kostet dersom du ikke hadde fått rabatt?
Oppgave 6 (5 poeng) Nettkode: E-4TP2
I en butikk kan kundene kjøpe armbånd og charms (små figurer) til å feste på armbåndene. Butikken selger alle charms til samme pris.
Tabellen nedenfor viser sammenhengen mellom antall charms en kunde setter på et armbånd, og prisen kunden må betale for armbåndet med charms.
a)
Hvor mye koster armbåndet, og hvor mye koster hver charm?
b)
Bestem en lineær modell som viser sammenhengen mellom antall charms på armbåndet og samlet pris for armbånd med charms.
Hanne betaler 3825 kroner for et armbånd med charms.
c)
Hvor mange charms har hun på armbåndet?
Oppgave 7 (5 poeng) Nettkode: E-4TP9
Ovenfor ser du tre figurer. Figurene er satt sammen av små kvadrater. Tenk deg at du skal fortsette å lage små figurer med samme mønster.
a)
Hvor mange små kvadrater vil det være i figur ?
b)
Bestem et uttrykk for antall små kvadrater i figur uttrykt ved .
c)
Hvor mange små kvadrater vil det være i figur .
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (5 poeng) Nettkode: E-4TPF
Tabellen nedenfor viser antall innbyggere i Norge januar noen utvalgte år.
La være antall år etter . (La svare til år , til osv.)
a)
Vis at er en modell som passer godt med tallene i tabellen.
b)
Hva forteller tallet i denne modellen?
Anta at modellen fra oppgave a) vil gjelde i årene framover.
c)
I hvilket år vil innbyggertallet i Norge passere millioner i følge denne modellen?
Oppgave 2 (6 poeng) Nettkode: E-4TPO

En gangbro går over en elv. I koordinatsystemet nedenfor har vi tegnet en skisse av broen. På skissen går broen fra punkt til punkt .
Funksjonen gitt ved
viser broens høyde meter over elva ved normal vannstand der den horisontale avstanden fra er meter.
a)
Bruk graftegner til å tegne grafen til .
En båt har mast som når cm over vannflaten. Se ovenfor.
b)
Vil båten kunne passere under broen ved normal vannstand?
Broen har to bropilarer i punktene . Ved normal vannstand er høydene fra vannflaten opp til broen lik m.
c)
Bestem avstanden fra til .
Oppgave 3 (3 poeng) Nettkode: E-4TQ0
Maskin og maskin fyller vann op flasker. I hver flaske skal det være mL vann.
Anders måler hvor mye vann det er i av flaskene fra maskin . Nedenfor ser du resultatene.
a)
Bestem gjennomsnittet og standardavviket for antall mL vann på de flaskene.
Anders måler også hvor mye vann det er i flasker fra maskin . Han regner ut at gjennomsnittet er det samme som for maskin , men at standardavviket er mL.
b)
Hva kan vi si om de flaskene fra maskin sammenliknet med de flaskene fra maskin ut fra disse beregningene?
Oppgave 4 (6 poeng) Nettkode: E-4TQ8
I dag er det kaniner innenfor et avgrenset område. Anta at en sykdom brer seg blant kaninene, og at det om måneder bare vil være kaniner igjen i området.
a)
Sett opp en modell som viser hvor mange kaniner det vil være i området om måneder dersom antallet avtar lineært.
b)
Sett opp en modell som viser hvor mange kaniner det vil være i området om måneder dersom antallet avtar eksponentielt.
Anta at det om ett år vil være kaniner igjen i området.
c)
Vurder om det da er mest rimelig å anta at nedgangen vil være lineær eller eksponentiell.
Oppgave 5 (8 poeng) Nettkode: E-4TQG
I en klasse på Vg2 idrettsfag er det elever. Tabellen nedenfor viser hvor mye elevene trener utenom skoletiden i løpet av en uke.
Antall minutter | Antall elever |
Kumulativ frekvens |
Relativ frekvens |
Kumulativ |
---|---|---|---|---|
a)
Tegn av tabellen i besvarelsen din, og fyll inn verdier for kumulativ frekvens, relativ frekvens og kumulativ relativ frekvens.
b)
Lag et histogram som viser hvor mye elevene trener utenom skoletiden.
c)
Bestem gjennomsnittet for det klassedelte datamaterialet.
d)
Bestem medianen for det klassedelte datamaterialet.
Oppgave 6 (8 poeng) Nettkode: E-4TQR
Karen lånte kroner den . november . Hun har fått følgende betingelser for nedbetaling av lånet:
- en rente på per måned
- månedlige terminer
- et fast avdrag på kroner per termin
- termingebyr kroner
a)
Vis at første terminbeløp blir kroner.
b)
Lag et regneark som Karen kan bruke for å holde oversikt over lånet til det er nedbetalt. Nedenfor ser du hvordan de første radene i regnearket skal se ut.
c)
Hvor mye må Karen totalt betale for dette lånet?
Like etter Karen inngikk låneavtalen ovenfor, så hun en reklame der hun kunne ha fått følgende betingelser for nedbetaling av et lån på kroner:
- en rente på per måned
- månedlige terminer
- et fast avdrag på kroner per termin
- ingen gebyrer
d)
Hvor mye måtte Karen totalt ha betalt for dette lånet?