Variabler i Scratch
Vi dykker dypere inn i variabler, men skal også møte på enkelte andre nøkkelbegreper i oppgavene under. Det er viktig at du gjør deg godt kjent med programmene før du starter med endringer. Hold ut og vent med videoene til du står bom fast.
I videoen under gis en liten intro til variabler i Scratch.
Oppgave: Tøffere kalkulatorer
Lenken under inneholder et program som gjør noe. Identifiser først hva den gjør før du går videre på deloppgavene under.
- Forklar hva mod-blokken gjør i programmet.
- Endre programmet slik at det for ethvert naturlig tall angir sifferet på enerplassen.
- Endre programmet slik at det for ethvert naturlig tall gir beskjed om input er partall eller ikke.
Hint: Her kan hvis-blokker være til hjelp.
Ekstra utfordring: Endre programmet slik at det for ethvert naturlig tall større enn 9 gir beskjed om sifferet på tierplassen er et oddetall.
Oppgave: Kalkulatorer med flere variabler
Noen ganger vil vi involvere flere variabler i programmene våre. Da må de defineres før de brukes. I oppstarsprogrammet under skjer det noe med to variabler, a og b. Identifiser hva programmet gjør før du går videre til deloppgavene under.
- Programmet over gjennomfører en operasjon vi nok aldri vil få bruk for, men den introduserer noen relevante programmeringsideer. Legg spesielt merke til variabelen a som endrer verdi flere ganger underveis i programmet alt etter hva b er.
Et relevant matematisk spørsmål er da om det er mulig å gå motsatt vei. Dersom du vet hva a ender opp som. Kan du da finne b og hva som var startverdien til a? - Svaret på forrige deloppgave er ja. Lag et program som gjennomfører den motsatte operasjonen.
Oppgave: Divisjonskalkulator
Nå har vi undersøkt en del programmer som gjør nytte av variabler i en matematisk kontekst. Som en oppsummering av alt over skal du nå lage et program fra bunnen av. Programmet skal gjøre følgende:
- Be om et heltall a
- Be om et annet heltall b der a>b
- Dersom b er en faktor i a skal programmet angi kvotient når a deles på b
- Dersom b ikke er en faktor i a skal programmet angi kvotient og rest når a deles på b
Del på Facebook
Begrep
-
Variabel
En bokstavbetegnelse på et vilkårlig element i en mengde. Det motsatte er en konstant.
Eksempel: I uttrykket y = x + 3 er 3 en konstant og x en variabel. y er en annen variabel, avhengig av x.
Se Variable størrelser