Hopp til hovedinnholdet
www.matematikk.org

Variabler i Scratch

Vi dykker dypere inn i variabler, men skal også møte på enkelte andre nøkkelbegreper i oppgavene under. Det er viktig at du gjør deg godt kjent med programmene før du starter med endringer. Hold ut og vent med videoene til du står bom fast.

I videoen under gis en liten intro til variabler i Scratch.

 

 

Oppgave: Tøffere kalkulatorer

Lenken under inneholder et program som gjør noe. Identifiser først hva den gjør før du går videre på deloppgavene under.

Oppstart

  1. Forklar hva mod-blokken gjør i programmet.
  2. Endre programmet slik at det for ethvert naturlig tall angir sifferet på enerplassen.
  3. Endre programmet slik at det for ethvert naturlig tall gir beskjed om input er partall eller ikke.
    Hint: Her kan hvis-blokker være til hjelp.

Ekstra utfordring: Endre programmet slik at det for ethvert naturlig tall større enn 9 gir beskjed om sifferet på tierplassen er et oddetall. 

 

 

Oppgave: Kalkulatorer med flere variabler

Noen ganger vil vi involvere flere variabler i programmene våre. Da må de defineres før de brukes. I oppstarsprogrammet under skjer det noe med to variabler, a og b. Identifiser hva programmet gjør før du går videre til deloppgavene under.

Oppstart

  1. Programmet over gjennomfører en operasjon vi nok aldri vil få bruk for, men den introduserer noen relevante programmeringsideer. Legg spesielt merke til variabelen a som endrer verdi flere ganger underveis i programmet alt etter hva b er. 

    Et relevant matematisk spørsmål er da om det er mulig å gå motsatt vei. Dersom du vet hva a ender opp som. Kan du da finne b og hva som var startverdien til a?

  2. Svaret på forrige deloppgave er ja. Lag et program som gjennomfører den motsatte operasjonen. 

 

 

Oppgave: Divisjonskalkulator

Nå har vi undersøkt en del programmer som gjør nytte av variabler i en matematisk kontekst. Som en oppsummering av alt over skal du nå lage et program fra bunnen av. Programmet skal gjøre følgende:

  • Be om et heltall a
  • Be om et annet heltall b der a>b
  • Dersom b er en faktor i a skal programmet angi kvotient når a deles på b
  • Dersom b ikke er en faktor i a skal programmet angi kvotient og rest når a deles på b

Tomt Scratch-prosjekt

Del på Facebook

Del på Facebook

Begrep

  • Variabel

    En bokstavbetegnelse på et vilkårlig element i en mengde. Det motsatte er en konstant.

    Eksempel: I uttrykket y = x + 3 er 3 en konstant og x en variabel. y er en annen variabel, avhengig av x.

    Se Variable størrelser

Hopp over bunnteksten