Lek med tallet 7
Opplegget passer som en startoppgave for skoleåret. Elevene får markert overgang til 7. trinn gjennom lek med tallet 7 og gruppearbeid.
Lærerens instruksjoner
Instruks fra lærer (kan også dele ut arket med oppgaven til elevene, slik at de kan lese oppgaven på egen hånd):
Tallet sju kan skrives på mange måter. Prøv deg fram i sanden (evt. med kritt på asfalt), og velg ut en skrivemåte som du synes er fin. Velg deretter det sjutallet du synes er finest og skriv det på arket ditt. Vi skal bruke dette videre i andre sammenhenger senere, så det er viktig å bruke litt tid på denne oppgaven.
Oppgave 1:
Oppvarming/hoderegning: Ca. 5 minutter
Gruppeoppgave:
Sprett en ball hver deres gang. Sprett et visst antall ganger, resten av gruppa ganger med sju og svarer så godt de kan. Tren først på tall opp til ti. Deretter med større tall. (Her kan elevene bruke et kladdeark hvis de trenger det).
Oppgave 2:
Sprett en ball som i oppgave 1, bare at nå skal dere i tillegg legge til sju i svaret. En runde hver.
Oppgave 3:
Likedan som oppgave 1 og 2, bare at nå skal alle på gruppa trekke fra sju på svaret for hver gang.
Oppgave 4:
En på gruppa spretter ballen et visst antall ganger (som før) og ganger med sju. Legg til 77 og del på 2, 3, 4 osv. Her må dere bruke overslagsregning.
Oppgave 5:
Alle på gruppa skal gjøre denne oppgaven.
Hvor langt tror du det blir når du går sju korte steg?
Gå så sju korte steg og mål hvor langt det ble.
Regn ut forskjellen.
Oppgave 6:
Ordne til slutt i rekkefølge hvem som gikk kortest og hvem som gikk lengst.
Ble det slik dere gjettet?
Oppgave 7:
Hvor langt blir det når du hopper sju lange steg?
Gjett og før inn i skjemaet nedenfor!
Hopp så langt dere klarer sju ganger hver.
Mål og før inn lengden i skjemaet. Regn ut forskjellene.
Navn |
Oppg. 6 Gjetting |
Oppg. 6 Måling |
Oppg. 6 Forskjell |
Oppg. 7 Gjetting |
Oppg. 7 Måling |
Oppg. 7 Forskjell |
Sum | ||||||
Sum x 7 |
Etterarbeid: Gjennomgå med elvene hvordan de regnet ut svarene. Få fram ulike strategier for utregning, både hoderegning og på papiret. Vis forskjellige oppsett.
Forslag til bruk av 7-tallene elevene tegnet ute: Bruk først blyant og lag skisser. Når skissene er ferdige, tegn over med svart tusj. Monter dem på svart papp og heng dem fint opp i arealet/klasserommet. Det blir fint uansett størrelse, men de trenger ikke være så store.
Elevens oppgaveark
Tallet sju kan skrives på mange måter. Prøv deg fram i sanden (evt. med kritt på asfalt), og velg ut en skrivemåte som du synes er fin. Velg deretter det sjutallet du synes er finest og skriv det på arket ditt. Vi skal bruke dette videre i andre sammenhenger senere, så det er viktig å bruke litt tid på denne oppgaven.
Oppgave 1:
Oppvarming/hoderegning: Ca. 5 minutter
Gruppeoppgave:
Sprett en ball hver deres gang. Sprett et visst antall ganger, resten av gruppa ganger med sju og svarer så godt de kan. Tren først på tall opp til ti. Deretter med større tall. (Her kan elevene bruke et kladdeark hvis de trenger det).
Oppgave 2:
Sprett en ball som i oppgave 1, bare at nå skal dere i tillegg legge til sju i svaret. En runde hver.
Oppgave 3:
Likedan som oppgave 1 og 2, bare at nå skal alle på gruppa trekke fra sju på svaret for hver gang.
Oppgave 4:
En på gruppa spretter ballen et visst antall ganger (som før) og ganger med sju. Legg til 77 og del på 2, 3, 4 osv. Her må dere bruke overslagsregning.
Oppgave 5:
Alle på gruppa skal gjøre denne oppgaven.
Hvor langt tror du det blir når du går sju korte steg?
Gå så sju korte steg og mål hvor langt det ble.
Regn ut forskjellen.
Oppgave 6:
Ordne til slutt i rekkefølge hvem som gikk kortest og hvem som gikk lengst.
Ble det slik dere gjettet?
Oppgave 7:
Hvor langt blir det når du hopper sju lange steg?
Gjett og før inn i skjemaet nedenfor!
Hopp så langt dere klarer sju ganger hver.
Mål og før inn lengden i skjemaet. Regn ut forskjellene.
Navn |
Oppg. 6 Gjetting |
Oppg. 6 Måling |
Oppg. 6 Forskjell |
Oppg. 7 Gjetting |
Oppg. 7 Måling |
Oppg. 7 Forskjell |
Sum | ||||||
Sum x 7 |
Aktuelle kompetansemål i læreplanen (LK06)
Læreplan i matematikk fellesfag
- Etter 7. årssteget
- Tal og algebra
- utvikle, bruke og diskutere metodar for hovudrekning, overslagsrekning og skriftleg rekning og bruke digitale verktøy i berekningar
- Tal og algebra
Når, hvor og hvordan
-
Klassesituasjon
gruppearbeid
-
Utstyr
baller, kritt, målbånd, blyant og papir
-
Tidsbruk
1 dobbeltime
-
Valg av tidspunkt
innføringsopplegg