Hopp til hovedinnholdet
www.matematikk.org
Målgruppe:
5. trinn
6. trinn

Praktisk overslagsregning: Har dere råd til denne kurven?

Elevene skal på kort tid vurdere om de har råd til varene de har i handlekurven. Etterpå kontrolleres overslaget på ulike måter.

Lærerens instruksjoner

Opplegget fungerer best dersom dere gjør avtale med en butikk og får lov til å holde på i og ved butikken. Dersom klassen har et arrangement som medfører innkjøp, bør dette opplegget gjøres i forbindelse med innkjøpene. Ellers kan aktiviteten gjøres i forbindelse med innkjøp til skolekjøkken i 6. klasse eller mat til SFO.

Elevene deles i grupper på 3 og 3. Hver gruppe får en handlekurv og liste over hva som skal i kurven. Listene er slik at innholdet koster mellom 90 og 120 kroner. Dersom innkjøpene ikke er så store, kan dere velge lavere totalsum. Når kurven er fylt får elevene beskjed om å raskt finne ut om 100 kroner er nok. De får ikke bruke noen hjelpemidler, men kan få tips om at det er lurt å bruke overslagsregning.

De gruppene som finner ut at varene er for dyre, plukker ut varer slik at de får råd til kurven. Når gruppa finner ut at de har nok, får de 100 kroner og beskjed om å kontrollere overslaget før de går i kassa for å betale. Nøyaktig pris beregnes på ulike måter. Først bruker de hoderegning, så papir og blyant og til slutt et digitalt verktøy (lommeregner eller tilsvarende). Helt til slutt går elevene og betaler varene i kurven. Da får gruppa fasit.

Når alle gruppene har betalt sine varer samles hele klassen. Alle gruppene forteller om hvordan de foretok overslag, hvordan overslaget stemte med nøyaktig utregning og om hvordan det gikk da de skulle betale.

Elevens oppgaveark

  1. Ta en handlekurv og og fyll den opp med varene fra listen gruppen din har fått utdelt.
  2. Er 100 kroner nok for å kunne betale for alle varene i handlekurven? Det er ikke lov å bruke noen hjelpemidler! Tips: bruk overslagsregning.
  3. Hvis 100 kroner ikke er nok for å betale for alle varene, plukk ut varer slik at dere får råd til kurven.
  4. Kontroller overslaget ved hjelp av hoderegning, papir og blyant og til slutt lommeregner før dere går til kassen for å betale.
  5. Fasiten vil bli utlevert ved utgangen.

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 7. årssteget
    • Tal og algebra
      • utvikle, bruke og diskutere metodar for hovudrekning, overslagsrekning og skriftleg rekning og bruke digitale verktøy i berekningar
      • finne informasjon i tekstar eller praktiske samanhengar, stille opp og forklare berekningar og framgangsmåtar, vurdere resultatet og presentere og diskutere løysinga

Når, hvor og hvordan

  • Klassesituasjon

    grupper på 3 elever

  • Utstyr

    digitalt verktøy, papir og blyant

  • Tidsbruk

    2 timer

  • Valg av tidspunkt

    Elevene må kunne noe innefor dette emnet.

Skrevet av

Arne Gravanes

Institusjon

Eberg Skole
Hopp over bunnteksten