Python: Geometriske figurer
Vi skal nå arbeide med kjente ideer i et nytt språk. På samme måte som i arbeidet med Scratch skal vi ta utgangspunkt i en ferdig kode og videreutvikle den slik at den gjør noe annet. Husk å gi oppgavene et ordentlig forsøk før du ser forklaring i videoer.
Gjennomgå programmet linje for linje og sett ord på hva de ulike kodelinjene gjør.
Endre programmet slik at det tegner en likesidet trekant.
Endre programmet slik at det tegner en regulær femkant.
Endre programmet slik at det etterspør både sidelengde (s) og antall hjørner (h) før det tegner en regulær mangekant (etter gitt s og h).
Lag et nytt program som utfører følgende:
- Ber brukeren om å oppgi lengden på den første siden (
side1
). - Ber brukeren om å oppgi størrelsen på en av de indre vinklene (
vinkel1
). - Ber brukeren om å oppgi lengden på den andre siden (
side2
). - Tegner et parallellogram basert på de tre variablene (
side1
,vinkel1
,side2
).
Lag et program som utfører følgende:
-
Ber brukeren om å oppgi lengden på én av sidene i rektangelet (betegnet som
side1
). -
Tegner et rektangel der arealet er 400 og én av sidene har den oppgitte lengden (
side1
).
Del på Facebook