Aktiviteter til 4. trinn
Elevene på 4. trinn jobbet med aktivitetene som "100-teppet", "Gulvkalkulatoren" og "Nærmest 1000". Det sistnevnte er utviklet av skolen og klart for bruk av deg og dine elever!
Elevene jobbet i grupper og i par. De jobbet med spill og aktiviteter med de fire regneartene, med størst fokus på multiplikasjon og oppstilt addisjon og subtraksjon. I klasserommene spilte elevene spill som er utviklet ved skolen (i høyrespalten under Se) eller hentet fra blant annet årets Matematikkheftet (se Eksterne lenker) og læreverk.
Oversikten over aktivitetene:
- Multiplikasjonsbingo
- Algebraspill
- Multiplikasjonsloop
- Fire på rad
- Nærmest 1000
Nærmest 1000
"Nærmest 1000" er et spill utviklet ved skolen. Spillet gir øving i oppstilt addisjon og subtraksjon og passer ypperlig som et 15-minutters avbrekk i timen. For detaljert beskrivelse se i høyrespalten!
Matematikkrommet
På matematikkrommet rullerte de på stasjoner der de løste oppgaver til 100-teppet og multiplikasjonsoppgaver på Gulvkalkulatoren. De spilte multiplikasjonsbingo og "Fire på rad".
100-teppet
100-teppet ble brukt til utforsking i vårt posisjonssystem, og til å hoppe på tallene i de forskjellige gangetabellene i den lille gangetabellen. Eksempelvis hoppe på partall, hoppe på oddetall, hoppe på tall i de ulike gangetabellene og liknende. Teppet er utviklet av Gabriella Axelsson ved Inspiria science center i Sarpsborg.
Gulvkalkulator
Gulvkalkulatoren er tegnet opp på en rest av linoleumsbelegg, og benyttes til å hoppe regnestykker på, omtrent som "paradis". Denne gangen var det multiplikasjonsstykker som elevene skulle hoppe.
Del på Facebook
Matematikkuken ved Kurland skole
Består av:
Skrevet av

Institusjon
Eksterne lenker
-
Matematikkheftet 2013, LAMIS
(matematikk.org) -
Inspiria science center
(inspiria.no)