Introduksjon til likninger for 4. trinn og oppover
I likningene brukes sparegriser og mynter i stedet for tall og plusstegn.
Lærerens instruksjoner
Gjennom de 8 treningsoppgavene i oppgavesettet får elevene se betydningen av likhetstegnet - det som er samlet på venstre side, må tilsvare det som er samlet på høyre side.
I hver av oppgave skal elevene finne verdien av innholdet i hver sparegris. Her vil den være representert ved antall mynter. Legg vekt på at grisene er helt like og representerer et bestemt tall (tilsvarende verdien) i hver oppgave.
Innholdet i én sparegris varierer fra oppgave til oppgave.
Når elevene er på mellomtrinnet eller i ungdomsskolen, er det spesielt viktig å presisere at det er verdien i grisene vi er opptatt av - i prinsippet ikke antall mynter, siden det da lett kan dannes en varig misoppfatning om at det er antall objekter vi er ute etter.
Aktuelle kompetansemål i læreplanen (LK06)
Læreplan i matematikk fellesfag
- Etter 4. årssteget
- Tal
- utvikle, bruke og samtale om ulike reknemetodar for addisjon og subtraksjon av fleirsifra tal både i hovudet og på papiret
- Tal
- Etter 7. årssteget
- Tal og algebra
- finne informasjon i tekstar eller praktiske samanhengar, stille opp og forklare berekningar og framgangsmåtar, vurdere resultatet og presentere og diskutere løysinga
- Tal og algebra
Når, hvor og hvordan
-
Klassesituasjon
Små grupper, eller en og en.
-
Utstyr
Ingen spesielle.
-
Tidsbruk
Ca. 30 minutter inkludert diskusjon om ulike løsningsmetoder og betydning av likhetstegnet.
-
Valg av tidspunkt
Introduksjon til likninger, men kan også fungere som problemløsingsoppgaver.