Hopp til hovedinnholdet
www.matematikk.org

Hvordan forklare negative tall?

Spørsmål:

Ina, 11

Hvordan er den matematiske fremstillingen på regnestykket 23-41? Jeg som mor prøver å forklare min datter at hun her vil få ett minus tall, da hun trekker fra ett større tall enn hun har. Eksemplifiserer med at hun skal ut og handle hvor hun har 23 kr og det hun vil kjøpe koster 41. Da må hun låne, og da skylder hun penger og dermed minus. Hun skjønner prinsippet, men får kun vist det ved å snu på tallene og sette - foran svaret. Er dette riktig fremgangsmåte? Mvh Monica - moren :)

Svar:

Hei, Ina!

Det er veldig vanskelig å si hva som er "riktig" framgangsmåte, for det er ikke så mange som egentlig forstår negative tall. Det er aldri noen som har greid å telle et negativt antall av noe som helst. Gjeld fungerer nesten som et eksempel, men mange elleveåringer vil nok reagere på eksempelet ditt over med "Jammen, jeg har for lite penger, så da må jeg legge tilbake noen varer".

Faktisk er negative tall såpass unaturlige at en gresk matematiker rundt år 300 mente at ligningen 4x+20=0 var absurd. De første som beskrev negative tall var kineserne en gang mellom år 200 f.Kr. og 200 e.Kr. Mange europeiske matematikere nektet å forholde seg til negative tall til godt utpå 1700-tallet!

En av de anvendelsene av negative tall som kanskje er enklest å akseptere, er temperaturer. Dersom det er 23 grader ute, og 41 grader kaldere i fryseboksen, hvor kaldt er det da i fryseboksen? Jeg tror jeg da ville tenkt at "Ok, da er det iallfall mindre enn 0, for 41 er større enn 23". Det er nok ikke så dumt å regne slik datteren din gjør, om man tenker på dette på tallinja. Først er du 23 skritt unna 0 på tallinja, så da går du til 0. Da har du brukt opp 4123, og så har du 18 skritt igjen, og da må du fortsette videre til venstre, slik at vi ender opp på -18.

Vennlig hilsen,
Oraklet

Hopp over bunnteksten