Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:
MAT0010 2015 VÅR
Eksamenstid:
5 timer totalt. Del 1 og Del 2 skal deles ut samtidig.
Del 1 skal du levere innen 2 timer.
Del 2 skal du levere innen 5 timer.
Hjelpemidler på Del 1:
Ingen hjelpemidler er tillatt, bortsett fra vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Hjelpemidler på Del 2:
Før Del 1 er levert inn, er ingen hjelpemidler tillatt, bortsett fra vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Etter at Del 1 er levert inn, er alle hjelpemidler tillatt, med unntak av Internett eller andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Framgangsmåte og forklaring:
Del 1 har 16 oppgaver. Du skal svare på alle oppgavene. Skriv med penn når du krysser av eller fører inn svar i Del 1.
Del 2 har 9 oppgaver. Du skal svare på alle oppgavene.
I regneruter skal du vise hvordan du kommer fram til svaret.
Ved konstruksjon skal du bruke passer, linjal og blyant.
Du skal ikke kladde på oppgavearkene. Bruk egne kladdeark.
På flervalgsoppgavene setter du bare ett kryss per spørsmål.
Eksempel:
Uttrykket har verdien
35 50 62 75
○ ○ ○ ⊗
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte.
Vis hvordan du har kommet fram til svarene.
Før inn nødvendige mellomregninger. Skriv med penn.
I regnearkoppgaver skal du ta utskrift av det ferdige regnearket. Husk å vise hvilke formler du har brukt i regnearket.
Du skal levere utskriften sammen med resten av besvarelsen.
Dersom du bruker en digital graftegner, skal skala og navn på aksene være med på utskriften.
Veiledning om vurderingen:
Den høyeste poengsummen i Del 1 er 24 og den høyeste poengsummen i Del 2 er 36, men den er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering på grunnlag av Del 1 og Del 2. Sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er kreativ og kan anvende fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- vurderer om svar er rimelige
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinge
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (2 poeng) Nettkode: E-4C40
Regn ut
a)
b)
c)
d)
Oppgave 2 (2 poeng) Nettkode: E-4C5E
Gjør om
a)
____
b)
____
c)
____
d)
____
Oppgave 3 (1 poeng) Nettkode: E-4C5J
a)
Skriv på standardform
b)
Faktoriser med primtall
Oppgave 4 (2 poeng) Nettkode: E-4C6R
Regn ut og forkort
a)
b)
c)
d)
Oppgave 5 (1,5 poeng) Nettkode: E-4C89
Løs likningene
a)
b)
Oppgave 6 (0,5 poeng) Nettkode: E-4C8D
Målestokken på et kart er . Avstanden mellom et punkt A og et punkt B på kartet er .
Avstanden mellom punktene er i virkeligheten
Oppgave 7 (1 poeng) Nettkode: E-4C99
En vare koster både i butikk A og i butikk B.
I butikk A blir prisen satt ned med på fredag.
I butikk B blir prisen først satt ned med på fredag, og deretter ned med til på lørdag.
I hvilken butikk er varen billigst etter prisreduksjonene?
Oppgave 8 (1,5 poeng) Nettkode: E-4C9B
Skriv så enkelt som mulig
a)
b)
Oppgave 9 (1,5 poeng) Nettkode: E-4C9G
Thomas har disse filmene:
Avatar Hobbiten Gravity Hunger Games
Thomas trekker tilfeldig én film.
a)
Bestem sannsynligheten for at Thomas trekker Avatar.
b)
Thomas trekker tilfeldig av de filmene og tar dem med til Markus.
Markus sier: «Jeg så Gravity i går, så jeg håper du ikke tok med den filmen.»
Bestem sannsynligheten for at Thomas har tatt med Gravity.
Oppgave 10 (0,5 poeng) Nettkode: E-4CAU
Formelen for volumet av en rett kjegle er
Formelen for høyden i kjeglen er
Oppgave 11 (1 poeng) Nettkode: E-4CAX
Marius er halvparten så gammel som Gabriel. Andreas er tre år eldre enn Gabriel. Til sammen er de tre guttene år.
Lag en likning, og bruk denne til å regne ut hvor gammel hver av guttene er.
Oppgave 12 (1 poeng) Nettkode: E-4CBB
Nedenfor ser du vekten til 4 av spillerne i Chelsea Football Club.
a)
Gjennomsnittsvekten for de spillerne er ____ .
b)
Medianvekten for de spillerne er ____ .
Oppgave 13 (2,5 poeng) Nettkode: E-4CBS
a)
Løs likningssystemet ved regning
b)
Løs likningssystemet ovenfor grafisk. Marker løsningen i koordinatsystemet.
Oppgave 14 (3 poeng) Nettkode: E-4CC3
Konstruer der , og .
er en del av der og .
Konstruer trapeset .
Lag hjelpefigur og skriv en kort konstruksjonsforklaring.
Oppgave 15 (2 poeng) Nettkode: E-4CCS
En bonde har gjerde. Med det vil han lage et beiteområde. Bonden vil gi beiteområdet en av formene som er vist på skissene nedenfor.
Bonden ønsker at beiteområdet skal ha størst mulig areal.
Bestem ved regning hvilken av disse to formene på beiteområdet han bør velge.
Bruk at .
Oppgave 16 (1 poeng) Nettkode: E-4CD5
Bonden tenker også på å bruke gjerdet på til å lage et beiteområde med form som en likesidet trekant. Se skissen nedenfor.
Vis at arealet til beiteområdet kan skrives som .
Hint:
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (2 poeng) Nettkode: E-4CGL
På «Bondens marked» selger bonden varer direkte til kundene.
Vare | Pris |
Poteter, løsvekt () | |
Poteter, sekk () | |
Blomkål (per stk.) | |
Gulrøtter, løsvekt () | |
Gulrøtter, sekk () | |
Gårdsegg ( brett med egg) |
Miriam kjøper poteter i løs vekt, stk. blomkål og sekk med gulrøtter.
a)
Regn ut hva Miriam må betale til sammen for disse varene.
b)
Mikael kjøper gulrøtter (i løs vekt) og brett med gårdsegg. Han betaler i alt .
Regn ut hvor mange kilogram gulrøtter (i løs vekt) Mikael kjøper.
Oppgave 2 (3 poeng) Nettkode: E-4CGP
Forhjulet på en traktor har diameter (tommer). .
a)
Regn ut omkretsen til forhjulet. Oppgi svaret i centimeter.
b)
Når forhjulet har gått ganger rundt, har bakhjulet gått ganger rundt.
Regn ut diameteren til bakhjulet. Oppgi svaret i tommer.
Oppgave 3 (5 poeng) Nettkode: E-4CGT
Oppgave 3 skal løses ved hjelp av regneark. Vis hvilke formler du har brukt.
Isak vil bygge et kyllingfjøs og får et serielån i banken. Lånebeløpet er . Han vil betale ned lånet med én termin per år i år. Renten er per år. Nedenfor ser du et oppsett for nedbetalingsplanen fra banken. Alle beløp er oppgitt i kroner.
a)
Fullfør nedbetalingsplanen i et regneark.
b)
Framstill terminbeløp for hvert år i et passende diagram.
c)
Isak vurderer å betale ned lånet i løpet av 8 år med én termin per år. Renten er fortsatt per år.
Hvor mye mindre betaler Isak i renteutgifter totalt ved å redusere antall terminer til ?
Oppgave 4 (5 poeng) Nettkode: E-4CGX
I oppgave 4 b), c) og d) skal du bruke graftegner på datamaskin.
En modell som kan vise hvordan vekten til et lam øker etter fødselen, er gitt ved funksjonen
er vekten til et lam målt i kilogram dager etter fødselen.
a)
Hvor mye veier et nyfødt lam?
Hvor mye øker vekten til et lam per dag?
b)
Bruk graftegner til å tegne grafen til når .
c)
Bestem grafisk hvor mye et lam veier når det er dager gammelt.
d)
Et lam slaktes når det veier mer enn .
Bestem grafisk hvor mange dager gammelt et lam minst må være når det slaktes.
Oppgave 5 (6 poeng) Nettkode: E-4CH3
Christian skal hugge ned et tre som står loddrett på et flatt område. Christian står og ser mot treet fra et punkt B til et punkt A på treet. Toppen av treet kaller vi punkt C. Se skisse 1.
a)
Regn ut høyden til treet ved hjelp av opplysningene i skisse 1.
b)
Neste dag skinner solen. Vi antar at solstrålene er parallelle. Christian vil kontrollere utregningen sin ved å regne ut høyden til treet på en annen måte. Skyggen til treet er . Skyggen til Christian er . Se skisse 2.
Regn ut høyden til treet ved hjelp av opplysningene i skisse 2.
c)
Et annet tre på samme område knekker i en kraftig storm. En del av treet blir hengende slik skisse 3 viser. Tretoppen berører bakken.
Christian vet at dette treet var høyt før det knakk. Avstanden mellom tretoppen på bakken og trestammen er .
Regn ut hvor høyt over bakken treet knakk.
Oppgave 6 (6 poeng) Nettkode: E-4CHA
En silo er satt sammen av en rett sylinder og en rett kjegle. Radien er den samme i både sylinderen og kjeglen. Høyden i kjeglen er . Se skissen nedenfor.
a)
Regn ut volumet av kjeglen.
b)
Volumet av hele siloen er .
Regn ut høyden av hele siloen.
c)
I en liknende silo er radien i både sylinderen og kjeglen lik r. Høyden i sylinderen er . Høyden i kjeglen er . Forholdet mellom volumet av sylinderen og volumet av kjeglen er .
Regn ut forholdet mellom .
Oppgave 7 (2 poeng) Nettkode: E-4CO7
I et platonsk romlegeme er alle sideflatene regulære mangekanter og helt like (kongruente). Antall sideflater i romlegemet er , antall hjørner er og antall sidekanter er .
Nedenfor ser du tre av de platonske romlegemene.
Tetraeder Heksaeder Oktaeder
a)
Skriv av tabellen nedenfor, og fyll inn tallene som mangler.
b)
Regn ut for hvert av romlegemene. Lag en regel.
Oppgave 8 (2 poeng) Nettkode: E-4COX
Platon forteller om filosofen Sokrates og Menons slave, som diskuterer hvordan de kan gjøre arealet av et kvadrat dobbelt så stort.
a)
Et kvadrat har side . Dersom siden i kvadratet fordobles, hva skjer da med arealet?
Forklar.
b)
Bruk figuren nedenfor og vis at arealet av kvadratet er dobbelt så stort som arealet av kvadratet .
Oppgave 9 (5 poeng) Nettkode: E-4CP1
Et pytagoreisk trippel er tre hele tall , og der . Platons formel for å finne slike pytagoreiske tripler ser du nedenfor.
Platons formel
når
Eksempel når :
a)
Regn ut hvilket pytagoreisk trippel du får dersom .
b)
Tallene er et pytagoreisk trippel. Hva er verdien av i dette tilfellet?
c)
Vis at ved å regne ut venstre side og høyre side i likningen.