Eksamensoppgavesettet er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet. Avvik fra det originale eksamenssettet er eventuelle spesifiseringer og illustrasjoner. Løsningsforslagene i sin helhet er utarbeidet av matematikk.org.
Nettkoden som står til høyre for oppgavetittelen brukes i søkefeltet på www.matematikk.org for å åpne oppgaven og se utfyllende løsningsforslag.
Våre samarbeidspartnere:
MAT0010 2013 HØST
Eksamenstid:
5 timer totalt:
Del 1 og Del 2 skal deles ut samtidig.
Del 1 skal du levere innen 2 timer.
Del 2 skal du levere innen 5 timer.
Hjelpemidler på Del 1:
Ingen hjelpemidler er tillatt, bortsett fra vanlige skrivesaker, passer, linjal med centimetermål og vinkelmåler.
Hjelpemidler på Del 2:
Etter at Del 1 er levert inn, er alle hjelpemidler tillatt, med unntak av Internett og andre verktøy som tillater kommunikasjon.
Framgangsmåte og forklaring:
Del 1 har 17 oppgaver. Du skal svare på alle oppgavene. Skriv med penn når du krysser av eller fører inn svar i Del 1.
I regneruter skal du vise hvordan du kommer fram til svaret. Ved konstruksjon skal du bruke passer, linjal og blyant.
Du skal ikke kladde på oppgavearkene. Bruk egne kladdeark.
På flervalgsoppgavene setter du bare ett kryss per spørsmål.
Eksempel:
Uttrykket har verdien
35 50 62 75
○ ○ ○ ⊗
Der oppgaveteksten ikke sier noe annet, kan du fritt velge framgangsmåte. Vis hvordan du har kommet fram til svarene. Før inn nødvendige mellomregninger. Skriv med penn.
I regnearkoppgaver skal du ta utskrift av det ferdige regnearket. Husk å vise hvilke formler du har brukt i regnearket. Du skal levere utskriften sammen med resten av besvarelsen.
Dersom du bruker en digital graftegner, skal skala og navn på aksene være med på utskriften.
Veiledning om vurderingen:
Den høyeste poengsummen i Del 1 er 24, og poengsum i Del 2 er høyst 36, men de er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering på grunnlag av Del 1 og Del 2. Sensor vurderer i hvilken grad du
- viser regneferdigheter og matematisk forståelse
- gjennomfører logiske resonnementer
- ser sammenhenger i faget, er kreativ og kan anvende fagkunnskap i nye situasjoner
- kan bruke hensiktsmessige hjelpemidler
- vurderer om svar er rimelige
- forklarer framgangsmåter og begrunner svar
- skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger
DEL 1 Uten hjelpemidler
Oppgave 1 (2 poeng) Nettkode: E-4GDN
Regn ut
a)
b)
c)
d)
Oppgave 2 (2 poeng) Nettkode: E-4BH4
Gjør om
a)
____
b)
____
c)
____
d)
= ____
Oppgave 3 (1 poeng) Nettkode: E-4BH9
Regn ut
a)
b)
Oppgave 4 (2 poeng) Nettkode: E-4BHC
Regn ut, og forkort brøken hvis det er mulig
a)
b)
c)
d)
Oppgave 5 (1,5 poeng) Nettkode: E-4BHH
Løs likningene
a)
b)
Oppgave 6 (1 poeng) Nettkode: E-4BHK
På et kart er den korteste avstanden mellom to byer 2 cm. Kartet har en målestokk på 1 : 50 000.
Avstanden mellom byene (i luftlinje) er ____ i virkeligheten.
Oppgave 7 (1 poeng) Nettkode: E-4BHM
Bestem gjennomsnitt og median for disse tallene:
Gjennomsnitt: ____
Median: ____
Oppgave 8 (1 poeng) Nettkode: E-4BHQ
En bukse koster til vanlig kroner, og en genser koster til vanlig kroner.
Anne kjøper både buksa og genseren og får totalt prisavslag.
Gjør overslag, og bestem omtrent hvor mye Anne må betale.
Oppgave 9 (0,5 poeng) Nettkode: E-4BHT
PIN-koder på mobiltelefoner består av sifre.
Hvert siffer kan være et tall fra og med til og med .
Hvor mange ulike PIN-koder er det mulig å lage?
Oppgave 10 (0,5 poeng) Nettkode: E-4BHW
Dersom , da er
Oppgave 11 (1 poeng) Nettkode: E-4BI4
Nedenfor ser du en skisse av en trekant og en sirkel.
Bestem ved regning om det er trekanten eller sirkelen som har størst omkrets.
Oppgave 12 (1,5 poeng) Nettkode: E-4BI6
Skriv så enkelt som mulig
a)
b)
Oppgave 13 (1 poeng) Nettkode: E-4BIB
Formelen for arealet til et trapes er
Lag en ny formel for høyden i trapeset.
Oppgave 14 (1,5 poeng) Nettkode: E-4BIM
I koordinatsystemet nedenfor er det tegnet en sirkel med sentrum i origo og radius .
- Marker disse punktene på sirkelen:
- Trekk linjene og . Marker skjæringspunktet mellom disse linjene.
- Trekk linjene og . Marker skjæringspunktet mellom disse linjene.
- Trekk linjene og . Marker skjæringspunktet mellom disse linjene.
- Trekk linjen gjennom , og . Denne linjen kalles Pascal-linjen.
Bestem funksjonsuttrykket til Pascal-linjen: ____
Oppgave 15 (1,5 poeng) Nettkode: E-4BIP
paller bjørkeved og paller granved koster kroner til sammen.
paller med bjørkeved og paller med granved koster kroner til sammen.
Hva koster pall med bjørkeved, og hva koster pall med granved?
Oppgave 16 (3 poeng) Nettkode: E-4BIU
Konstruer der , og .
er en del av parallellogrammet .
Lag hjelpefigur og konstruer parallellogrammet . Ta med en kort konstruksjonsforklaring.
Oppgave 17 (2 poeng) Nettkode: E-4BIY
Et rett, trekantet prisme har en grunnflate med form som et kvadrat med side 6,0 dm. Høyden er 8,0 dm.
Se fargelagt skisse.
a)
Regn ut volumet av det trekantede prismet.
b)
Regn ut overflaten av det trekantede prismet.
DEL 2 Med hjelpemidler
Oppgave 1 (3 poeng) Nettkode: E-4BM5
Espen bruker disse ingrediensene for å bake like store brød:
a)
Hvor mye veier ingrediensene til sammen?
b)
En annen dag vil Espen bake brød. Han bruker samme mengde gjær som til brød.
Hvor mye av hver ingrediens må Espen ha for å bake disse brødene?
Oppgave 2 (6 poeng) Nettkode: E-4BMA
Bruk regneark. Ta utskrift. Vis hvilke formler du har brukt.
Nedenfor ser du noen av utgiftene (i kroner) som en familie har en måned.
Kategori | Utgift |
Mat og drikke | |
Klær og sko | |
Personlig pleie | |
Lek og fritid |
a)
Bruk regneark og lag et sektordiagram som viser fordelingen av utgiftene.
b)
Siv har kjøpt varer i butikken. Alle prisene er i kroner. Merverdiavgiften på 15 % er inkludert i prisene.
Butikken har «superlørdag» og gir 5 % rabatt på alle varer. Bruk regneark og regn ut hvor mye Siv må betale totalt for alle varene hun har kjøpt.
c)
Bruk regneark og regn ut prisen på hver enkelt vare uten merverdiavgift.
Oppgave 3 (3 poeng) Nettkode: E-4BMO
a)
Hva koster bjørkeved, og hva koster granved?
b)
bjørkeved gir energi tilsvarende når vi brenner veden i ovnen.
granved gir energi tilsvarende når vi brenner veden i ovnen.
Bestem ved regning om det er bjørkeveden eller granveden som gir mest energi per krone.
Oppgave 4 (3 poeng) Nettkode: E-4BMT
Vi kan regne ut varmemengden som forsvinner ut gjennom et glassvindu, med formelen nedenfor.
Vinduet er høyt og bredt.
Et døgn var gjennomsnittstemperaturen inne og gjennomsnittstemperaturen ute .
a)
Hvor stor varmemengde forsvant ut gjennom glassvinduet dette døgnet?
b)
Hva betyr det i praksis at verdien til blir negativ?
Oppgave 5 (6 poeng) Nettkode: E-4BMY
Miriam vil lage et pyramidekort. Grunnflaten i pyramidekortet er et kvadrat. Sideflatene i pyramidekortet er likebeinte trekanter. Se skisse på figur 1.
a)
Vis ved regning at høyden i de fire likebeinte trekantene er ca. .
Bruk dette til å regne ut overflaten til pyramidekortet.
b)
Vis ved regning at høyden i pyramidekortet er ca. .
Regn ut volumet av pyramidekortet.
c)
Hullet i rammen som blir tredd over kortet, er et kvadrat. Hullet skal være så stort at rammen blir liggende over grunnflaten i pyramidekortet. Se skisse på figur 2.
Regn ut hvor stort hullet i rammen må være.
Oppgave 6 (4 poeng) Nettkode: E-4BN3
Du kan spare mye tid og arbeid ved å bruke en digital graftegner.
Et alpinanlegg har to ulike heiskort:
- Sesongkortet koster
- Dagskortet koster
Kari kjøper et sesongkort og står på slalåmski x dager i løpet av vinteren.
Når Kari bruker sesongkortet, er prisen per dag gitt ved funksjonen
a)
Tegn grafen til funksjonen når .
b)
Bestem grafisk hvor mange hele dager Kari må bruke sesongkortet for at dette kortet skal lønne seg sammenliknet med dagskortet.
Oppgave 7 (3 poeng) Nettkode: E-4BNA
Vi kaster 2 terninger. Utfallsrommet består av 36 mulige utfall.
a)
Bestem sannsynligheten for at summen av øynene på terningene blir .
b)
Bestem sannsynligheten for at summen av øynene på terningene blir et primtall.
Oppgave 8 (4 poeng) Nettkode: E-4BNF
Nedenfor ser du en del av Pascals talltrekant. Den er bygget opp slik at summen av to nabotall i en rad er lik et tall i raden nedenfor.
a)
- Skriv tallene som mangler på rad i Pascals talltrekant.
- Skriv summene av tallene på hver rad.
- Skriv hver sum som en potens med grunntall .
b)
Figuren nedenfor viser et utsnitt av tre påfølgende rader i Pascals talltrekant.
Bruk figuren til å bestemme ved å sette opp og løse et likningssystem.
Oppgave 9 (4 poeng) Nettkode: E-4BNJ
Algebra-kuben
En kube har side . Se figur 1.
Kuben kan deles opp i åtte nummererte, rette prismer. Se figur 2.
Prisme 1 har volum , prisme 2 har volum og så videre.
a)
Bestem et uttrykk for volumet av hvert av de åtte nummererte, rette prismene.
Skriv summen av de åtte prismene så enkelt som mulig.
b)
Regn ut når .
Hvilken sammenheng mellom utregningene dine og Pascals talltrekant finner du?