www.matematikk.org

Målgruppe:

1. trinn

Syng om tiervennene

Etter at elevene har jobbet med tallene 1-10 gjennom store deler av 1.klasse er det verdifullt å øve ekstra godt på/drille tiervennene. I dette opplegget får elevene en morsom måte trene på.

Lærerens instruksjoner

Elevene sitter i ring eller hestesko og i midten står kassen med Numicon-tallbrikker.

Sangen er hentet fra CD-plata til "Tusen Millioner"(1-4) - "Tiervenner". Teksten finner du under "Elevens oppgaveark". Der er teksten skrevet med både små og store bokstaver.

- Jeg heter to og er tiervenn med åtte.- Jeg heter to og er tiervenn med åtte.

Sangen begynner:

”Jeg heter en og jeg leter og jeg leter - etter min venn, - mon tro hva han heter?”
Første elev henter tallplata til eneren.

”Her har du meg, ni heter jeg, og jeg er tiervenn med deg”
Andre elev henter henter tallplata til nieren og kobler den sammen med eneren.

Sammenlign med 10'er plata, 2+8=10.Sammenlign med 10'er plata, 2+8=10.

”En og ni, til sammen er vi ti, så vi er tiervenner vi!”
En tredje elev henter tierplata og holder ved siden av 1+9 for å bevise at det virkelig blir en tier.

Slik fortsetter runden til alle tiervennene er på plass. Det er fint å synge sangen flere ganger i begynnelsen slik at mange elever får hentet brikker. Det tar ikke lang tid før alle elevene husker tiervennene og kan bruke dem fritt i andre sammenhenger.

Sangteksten går fra en til fem, men det er viktig å huske på at 1+9 = 9+1. Dette kan fås frem enten ved å lage de siste versene, eller snakke sammen om det.

Andre måter å trene på tiervenner:

Lek butikk. La alle prisene på varene være i tallområdet 1-10. Elevene får 10 kr. hver som de kan handle for. Da blir vekslepengene alltid tiervennen til det varen koster.

Elevens oppgaveark

”SANG OM TIERVENNENE”

Jeg heter en og jeg leter og jeg leter – etter min venn, mon tro hva han heter?
Her har du meg – ni heter jeg – og jeg er tiervenn med deg!
En og ni, til sammen er vi ti, - så vi er tiervenner, vi!

Jeg heter to og jeg leter og jeg leter – etter min venn, mon tro hva han heter?
Her har du meg – åtte heter jeg – og jeg er tiervenn med deg!
To og åtte, til sammen er vi ti, - så vi er tiervenner, vi!

Jeg heter tre og jeg leter og jeg leter – etter min venn, mon tro hva han heter?
Her har du meg – sju heter jeg – og jeg er tiervenn med deg!
Tre og sju, til sammen er vi ti, - så vi er tiervenner, vi!

Jeg heter fire og jeg leter og jeg leter – etter min venn, mon tro hva han heter?
Her har du meg – seks heter jeg – og jeg er tiervenn med deg!
Fire og seks, til sammen er vi ti, - så vi er tiervenner, vi!

Jeg heter fem og jeg leter og jeg leter – etter min venn, mon tro hva han heter?
Her har du meg – fem heter jeg – og jeg er tiervenn med deg!
Fem og fem, til sammen er vi ti, - så vi er tiervenner, vi!

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 2. årssteget
    • Tal
      • telje til 100, dele opp og byggje mengder opp til 10, setje saman og dele opp tiargrupper opp til 100 og dele tosifra tal i tiarar og einarar

Når, hvor og hvordan

  • Klassesituasjon

    Hele klassen samlet i lyttekrok, hestesko eller ring.

  • Utstyr

    Sang om tiervenner fra "Tusen Millioner, 1-4" CD.

    Numicon tallbrikker, eller tilsvarende.

  • Tidsbruk

    10 minutter hver dag i en til to uker.

  • Valg av tidspunkt

    Som avslutning av emnet: tallene 1-10.

Skrevet av

Marion Høyland Sødal

Institusjon

Ime skole
Matematikksenteret

Eksterne lenker