Hopp til hovedinnholdet
www.matematikk.org
Målgruppe:
9. trinn
10. trinn

Talltriks

Undervisningsopplegget består av tre oppgaver. Elevene skal følge forskjellige prosedyrer som fører fram til et overraskende resultat. Dette skal så forklares. Etterpå lager elevene liknende oppgaver til hverandre.

Lærerens instruksjoner


Få elevene til å gjennomføre denne algoritmen (”oppskriften”):

1.    Start med husnummeret ditt (eller et annet vilkårlig tall).
2.    Finn det dobbelte av dette tallet .
3.    Legg til 5.
4.    Multipliser svaret med 50.
5.    Legg til antall dager i et normalt år.
6.    Legg til din egen alder i hele år.
7.    Trekk fra 615.

Beskriv svaret du kom fram til.

b)    Sett opp algoritmen ovenfor som ett regnestykke, der du kaller husnummeret for h og alderen for a. Trekk sammen uttrykket og vis hvorfor svaret alltid kommer på den formen du fikk i a).


Løsning:
a)    Algoritmen gir:
1.    Husnummer : 14
2.    ⋅ 2 = 28
3.    + 5 = 33
4.    ⋅ 50 = 1650
5.    + 365 = 2015
6.    + 44 = 2059
7.    – 615 = 1444

De to første sifrene i svaret utgjør husnummeret mitt, og de to siste sifrene utgjør alderen min.

b)    Algoritmen fra 1 til 7 gir følgende uttrykk, der h er husnummeret og a er alderen.

(2h+5)50+365+a615=100h+250+365+a615=100h+a

Vi ser at husnummeret h multipliseres med 100, slik at sifrene flyttes to tierpotenser fram.
Dersom a<100, blir sifrene i a plassert på ener- og tierplassen i sluttsvaret, hvis ikke a<10. I dette tilfellet blir det 0 på tierplassen og alderen på enerplassen.

Poenget med å legge til antall dager i et år er bare en ”avledningsmanøver”. Vi kunne egentlig bare trekke fra 250.



Tenk på et tall

Slike oppgaver egner seg godt til å vise elevene hvor slagkraftig algebra kan være. Vi kan vise generelle sammenhenger ved å gjennomføre ett regnestykke.

•    Tenk på et tall – legg til 5 – doble svaret – trekk fra 4 – del svaret på 2 – trekk fra tallet du tenkte på. Hele klassen sier høyt hvilket tall de fikk. Alle ender med 3.


Fordi: (2(x+5)4)2-x=(2x+104)2x=2x2+10-42 -x =x+3x=3

Be elevene lage liknende talltriks til hverandre.


Hvilket tall er det?

Summen av sifrene i et tosifret tall er 11. Hvis vi bytter om rekkefølgen på sifrene, øker tallverdien med 45. Hvilket tall er det?

Løsning: Mulige tosifrede tall med tverrsum 11 er
92    29
83    38
74    47
65    56
Av disse tallene oppfyller bare 38 kravene. Tallet er 38.

Elevens oppgaveark

TALLTRIKS

Gjør følgende:

  1. Start med husnummeret ditt (eller et annet vilkårlig tall).
  2. Finn det dobbelte av dette tallet.
  3. Legg til 5.
  4. Multipliser svaret med 50.
  5. Legg til antall dager i et normalt år.
  6. Legg til din egen alder i hele år.
  7. Trekk fra 615.


Beskriv svaret du kom fram til.

b) Sett opp algoritmen ovenfor som ett regnestykke, der du kaller husnummeret for h og alderen for a. Trekk sammen uttrykket og vis hvorfor svaret alltid kommer på den formen du fikk i a).


Tenk på et tall

Gjør følgende:

  1. Tenk på et tall.
  2. Legg til 5.
  3. Doble svaret.
  4. Trekk fra 4.
  5. Del svaret på 2.
  6. Trekk fra tallet du tenkte på.

Hele klassen sier høyt hvilket tall de fikk. Alle ender med 3.

Skriv ned algoritmen. Lag liknende talltriks til hverandre!


Hvilket tall er det?

Summen av sifrene i et tosifret tall er 11. Hvis vi bytter om rekkefølgen på sifrene, øker tallverdien med 45. Hvilket tall er det?

Vis hvordan du kommer frem til svaret.

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 10. årssteget
    • Tal og algebra
      • utvikle, bruke og gjere greie for ulike metodar i hovudrekning, overslagsrekning og skriftleg rekning med dei fire rekneartane
      • behandle, faktorisere og forenkle algebrauttrykk, knyte uttrykka til praktiske situasjonar, rekne med formlar, parentesar og brøkuttrykk og bruke kvadratsetningane

Når, hvor og hvordan

  • Klassesituasjon

    individuelt eller par

  • Utstyr

    papir og blyant

  • Tidsbruk

    en enkeltime

  • Valg av tidspunkt

    Opplegget krever at elevene kan noe innen dette emnet.

Skrevet av

Ingvill M. Stedøy-Johansen
Ingvill M. Stedøy-Johansen

Institusjon

NTNU
Hopp over bunnteksten