Hopp til hovedinnholdet
www.matematikk.org
Målgruppe:
5. trinn
6. trinn
7. trinn

Hvem skal ut?

Finn tallet eller regneuttrykket som ikke passer inn i en rekke. Lag nå oppgaver for din nabo.

Lærerens instruksjoner

Del elevene i grupper eller par. Forklar at de skal velge ut et tall/regneuttrykk som ikke passer inn i én rekke. Elevene blir og utfordret til å reflektere over om det finnes flere mulige løsninger.

Gjennomgå besvarelsene felles. Fokuser på å samtale om matematikken. Hvorfor passer ikke tallet inn? Bruk riktige matematiske begreper. La elevene forklare begrepene.

Til slutt skal elevene lage oppgaver til hverandre. Bytt oppgaveark. Lever tilbake og rett til hverandre. Her går lærer rundt og hører hvordan elevene reflekterer og snakker sammen.

Elevens oppgaveark

Hvem skal ut?

(Kan det finnes flere svar?)

42

43

54

1362

 

35

47

3

11

 

155

5

44

60

 

65

18+12

33-3

42+2

 

6

18

51

333

 

Nå er det deres tur: Lag oppgaver til en annen gruppe.

 

       

 

       

 

       

 

       

 

       

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 7. årssteget
    • Tal og algebra
      • utforske og beskrive strukturar og forandringar i geometriske mønster og talmønster med figurar, ord og formlar

Når, hvor og hvordan

  • Klassesituasjon

    Par eller små grupper.

  • Utstyr

    Se elevark eller vedlegg.

  • Valg av tidspunkt

    Innføring eller repetisjon.

Skrevet av

Gine Haug
Gine Haug

Institusjon

Leknes skole

Vedlegg

Hopp over bunnteksten