Hopp til hovedinnholdet
www.matematikk.org
Målgruppe:
8. trinn
9. trinn
10. trinn

Julekalender 2011, 8.-10. trinn

Lærerens instruksjoner

ALT DU FINNER PÅ DISSE NETTSIDENE KAN DU LASTE NED I ET UTSKRIFTSVENNLIG FORMAT (pdf), se vedlegget i høyrespalten.

Årets julekalender for 8.-10. trinn består av 9 enkeltstående oppgaver som kan løses uavhengig av hverandre. Alle oppgavene har flere svaralternativer, hvorav ett er riktig.

Når elevene har alle 9 bokstavene, skal disse settes sammen til et norsk ord, og det er dette ordet som er løsningen på årets julekalender for 8. – 10. trinn. Oppgavene er nummerert, men rekkefølgen har ingenting å si – bokstavne må uansett stokkes.
 
Opplegget kan passe til en kosetime før jul, eller klassene kan velge å løse noen oppgaver hver dag i desember. Dersom klassen skal bruke opplegget i én kosetime kan det lønne seg å dele opp i grupper og dele ut oppgaver slik at alle oppgavene blir forsøkt løst i løpet av timen. De ”letteste” oppgavene kommer først.

Klasser som ønsker å konkurrere om å vinne premier må sende inn løsningene i en e-post til julekalender8-10@matematikk.org innen fredag 6. januar 2012. Det er læreren som på vegne av trinnet/gruppen skal sende inn løsningsordet.

Innholdet i e-posten skal være:

LØSNINGSORDET

Klasse(r):
Antall elever som har deltatt:
Kontaktpersons e-postadresse:
Skole:
Skolens postadresse:

Innsendingsfrist for konkurransen er 6. januar 2012.

Vinnerne offentliggjøres via startsiden, www.matematikk.org 10. januar kl. 12.00.

Spørsmål kan sendes til post@matematikk.org.

Lykke til med oppgavene, og god jul!

Elevens oppgaveark

Eksempler på årets oppgaver for 8. - 10. trinn

Oppgave 3

En radiomast sender ut signaler med en rekkevidde på 12 mil. Vil et hus som ligger 10 mil øst og 5 mil nord for radiomasta få inn signalene?

 

Oppgave 6

Et prisme med målene 4510 plasseres slik at høyden blir 10. Det helles vann i prisme slik at det står opp til en høyde på 6.

Så blir prismet snudd slik at grunnflaten blir 410. Hvor høyt opp står vannet nå?

 

Skrevet av

Hege Kaarstein
Hege Kaarstein

Institusjon

Universitetet i Oslo
Hopp over bunnteksten