Hopp til hovedinnholdet
www.matematikk.org
Målgruppe:
7. trinn
8. trinn
9. trinn

Mystikk med tall

Lek med tresifrede tall og faktorisering der mystiske sammenhenger kan oppdages.

Lærerens instruksjoner

Skisse av timen:

Læreren styrer aktiviteten fra tavla. Be elevene velge hvert sitt tilfeldige tresifret tall, for eksempel 123. Skriv det opp i kladdeboka.

Multipliser tallet med 7
Alle får svaret 1237=861

Multipliser dette svaret med 11
Alle får svaret 86111=9471

Multipliser dette svaret med 13
Alle får svaret 947113=123123

Hva er spesielt med dette svaret?

Undersøk hva sammenhengen kan være mellom det opprinnelige tresifrede tallet og det endelige svaret.

Det viser seg at 71113 (alle disse er primtall) = 1001 som fører til at det sekssifrede svaret alltid vil være det tresifrede tallet skrevet to ganger etter hverandre. La elevene diskutere dette seg imellom. Gi dem gjerne små hint underveis.

Uansett hvilket tall vi velger fra 100 til og med 999, vil vi kunne danne et nytt sekssifret tall ved å multiplisere det tresifrede tallet med 1001.
(1231001=123(1000+1)=123000+123=123123)

Dette kan elevene undre over. Videre kan elevene undersøke om det finnes liknende sammenhenger med 2-, 4-,5- eller 6-sifrede tall.

Det viser seg at for 2-sifrede tall må dette multipliseres med 101 (som er primtall). For 4-sifrede tall må det multipliseres med 10001 (10001=73137 som er to primtall) og så videre.

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 7. årssteget
    • Tal og algebra
      • beskrive og bruke plassverdisystemet for desimaltal, rekne med positive og negative heile tal, desimaltal, brøkar og prosent og plassere dei ulike storleikane på tallina
      • utforske og beskrive strukturar og forandringar i geometriske mønster og talmønster med figurar, ord og formlar
  • Etter 10. årssteget
    • Tal og algebra
      • samanlikne og rekne om mellom heile tal, desimaltal, brøkar, prosent, promille og tal på standardform, uttrykkje slike tal på varierte måtar og vurdere i kva for situasjonar ulike representasjonar er formålstenlege

Når, hvor og hvordan

  • Klassesituasjon

    individuelt arbeid eller grupper på 4 elever.

  • Utstyr

    kalkulator

  • Tidsbruk

    1 enkeltime

  • Valg av tidspunkt

    innføring til faktorisering, men elevene må kjenne til begrepet primtall.

Skrevet av

Martin Carlsen

Institusjon

Universitetet i Agder
Hopp over bunnteksten