www.matematikk.org
Trinn 5-7Elever Trinn 5-7Lærer Trinn 5-7Foresatt

Bowling

Utstyr

Til 3 bowlingbaner trenger en:

  • 4 stoffstrimler (selve banen), vi kjøpte 4 billige dusjforheng.
  • 40 tomme halvlitersflasker (10 til hver bane).
  • 40 hvite klistrelapper til å lime på flaskene.
  • 4 baller med litt tyngde.
  • dobbeltsidig teip for å feste banene til underlaget
Brusflasker som kjeglerBrusflasker som kjegler

I snekkerboden - utstyret blir til

Dusjforhengene klippes i to på langs. Deretter limes to og to sammen slik at vi får 4 baner som er ca. 4 meter lange. Flaskene legges i varmt vann en liten stund slik at man lett kan rive av de gamle lappene. Tørk flaskene. La de gjerne stå over natten slik at alle vannrester har forsvunnet. Skriv tallene tydelig på klistrelappene og lim dem så midt på hver flaske. Fyll flaskene med vann.

Fire banerFire baner

Matematikken i aktiviteten

Barna får minst ett forsøk på å velte flest mulig flasker. Dette gjøres ved at barna triller ballen over banen i retning flaskene, som er plassert i et trekantmønster i andre enden av banen. Tallene som er veltet skal legges sammen. Poengsummen skrives på elevenes stempelkort.

Hvordan differensiere?

For småskoletrinnet kan en bruke flasker med tallene 1-6. I tillegg til tallene kan en klistre på en ekstra lapp med tallet presentert ved prikker som på en terning. De minste kan da telle prikkene istedenfor å legge sammen flere tall etter hverandre.

På mellomtrinnet kan en bruke tosifrede og negative tall på flaskene. Dette gir en større utfordring til regnestykket.

På ungdomsskolen kan man gå videre med å ha enkle regnestykker, større tall og desimaltall på flaskene. Husk at dersom man ønsker å komplisere tallene på flaskene, kan det være lurt å ha noen ark liggende slik at elevene har noe å skrive på.

Publisert: 31.01.2008