www.matematikk.org
Trinn 11-13Elever Trinn 11-13Lærer Trinn 11-13Foresatt

Statistikk (del II)

Vi møter ofte ordet statistikk. Men hva betyr det egentlig, og hvordan kan man bruke statistikk?

Statistikk som fag dreier seg om innsamling og bearbeiding av opplysninger fra observasjoner, spørreundersøkelser og eksperimenter. Ved hjelp av statistiske metoder får man oversikt over data, skaffer seg informasjon, og kan trekke konklusjoner.

Noen eksempler på spørsmål vi svarer på med statistikk:

  • Hvor mange timer sover du i gjennomsnitt hver dag?
  • Hvordan fordeler valgstemmene seg i din kommune?
  • Hvor mange prosent av elevene i din klasse har ikke smart-telefon?
  • Hvor mye av lommepengene pleier du å spare? 

Statistikk er et nyttig verktøy som brukes i for eksempel økonomi, medisin, samfunnsfag og politikk.

 

 

I dette lynkurset i statistikk skal vi snakke om fire hovedtemaer:

  1. Data – Hva mener vi med data? Hvilke typer data finnes det? Hvordan organiserer man data?
  2. Frekvenstabell – Hva er en frekvenstabell og hvordan lager man en slik tabell? Hva betyr relativ frekvens og kumulativ frekvens?
  3. Diagrammer – Vi skal lære oss å forstå søyle- og stolpediagram, linjediagram, sektordiagram og histogram.
  4. Beregning på en datamengde – sentralmål (gjennomsnitt, median og typetall) og spredningsmål (variasjonsbredde, kvartiler, varians og standardavvik).

Begrep

  • Sentralmål

    Sentralmål er utregnede verdier som viser "sentrum" for innsamlede data. Tre eksempler på sentralmål er gjennomsnitt, median og typetall.

  • Spredningsmål

    Spredningsmål er størrelser som sier oss noe om hvor mye dataene i et datasett varierer. Noen eksempler er variasjonsbredde, varians og kvartiler.

  • Statistikk

    Statistikk dreier seg om innsamling og bearbeiding av data eller informasjon.

  • Data

    Opplysninger som vi samler inn kalles data.