Brøkgymnastikk
Dette opplegget egner seg godt på slutten av en lang dag eller liknende.
Lærerens instruksjoner
Organisering
Elevene samles, får instruksjoner fra læreren, og må i fellesskap finne ut hvordan de skal løse oppgaven. Opplegget fungerer godt når hele klassen samarbeider. Til variasjon kan klassen deles inn i lag som konkurrerer om å gjøre oppgavene raskest.
Oppgavene kan gjerne gjøres på tid for å få inn et konkurranseelement til motivasjon. Under vedlegg i høyresplaten finner du en tabell over brøker i forhold til det totale antallet elever i klassen.
Gjennomføring
Del plassen inn i tre områder: A, B og C. Områdene er adskilt, men elevene kan fortsatt kommunisere med hverandre selv om de står på ulike områder.
Elevene får vite fordelingen på de ulike områdene.
Elevene får vite hvor stor andel av dem skal gjøre følgende:
- ha hendene på hodet
- stå på ett bein
- sette seg på huk
- stå med ryggen mot resten
Merk at da samme elev kan gjøre flere ting samtidig, må derfor ikke brøkene å summere opp til 1.
Eksempeloppgave til en gruppe på 18 elever
Fordeling på ulike områder:
- A: av elevene
- B: av elevene
- C: Resten
Aktivitet:
- Hendene på hodet: av elevene
- Stå på ett bein: av elevene
- Sitte på huk: av elevene
- Stå med ryggen mot resten: av elevene
Løsning:
6 elever er i område A, 8 elever i område B, og de siste 4 er i område C.
Samtidig har 2 elever hendene på hodet, 10 elever står på et bein, 6 elever sitter på huk, og 9 elever står med ryggen mot resten. For eksempel kan ni av de ti elevene som står på ett bein, samtidig stå vendt med ryggen mot resten.
Aktuelle kompetansemål i læreplanen (LK06)
Læreplan i matematikk fellesfag
- Etter 7. årssteget
- Tal og algebra
- finne samnemnar (bm.: fellesnevner) og utføre addisjon, subtraksjon og multiplikasjon av brøkar
- utvikle, bruke og diskutere metodar for hovudrekning, overslagsrekning og skriftleg rekning og bruke digitale verktøy i berekningar
- Tal og algebra
- Etter 10. årssteget
- Tal og algebra
- rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk
- utvikle, bruke og gjere greie for ulike metodar i hovudrekning, overslagsrekning og skriftleg rekning med dei fire rekneartane
- Tal og algebra
Når, hvor og hvordan
-
Klassesituasjon
Hele klassen (eller i lag).
-
Utstyr
Det krever mye plass, gjerne ute.
-
Tidsbruk
1 time.
-
Valg av tidspunkt
Etter at elevene har fått trening med å regne med brøker.