Hopp til hovedinnholdet
www.matematikk.org
Målgruppe:
8. trinn
9. trinn
10. trinn

Julekalender 2008, 8.-10. trinn

Lærerens instruksjoner

ALT DU FINNER PÅ DISSE NETTSIDENE KAN DU LASTE NED I ET UTSKRIFTSVENNLIG FORMAT (pdf), se vedlegget i høyrespalten.

Årets julekalender for 8.-10. trinn består av 10 enkeltstående oppgaver som kan løses uavhengig av hverandre. Alle svar tilsvarer en bokstav, og bokstavene finner dere i bokstavtabellen sist i oppgavesettet. Når dere har alle 10 bokstavene skal disse settes sammen til et norsk ord, og det er dette ordet som er løsningen på årets julekalender for 8.-10. trinn. Oppgavene er nummerert, men rekkefølgen har ingenting å si. Bokstavene må uansett stokkes om – stikkord for årets løsning er “innsamling”.

Opplegget kan passe til en kosetime før jul, eller klassene kan velge å løse noen oppgaver hver dag i desember. Dersom klassen skal bruke opplegget i én kosetime kan det lønne seg å dele opp i grupper og dele ut oppgaver slik at alle oppgavene blir forsøkt løst i løpet av timen. De ”letteste” oppgavene kommer først.

Klasser som ønsker å delta i konkurransen om å vinne premier må sende inn løsningsordet i en e-post til 8-10trinn-jul2008@matematikk.org innen 9. januar 2009. 

Innholdet i e-posten må være:

Løsningsord

Klasse(r):
Antall elever som har deltatt:
Kontaktpersons e-postadresse:
Skole:
Skolens postadresse:

Innsendingsfrist for konkurransen er 9. januar 2009.

Vinnerne offentliggjøres via startsiden, www.matematikk.org tirsdag 13. januar kl. 12.00.

Spørsmål kan sendes til post@matematikk.org.

Lykke til med oppgavene, og god jul!

Oppgavene er laget av matematikk.org

Elevens oppgaveark

Alle svar tilsvarer en bokstav, og bokstavene finner dere i bokstavtabellen sist i oppgavesettet. Når dere har alle 10 bokstavene skal disse settes sammen til et norsk ord, og det er dette ordet som er løsningen på årets julekalender for 8.-10. trinn. Oppgavene er nummerert, men rekkefølgen har ingenting å si. Bokstavene må uansett stokkes om – stikkord for årets løsning er “innsamling”.

Oppgave 1

Julenissen er på sporet av en bande julepresangtyver. Banden består av 9 tyver som sjelden befinner seg samtidig på skulestedet deres. En av dem er der hver dag, en av dem annenhver dag, en tredje er der hver tredje dag og så videre til den siste som er der hver niende dag. Alle ni tyvene var samlet den dagen de tok julepresangene. Julenissen vil gjerne fange alle sammen og bestemmer seg for å vente til alle er der samtidig. Er det klokt av nissen, JA eller NEI?

Oppgave 2

Skolen har show for foreldrene, og i en ringdans hvor elevene står like langt fra hverandre langs en sirkel står elev nummer 20 rett overfor elev nummer 53. Hvor mange elever er med på ringdansen? 

Oppgave 3

Seks løpere deltok i et orienteringsløp. De seks løperne hadde tallene fra 1 til 6 på brystkassa. De løperne som hadde partall avsluttet på oddetallsnummererte plasser. De løperne som hadde på seg tall som var multipler av 3 endte på plasser som ikke var multipler av tre. Og til sist kan vi si at de løperne med tall større enn 3, tok de tre første plassene. Hvem kom på sisteplass?

Oppgave 4

Ivana og Ragnar springer en treningsrunde. Ragnar springer halve runden og går den andre halve. Ivana springer halve tiden og går halve tiden. Hvem vinner dersom de begge løper med samme fart og går med samme fart, og begge løper også fortere enn de går?

Oppgave 5

 

Fem identiske rektangler er satt sammen som vist i figuren, hvor stort areale dekker de fem rektanglene?

Oppgave 6

Gullokk tilbød seg å lage ny grøt til bjørnene. Hun blander sammen tre poser med havre og en pose som inneholder 20% hvete og 80% havre. Alle posene har likt volum. Hvor mange prosent av Gulloks grøtblanding er hvete?

 

Oppgave 7

 

Fyll ut addisjonstabellen over (f.eks er A+H=15). Hvilket tall må C være dersom summen av alle tallene innenfor det markerte kvadratet er nøyaktig 200? 

Oppgave 8

I et samfunn er to tredeler av de voksne mennene gift med tre firedeler av de voksne damene. Hvor mange voksne er det i det minste samfunnet av denne typen?

Oppgave 9

 

Om vi fortsetter pyramiden etter dette mønsteret, hvilket tall vil dukke opp rett under 400?

Oppgave 10

58 25 23 811 13 34 37 38 1112

Hvilken brøk står igjen etter at vi har gjort følgende;
Ta først vekk de to brøkene som har kvotient 35 og differanse 14, ta så vekk de to brøkene som har produkt 12 og differanse 112. Etter dette fjerner du de to brøkene som hører med til intervallet [0,29 ,  0,41] og til slutt tar du vekk de to brøkene som har produkt lik 23.

Bokstavtabell

Institusjon

matematikk.org
Hopp over bunnteksten