www.matematikk.org
Trinn 1-4Elever Trinn 1-4Lærer Trinn 1-4Foresatt

Målgruppe:

1. trinn
2. trinn

Nim

To og to elever spiller mot hverandre. De skal legge ut brikker og kappes om å nå et tall de har bestemt.

Lærerens instruksjoner


I dette spillet får elevene gjennom lek trening i å telle, tenke strategisk og følge spilleregler.

Elevene setter seg to og to ved siden av hverandre. Elevene har brikker i hver sin farge. De skal legge ut brikker vekselvis. Brikkene skal legges etter hverandre på en rekke, og hver spiller kan legge ut en eller to brikker hver gang.

Elevene må bestemme seg på forhånd for hvor langt de skal legge brikker.

Eksempel:

Elevene blir enige om å legge til 8
Den som da legger ned den åttende brikken har vunnet spillet.

¤   *   *   ¤   ¤   *   ¤   ¤
1   2   3    4   5   6   7   8

Her har eleven med hvite brikker først lagt ned en brikke. Deretter la eleven med svarte brikker ned to. Så ble det lagt ned to hvite brikker, en svart og til slutt to hvite brikker. Dermed vant eleven med hvite brikker dette spillet.

NB! Det viser seg at den som skal vinne, må legge ned den fjerde siste brikken uansett hvor langt de ønsker å legge.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 2. årssteget
    • Tal
      • gjere overslag over mengder, telje opp, samanlikne tal og uttrykkje talstorleikar på varierte måtar
      • kjenne att, samtale om og vidareføre strukturar i enkle talmønster

Når, hvor og hvordan

  • Klassesituasjon

    parvis

  • Utstyr

    knapper, steiner, brikker i to farger

  • Tidsbruk

    1 time

  • Valg av tidspunkt

    innføringsopplegg

Skrevet av

Tove Kalvø

Institusjon

Universitetet i Agder