www.matematikk.org
Trinn 1-4Elever Trinn 1-4Lærer Trinn 1-4Foresatt

Statistikk

Innledning

Vi omgås og møter statistikk nesten daglig, i aviser og tidsskrifter, på TV eller i andre sammenhenger. I dagligtalen bruker vi ofte ordet statistikk om en stor samling av tall eller andre data. Målet med statistikk er å presentere og gjøre beregninger på slikt datamateriale slik at det kan gi god og sann informasjon, og være grunnlag for vurderinger og for beslutninger, både privat og i offentlige sammenhenger.

I dette kurset skal vi se på det vi kaller beskrivende statistikk (eller deskriptiv statistikk). Det dreier seg om å bearbeide og presentere dataene, foreta beregninger og trekke konklusjoner.

I kurset vil vi spesielt ta opp disse emnene:

  • Data, tabeller – klassedeling eller gruppering.
  • Diagrammer – søyle- eller stolpediagram, linje- eller kurvediagram, histogram, sektordiagram.
  • Beregninger på en datamengde – sentralmål og spredningsmål.

Skrevet av

Knut Vedeld
Rolf Venheim

Institusjon

Universitetet i Agder
Universitetet i Oslo

Begrep

  • Data

    Opplysninger som vi samler inn kalles data.

  • Histogram

    Histogrammet er et søylediagram der hver søyle viser frekvensen innenfor et tallintervall. Hele måleområdet er delt inn i slike like store intervaller.

  • Statistikk

    Statistikk dreier seg om innsamling og bearbeiding av data eller informasjon.

  • Søylediagram

    Søylediagrammet viser dataene fra f.eks. en spørreundersøkelse. Ved å tegne en søyle for hver type data (hvert svaralternativ), viser høyden på søylen svarfrekvensen.