www.matematikk.org
LærerstudenterLærerstudenter

Statistikk (del I)

Introduksjon

Vi møter ordet statistikk nesten daglig, i aviser, tidsskrifter og på TV. Ordet brukes i dagligtale om en stor samling med tall eller andre data. Men statistikk er mye mer. For å besvare følgende ganske enkle spørsmål, trenger vi statistikk.

  •  Hvor mange timer sover du i gjennomsnitt hver dag?
  •  Hvordan er de politiske partiene fordelt i din kommune?
  •  Hvor mange prosent av elevene i din klasse har et nettbrett hjemme?
  •  Hvor mye av lommepengene pleier du å spare? 

Målet med statistikk er å presentere og gjøre beregninger på datamaterialet slik at det kan gi god og sann informasjon, og være grunnlag for vurderinger og for beslutninger, både privat og i offentlige sammenhenger. 

I lynkurset vil vi se på:

    1. Data
      • Hva mener vi med data?
      • Hvilke typer data finnes det?
      • Hvordan organiserer man data?
    2. Frekvenstabell - Hva er en frekvenstabell og hvordan lager man en slik tabell? 
    3. Diagrammer
      • Hva er søylediagram?
      • Hva er stolpediagram og når brukes det?
      • Hva er linjediagram?
      • Hva er sektordiagram og når brukes det?
      • Hva er histogram og når brukes det?
    4. Beregning på en datamengde
      • Hva betyr sentralmålene (gjennomsnitt, median og typetall)?
      • Hva betyr spredningsmål (variasjonsbredde)?

 Hvor mye har gått i glemmeboka? Test deg selv i Statistikk!

Begrep

  • Data

    Opplysninger som vi samler inn kalles data.

  • Sentralmål

    Sentralmål er utregnede verdier som viser "sentrum" for innsamlede data. Tre eksempler på sentralmål er gjennomsnitt, median og typetall.

  • Statistikk

    Statistikk dreier seg om innsamling og bearbeiding av data eller informasjon.

  • Spredningsmål

    Spredningsmål er størrelser som sier oss noe om hvor mye dataene i et datasett varierer. Noen eksempler er variasjonsbredde, varians og kvartiler.