(-)*(-) gir +, forklart med tallinjen
Spørsmål:
Aina, 21
Hei.
Jeg lurer på hvorfor "" blir . Hvordan kan dette på enklest måte forklares til 9.-klassinger som ikke slår seg til ro med at "det er regelen"?
Aina
Svar:
Hei, Aina!
Minus er lettest å forklare ved hjelp av tallinjen.
Minus en ganger minus ni kan skrives som , eller . For å se at tenk deg heltallene lagt ut på en linje:
...-10 -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ...
Her får man minus et tall ved å gå like langt fra 0 i motsatt retning. blir samme sak som å begynne med og gå like langt fra 0 i motsatt retning, altså til .
For å se at kan man først se at det er det samme som , som da er . Minus ni vil si å gå like langt fra null i motsatt retning som pluss ni, altså til tallet minus ni på tallinjen over.
Ser man på er det det samme som , eller minus , altså minus (minus ni), som er pluss ni på samme måte som over.
Vennlig hilsen,
Oraklet
Ofte stilte spørsmål
- Regning (tall, prosent, brøk, gange)
- Algebra (likninger, faktorisering)
- Funksjonsdrøfting
- Bevis
- Geometri (passer og linjal, areal og omkrets)
- Måling
- Sannsynlighet
- Statistikk
- Tallteori
- Matematikkens historie
- Formelsamling
- Generelt om matematikk og orakelet
- Spørsmål om spill
Vi har samlet på noen av svarene som orakelet har gitt. Spørsmål og svar finner du under følgende temaer: