Hopp til hovedinnholdet
www.matematikk.org

Aktiviteter til 4. trinn

Elevene på 4. trinn jobbet med aktivitetene som "100-teppet", "Gulvkalkulatoren" og "Nærmest 1000". Det sistnevnte er utviklet av skolen og klart for bruk av deg og dine elever!

Elevene jobbet i grupper og i par. De jobbet med spill og aktiviteter med de fire regneartene, med størst fokus på multiplikasjon og oppstilt addisjon og subtraksjon. I klasserommene spilte elevene spill som er utviklet ved skolen (i høyrespalten under Se) eller hentet fra blant annet årets Matematikkheftet (se Eksterne lenker) og læreverk.

Oversikten over aktivitetene:

  • Multiplikasjonsbingo
  • Algebraspill
  • Multiplikasjonsloop
  • Fire på rad
  • Nærmest 1000

Nærmest 1000

"Nærmest 1000" er et spill utviklet ved skolen. Spillet gir øving i oppstilt addisjon og subtraksjon og passer ypperlig som et 15-minutters avbrekk i timen. For detaljert beskrivelse se i høyrespalten!

Matematikkrommet

På matematikkrommet rullerte de på stasjoner der de løste oppgaver til 100-teppet og multiplikasjonsoppgaver på Gulvkalkulatoren. De spilte multiplikasjonsbingo og "Fire på rad". 

100-teppet

100-teppet ble brukt til utforsking i vårt posisjonssystem, og til å hoppe på tallene i de forskjellige gangetabellene i den lille gangetabellen. Eksempelvis hoppe på partall, hoppe på oddetall, hoppe på tall i de ulike gangetabellene og liknende. Teppet er utviklet av Gabriella Axelsson ved Inspiria science center i Sarpsborg.

Gulvkalkulator

Gulvkalkulatoren er tegnet opp på en rest av linoleumsbelegg, og benyttes til å hoppe regnestykker på, omtrent som "paradis". Denne gangen var det multiplikasjonsstykker som elevene skulle hoppe.

Del på Facebook

Del på Facebook

Skrevet av

Nina Johannessen Tørholen
Nina Johannessen Tørholen

Institusjon

Kurland skole

Eksterne lenker

Hopp over bunnteksten