www.matematikk.org

Telling i mange variasjoner

En stol og en pultUtstyr:

Her kan dere bruke akkruat det dere ønsker eller har lett tilgjengelig. Har er noen forslag:

  • kongler
  • baller
  • et tøystykke
  • et tau
  • stoler
  • bord
  • penner
  • blyanter
  • viskelær
  • og så videre

 

Matematikken i aktiviteten

Hva dere velger å telle vil være avhengig av stedet dere ønsker å gjennomføre aktiviteten på. Dersom dere ønsker å være i bevegelse, foreslår vi: 

  • en tur ut i skogen der elevene får beskjed om å samle så mange kongler som mulig.
  • en tur rundt på skolen der de får telle alle stoler og bord de kommer over

Uavhengig av tellematerialet får elevene beskjed om å velge en lur tellestrategi for å finne ut det totale antallet objekter.

Dersom dere velger å gjennomføre aktiviteten i klasserommet/inne:

  • kast ball til hverandre og tell høyt mens dere kaster
  • tell penner, blyanter, viskelær eller bøker
  • knyt knuter på et tøystykke eller et tau

 

Hvordan differensiere?

Be elevene telle med 2 om gangen (partall/oddetall).

Be elevene telle forlengs eller baklengs.

Etter at elevene har telt antall bord og/eller stoler, be elevene om å finne ut hvor mange bein alle stolene/bordene har til sammen. Hvilken strategi er lur å bruke her?

Be elevene sette frem for eksempel tre fargestifter på pulten. De skal finne det totale antallet fargestifter på pultene i rommet. Diskuter hvilken tellestrategi er lur å bruke.

 

Publisert: 09.12.2015 Endret: 25.01.2016

Skrevet av

Henrik Kirkegaard